درهم برهم

خشم چیست؟ چه چیزی باعث می شود؟ چگونه خشم را مدیریت کنیم؟

خشم چیست؟ چه چیزی باعث می شود؟ چگونه خشم را مدیریت کنیم؟

خشم احساسی است که در هر فرد سالم یافت می شود و سیستم های پاداش خاصی را در مغز فعال می کند.

Öfke nedir? Nelere sebep oluyor?

کارشناسان می‌گویند: «خشم باعث ترشح آدرنالین و کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول می‌شود. او گفت: “به همین دلیل است که این یک پاداش طبیعی است و می تواند به مرور زمان به اعتیاد تبدیل شود.”

سعادت مریح چنگل، روانشناس بالینی متخصص از بیمارستان Üsküdar NPİSTANBUL Hospital AMATEM گفت که خشم خشونت نیست، بلکه احساسی است که در هر فرد سالم یافت می شود. چنگل گفت: “احساس خشم در همه شرایط سالم است، اما رفتار پرخاشگرانه و پرخاشگرانه ناشی از این هیجان منجر به ارتباط ناسالم می شود.”

خشم یک پاداش طبیعی است

چنگل با اشاره به اینکه خشم احساسی است که سیستم‌های پاداش خاصی را در مغز فعال می‌کند، باعث ترشح آدرنالین و کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول می‌شود، گفت: «در این زمینه، می‌توان گفت که خشم یک پاداش دهنده طبیعی وی خاطرنشان کرد: زمانی که فردی به‌جای خشم راه‌حل‌محور و نتیجه‌محور، به دفعات خشم را برای تسکین خود یا نشان دادن قدرت تجربه می‌کند، به مرور زمان به اعتیاد تبدیل می‌شود.

خشم در برابر تهدیدها محافظت می کند

خشم احساسی است با خواص محافظتی که هر فرد سالمی هر از گاهی آن را تجربه می کند. چنگل با بیان اینکه زمانی رخ می دهد که اعتماد به نفس، حیثیت اجتماعی، حق بی عدالتی، تعلق و حیثیت گروهی به خطر بیفتد، گفت: در واقع خشم پایه های تکاملی دارد، وقتی با تهدید مواجه می شویم به ترتیب عصبانی می شویم. برای محافظت از خود در برابر این تهدید و تعیین بهترین راهبردهای مقابله ای.”

خشم را می توان آموخت!

Öfke nedir?

چنگل با بیان اینکه خشم دارای ویژگی هایی است که از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است، گفت: «ما می توانیم پایه های خشم را به عنوان یادگیری بیولوژیکی، ژنتیکی و اجتماعی توضیح دهیم. در ژنتیک بیولوژیکی، افرادی که مرکز تکانه آنها در مغز فعال تر است، راحت تر عصبانی می شوند. در یادگیری اجتماعی می توان مثال زیر را بیان کرد. بیایید فرض کنیم که کودک یاد می گیرد که در برخورد پدر با یک بی عدالتی چه واکنشی و چگونه نشان دهد. بنابراین، سبک واکنش اقتدار اجتماعی در نحوه ابراز خشم فرد تعیین کننده است. او گفت: «ما به عنوان یک جامعه هر چه بیشتر عصبانی می‌شویم، این با ضریب خشم افراد مرجع رابطه مستقیم دارد.

خشم می تواند همدلی را افزایش دهد

Saadet Merih Çengel با بیان اینکه احساس خشم می تواند همدلی را افزایش دهد، گفت: “در یک رابطه متعارض، فردی که در مقایسه با احساس نفرت، اضطراب، ترس و غم، احساس خشم شدیدتری را تجربه می کند، احساس بیشتری از خود نشان می دهد. رویکرد همدلانه در طول آن درگیری وی گفت: به عنوان مثال، در مطالعه‌ای که پیش از اجلاس سران اسرائیل و فلسطین در سال 2007 روی اسرائیلی‌ها انجام شد، مشاهده شد افرادی که عواطف غالب آنها فقط خشم بود، رویکرد راه‌حل‌محور و همدلانه‌تری در این اجلاس داشتند.

برای مشکلات مدیریت خشم باید به دنبال حمایت بود

چنگل با بیان اینکه افرادی که مشکل مدیریت خشم دارند تنها در ابراز خشم خود از راه خشونت پیروی می کنند، گفت: خشم به ویژه در این افراد بیشتر مشاهده می شود و باعث می شود که فرد در روابط خود دچار مشکل شود. وی گفت: این افراد بیشتر روی منفی ترین سناریوها تمرکز می کنند و معتقدند که مشکلات فقط با واکنش های تهاجمی حل می شود. چنگل با بیان اینکه فردی که کنترل خشم را تجربه می کند در زندگی کاری، خانوادگی و اجتماعی مشکلاتی را تجربه می کند، گفت: برای مبارزه با این وضعیت که تهدیدی برای محیط زیست و خودش است، باید از حمایت حرفه ای استفاده کرد.

برای محافظت از خشم!

چنگل اظهار داشت که افرادی که به شدت عصبانی هستند می توانند با اقداماتی خود را آرام کنند و این پیشنهادات را به شرح زیر برشمرد:

  • از روش تعویق می توان استفاده کرد. فرد باید یک ساعت صبر کند و قبل از تعامل با شخص مقابل در حالی که خشم را تجربه می کند، آرام شود. به خصوص اگر تمایل به خشونت وجود داشته باشد، باید انتظار داشت که خشم کاهش یابد.
  • ورزش و ورزش منظم می تواند خشم را کاهش دهد. با ورزش منظم، واکنش های ذهن و بدن به خشم تنظیم می شود.
  • شاید بتوان با تمرینات تنفسی بدن را آرام کرد. سیستم ادراک باید انعطاف پذیرتر شود.
  • تمرکز بر موارد منفی باید به سمت مثبت سوق داده شود و آنچه که برای حل مشکل باید انجام شود باید در نظر گرفته شود.

Saadet Merih Çengel در رابطه با برخورد با افراد به شدت عصبانی گفت: “اول از همه باید از خود محافظت کنیم و از امنیت خود مطمئن شویم. وی گفت: اگر می‌دانیم طرف مقابل به طرز خطرناکی عصبانی است، باید موضوع را به تعویق بیندازیم و برای یافتن راه‌حل و تعیین مرز مشخص تلاش کنیم.

هر کاری که می‌کنید ; در پایان شاد باشید!

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا