سلامت

مراحل اجتناب، شناخت و درمان خستگی مراقبان در قبال بیماران ،سالمندان

نکات خودمراقبتی برای کسانی که زندگی خود را وقف مراقبت از بیماران، مجروحان یا سالمندان می کنند

مراقبان برای کسانی که از آنها مراقبت می کنند چیزهای زیادی فدا می کنند، اما اغلب اوقات در این فرآیند از سلامتی خود غافل می شوند. بین کمک به زندگی روزمره، مدیریت مراقبت‌های پزشکی و مراقبت از فعالیت‌های خانگی، جای تعجب نیست که بسیاری از مراقبان از نظر ذهنی و جسمی در طول زمان احساس خستگی می‌کنند. برای کمک به پیشگیری از علائم​” فرسودگی شغلی”، ما نکاتی را برای تشخیص خستگی مراقب در خود و دیگران، و همچنین نحوه انجام مراقبت از خود در چنین نقش سختی گردآوری کرده ایم.

برخلاف بسیاری از مشاغل، مراقبان تمام وقت به ندرت فرصتی برای جدا شدن از نقش خود برای استراحت و مراقبت از خود پیدا می کنند و به مرور زمان، تعهد آنها می تواند بر سلامت و رفاه کلی آنها تأثیر بگذارد. فرسودگی مراقب یا خستگی، به حالتی از فرسودگی جسمی، عاطفی و ذهنی اشاره دارد که در نتیجه کار بیش از حد و تحت مراقبت به وجود می آید. نقش یک مراقب مستلزم سرمایه گذاری عاطفی و فیزیکی در زندگی دیگران است، با این حال، کار بیش از حد خود می تواند بر محیط کار شما و کسانی که از آنها مراقبت می کنید تأثیر منفی بگذارد. برای ادامه مراقبت از کسانی که بیشتر به شما نیاز دارند، باید به بدن خود توجه کنید و در صورت نیاز از خود مراقبت کنید.

علل فرسودگی شغلی
مراقب می تواند نتیجه عوامل متعددی باشد و اغلب از هر دو خواسته جسمی و احساسی ناشی می شود. علل شایع عبارتند از:

سردرگمی نقش هنگامی
که به نقش مراقب تبدیل می شوید، جدا کردن رابطه شخصی خود با یکی از بستگان، عزیزان یا دوستان از شغل خود به عنوان مراقب آنها دشوار است. این ممکن است باعث تجویز شود​” عشق سخت” و گرفتن تصمیمات سخت چالش برانگیز و گیج کننده.

انتظارات غیر واقعی بسیاری از
مراقبین امیدوارند که مراقبت از آنها وضعیت یا بیماری عزیزشان را بهبود بخشد، اما به ندرت چنین است. در حالی که مراقبت دلسوزانه به بیمار یا سالمند کمک می کند تا بیمار یا سالخورده را شاد و راحت نگه دارد، بسیار بعید است که مراقبت شما به تنهایی شرایط آنها را تغییر دهد. این طرز فکر می تواند به ویژه برای افرادی که از یک بیماری صعب العلاج و پیشرونده مانند آلزایمر یا پارکینسون رنج می برند، چالش برانگیز باشد.

اهداف نامعقول
بسیاری از مراقبین برای خود اهداف دست نیافتنی تعیین می کنند و بار چیزهایی را که خارج از کنترل آنهاست بر عهده می گیرند. سایر اعضای خانواده یا دوستان نیز ممکن است توقع بیش از حد از مراقب داشته باشند که باعث خستگی و حتی ممکن است خود بیمار شوند.

علائم
علائم فرسودگی شغلی مراقب اغلب ناشی از کار زیاد فیزیکی یا مالی است و ممکن است شامل خستگی، استرس، اضطراب و افسردگی باشد. در حالی که معمولاً مراقبان به جای اینکه تمام وقت خود را به افراد مسن یا عزیزان خود اختصاص دهند، وقتی برای خود وقت می گذارند، احساس گناه شدید می کنند، مهم است که تغییرات خلق و/یا بدن آنها را تشخیص دهیم. علائمی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از:

  • تحریک پذیری و ناامیدی
  • تغییر در اشتها یا وزن
  • تغییرات در الگوی خواب
  • سیستم ایمنی ضعیف شده
  • از دست دادن علاقه
  • کناره گیری از خانواده و دوستان

چگونه از خود مراقبت کنیم اگر
شما یا کسی که دوستش دارید علائم فرسودگی شغلی مراقبین را تجربه می‌کنید، یا می‌خواهید در آینده از آن جلوگیری کنید، وقت بگذارید و گزینه‌های خودمراقبتی زیر را در نظر بگیرید.

زمان استراحت را برنامه ریزی
کنید حتی اگر فقط برای مدت زمان کمی باشد، بسیار مهم است که زمانی را برای استراحت یا شرکت در یک سرگرمی که شما را خوشحال می کند برنامه ریزی کنید. برخی از گزینه های عالی عبارتند از پیاده روی یا کاهش استرس از طریق یوگا.

مسئولیت های خود را محدود کنید به عنوان یک
مراقب ، فقط باید به مسئولیت هایی متعهد شوید که از عهده آنها برآیید. برنامه ریزی بیش از حد یک عامل رایج فرسودگی شغلی است و توانایی شما را برای انجام راحت و کارآمد وظایف محدود می کند. دادن زمان کافی برای هر کار و مسئولیت به شما کمک می کند کار خود را به خوبی و با انرژی لازم انجام دهید.

کمک بخواهید
این مشکلی نیست که درخواست کمک کنید، و حتی مقدار کمی کمک می تواند تفاوت بزرگی را هنگام ایفای نقشی به این بزرگی ایجاد کند. خانواده، دوستان یا همسایگان منابع بسیار خوبی برای کمک به شما هستند. اگر در تماس با دوستان یا خانواده احساس راحتی نمی کنید، برنامه های آسایشگاه محلی زیادی وجود دارد که می توانند کمک کنند.

به یک گروه پشتیبانی بپیوندید
هیچ فردی بهتر از کسی نیست که وضعیت شما را تجربه کرده باشد. گروه‌های پشتیبانی آنلاین و محلی زیادی به‌ویژه برای مراقبین وجود دارد که از کسانی که تجربه‌ها و شیوه‌های زندگی مشابهی دارند، مشاوره و پشتیبانی می‌کنند.

مراقبان نقشی حیاتی در سلامتی و خوشبختی کسانی دارند که از آنها مراقبت می کنند و برای مراقبت از دیگران، ابتدا باید مراقب خود باشید. در حالی که مراقبت از عزیزانی که بیمار یا سالخورده هستند ممکن است همه چیز را مصرف کند، مهم است که سرعت خود را کم کنید و به بدن خود گوش دهید. مراقبت از سلامتی و تندرستی خود نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که مسئولیت‌های خود را بهتر انجام دهید، بلکه کیفیت مراقبتی را که می‌توانید انجام دهید تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا