سلامت

آنچه در مورد سرطان باید بدانید

آنچه در مورد سرطان باید بدانید

سرطان باعث می‌شود سلول‌ها به‌طور غیرقابل کنترل تقسیم شوند. . این می تواند منجر به تومور، آسیب به سیستم ایمنی و سایر اختلالاتی شود که می تواند کشنده باشد. سرطان می تواند قسمت های مختلف بدن مانند سینه ها، ریه ها، پروستات و پوست را تحت تاثیر قرار دهد.

در .، تخمین زده می شود 15.5 میلیونtrusted-source> افراد دارای سابقه سرطان در تاریخ 1 ژانویه 2016 زنده بود.

در این مقاله، ما بررسی می‌کنیم. انواع سرطان، نحوه ایجاد بیماری، و درمان های زیادی که به بهبود کیفیت زندگی و میزان بقا کمک می کند.

Pancreatic cancer cells, SEMاشتراک گذاری در Pinterest
عکس ویرایش شده توسط استفان کلی ; کتابخانه عکس علمی – STEVE GSCHMEISSNER/ CSA Images/Getty Images

سرطان یک اصطلاح گسترده است. این بیماری زمانی را توصیف می کند که تغییرات سلولی باعث رشد و تقسیم کنترل نشده سلول ها می شود.

برخی از انواع سرطان باعث رشد سریع سلول می شوند، در حالی که برخی دیگر باعث رشد و تقسیم سلولی با سرعت کمتری می شوند.

>

اشکال خاصی از سرطان منجر به رشدهای قابل مشاهده ای به نام تومور می شوند، در حالی که برخی دیگر، مانند لوسمی، انجام ندهید.

بیشتر سلولهای بدن عملکردهای خاص و طول عمر ثابتی دارند. اگرچه ممکن است چیز بدی به نظر برسد، اما مرگ سلولی بخشی از یک پدیده طبیعی و مفید به نام آپوپتوز است.

یک سلول دستورالعمل‌هایی برای مرگ دریافت می‌کند تا بدن بتواند آن را با سلول جدیدتری جایگزین کند که عملکرد بهتری دارد. سلول‌های سرطانی فاقد اجزایی هستند که به آنها دستور توقف تقسیم و مرگ را می‌دهد.

در نتیجه، با استفاده از اکسیژن و مواد مغذی که معمولاً سلول‌های دیگر را تغذیه می‌کنند، در بدن تجمع می‌یابند. سلول‌های سرطانی می‌توانند تومور ایجاد کنند، سیستم ایمنی را مختل کنند و تغییرات دیگری ایجاد کنند که از عملکرد منظم بدن جلوگیری می‌کند.

سلول‌های سرطانی ممکن است در یک ناحیه ظاهر شوند، سپس از طریق غدد لنفاوی پخش شوند. اینها دسته‌ای از سلول‌های ایمنی هستند که در سراسر بدن قرار دارند.

علل بسیاری برای سرطان وجود دارد، و برخی قابل پیشگیری هستند.

به عنوان مثال، بر اساس داده های گزارش شده در سال 2014، سالانه بیش از 480000 نفر در . به دلیل کشیدن سیگار جان خود را از دست می دهند.

علاوه بر سیگار، عوامل خطر سرطان عبارتند از:

سایر علل سرطان قابل پیشگیری نیستند. در حال حاضر، مهم ترین عامل خطر غیرقابل پیشگیری، سن است. طبق گزارش انجمن سرطان .، پزشکان در . 87 درصد موارد سرطان در افراد 50 ساله یا بالاتر.

آیا سرطان ژنتیکی است؟

عوامل ژنتیکی می‌توانند در ایجاد سرطان نقش داشته باشند.

کد ژنتیکی یک فرد به سلول‌هایش می‌گوید که چه زمانی تقسیم شوند و منقضی شوند. تغییر در ژن‌ها می‌تواند منجر به دستورالعمل‌های نادرست شود و سرطان می‌تواند ایجاد شود.

ژن‌ها همچنین بر تولید پروتئین‌های سلولی تأثیر می‌گذارند و پروتئین‌ها بسیاری از دستورالعمل‌های رشد و تقسیم سلولی را حمل می‌کنند.

برخی از ژن ها پروتئین هایی را تغییر می دهند که معمولاً سلول های آسیب دیده را ترمیم می کنند. این می تواند منجر به سرطان شود. اگر والدینی این ژن‌ها را داشته باشند، ممکن است دستورالعمل‌های تغییر یافته را به فرزندان خود منتقل کنند.

برخی تغییرات ژنتیکی پس از تولد اتفاق می‌افتد و عواملی مانند سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌توانند این خطر را افزایش دهند.

تغییرات دیگری که می‌توانند منجر به سرطان شوند در سیگنال‌های شیمیایی رخ می‌دهند که تعیین می‌کنند بدن چگونه ژن‌های خاص را استقرار می‌دهد یا «بیان» می‌کند.

در نهایت، فرد می‌تواند استعداد ابتلا به نوعی سرطان را به ارث ببرد. پزشک ممکن است به این موضوع به عنوان داشتن سندرم سرطان ارثی اشاره کند. جهش های ژنتیکی ارثی به طور قابل توجهی به توسعه 5 تا 10 درصد موارد سرطان.

اشتراک گذاری در Pinterest
عوارض جانبی شیمی درمانی عبارتند از ریزش مو. با این حال، پیشرفت‌ها در درمان، چشم‌انداز افراد مبتلا به سرطان را بهبود می‌بخشد.

تحقیقات نوآورانه به توسعه داروها و فن‌آوری‌های درمانی جدید دامن زده است.

پزشکان معمولاً درمان‌هایی را بر اساس نوع سرطان، مرحله تشخیص آن و سلامت کلی فرد تجویز می‌کنند.

در زیر نمونه‌هایی از روش‌های درمان سرطان آورده شده است:

  • شیمی درمانی با هدف از بین بردن سلول های سرطانی با داروهایی که هدف قرار می گیرند سلول هایی که به سرعت تقسیم می شوند این داروها همچنین می‌توانند به کوچک کردن تومورها کمک کنند، اما عوارض جانبی آن می‌تواند شدید باشد.
  • هورمون‌درمانی شامل مصرف داروهایی است که نحوه عملکرد برخی هورمون‌ها را تغییر می‌دهند یا با توانایی بدن در تولید آنها تداخل می‌کنند. وقتی هورمون ها نقش مهمی ایفا می کنند، مانند پروستات و سرطان سینه، این یک رویکرد رایج است.
  • ایمونوتراپی از داروها و درمان های دیگر برای تقویت سیستم ایمنی و تشویق آن به مبارزه با سلول های سرطانی استفاده می کند. دو نمونه از این درمان‌ها، مهارکننده‌های ایست بازرسی و انتقال سلولی است.
  • پزشکی دقیق یا پزشکی شخصی، رویکردی جدیدتر و در حال توسعه است. این شامل استفاده از آزمایش ژنتیکی برای تعیین بهترین درمان برای تظاهرات خاص سرطان در یک فرد است. با این حال، محققان هنوز نشان نداده‌اند که می‌تواند به طور موثر همه انواع سرطان را درمان کند.
  • پرتودرمانی از پرتوهای با دوز بالا برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. همچنین، ممکن است پزشک استفاده از پرتو را برای کوچک کردن تومور قبل از جراحی یا کاهش علائم مرتبط با تومور.
  • سلول های بنیادی می تواند به ویژه برای افراد مبتلا به سرطان های مرتبط با خون، مانند لوسمی یا لنفوم. این شامل حذف سلول‌هایی مانند گلبول‌های قرمز یا سفید است که شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی از بین برده‌اند. تکنسین‌های آزمایشگاه سپس سلول‌ها را تقویت کرده و دوباره به بدن برمی‌گردانند.
  • جراحی اغلب بخشی از یک برنامه درمانی زمانی است که فردی تومور سرطانی دارد. همچنین، جراح ممکن است غدد لنفاوی را برای کاهش یا جلوگیری از گسترش بیماری بردارد.
  • درمان‌های هدفمند عملکردهایی را در سلول‌های سرطانی انجام می‌دهند تا از تکثیر آن‌ها جلوگیری کنند. آنها همچنین می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. دو نمونه از این درمان‌ها، داروهای مولکولی کوچک و آنتی‌بادی‌های مونوکلونال هستند.

پزشکان اغلب از بیش از یک نوع درمان برای به حداکثر رساندن اثربخشی استفاده می‌کنند.

شایع ترین نوع سرطان در . سرطان سینه و به دنبال آن ریه و سرطان های پروستات ” href=”https://www.medicalnewstoday.com/articles/154322.php”>سرطان های پوست از این یافته ها.

هر سال، بیش از 40000 نفر در کشور دریافت می کنند تشخیص یکی از انواع سرطان زیر:

  • مثانه
  • کولون و رکتوم
  • آندومتر
  • کلیه
  • لوسمی
  • کبد
  • ملانوم
  • لنفوم غیر هوچکین
  • پانکراس
  • تیروئید
  • اشکال دیگر کمتر رایج هستند. براساس موسسه ملی سرطان، بیش از 100 نوع سرطان.

    توسعه سرطان و تقسیم سلولی

    پزشکان سرطان را بر اساس:

    • موقعیت آن در بدن
    • بافت هایی که در آن تشکیل می شود طبقه بندی می کنند.

    به عنوان مثال، سارکوم در استخوان ها یا بافت های نرم ایجاد می شود، در حالی که کارسینوم ها در سلول هایی که سطوح داخلی یا خارجی بدن را می پوشانند، تشکیل می شوند. کارسینوم سلول بازال در پوست ایجاد می شود، در حالی که آدنوکارسینوم می تواند در پستان ایجاد شود.

    وقتی سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند، اصطلاح پزشکی برای این متاستاز است.

    A فرد همچنین می‌تواند همزمان بیش از یک نوع سرطان داشته باشد.

پیشرفت در تشخیص سرطان، افزایش آگاهی از خطرات سیگار، و کاهش مصرف دخانیات، همگی به کاهش سال به سال تعداد تشخیص‌ها و مرگ‌ومیرهای سرطان کمک کرده‌اند.

طبق گزارش انجمن سرطان .، نرخ کلی مرگ و میر ناشی از سرطان توسط 26 درصد بین سال‌های 1991 تا 2015.

وقتی فردی سرطان دارد، چشم‌انداز به گسترش بیماری و نوع، شدت و محل آن بستگی دارد.

علل سرطان سلول ها به طور غیرقابل کنترلی تقسیم می شوند. همچنین از مرگ آن‌ها در نقطه طبیعی چرخه زندگی‌شان جلوگیری می‌کند.

عوامل ژنتیکی و انتخاب‌های سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن، می‌توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند. چندین عنصر بر روش‌های ارتباط DNA با سلول‌ها و هدایت تقسیم و مرگ آنها تأثیر می‌گذارند.

بعد از سرطان پوست غیرملانومی، سرطان سینه شایع‌ترین نوع در . است، اما سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان است.

درمان‌ها دائماً در حال بهبود هستند. نمونه هایی از روش های فعلی شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی است. برخی از افراد از گزینه‌های جدیدتری مانند پیوند سلول‌های بنیادی و پزشکی دقیق سود می‌برند.

میزان تشخیص و مرگ و میر سرطان سالانه کاهش می‌یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا