سلامت

افزایش وزن در بزرگسالی ممکن است خطر سرطان پروستات تهاجمی را افزایش دهد

افزایش وزن در بزرگسالی ممکن است خطر سرطان پروستات تهاجمی را افزایش دهد

blurry black and white photo of a young person leaning on a sofaاشتراک گذاری در Pinterest
افزایش وزن در اوایل دهه 20 سالگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را تحت تأثیر قرار دهد. یافته ها پیشنهاد می کند. اعتبار تصویر: Jasmin Merdan/Getty Images.
  • افزایش وزن در سنین جوانی مردان به شدت با افزایش خطر ابتلا به پروستات تهاجمی یا کشنده مرتبط است. سرطان، طبق یک مطالعه جدید سوئدی.
  • برای مردان جوان مبتلا به چاقی، چندین تغییر شناخته شده در بدن وجود دارد که ممکن است ارتباط را با پیامدهای بدتر سرطان پروستات در آینده توضیح دهد.
  • این مطالعه. بر اهمیت حفظ وزن سالم در دوران بزرگسالی برای مردان برای کمک به جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات و همچنین سایر بیماری‌های جدی تاکید می‌کند.

یک مطالعه در سوئد نشان می‌دهد که مردان. افرادی که در سنین جوانی وزن اضافه می کنند، احتمال بیشتری دارد که بعداً به سرطان پروستات تهاجمی یا کشنده مبتلا شوند.

طبق این مطالعه، مردانی که در سنین 17 تا 29 سالگی هر سال به طور متوسط ​​1 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کردند. خطر ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات را تا 13 درصد و سرطان کشنده پروستات را تا 27 درصد افزایش داد.

این مطالعه توسط محققان دانشگاه لوند در مالمو، سوئد انجام شد و نویسندگان یافته‌های خود را ارائه کردند. در کنگره اروپایی چاقی (ECO ) 2023 در دوبلین، ایرلند.

در حالی که افزایش وزن با سرطان پروستات در بزرگسالی مرتبط بود، بروز آن مستقیماً به دلیل افزایش وزن در بزرگسالان جوان بود.

برای مردانی که در طول زندگی بزرگسالی خود حدود 1.1 پوند (0.5 کیلوگرم) اضافه می‌کردند، خطر ابتلا به سرطان تهاجمی تا 10 درصد افزایش یافت. و خطر ابتلا به سرطان کشنده تا 29 درصد افزایش یافت.

محققان داده‌های سلامتی 258477 مرد را که در چاقی و توسعه بیماری ها مطالعه سوئد (ODDS) بین 1963-2014. هرکدام در شروع مطالعه ODDS بدون سرطان پروستات بودند و حداقل سه بار در سنین 17 تا 60 سالگی وزن شدند.

برای مطالعه جدید، شرکت‌کنندگان برای مدتی مورد پیگیری قرار گرفتند. به طور متوسط ​​43 سال، تا سال 2019، که در آن زمان موارد سرطان پروستات و مرگ و میر در میان گروه ثبت شد.

از کل گروه مطالعه، 23348 شرکت‌کننده با میانگین سنی 70 سال به سرطان پروستات مبتلا شده بودند. سال، و 4790 نفر بر اثر سرطان پروستات مرده بودند.

دنبال کردن سرطان پوست، سرطان پروستات شایع ترین نوع سرطان در مردان است. برآورد این است که 288300 مرد .یی در سال 2023 به این بیماری مبتلا خواهند شد یا از هر 9 مرد، یک نفر.

مردان سیاه پوست نسبت به همتایان سفیدپوست خود در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات هستند. دلایل آن به طور کامل شناخته نشده است، با تئوری هایی از تفاوت در دسترسی به مراقبت های بهداشتی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی تا روشی که در آن پوست تیره تر ویتامین D را سنتز می کند.

در .، فقط از هر 100 مرد دو یا سه مرد در اثر سرطان پروستات می میرند. شایع ترین عامل سن فرد در هنگام تشخیص است. وقتی به افراد گفته می شود که به این بیماری مبتلا هستند، هر چه سن بالاتر باشد، احتمال مرگ او در اثر آن بیشتر است.

دکتر. دیوید شوسترمن، مدیر پزشکی اورولوژی در اورولوژی نیویورک، که در مطالعه اخیر شرکت نداشت، به اخبار پزشکی امروز گفت، با این حال، “همه سرطان های پروستات تهاجمی یا کشنده نیستند. در واقع، بسیاری از سرطان‌های پروستات بسیار آهسته رشد می‌کنند و ممکن است هیچ علامت یا مشکلی برای سلامتی ایجاد نکنند.»

در .، بسیاری از مردان به طور منظم برای سرطان پروستات غربالگری می‌شوند، که در نتیجه تشخیص زودهنگام مکرر در زمانی انجام می‌شود. این بیماری قابل درمان تر است ممکن است به همین دلیل باشد که در . نرخ بقای 5 ساله پس از تشخیص سرطان پروستات 97٪ است که نرخ بقای 10 ساله آن 98٪ است.

غربالگری سرطان پروستات شامل پروستات است. آزمایش آنتی ژن اختصاصی (PSA) به عنوان بخشی از آزمایش خون فرد. برای چند سال، آزمایش PSA به دلیل فراوانی مثبت کاذب که منجر به درمان غیرضروری می‌شد، رو به کاهش بود. با این حال، در طی آن سال‌ها، میزان سرطان پروستات spiked، و آزمایشات PSA اکنون به استفاده منظم بیشتر.

اما مطالعه جدید به یک ارتباط قوی و نگران کننده بین افزایش وزن و سرطان های تهاجمی یا کشنده اشاره می کند.

اورولوژیست دکتر. آدام رامین که در این تحقیق شرکت نداشت، در مورد تحقیق احتیاط کرد: «باید در نظر داشته باشید که این مطالعه ای است که در کشورهای اسکاندیناوی انجام شده است. و در آن کشورها، روش تشخیص سرطان پروستات با سایر کشورها متفاوت است.»

او ادعا کرد: «به طور کلی، افراد [در آن مناطق] برای سرطان پروستات غربالگری نمی‌شوند. در نتیجه، دکتر رامین گفت، “در نهایت سرطان های تهاجمی تری را پیدا می کنید، زیرا این بیماران در نهایت با نوعی علامت مواجه می شوند که نیاز به ارزیابی بیشتر دارد.”

دکتر شوسترمن گفت: «تحقیق مهم است، زیرا پیامدهای بالقوه درازمدت سلامتی را برجسته می‌کند. افزایش وزن در یک محدوده سنی خاص.”

دکتر رامین خاطرنشان کرد: “ما می دانیم که چاقی [در هر زمانی در بزرگسالی] می تواند [احتمال ابتلا به سرطان پروستات] را تا حدود 50٪ افزایش دهد.” سالهای جوانی ممکن است به ویژه بحرانی باشند.

دکتر. رامین به “کلی” از تغییرات شیمیایی اشاره کرد که می تواند در مردان بالغ جوان رخ دهد.

او توضیح داد: “ما می دانیم که چاقی در این گروه سنی با سطوح بالاتری از یک عامل رشد خاص مرتبط است.” به نام انسولین -مانند فاکتور رشد یا IGF. ما می دانیم که IGF به عنوان یک علت احتمالی برای سرطان پروستات شناسایی شده است.»

علاوه بر این، او گفت، بافت های چربی در این سن تولید می کنند لپتین، ماده دیگری که با سرطان پروستات مرتبط بوده است.

در نهایت دکتر رامین اشاره کرد. ، “آنچه اتفاق می افتد این است که وقتی یک فرد چاق تر می شود – به ویژه در مردان و به ویژه در این گروه سنی – چربی شکم آنها بیشتر از چربی در سایر نواحی بدن است.”

“این چربی شکمی تمایل دارد تستوسترون را به هورمون های دیگر تبدیل کند و ممکن است ارتباط هورمونی با سرطان پروستات نیز وجود داشته باشد.”

– دکتر آدام رامین

به گفته دکتر رامین، نکته مهم این مطالعه هر چه یک فرد زودتر وزن خود را کاهش دهد، کمتر احتمال دارد که باعث سرطان پروستات شود. اما تشخیص این نکته بسیار سخت است [در سن] و چند سال. و من مطمئن هستم که از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.”

دکتر شوسترمن نتیجه گیری کرد: “به طور کلی، این تحقیق اهمیت حفظ وزن سالم در طول زندگی را برجسته می کند. بنابراین می تواند از بروز مشکلات نامطلوب سلامتی در آینده جلوگیری کند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا