سلامت

آیا COVID-19 می تواند باعث آرتریت واکنشی شود؟

آیا COVID-19 می تواند باعث آرتریت واکنشی شود؟

آرتریت واکنشی شناخته شده است که پس از برخی عفونت‌ها، از جمله SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود، نسبتاً شایع است.

آرتریت واکنشی درد و التهاب مفصلی است که توسط عفونت ایجاد می‌شود. به ویژه پس از عفونت های باکتریایی دستگاه گوارش (GI) یا دستگاه ادراری تناسلی، که شامل دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری شما می شود، شایع است. همچنین پس از عفونت SARS-CoV-2 گزارش شده است.

تصور می‌شود که آرتریت واکنشی زمانی ایجاد می‌شود که بدن نسبت به عفونت بیش از حد واکنش نشان می‌دهد و به بافت‌های سالم در مفاصل شما حمله می‌کند. دلیل دقیق ایجاد آن کاملاً مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد در افراد مبتلا به HLA-B27.

شواهد فعلی نشان می دهد که آرتریت واکنشی ممکن است 1 تا 4 هفته پس از SARS ایجاد شود. عفونت CoV-2، اگرچه به نظر نادر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه در مورد ارتباط بین COVID-19 و آرتریت واکنشی.

آرتریت واکنشی یک بیماری خود ایمنی است که بیشترین با عفونت های باکتریایی مرتبط است. همچنین به عنوان عارضه برخی از عفونت های ویروسی گزارش شده است، مانند:

شواهد نوظهور نشان می دهد که آرتریت واکنشی ممکن است پس از عفونت SARS-CoV-2 در تعداد کمی از افراد ایجاد شود. COVID-19 همچنین با سایر بیماری‌های خودایمنی مرتبط است، مانند:

دلیل زمینه‌ای که چرا ویروس SARS-CoV-2 ممکن است باعث ایجاد شرایط خودایمنی شود، کاملاً شناخته نشده است. تصور می‌شود که ویروس ممکن است باعث سرکوب موقت سیستم ایمنی شود، که منجر به افزایش مولکول‌هایی مانند اینترلوکین‌ها در خون شما که با ایجاد آرتریت و سایر بیماری‌های خودایمنی مرتبط است. .

شواهد فعلی

در مارس 2023 بررسی مطالعات، محققان تمام شواهد فعلی را در ارتباط آرتریت واکنشی با کووید خلاصه کردند. -19. از 8704 مطالعه ای که محققان تجزیه و تحلیل کردند، تنها 27 مطالعه که 54 نفر را مورد بررسی قرار داده بودند مرتبط تلقی شدند یا به یکی از پنج زبان قابل درک توسط محققان منتشر شدند.

میانگین سنی 54 نفر در مطالعه که توسعه یافته بودند. آرتریت واکنشی 49.8 سال بود و اکثر این افراد مبتلا به کووید-19 خفیف بودند. آرتریت به طور متوسط ​​22.3 روز پس از عفونت SARS-CoV-2 ایجاد شد.

محققان شواهدی با کیفیت پایین پیدا کردند که نشان می‌دهد عفونت SARS-CoV-2 می‌تواند باعث ایجاد آرتریت واکنشی حتی در افرادی شود که شواهدی از آن نشان نمی‌دهند. آرتریت خود ایمنی در اسکن تصویربرداری

شواهد “کیفیت پایین” در نظر گرفته شد زیرا تمام مطالعاتی که محققان تجزیه و تحلیل کردند، مطالعات موردی یا سری بودند که بیشتر از سایر انواع مطالعات مستعد سوگیری هستند.

اکثر افراد در این مطالعه هیچ سابقه ای نداشت:

در تمام 54 نفر، علائم ظرف چند روز با درمان برطرف شد. فقط یک فرد زیر 18 سال در این مطالعه وارد شد.

در یک < یک href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10165056/" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="content-link css-5r4717">مطالعه از ژوئیه 2023، محققان دختری 15 ساله را گزارش کردند که دچار درد شدید مچ دست شد که نیاز به جراحی داشت. به گفته محققان، این تنها سومین مورد گزارش شده در ادبیات پزشکی از افراد زیر 18 سال است که پس از عفونت SARS-CoV-2 به آرتریت واکنشی مبتلا شده اند.

به نظر می‌رسد آرتریت واکنشی نادر اما عوارض جانبی احتمالی واکسیناسیون کووید-19.

در سال 2023 مجموعه موارد، محققان گزارش دادند که آرتریت واکنشی در هر دو مچ پا در 17 نفر بلافاصله پس از دریافت ایجاد شده است. href=”/health/vaccinations/pfizer-vaccine-efficacy” class=”content-link css-5r4717″>Pfizer یا Moderna.

یک مجموعه موارد سه نفر را گزارش کردند که دچار التهاب زانو شده‌اند که احتمالاً با واکسیناسیون COVID-19 مرتبط است. هر سه نفر با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) و گلوکوکورتیکوئیدها.

در فوریه 2023 مطالعه موردی< /a>، محققان مردی 24 ساله را گزارش کردند که پس از دریافت به آرتریت واکنشی در زانوی خود مبتلا شد. واکسن AstraZeneca. محققان عنوان کردند که یک آسیب قدیمی زانو ممکن است او را مستعد ابتلا به آرتروز کرده باشد، اما بسیاری از موارد دیگر در افراد بدون سابقه آسیب گزارش شده است.

در بررسی مطالعات منتشر شده در مارس 2023، محققان 45 نفر را گزارش کردند که اندکی پس از واکسیناسیون کووید-19 علائم مفصلی داشتند. حدود دو سوم افراد در عرض 1 هفته علائم را نشان دادند و 71.1٪ علائم در مفاصل متعدد داشتند.

آرتریت واکنشی می تواند علائمی مشابه سایر انواع آرتریت ایجاد کند. این بیشترین روی شما تأثیر می گذارد:

علائم عبارتند از:

  • درد
  • سفتی
  • گرمی
  • قرمزی
  • ورم
  • از دست دادن حرکت

برخی افراد نیز به موارد زیر مبتلا می شوند:

  • درد هنگام ادرار کردن
  • ترشحات از اندام تناسلی آنها
  • علائم چشم مانند:
    • قرمزی
    • ترشح
    • صورتی چشم
    • درد

توصیه می‌شود در صورت بروز درد مفصلی غیرقابل توضیح با پزشک تماس بگیرید، به‌ویژه اگر اخیراً در ماه گذشته عفونت داشته‌اید. دلایل زیادی برای ایجاد درد مفاصل وجود دارد، اما پزشک می تواند به شما در تعیین علت اصلی کمک کند.

< span/>

به نظر می رسد آرتریت واکنشی یک عارضه بالقوه عفونت SARS-CoV-2 و یک عارضه بسیار نادر واکسن های COVID-19 باشد. تصور می شود که این بیماری در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به عفونت یا واکسن ایجاد می شود.

آرتریت واکنشی را می توان با داروهایی مانند NSAID ها یا استروئیدها درمان کرد. به نظر می رسد اکثر افرادی که در مطالعات موردی با داروها درمان می شوند، بهبودی کامل پیدا می کنند.

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد

آرتروز, سلامتآرتروز آرتروز, سلامتسلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا