سلامت

مراحل سرطان چیست؟

مراحل سرطان چیست؟

مراحل سرطان به نوع آن اشاره دارد. از سرطانی که فرد دارد، اندازه تومور اولیه و اینکه آیا سرطان به سایر نواحی بدن سرایت کرده است یا نه.

مرحله‌بندی سرطان می‌تواند بین انواع سرطان متفاوت باشد. با این حال، سیستم‌های مرحله‌بندی وجود دارد که پزشکان اغلب برای اندازه‌گیری، توصیف، و درمان طیف گسترده‌ای از سرطان‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

این مقاله به بررسی معنی مراحل سرطان و تفاوت‌های بین مراحل می‌پردازد. همچنین به درجات سرطان و اینکه آیا مرحله سرطان بعد از تشخیص می‌تواند تغییر کند یا خیر، بررسی می‌کند.

پزشکان از مراحل سرطان برای توصیف سرطان از نظر اندازه و گسترش یا عدم گسترش آن استفاده کنید. طبق موسسه ملی سرطان، مرحله بندی سرطان می تواند به پزشک کمک کند:

  • بهترین درمان را برای فرد برنامه ریزی کنید
  • شدت و بقای سرطان را بشناسید
  • به یافتن کارآزمایی های بالینی که ممکن است به درمان کمک کند کمک کنید

انجمن سرطان . اهمیت مرحله بندی برای درمان را توضیح داده است. مرحله اولیه سرطان ممکن است به پرتودرمانی یا جراحی به خوبی پاسخ دهد، در حالی که مرحله بعدی سرطان ممکن است به پرتودرمانی بهتر پاسخ دهد. یک href=”/articles/158401″ class=”content-link css-1pg8eb5″>شیمی درمانی، دارو درمانی هدفمند، یا ایمونوتراپی.

بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی از یک سری ساده از پنج مرحله مختلف برای توصیف بیشتر سرطان ها. با افزایش تعداد، شدت سرطان نیز افزایش می یابد و میزان بقا کاهش می یابد.

هنگامی که پزشک تشخیص سرطان را داد، از روش‌های مختلفی برای طبقه‌بندی و مرحله‌بندی سرطان استفاده می‌کند.

متخصصان بهداشت و درمان در مرحله اولیه تشخیص سرطان به سرطان اشاره می‌کنند، حتی اگر در طول زمان تغییر کند. استفاده از مرحله سرطان در هنگام تشخیص، نقطه شروعی برای درک اینکه چقدر به درمان پاسخ می دهد، و همچنین میزان بقای کلی است.

علاوه بر مراحل شماره گذاری شده در زیر، متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است یک مورد را نیز توصیف کنند. سرطان با یکی از عبارات زیر:

  • درجا، اگر سلول‌های غیرطبیعی وجود داشته باشند اما گسترش نیافته باشند
  • محلی قوی>، اگر سرطان وجود داشته باشد اما فقط در محلی که برای اولین بار ظاهر شد
  • منطقه ای، اگر سرطان به بافت، اندام ها یا غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته باشد
  • دور، اگر سرطان به نقاط دوردست بدن گسترش یافته باشد
  • ناشناخته، اگر متخصص مراقبت های بهداشتی اطلاعات کافی برای کامل نداشته باشد طبقه بندی سرطان

علاوه بر این، همه سرطان ها دارای مراحل نیستند. برای مثال، پزشکان لوسمی را مرحله بندی نمی کنند زیرا سرطان خون است. برخی از سرطان‌ها، مانند سرطان مغز، سیستم تشخیص خاص خود را دارند.

مرحله 0 سرطان اشاره دارد. زمانی که پزشک بافت غیرطبیعی پیدا کرده است که هنوز به سایر نقاط بدن گسترش نیافته است. طبق موسسه ملی سرطان، پزشکان اغلب از این مرحله به عنوان کارسینوم در محل.

تشخیص مرحله 0 سرطان بر اساس مکان و نحوه تشخیص پزشک متفاوت است.

>

در این مرحله، سلول‌های غیرطبیعی در واقع سرطان نیستند، اما در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان تبدیل شوند.

درمان

درمان متفاوت است، اما عموماً نیاز به برداشتن سلول‌ها و بافت اطراف دارد. درمان‌های هدفمندتر ممکن است لازم نباشد.

چشم‌انداز

قابلیت بقای سرطان‌های مرحله 0 بالا است، اما بین سرطان‌ها متفاوت است. برای مثال، مرحله 0 سرطان سینه دارای نرخ بقای 99% بعد از 5 سال.

در اینجا درباره سرطان مرحله 0 بیشتر بیاموزید.

معمولاً کوچک است و به بافت یا غدد لنفاوی مجاور سرایت نکرده است.درمان

درمان سرطان‌های مرحله 1 اغلب شامل برداشتن جراحی یا پرتودرمانی برای برداشتن سلول‌های سرطانی است. روش درمان دقیق بر اساس نوع سرطان فرد متفاوت خواهد بود.

چشم انداز

سرطان مرحله 1 مرحله اولیه سرطان است و به طور کلی نرخ بقای بالاتری نسبت به سرطان پیشرفته دارد. مراحل سرطان.

مرحله 2 سرطان نشان می دهد که تومور کمی بزرگتر است و به بافت مجاور رشد کرده است.

تشخیص بر اساس نوع سرطان فرد متفاوت است. سرطان هنوز موضعی است، اما ممکن است به بافت یا غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته باشد.

درمان

درمان می‌تواند بر اساس نوع سرطان فرد و همچنین سایر سرطان‌ها متفاوت باشد. عواملی مانند سن و سلامت کلی آنها. درمان ممکن است شامل پرتودرمانی یا جراحی برای برداشتن تومور باشد.

چشم انداز

چشم انداز دقیق برای یک فرد مبتلا به سرطان مرحله 2 بر اساس سن، سلامت کلی و نوع آنها متفاوت است. سرطانی که دارند سرطان مرحله 2 اغلب قابل درمان است و میزان بقای بالایی دارد.

در مرحله 3 سرطان، تومور هنوز موضعی است، اما اغلب بزرگتر از مراحل 1 یا 2 است و به بافت مجاور حمله کرده است. همچنین ممکن است غدد لنفاوی مجاور را تحت تاثیر قرار دهد.

معیارهای دقیق تشخیص بر اساس نوع سرطان فرد متفاوت است.

درمان

درمان ممکن است تهاجمی‌تر از مراحل 1 یا 2 باشد. . درمان ها نیز بر اساس محل سرطان متفاوت خواهد بود.

چشم انداز

سرطان مرحله 3 به طور کلی نرخ بقای کمتری نسبت به سرطان هایی دارد که پزشکان در مراحل 1 یا 2 تشخیص می دهند. سلامت کلی، سن و عوامل دیگر می‌توانند در شانس کلی بقای آن‌ها نقش داشته باشند.

مرحله 4 است. the شدیدترین مرحله سرطان. هنگامی که یک پزشک سرطان مرحله 4 را تشخیص می دهد، تومور به طور کلی بسیار بزرگ است و سرطان به نواحی دیگر بدن گسترش یافته است.

درمان

یک پزشک اغلب یک روش تهاجمی تر را توصیه می کند. برنامه درمانی برای افراد مبتلا به سرطان مرحله 4 هدف از درمان، کند کردن یا متوقف کردن گسترش سرطان و کمک به فرد در احساس راحتی هر چه بیشتر است.

برنامه درمانی و توصیه‌ها بر اساس نوع سرطان فرد و نوع سرطان متفاوت است. در برابر آن موثرترین است. گزینه‌ها ممکن است شامل پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، درمان هدفمند، و جراحی باشد.

چشم‌انداز

مرحله ۴ سرطان معمولاً چشم‌انداز کمتری نسبت به سایر مراحل سرطان دارد. سن، نوع سرطان، و سلامت کلی یک فرد، همگی در میزان احتمال زنده ماندن آنها موثر است.

در اینجا درباره مرحله 4 سرطان بیشتر بدانید.

مراحل TNM شایع ترین سیستم مرحله بندی سرطان در سراسر جهان.

کمیته مشترک سرطان . و اتحادیه بین المللی علیه سرطان سیستمی را برای توصیف بیشتر انواع سرطان با جزئیات توسعه دادند.

مراحل TNM به شرح زیر است.

T اندازه گیری و توصیف می کند. تومور اولیه نمرات شامل موارد زیر است:

  • TX​: پزشک نمی تواند تومور اولیه را ارزیابی کند.​
  • T0: شواهدی از تومور اولیه وجود ندارد.
  • T1–T4​: اینها اندازه، وسعت یا هر دو تومور اولیه را توصیف می‌کنند و اعداد بزرگتر نشان‌دهنده تومور بزرگ‌تر هستند.

N توصیف می کند که آیا سرطان به غدد لنفاوی مجاور رسیده است یا خیر. N می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • NX: پزشک نمی تواند غدد لنفاوی منطقه ای را ارزیابی کند.
  • N0: سرطان به هیچ غدد لنفاوی گسترش پیدا نکرده است.
  • N1–N3:​سرطان به غدد لنفاوی منطقه‌ای گسترش یافته است که هر عدد مقدار غدد لنفاوی را توصیف می‌کند. تحت تأثیر قرار گرفته و میزان گسترش آن.

M توضیح می دهد که آیا سرطان به سایر نواحی بدن گسترش یافته است یا خیر. امتیازات احتمالی عبارتند از M0، که در آن سرطان به نقاط دور بدن گسترش نیافته است، و M1، که در آن سرطان به نقاط دور بدن گسترش یافته است. /p>

نمرات TNM با هم به تعیین مرحله کلی سرطان کمک می کند. به طور کلی، هرچه تعداد زیر هر حرف بیشتر باشد، چشم انداز بدتر و درمان بیشتر خواهد بود.

درجات سرطان بین انواع سرطان متفاوت است. سیستم درجه بندی هم تومور و هم سلول های درون تومور را ارزیابی می کند.

موسسه ملی سرطان نشان می دهد که به طور کلی چهار درجه وجود دارد که تومور ممکن است به آن تعلق داشته باشد که از 1 تا 4 متغیر است. درجات نشان می‌دهند که سلول‌های سرطانی چقدر به سلول‌های طبیعی نزدیک هستند.

برای درجه بندی یک تومور، پزشک ابتدا یک قطعه کوچک یا کل تومور را برمی دارد. سپس نمونه را به آزمایشگاه می فرستند، جایی که تکنسین ها آن را بررسی می کنند و درجه دقیق سلول های تومور را تعیین می کنند.

به عنوان مثال، توموری با درجه 1 یا 2 دارای سلول هایی است که عمدتاً طبیعی هستند. . تومورهای درجه 1 و 2 دیر رشد و گسترش می یابند. تومورهای با درجه 3 یا 4 سلول های غیرطبیعی بیشتری دارند و سریعتر رشد و گسترش می یابند.

سیستم درجه بندی بین انواع مختلف سرطان متفاوت است. فرد باید در مورد درجه خاص تومور خود از پزشک بپرسد.

به طور کلی، هرچه درجه بالاتر باشد، درمان سرطان سخت‌تر خواهد بود، زیرا رشد و گسترش آن سریع‌تر از تومورهای درجه پایین‌تر است.

در اغلب موارد، مرحله بندی سرطان تغییر نمی کند. متخصصان مراقبت های بهداشتی در مرحله تشخیص اولیه به سرطان اشاره می کنند، حتی اگر خود سرطان در طول زمان تغییر کند. اگر سرطان تغییر کند، پزشک اطلاعات بیشتری را به مرحله اصلی اضافه می‌کند.

در برخی موارد، اگر سرطان عود کند، پزشک ممکن است مرحله را با مرحله جدید به‌روزرسانی کند. اگر این اتفاق بیفتد، اغلب همان آزمایش‌های قبلی را تکرار می‌کنند، زمانی که برای اولین بار آن را تشخیص دادند.

سپس مرحله جدید را به تشخیص اضافه می‌کنند، اما این مرحله جدید جایگزین مرحله قبلی نمی‌شود.

مرحله‌بندی سرطان می‌تواند به پزشکان کمک کند تا شدت سرطان را برای فرد توصیف کنند و به راهنمایی مؤثرترین درمان کمک کند. برای آنها. مرحله بندی اندازه تومور و گسترش یا عدم گسترش آن به نواحی دیگر بدن را توصیف می کند.

روش های مختلفی وجود دارد که پزشکان برای مرحله بندی سرطان از آنها استفاده می کنند، اما رایج ترین آنها به عنوان TNM شناخته می شود. متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب نتایج TNM را ساده می کنند و یک مرحله از 0 تا 4 را برای بسیاری از انواع سرطان اختصاص می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا