سلامت

سطح کلسترول من در سن من چقدر باید باشد؟

سطح کلسترول من در سن من چقدر باید باشد؟

میزان کلسترول بسته به سن متفاوت است، وزن و جنسیت این سطوح معمولاً با افزایش سن افزایش می‌یابد و افراد بالای 20 سال باید سطح کلسترول خود را هر 5 سال یکبار بررسی کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) تخمین می‌زند که تقریباً 94 میلیون بزرگسالان در ایالات متحده دارای کلسترول بالا هستند. این خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را در فرد افزایش می‌دهد

در این مقاله نحوه اندازه گیری کلسترول توسط پزشکان را توضیح می دهیم و سطوح سالم را در مراحل مختلف زندگی شرح می دهیم. ما همچنین راه های کاهش کلسترول و حفظ سطح سالم را بررسی می کنیم.

کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند است و دو نوع دارد: لیپوپروتئین با چگالی کم. (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL).

اگر LDL یا کلسترول «بد» بیش از حد در جریان خون وجود داشته باشد، می‌تواند در رگ‌های خونی تجمع کند و رسوبات چربی به نام پلاک را تشکیل دهد. این پلاک ها می تواند منجر به شود مشکلات دیگر، از جمله حملات قلبی و سکته مغزی.

سطح کلسترول کل و LDL باید پایین باشد. اما داشتن کلسترول HDL یا «خوب» بیشتر در خون ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد.

پزشکان می‌توانند سطح HDL، LDL و کلسترول کل را اندازه‌گیری کنند. نتایج همچنین ممکن است سطوح چربی‌های غیر HDL را نشان دهد که می‌توانند خطر بیماری قلبی را افزایش دهند.

سطح کلسترول با افزایش سن تمایل دارد. انجام اقداماتی برای رسیدن یا حفظ سطوح سالم در اوایل زندگی ممکن است از بالا رفتن خطرناک آنها در طول زمان جلوگیری کند. درمان سال‌ها سطوح کلسترول کنترل‌نشده می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

CDC توصیه می‌کند که افراد بالای 20 سال سطح کلسترول خود را هر بار چک کنند 5 سال، یا اگر عوامل خطر بیماری قلبی عروقی.

کودکان کمتر احتمال دارد کلسترول بالا داشته باشند، و پزشکان ممکن است فقط نیاز به بررسی سطح آنها داشته باشند دوبار قبل از اینکه 18 ساله شوند.

اما، کودکان مبتلا به عوامل خطر برای کلسترول بالا سطح آنها باید مرتباً بررسی شود.

به طور معمول، مردان در طول زندگی خود سطوح بالاتری نسبت به زنان دارند. سطح کلسترول مردان با افزایش سن افزایش می یابد و سطح کلسترول زنان پس از یائسگی افزایش می یابد.

بر اساس موسسه ملی بهداشت (NIH). پزشکان کلسترول را بر حسب میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در دسی لیتر) اندازه گیری می کنند.

به غیر از افزایش سن، هر گونه تغییر در کلسترول سطوح معمولاً از شرایط سلامتی و عوامل سبک زندگی ناشی می‌شوند.

در زیر، محدوده‌های سالم و ناسالم را با جزئیات بیشتری شرح می‌دهیم.

سطح کلسترول برای بزرگسالان

یک پزشک ممکن است سطح کلسترول فرد را به عنوان بالا یا پایین، مرزی یا سالم طبقه‌بندی کند.

مجموع. کلسترول

سطح کل کلسترول کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر برای بزرگسالان سالم است.

پزشکان قرائت‌های 200-239 میلی‌گرم در دسی‌لیتر را به‌عنوان بالا مرزی، و قرائت‌های حداقل 240 میلی‌گرم در دسی‌لیتر را به‌عنوان بالا ارزیابی می‌کنند.

کلسترول LDL

در حالت ایده‌آل ، سطح کلسترول LDL باید کمتر از 100 میلی گرم/ باشد dl. پزشکان ممکن است در مورد سطوح 100 تا 129 میلی گرم در دسی لیتر برای افرادی که مشکل سلامتی ندارند ابراز نگرانی نکنند، اما ممکن است درمان در این مرحله را برای افراد مبتلا به بیماری قلبی یا عوامل خطر آن.

اگر میزان قرائت فردی 130-159 میلی گرم در دسی لیتر باشد، در حد مرزی است، در حالی که خوانش های 160-189 میلی گرم در دسی لیتر بالا است. مقدار حداقل 190 میلی گرم در دسی لیتر بسیار بالاست.

کلسترول HDL

پزشکان توصیه می کنند سطح HDL را بالاتر نگه دارید. افراد با خواندن کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر ممکن است خطر بیماری قلبی داشته باشد.

اگر میزان قرائت فرد 41 تا 59 میلی گرم در دسی لیتر باشد، پزشکان این مرز را پایین می دانند. سطح بهینه HDL 60 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر است.

سطح کلسترول برای کودکان

طبق آکادمی اطفال آمریکا، کودکان باید کلسترول تام را کمتر از 170 میلی گرم در دسی لیتر داشته باشند.

محدوده بالای مرزی 170 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر است و مقدار 200 میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر بالاست.

سطح کلسترول LDL باید کمتر از 110 میلی گرم در دسی لیتر باشد. محدوده بالای مرزی 110-129 میلی گرم در دسی لیتر است و هر مقدار بالای 130 میلی گرم در دسی لیتر بالا است.

سایر عوامل موثر بر کلسترول خون

CDC-source> اشاره می کند که برخی از شرایط سلامتی و عوامل سبک زندگی می توانند سطح کلسترول را افزایش دهند. می‌گوید که دیابت نوع 2، برای مثال، سطح کلسترول LDL را افزایش می‌دهد، همانطور که هیپرکلسترول خونی خانوادگی نیز همین کار را می‌کند.

CDC همچنین بیان می‌کند که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده و انجام سطوح پایین ورزش ممکن است به سطح کلسترول بالا کمک کند.

علاوه بر این، تأیید می‌کند که داشتن اعضای خانواده با میزان بالا کلسترول خطر فرد را افزایش می دهد.

NIH این راهکارها را برای کاهش سطح کلسترول توصیه می کند:

  • داشتن رژیم غذایی سرشار از غذاهای سالم برای قلب، از جمله میوه ها و سبزیجات فراوان، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل
  • از نظر جسمی فعال تر می شوند
  • ترک سیگار، در صورت وجود
  • داشتن وزن متوسط
  • مدیریت استرس

NIH توصیه می کند قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. اما به طور کلی، به فرد توصیه می کند که حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش زیاد نیز می تواند سطح کلسترول بالا را در کودکان کاهش دهد.

به طور کلی، هر چه زودتر فرد شروع به ایجاد این تغییرات کند، برای سطح کلسترول خود بهتر است. ، از آنجایی که کلسترول به مرور زمان جمع می شود.

کلسترول بالا در هر سنی خطر بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. این خطرات فقط با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

درمان‌های دارویی برای درمان کلسترول بالا

زمانی که تغییر سبک زندگی به تنهایی نمی‌تواند کلسترول بالا را کاهش دهد، پزشکان ممکن است داروها را توصیه کنند. CDC گزارش می دهد که داروها و مکمل های زیر می توانند کمک کنند:

  • استاتین ها: این داروها کبد را از تولید کلسترول باز می دارند.
  • تسکین کننده های اسید صفراوی: این داروها میزان چربی جذب شده توسط بدن را کاهش می دهند. از غذا.
  • مهارکننده های جذب کلسترول: این داروها سطوح چربی به نام تری گلیسیرید در خون وجود دارد و میزان کلسترول جذب شده از غذا را کاهش می دهد.
  • برخی ویتامین ها و مکمل ها: اینها، مانند نیاسین، کبد را از حذف HDL و سطوح پایین تر تری گلیسیرید باز می دارد.
  • اسیدهای چرب امگا 3: اینها باعث افزایش سطح HDL و کاهش سطح تری گلیسیرید می شوند.

قبل از 18 سالگی، پزشک باید سطح کلسترول کودک را حداقل بررسی کند دو بار. اگر خانواده کودک سابقه بیماری قلبی، اضافه وزن یا برخی از بیماری های دیگر را دارند، پزشکان ممکن است توصیه کند سطوح را بیشتر بررسی کنید.

A متخصص مراقبت های بهداشتی باید سطح کلسترول را در بزرگسالان 20 ساله یا بالاتر هر 4-6 سال.

دکتر ممکن است درمان را توصیه کند اگر:

  • نتایج سطوح بالای کلسترول و LDL کلسترول بالا یا مرزی را نشان دهد.
  • این فرد دارای اضافه وزن است.
  • فرد سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارد.

سطح کلسترول با افزایش سن و داشتن کلسترول بالا در هر سنی افزایش می یابد خطر قلب را افزایش می دهد حملات و سکته مغزی

دستیابی به سطوح سالم یا حفظ آن ممکن است مستلزم تغییراتی در شیوه زندگی باشد، و اگر این موارد کافی نیست، داروهای تجویزی تجویز می‌شود.

یک پزشک باید سطح کلسترول را در بزرگسالان، از سن 20 سالگی، بررسی کند. هر 4 تا 6 سال.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا