سریال و انمیشن

همه چیز درباره آزمون GRE و چگونگی ثبت نام و پرداخت هزینه‌های آن

همه چیز درباره آزمون GRE و چگونگی ثبت نام و پرداخت هزینه‌های آن

همه چیز درباره آزمون GRE و چگونگی ثبت نام و پرداخت هزینه‌های آن

یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت به کشورهای خارجی آزمون GRE است. هدف از انجام این آزمون سنجش میزان آمادگی متقاضی به زبان انگلیسی است. البته لازم به ذکر است در این آزمون تمامی مهارت‌های مربوط به ریاضیات، هندسه، درک مطلب و مقاله نویسی متقاضیان مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد. اما همان طور که می‌دانید به علت وجود برخی محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه ایران، متقاضیانی ایرانی با چالش‌های بسیاری در فرایند ثبت نام و پرداخت هزینه های آزمون GRE مواجه هستند.

اما سوالی که قطعا ذهن شما را مانند میلیون‌ها نفر به خود درگیر کرده این است که چگونه می‌توان در آزمون GRE از ایران ثبت نام کرده و هزینه‌های آن را پرداخت؟ برای کسب اطلاعات کامل و به‌روز در رابطه با آزمون جی آر ای و فرایند ثبت نام و پرداخت هزینه آن با ما در این مقاله از پلازا تا انتها همراه شوید.

فهرست مطالب

همه چیز درباره آزمون GRE
معرفی کامل آزمون GRE و نحوه ثبت نام در آن از ایران

نحوه ثبت نام و پرداخت هزینه‌های آزمون بین المللی GRE

فرایند ثبت نام و پرداخت هزینه‌های آزمون GRE در ایران با محدودیت‌های بسیاری همراه است. سازمان ETS به علت تحریم‌های اعمال شده بر علیه ایران باید به صورت سالانه مجوز برگزاری آزمون‌های بین المللی مانند جی آر ای در ایران را از ایالات متحده OFAC دریافت می‌کرد. اما بنا بر برخی مشکلات سیاسی در طی چندین سال اخیر مجوز برگزاری این آزمون در ایران صادر نشده است.

اما خوشبختانه برخی ارگان‌های معتبر تحت عنوان سایت‌های خدمات ارزی کلیه خدمات مربوط به ثبت نام قانونی و پرداخت هزینه‌های آزمون جی آر ای را انجام می‌دهند. به همین ترتیب اگر قصد دارید در آزمون GRE شرکت کنید بایستی ووچر مخصوص gre را از این سایت‌ها خریداری کنید.

آزمون GRE چیست؟

آزمون Graduate Record Examination که مخفف آن همان واژه GRE است با هدف ارزیابی سطح زبان انگلیسی متقاضیان برگزار می‌شود. این آزمون در دو نوع جنرال و سابجکت برگزار شده و نوع اصلی این آزمون همان جنرال است که اهمیت بیشتری دارد. GRE از سه بخش تشکیل شده و مدت زمان پاسخ‌گویی به سوالات آن 3 ساعت و 45 دقیقه است.

کسب اطلاعات کامل در مورد منابع آزمون GRE برای متقاضیان شرکت کننده در این آزمون ضروری است. اما قبل از این کار باید شما در مورد ساختار کلی این آزمون اطلاعاتی به دست آورید. آزمون نوع جنرال GRE که مهم‌تر از نوع سابجکت آن بسیار مهم‌تر بوده و از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

  1. نگارش تحلیلی (Analytical Writing)
  2. استدلال کلامی (Verbal Reasoning)
  3. استدلال ریاضی (Quantitative Reasoning)
ساختار آزمون GRE
بخش های اصلی آزمون GRE

1- بخش نگارش تحلیلی یا همان نوشتاری

اولین بخش از آزمون GRE بخش نوشتار تحلیلی است. در این بخش میزان توانایی رایتینگ متقاضیان ارزیابی می‌شود. برای مثال شما باید در این بخش مقاله‌ای را تحت استانداردهای نوشتاری (دستور زبان، علائم نگارشی، یکپارچه بودن مطلب و…) به زبان انگلیسی بنویسید. با توجه به قواعد این آزمون متقاضیان باید در بخش نوشتاری دو نوع مقاله زیر را بنویسند:

  • تحلیل کامل یک مسئله
  • تحلیل و بررسی یک ایده یا بحث

برای اینکه بتوانید در این بخش بیشترین نمره را کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم برای تمامی پاسخ‌های خود طرح و ساختاری مشخصی را تعیین کنید. با تعیین یک ساختار درست و دقیق می‌توانید در مدت زمان کمتر البته با کیفیت بالاتری مقالات خود را بنویسید. برای نگارش هر مقاله حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارید، البته با رعایت برخی تکنیک‌ها می‌توانید در زمان کمتری هم مقالات خود را نگارش کنید. میانگین امتیاز بخش نوشتاری این آزمون 4 است.

2- بخش استدلال کلامی یا وربال

در این بخش از آزمون GRE باید بتوانید کلمات و واژگان درست و مناسب را برای جملات داده شده انتخاب کنید. برای موفقیت در بخش وربال باید بیشترین قدرت کلامی را داشته باشید تا بتوانید جملات را با کلمات درست تکمیل کنید. البته بخش وربال این آزمون خود شامل سه بخش اصلی زیر است:

  • تکمیل جملات و متون
  • معادل جملات
  • درک مطلب

علاوه بر موارد ذکر شده برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد را در بخش وربال این آزمون داشته باشید باید با طیف وسیعی از واژگان انگلیسی و حتی اصطلاحات رایج و غیر رایج آشنایی کامل داشته باشید.

برای اینکه بتوانید در زمان کمتری به سوالات این بخش پاسخ دهید از تکنیک حذف استفاده کرده و تنها روی جملات با کلمات سخت و به نظر ناآشنا تمرکز کنید. در مجموع این بخش شامل 20 سوال بوده و برای پاسخ به هر سوال به 30 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت. کل امتیازهای مربوط به بخش وربال gre بین 130 تا 170 است.

3- بخش استدلال ریاضی یا همان کوانت

همان طور که از نام این بخش پیداست، شما باید به سوالاتی بر اساس مفاهیم و استدلالات ریاضی پاسخ دهید. البته اصلا در مورد میزان سختی سوالات این بخش نگران نباشید، زیرا تمامی این سوالات در سطح ریاضیات و علوم پایه مقاطع دبیرستان بوده و شما با داشتن مطالعه نسبی می‌توانید به راحتی به اکثر این سوالات پاسخ دهید. سوالات حول مباحث ریاضی بخش کوانت این آزمون تحت چهار مبحث زیر طرح می‌شوند:

  • جبر
  • هندسه
  • تحلیل داده‌ها و مسائل
  • حساب

شما برای پاسخ به هر سوال از این بخش تنها به 35 دقیقه زمان نیاز دارید، کل امتیاز سوالات این بخش از آزمون gre بین 130 تا 170 است.

منابع آزمون GRE 

برای اینکه اپلای موفق و بدون دردسری را داشته باشید باید حتما در آزمون GRE شرکت کرده و نمره‌ای قابل قبول را کسب کنید. اما پیش از شرکت در آزمون جی آر ای لازم است تا در مورد منابع این آزمون اطلاعات کاملی را کسب کنید. منابع این آزمون به شرح زیر است:

  • تست‌های ETS Power prep
  • کتاب GRE Prep Plus 2023
  • مجموعه Official GRE Super Pack
  • کتاب Princeton Review GRE Premium Prep
  • کتاب Mometrix GRE Prep 2021 and 2022
  • کتاب Barrons GRE Essential Words

تست‌های ETS Power Prep

وب‌سایت اصلی ETS برای افرادی که قصد شرکت در آزمون GRE دارند، یک سری تست‌های رایگان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. با شرکت در این تست‌ها و انجام دادن آن‌ها شما می‌توانید دیدگاه کاملی نسبت به استراتژی آزمون جی آر ای (زمان بندی و سیستم نمره دهی) داشته باشید. تست‌های طراحی شده در این سایت شباهت زیادی به تست‌های GRE دارند.

کتاب GRE Prep Plus 2023

یکی از بهترین منابع یادگیری و آمادگی برای آزمون جی آر ای کتاب GRE Prep Plus 2023 است. این کتاب برای افرادی مناسب است که قصد دارند قبل از شرکت در این آزمون برنامه مطالعاتی بسیار دقیق و منظمی را طراحی کنند. این کتاب دارای راهنمای کامل شرکت در آزمون به همراه شش تست با بیش از 1500 سوالات تمرینی است.

مجموعه Official GRE Super Pack

پک سه جلدی Official GRE Super Pack توسط طراحان آزمون جی آر ای نیز منتشر شده است. شما با مطالعه این منبع آموزشی کامل می‌توانید تست‌ها و سوالات مربوط به مباحث مختلف مربوط به آزمون را انجام دهید. این مجموعه از سه کتاب تشکیل شده است که برای داشتن تسلط به مباحث آزمون GRE باید هر یک از این کتاب‌ها را به صورت کامل مطالعه کنید.

  • کتاب The Official Guide to the GRE General Test 3rd
  • کتاب Official GRE Quantitative Reasoning Questions Volume 1 Second Edition
  • کتاب Official GRE Verbal Reasoning Questions Volume 1 Second Edition

کتاب Princeton Review GRE Premium Prep

این کتاب نیز علاوه بر داشتن مطالب مفید و آموزنده دارای 7 تست که دو تست در داخل کتاب و 5 تست نیز به صورت آنلاین هستند. با شرکت در سوالات و تست‌های این کتاب شما می‌توانید به خوبی به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید.

کتاب Mometrix GRE Prep 2021 and 2022

این کتاب یکی دیگر از منابعی است که خواندن و مطالعه کامل آن برای موفقیت در آزمون GRE لازم و ضروری است. در این کتاب بیش از 650 سوال و تست مختلف به همراه پاسخ تشریحی و مفصل هر کدام قرار داده شده است. در هر یک از فصل‌های این کتاب دسته‌ای از سوالات آزمون جی آر ای وجود دارد.

کتاب Barrons GRE Essential Words

اگر شما هم به دنبال منبعی معتبر برای افزایش دایره لغات انگلیسی خود هستید، با مطالعه کتاب Barrons GRE Essential Words می‌توانید هزاران کلمه را به دایره لغات خود اضافه کنید. البته بهتر است حتما ویرایش پنجم این کتاب را تهیه کنید.

آزمون GRE برای چه کسانی مناسب است؟

این آزمون برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه‌های معتبر خارجی را دارند مناسب است. یعنی دانشجویانی که هدف آن‌ها شرکت در برنامه‌های تحصیلی Graduate Student است بایستی در آزمون  GRE شرکت کرده و نمره قابل قبولی را بگیرند. این آزمون شامل رشته‌های تحصیلی علوم پایه، هنر و علوم انسانی شده و متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی بایستی در آن شرکت کنند.

هزینه های آزمون GRE

هزینه‌های آزمون جی آر ای هر ساله تغییر می‌کند. در سال 2023 هزینه آزمون GRE در ایران حدود 220 دلار است. معادل این مبلغ به ریال ایران برابر با 11,615,000 هزار تومان (یازده میلیون و ششصد و پانزده هزار تومان) است. البته این نرخ گفته شده برای آزمون جی آر ای نوع جنرال است.

هزینه آزمون نوع سابجکت GRE در سال 2023 نیز حدود 150 دلار است. اما اگر شما هم دغدغه پرداخت این هزینه‌ها در ایران را دارید نیازی به نگرانی نیست، زیرا با مراجعه به سایت‌های خدمات ارزی معتبر ایرانی می‌توانید این معادل این هزینه به ریال را پرداخت کنید.

هزینه های آزمون GRE
هزینه های آزمون GRE در ایران در سال 2023

نحوه ثبت نام در آزمون GRE

برای ثبت نام در آزمون GRE از ایران تنها باید 3 مرحله زیر را به ترتیب طی کنید:

  • ایجاد حساب کاربری My GRE
  • انتخاب تاریخ و مرکز آزمون
  • پرداخت هزینه آزمون

در مرحله اول باید حساب کاربری My GRE را در سایت اصلی این سایت ایجاد کنید. بعد از افتتاح حساب بایستی تاریخ و مکان برگزاری آزمون را انتخاب کنید. متاسفانه به علت تحریم بودن ایران و عدم امکان برگزاری آزمون GRE در این کشور متقاضیان ایرانی باید به صورت مجازی نیز این آزمون را پشت سر بگذارند.

اما ثبت نام در این آزمون نیز برای ایرانیان با برخی محدودیت‌ها همراه است، اما از طرفی برخی سایت‌های خدمات ارزی معتبر نیز صفر تا صد ثبت نام را در ازای دریافت کارمزدی مشخص انجام می‌دهند.

بعد از اتمام فرایند ثبت نام توسط سایت واسط متقاضی باید معادل ریالی هزینه آزمون را به سایت واسط بپردازد تا ثبت نام تکمیل شود.

روش‌های پرداخت هزینه های آزمون GRE

همان گونه که در مطالب بالا گفته شد، متقاضیان ایرانی در حال حاضر نمی‌توانند به صورت مستقیم هزینه‌های آزمون gre را پرداخت کنند. تنها راهکار تضمینی و قانونی برای انجام این کار سایت‌های واسط ایرانی (خدمات ارزی) از نوع معتبر هستند. البته توجه داشته باشید که روش‌های مختلفی برای پرداخت هزینه‌های این آزمون وجود دارند:

  • پرداخت با ویزا کارت
  • پرداخت با ووچر GRE
  • پرداخت با پی پال

به دلیل وجود تحریم‌های فراوان علیه ایران کاربران ایرانی امکان استفاده از خدمات ویزا کارت و شبکه پی پال را به صورت مستقیم ندارند! اما سایت‌های خدمات ارزی ایرانی می‌توانند صفر تا صد خرید و صدور ویزا کارت و افتتاح حساب در شبکه پی پال را برای کاربران ایرانی انجام دهند.

بهترین و سریع‌ترین راهکار برای پرداخت هزینه‌های آزمون جی آر ای خرید ووچر GRE است. ووچرهای GRE توسط سایت‌های خدمات ارزی معتبر ایرانی به فروش می‌رسند.

چگونه ووچر GRE را خریداری کنیم؟

بی‌شک چگونگی خرید ووچر GRE سوالی است که ذهن شما را به خود درگیر کرده است. برای خرید ووچرهای این آزمون از ایران تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سایت‌هیا خدمات ارزی مراجعه کنید. بعد از ورود و ثبت نام در این سایت‌ها و ثبت درخواست خود می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای مشخص ووچر GRE را خریداری کرده و با استفاده از آن هزینه‌های ثبت نام و شرکت در این آزمون را به راحتی پرداخت کنید.

نتیجه آزمون GRE

به محض آماده شدن نتایج آزمون جی آر ای ایمیلی به متقاضیان ارسال می‌شود. برای دریافت نتایج آزمون شما باید به حساب ETS خود وارد شوید. در اکثر مواقع بین 10 الی 15 روز بعد از تاریخ برگزاری آزمون نتایج اعلام می‌شوند. البته در نسخه کاغذی و حضوری این آزمون نتایج تا 5 هفته بعد از تاریخ برگزاری اعلام می‌شوند.

اعتبار آزمون GRE

مدارک این آزمون به مدت 5 سال اعتبار دارند. البته به این نکته توجه داشته باشید که مدت زمان اعتبار آزمون جی آر ای دقیقا به فصلی که در آن این آزمون را انجام داده‌اید بستگی دارد. برای مثال اگر قبل از جولای سال 2010 در این آزمون شرکت کرده باشید متاسفانه تاریخ اعتبار آن‌ها برای همیشه منقضی شده است.

اما اگر از یکم جولای سال 2016 به بعد در این آزمون شرکت کنید، دوره اعتبار مدارک آن 5 ساله خواهد بود، یعنی شما بعد از گذشت 5 سال باید مجددا در این آزمون شرکت کنید.

سوالات متداول در مورد پردات هزینه آزمون GRE

با اینکه در مطالب بالا توضیحات کاملی در مورد روند آزمون GRE و نحوه پرداخت هزینه‌های پرداختیم، باز ممکن است برهی سوالات مهم نیز برای متقاضیان پیش آید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این سوالات پاسخ کاملی می‌دهیم.

هزینه آزمون GRE در ایران چقدر است؟

هزینه این آزمون در مراکز مختلف متفاوت است، اما همان طور که گفته شد هزینه نوع جنرال این آزمون حدود 12 میلیون تومان است.

کدام یک از دانشگاه‌های خارجی این آزمون را دریافت می‌کنند؟

تمامی دانشگاه‌های کشور آمریکا و برخی دانشگاه‌های معتبر کانادا برای ارائه جواز تحصیل به متقاضیان نمرات بالای این آزمون را درخواست می‌کنند.

آیا می‌توان نوع حضوری این آزمون را در ایران انتخاب کرد؟

خیر به علت وجود برخی محدودیت‌ها متقاضیان ایرانی تنها مجوز شرکت در نوع مجازی و اینترنتی این آزمون دارند.

جمع بندی

آزمون GRE چیست؟ این آزمون یکی از ضروری‌ترین آزمون‌ها برای تکمیل اپلای تحصیلی در دانشگاه‌های معتبر کشورهایی چون کانادا، سوئد و آمریکا و… است. زیرا بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان برای بررسی و ارزیابی دقیق سطح زبان انگلیسی متقاضیان همواره از این آزمون استفاده می‌کنند. آزمون جی آر ای از سه بخش اصلی نگارش تحلیلی، استدلال کلامی و ریاضی تشکیل شده است.

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا