سلامت

چگونه روند TikTok “Shadow Work” می تواند به سلامت روان شما کمک کند

چگونه روند TikTok “Shadow Work” می تواند به سلامت روان شما کمک کند

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن
< منبع srcset="https://media.post.rvohealth.io/wp-content/uploads/2023/10/ women-portrait-smile-shadow-1296x728-header-1296x729.jpg 750w" media="(min-width: 1190px)"/>A woman sitting by a window.به اشتراک بگذارید Pinterest
کار در سایه یک روند خودمراقبتی در TikTok است که بیش از 2 میلیارد بازدید داشته است. طرفداران می گویند می تواند سلامت روان را تقویت کند. Glasshouse Images/Getty Images
  • ویدئوهای “کار سایه” در TikTok در حال ترند هستند و بیش از 2 میلیارد بازدید جمع می کنند./
  • بسیاری از کاربران TikTok برای همراهی با سفر سلامت روان خود به کتاب “The Shadow Work Journal” اعتماد می‌کنند.
  • کار سایه چیز جدیدی نیست. این ایده برای اولین بار توسط کارل یونگ روانپزشک و روانکاو سوئیسی در قرن بیستم رایج شد.
  • کارشناسان می گویند کار در سایه یک گرایش TikTok است که ارزش امتحان کردن دارد (اگر علاقه دارید) می‌تواند مزایای سلامت روانی متعددی داشته باشد.

کلمه سایه می‌تواند به صورت استعاری برای توصیف کسی که شما را در همه جا دنبال می‌کند، مانند کودک نوپایی که تقریباً به باسن چسبیده است، استفاده شود. یک پدر و مادر عزیز یا، ممکن است این اصطلاح را بشنوید که هنگام بحث درباره کسی که دیگری را تحت الشعاع قرار می دهد – خواهر یا برادر یا همکار که ممکن است دستاوردهای دیگری بیشتر از دیگران باشد.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

اما آیا ما سایه ای غیر از سایه تحت اللفظی داریم که هنگام برخورد نور به ما ارائه می شود. فقط تا؟

این ایده پشت سایه است کار، پرطرفدار در TikTok با ویدیوها با 2.1 میلیارد بازدید و شمارش.

«کار سایه به سمت سخت‌تر و اغلب نادیده گرفته‌شده‌ترین بخش‌های خودمان می‌چرخد. class=”content-link css-5r4717″>جن کندی

، دکترا، LMFT، بنیانگذار Riviera Therapy و The Pleasure Project. “این اجازه می دهد تا بخش های پیچیده، معمولاً اجتناب شده و ناخودآگاه شما ظاهر شوند و پردازش شوند.”

کلی آر. مینتر، LMHC، از مشاوره لنگر، از مکانیزم مشابهی استفاده می کند، “قطعات کار می کنند”، عمدتاً هنگام انجام حساسیت زدایی از حرکات چشم و پردازش مجدد (EMDR) با مشتریانش.

حتی مینتر کتابی را خرید که بسیاری از TikTokers استفاده می‌کنند، «ژورنال Shadow Work: راهنمای ادغام و فراتر از سایه های شما” نوشته کیلا شاهین.

“من متوجه شدم در برخی موارد مشتریان من می‌خواستند آن را بخوانند، اگر قبلاً آن را نخوانده بودند.

مفهوم سایه کار برای دهه‌ها وجود داشته است. چرا ناگهان روند رو به رشد است و آیا ارزش امتحان کردن را دارد؟ کارشناسان ذهنی نظرات و نکات خود را برای شروع مستقل یا با یک حرفه ای به اشتراک گذاشتند.

“ آماندا استرچر، MA، LPC-S، از انتخاب درمان.

ممکن است Shadow Work اخیراً مورد توجه TikTok قرار گرفته باشد، اما چیز جدیدی نیست.

کندی اشاره کرد که کارل یونگ، روانپزشک و روانکاو سوئیسی، این مفهوم را در قرن بیستم معرفی کرد. این ایده بر این ایده متمرکز است که هر فردی یک “خود سایه” دارد.

“خود سایه یک ماده روانشناختی است که ادغام نشده است – زیرا بسیار دردناک، ناراحت کننده یا خارج از درک آگاهانه است.” کندی گفت.

“بیشتر افراد دارای عناصر خود سایه ای هستند که در پاسخ به موقعیت هایی که احساس طاقت فرسا، بیگانه و ترسناک می کنند، ایجاد می شوند. آنها احتمالاً از آن به عنوان یک استراتژی مقابله ای برای جلوگیری از ناراحتی استفاده کرده اند. با این حال، در نهایت آن‌ها را از یک زندگی کامل و معتبر باز می‌دارد.»

اگر در بزرگسالی این قطعه را می‌خوانید، به احتمال زیاد خود سایه‌تان مدت‌ها پیش بدون اینکه متوجه شوید رشد کرده است.

استرچر گفت: «تشکیل یک خود سایه معمولاً در دوران کودکی زمانی شروع می‌شود که هنجارهای اجتماعی، انتظارات والدین و شرایط فرهنگی را درونی کنید. وقتی رشد می کنید، جنبه های خاصی از شخصیت شما غیرقابل قبول یا غیرقابل کنترل می شود و باعث می شود آنها را به ضمیر ناخودآگاه خود فشار دهید. این جنبه‌های سرکوب‌شده به طور جمعی خود سایه شما را تشکیل می‌دهند.”

کار سایه به حذف این بخش‌های خود از سایه‌ها کمک می‌کند.

“از طریق کار در سایه، می‌توانید برای همه بخش‌های خود فضا ایجاد کنید. استرچر گفت، از جمله قسمت‌هایی که به نظر شما بدترین هستند. «کار در سایه می‌تواند به شما اجازه دهد تا احساس کامل‌تری داشته باشید.»

در مورد قسمت‌ها، «بخش کار» یک اصطلاح و ابزاری است که در درمان استفاده می‌شود – از جمله توسط Minter. تفاوت در چیست؟ نه خیلی، واقعاً.

مینتر گفت: «کار قطعات رویکردی است که از سیستم‌های خانواده داخلی (IFS) درمان می‌شود.

“این شامل این ایده است که روان یا شخصیت ما از “بخش‌ها” یا شخصیت‌های فرعی متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام افکار، احساسات و انگیزه‌های خاص خود را دارند.

مینتر. اشاره کرد که هدف افرادی که از کار قطعات استفاده می کنند “شناسایی و کشف این بخش های مختلف، درک نقش آنها، و در برخی موارد با ایجاد راه های ارتباطی بین آنها و کمک به آنها برای همکاری با یکدیگر به آرامش و یکپارچگی درونی می رسند.”

کارشناسان نمی توانند بگویند دقیقاً چرا کار سایه در رسانه‌های اجتماعی مرسوم است، اما آنها ایده‌هایی دارند.

«کار در سایه در سال‌های اخیر به دلیل علاقه فزاینده به رفاه کل نگر، خودآگاهی و شخصی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. رشد،” برانکارد گفت.

“به نظر می رسد که مردم به دنبال اصالت و ارتباطات واقعی هستند، و کار در سایه راهی قدرتمند برای کشف خود و شفا ارائه می دهد.”

مینتر اضافه می کند که کار در سایه کاری است که مردم می توانند شروع کنند. به تنهایی، یک مزیت در زمانی که یافتن یک درمانگر که بیماران جدید را می پذیرد، چالش برانگیز است. بر اساس داده‌های موسسه ملی مدیریت مراقبت های بهداشتی (NIHCM).

این را با قدرت تأثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی ترکیب کنید، و به راحتی می‌توانید متوجه شوید که چرا این مفهوم چند دهه‌ای در کنار بازدیدهای ویدیویی، علاقه واقعی را به خود جلب می‌کند.

مینتر گفت: دانستن و اعتماد در رسانه‌های اجتماعی، مزایای چیزی را اعلام می‌کند که می‌تواند شما را سالم‌تر کند و برای انجام آن به دسترسی‌تان به یک متخصص سلامت روان تکیه نکنید، این یک دستورالعمل برای یک حس ویروسی است.

< /div>

همه گرایش‌های رسانه‌های اجتماعی توسط کارشناسان تحسین نمی‌شوند (نگاه کنید به: رژیم غذایی همه مک دونالد) . اما متخصصان سلامت روان می‌گویند که کار در سایه می‌تواند مزایای زیر را ارائه دهد:

خودآگاهی

اغلب ممکن است این عبارت را بشنوید: «شما خود را بهتر می‌شناسید». اما شاید این با شما همخوانی نداشته باشد. کار در سایه ممکن است مفید باشد.

استرچر گفت: «کار در سایه به شما کمک می‌کند با رویارویی با احساسات سرکوب‌شده و انگیزه‌های پنهان، درک عمیق‌تری از خود به دست آورید. “شاید بتوانید نیازهای خود را بهتر درک کنید و آنها را برآورده کنید.”

استرچر گفت که این مزیت اولین قدم برای ایجاد تغییرات است.

“ما نمی‌توانیم چیزهایی را که می‌توانیم تغییر دهیم. آگاه نیستند، بنابراین خودآگاهی گام مهمی به سوی تغییر است.

شناخت الگوها

کار در سایه می تواند به افراد کمک کند تا چرخه هایی را که ممکن است در حال انجام هستند توجه کنند. کلسی لاتیمر، PhD، CEDS-S، RN/BSN، روانشناس بالینی، گفت: «ما موجوداتی با حرکت و هموستاز هستیم – زمانی که یک الگو شکل می گیرد، در برابر تغییر مقاوم می شود. و بنیانگذار/مالک خدمات روانشناسی KML .

ممکن است توجه کردن نیز چالش برانگیز باشد، اما ژورنال نویسی و صحبت کردن با یک حرفه ای با استفاده از کارهای سایه می تواند این مانع را برای دستیابی به رفاه عاطفی بهبود بخشد.

درک محرک‌ها

هنگامی که الگوها را شناسایی می‌کنید و خودآگاهی را افزایش می‌دهید، ممکن است متوجه روندهایی در موقعیت‌های خاص شوید که به نظر می‌رسد باعث ناراحتی (یا تحریک) شما می‌شوند.

لاتیمر گفت: “محرک ها تغییرات فوری در احساسات هستند و می توانند ما را شگفت زده کنند.” “آنها معمولاً چیزی هستند که در زیر سطح فشرده می شوند.”

لاتیمر گفت دو عامل اصلی که او متوجه می شود این است که مردم احساس می کنند مهم نیستند یا به اندازه کافی خوب نیستند.

لاتیمر گفت: «به همین دلیل است که چیزی به ظاهر نامرتبط مانند عصبانیت به خاطر اینکه [همسرتان] سطل زباله را بیرون نمی‌آورد، می‌تواند شما را تحریک کند – ممکن است واقعاً احساس کنید که از شما قدردانی نمی‌کنید و مثل اینکه شریک زندگی‌تان به احساسات شما اهمیت نمی‌دهد.

درمان عاطفی

در طول کار در سایه، در مورد چرایی رفتارها، الگوها و محرک‌های خود بیشتر خواهید آموخت. اگرچه این شامل کشف احساسات سرکوب شده است که می تواند چالش برانگیز باشد، اما می تواند شفابخش نیز باشد.

«این به شما امکان می دهد آسیب ها و زخم های عاطفی گذشته را پردازش و رها کنید و بهزیستی عاطفی را ارتقا دهید. “کار سایه می تواند در بهبود آسیب بین نسلی، به شما این امکان را می دهد که به الگوهای سیستم خانواده خود نگاه کنید.”

رشد شخصی

با شناخت بخش های سرکوب شده خودمان که ما را عقب نگه دارید، کارشناسان به اشتراک می گذارند که کار سایه ای دری را به روی رشد باز می کند.

استرچر گفت: «کار در سایه رشد شخصی و پذیرش خود را تقویت می کند و شما را قادر می سازد تا زندگی معتبرتر و رضایت بخشی داشته باشید. ملاقات با خود با شفقت به جای انتقاد می تواند منجر به رشد شخصی شود. با کار در سایه، می‌توانید احساس کامل‌تری از یکپارچگی و یکپارچگی داشته باشید.»

روابط عمیق تر

کار در سایه شامل باز کردن افکار و احساسات درونی است. با این حال، این کار می‌تواند به افراد کمک کند.

کندی گفت: «زمانی که احساس یکپارچگی بیشتری می‌کنیم، می‌توانیم به طور واقعی ظاهر شویم – حتی برای درگیری یا اختلاف.» کندی. “این به ایجاد پیوندهای بین فردی کمک می کند.”

Stretcher موافق است.

“شرم می تواند مانعی در روابط باشد و کار در سایه می تواند به رهایی از شرم و بهبود ارتباط با خود و دیگران کمک کند. برانکارد گفت.

کاهش استرس

درک بهتر از خودمان و آنچه باعث می‌شود ما را درگیر کند، به‌علاوه بهبود روابط، همگی ممکن است به یک مزیت دیگر کار در سایه اضافه شود: استرس کمتر.< /p>

استرچر گفت: «هنگامی که با تعارض‌های درونی مقابله می‌کنید و آنها را حل می‌کنید، استرس و آشفتگی درونی کاهش می‌یابد. «وقتی «بخش‌های» مختلف ما با یکدیگر در تضاد هستند، می‌توانیم استرسی را تجربه کنیم که کار در سایه می‌تواند به تسکین آن کمک کند. شما ممکن است برای تغییر بازتر شوید.”

اگرچه کار سایه سهم خود را از مزایای بالقوه دارد، استرچر گفت که برخی از افراد باید قبل از ادامه احتیاط کنند.

«من کار سایه یا IFS را با مشتریانی که روان پریشی دارند یا مشتریانی که دچار روان پریشی هستند شروع نمی کنم. در سایر مسائل ارائه شده، مانند مشتریانی که با اختلال خوردن یا مصرف موادی که نیاز به مداخله پزشکی دارد.

کار سایه را می توان به تنهایی یا با یک متخصص انجام داد. کارشناسان روش هایی را برای شروع کار در سایه به اشتراک گذاشتند.

خود

افراد می توانند سعی کنند کار سایه را خودشان شروع کنند. حتی اگر با یک متخصص کار می کنید، کار در سایه نیاز به کار در خارج از اتاق درمان دارد.

ابتدا، واکنش های خود را به موقعیت ها بشناسید.

«اگر واکنش بزرگی به موقعیتی دارید، از خود بپرسید چرا. استرچر گفت تا جایی که ممکن است به «چرا» عمیق بروید. ببینید انگیزه‌های شما چیست و چه چیزی این انگیزه‌ها را نشان می‌دهد… کنجکاوی در مورد انگیزه‌هایمان می‌تواند ما را به ریشه واکنش‌هایمان سوق دهد، که می‌تواند خود سایه‌هایی را که نمی‌دانستیم پنهان کرده‌ایم، آشکار کند.»

برای مثال. ، می گویند یک همکار از میز یک فرد بدون اجازه او استفاده کرده است. آنها عصبانی هستند و این روز آنها را خراب می کند.

استرچر گفت: «اگر آنها بایستند و بپرسند که چرا اینقدر عصبانی هستند، ممکن است متوجه شوند که به آنها بی احترامی شده است. «حالا می پرسیم، آیا بی احترامی بد است؟ اگر پاسخ آنها مثبت است، از خود می پرسند “چرا؟”

این ممکن است به روزنامه نگاری کمک کند.

“نوشتن همیشه یک راه قدرتمند برای مقابله با روان در مورد جنبه سایه ما است. کندی گفت.

استرچر توصیه می‌کند به موارد زیر توجه کنید:

عمیق‌ترین ترس‌ها و ناامنی‌های من چیست؟

  • چه الگوها یا رفتارهای تکراری را متوجه می‌شوم. در زندگی من؟
  • آیا مواقعی وجود دارد که من چیزی را می گویم یا انجام می دهم و تعجب می کنم که چرا؟
  • آیا قسمت هایی از خودم وجود دارد که اغلب آنها را مورد انتقاد یا انکار قرار می دهم؟
  • دارم من رویدادهای آسیب زا را تجربه کردم که به طور کامل آنها را پردازش نکرده باشم؟
  • کدام احساسات حل نشده یا تجربیات گذشته همچنان بر من تأثیر می گذارد؟
  • چه چیزی در دیگران مرا آزار می دهد؟ آیا زمانی در زندگی من بود که همین ویژگی را نشان دادم که شما را آزار می دهد؟

حرفه ای

یک حرفه ای نیز می تواند در کارهای سایه به شما کمک کند. برانکار پیشنهاد کرد:

برای یافتن یک درمانگر آگاه در مورد کارهای سایه، می‌توانید:

  • از دوستان یا گروه‌های پشتیبانی توصیه‌هایی بخواهید.
  • به دنبال آن باشید. کلمات کلیدی مانند “کار سایه”، “روانشناسی عمقی، و “سیستم های داخلی خانواده” در پروفایل های درمانگر و در وب سایت ها.
  • با درمانگران بالقوه مصاحبه کنید تا مطمئن شوید که آنها به خوبی با نیازها و اهداف شما مطابقت دارند.

مانند هر سفر سلامت روان، دادن زمان کار در سایه مهم است، صرف نظر از اینکه استفاده از ابزارهای خودیاری به طور انحصاری یا مراجعه به یک متخصص.

استرچر گفت: «مدت زمانی برای مشاهده پیشرفت در کار سایه‌ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

“بسته به عمق مسائلی که به آن پرداخته می شود و تعهد فرد به این فرآیند می تواند از هفته ها تا سال ها متغیر باشد. ثبات و شکیبایی کلید است.”

<کار سایه مفهومی است که توسط روانکاو سوئیسی کارل یونگ در قرن بیستم توسعه یافت. هرگز از بین نرفته است، اما در TikTok "از سایه ها" بیرون آمده است - ویدیوهای روی پلتفرم بیش از 2 میلیارد بازدید دارند.

کار سایه بر این ایده متمرکز است که ما بخش هایی از خود را سرکوب کرده ایم. ادغام این بخش‌ها می‌تواند به ما کمک کند احساس کامل‌تری داشته باشیم.

کارشناسان به اشتراک می‌گذارند که این روند TikTok یکی از مواردی است که باید به دلیل مزایای سلامت روانی آن مانند بهبود خودآگاهی و روابط و کاهش استرس در نظر گرفته شود.

کار در سایه برای همه مناسب نیست. و نتایج ممکن است زمان بر باشد. اگرچه کار سایه را می توان بدون متخصص انجام داد، اما کار با یک فرد می تواند مفید باشد.

محتوایkhalg.ir فقط برای مقاصد اطلاعاتی و آموزشی است. وب سایت ما قرار نیست جایگزینی برای مشاوره پزشکی حرفه ای، تشخیص یا درمان باشد.
‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا