سلامت

آیا رژیم MIND یا کاهش کالری روزانه می تواند قدرت شناخت را بهبود بخشد؟

آیا رژیم MIND یا کاهش کالری روزانه می تواند قدرت شناخت را بهبود بخشد؟

< span class="css-mjp0j9">< منبع srcset="//i0.wp.com/post.medicalnewstoday.com/wp-content/uploads/sites/3/2023/ 08/salad-ingrediants-MIND-diet-1296x728-header-1024x575.jpg?w=1575 750w" media="(min-width: 1190px)"/>Salad ingredients, including various greens and daikon, in bowls on a tableدر Pinterest به اشتراک بگذارید
رژیم های خاصی مانند رژیم MIND ممکن است مزایای سلامت شناختی داشته باشند. Marta Mauri/Stocksy
  • در نتیجه پیری یا بیماری مرتبط با افزایش سن مانند زوال عقل، ممکن است افراد شروع به کاهش جزئی سرعت پردازش کنند. و گاه به گاه افت حافظه.
  • رژیم غذایی ممکن است مزایای محافظتی در برابر زوال شناختی داشته باشد، اما این نتایج در آزمایشات بالینی تکرار نشده است.
  • اکنون، یک مطالعه جدید نشان داده است که برای افراد مسن تر، کاهش کالری دریافتی روزانه ممکن است شناخت را بهبود بخشد.
  • بهبود شناختی بین افراد تفاوت قابل توجهی نداشت. کسانی که از رژیم MIND پیروی می کنند و کسانی که محدودیت کالری ملایم دارند.

تغییرات شناختی با افزایش سن طبیعی است. کاهش جزئی در حافظه و سرعت پردازش ممکن است شروع شود از 20 و 30 سالگی، اگرچه این معمولاً با بهبود دانش تجمعی در سنین بالا.

اگرچه هیچ ماده مغذی فردی برای جلوگیری از زوال شناختی یافت نشد، مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است اثرات مفیدی بر شناخت داشته باشد.

اکنون، یک مطالعه اثر رژیم غذایی MIND – ترکیبی از رژیم‌های مدیترانه‌ای و DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون) – را مقایسه کرده است. محدودیت کالری خفیف در شناخت.

این مطالعه نشان داد که هر دو رژیم غذایی تأثیر مثبت کمی بر شناخت دارند و هیچ کدام به طور قابل توجهی بهتر از دیگری نیستند.

“این نتایج مطالعه به محدودیت خفیف کالری و کاهش وزن متوسط ​​5.5٪ به عنوان عوامل سبک زندگی اشاره می کند که ممکن است از شناخت در افراد مسن حمایت کند. “
— مولی راپوزو، متخصص تغذیه و مربی ارشد تغذیه و سلامت در موسسه علوم اعصاب اقیانوس آرام در سانتا مونیکا، کالیفرنیا

این مطالعه در ژورنال پزشکی نیوانگلند.

محققان در مجموع 604 نفر را در این مطالعه ثبت نام کردند. همه شرکت‌کنندگان سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر را گزارش کردند و رژیم‌های غذایی نامناسب داشتند، اما در آزمایش هیچ نشانه‌ای از زوال شناختی نشان ندادند. همه شرکت کنندگان یک شاخص توده بدن (BMI) بالای 25 (اضافه وزن) .

آنها شرکت کنندگان را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند: 301 نفر به رژیم غذایی MIND اختصاص داده شدند و 303 نفر باقی مانده در رژیم غذایی عادی خود باقی ماندند.

علاوه بر این، محققان دریافت روزانه افراد را 250 کالری کاهش دادند، زیرا یکی از اهداف این مطالعه کاهش 3 تا 5 درصدی توده بدن بود.

به شرکت‌کنندگان گفته شد که به مدت سه سال در رژیم غذایی خود باقی بمانند و در این مدت آنها مشاوره غذایی منظم از طریق تلفن و حضوری داشتند. به هر دو گروه در مورد اندازه سهم توصیه شد تا مطمئن شوند کالری دریافتی آنها صحیح است. همچنین به افرادی که از رژیم MIND استفاده می‌کردند، گفته شد که چه غذاهای جدیدی را باید مصرف کنند و چه غذاهایی را نباید بخورند.

محققان در طول سه سال چهار بار شرکت‌کنندگان را پیگیری کردند تا توانایی‌های ذهنی، فشار خون، رژیم غذایی، فعالیت بدنی، شرایط سلامتی، و مصرف دارو.

بعد از شش ماه، سپس ۱۲، ۲۴ و ۳۶ ماه، شرکت‌کنندگان طیف وسیعی از تست‌های شناختی را انجام دادند که توسط محققانی که نمی‌دانستند کدام گروه رژیم غذایی را انجام می‌دهند، انجام دادند. برخی نیز تحت اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) قرار گرفتند تا هرگونه تغییر مغز را شناسایی کنند.

هر دو بهبودهای اندکی در نمرات شناختی نشان داد، اما در پایان سه سال هیچ تفاوت معناداری بین دو گروه در عملکرد شناختی یا اسکن MRI وجود نداشت.

«یافته‌ها برای رژیم غذایی MIND مهم نیستند، زیرا کاهش وزن و بهبودهای شناختی بین رژیم MIND و رژیم غذایی سالم‌تر ناچیز بوده است. […] با توجه به نتیجه، من گمان می‌کنم که رژیم غذایی مدیترانه‌ای نیز به همان اندازه مؤثر بوده است، اما دوست دارم آزمایش بعدی انجام شود!»
— کیت کوهن، یک متخصص تغذیه ثبت شده در کلینیک الیسون در سنت جان، بخشی از الیسون مؤسسه پزشکی تحول آفرین و مرکز بهداشت سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا.

شرکت کنندگان در طول دوره آزمایشی به طور متوسط ​​5 کیلوگرم از دست دادند، که محققان پیشنهاد می کنند ممکن است این وزن را کاهش دهد. باعث بهبود شناخت شده اند.

مطالعات قبلی ارتباط بین کاهش وزن و بهبود عملکرد شناختی.

کیت کوهن، که در این مطالعه شرکت نداشت، این را تایید کرد:

“ما می دانیم که کاهش وزن بسیاری از زمینه های سلامت را بهبود می بخشد، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مقاومت به انسولین و حتی برخی سرطان ها. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که کاهش وزن التهاب کلی را کاهش می‌دهد و محدود کردن کالری احتمالاً اثر ضد التهابی دارد – که هر دو در این مطالعه رخ داده‌اند.

به طور کامل مکانیسم پشت زوال شناختی را درک می کنیم، با توجه به تمام این راه هایی که می دانیم کاهش وزن برای سلامت کلی فواید دارد، بعید به نظر می رسد که کاهش وزن عاملی در این مطالعه نباشد.

این محققان همچنین افزودند. نشان می دهد که اثرات تمرین ممکن است بهبود در آزمون های شناختی در سال اول را برای هر دو گروه توضیح دهد.

اگرچه محققان انتظار داشتند که پیشرفت های بیشتری در گروه MIND نسبت به گروه کنترل، آنها پیشنهاد می کنند که نتایج آنها ممکن است تحت تأثیر این واقعیت باشد که گروه کنترل همچنین دارای یک رژیم غذایی سالم. بنابراین، شاید هر گونه بهبود در رژیم غذایی می تواند به سلامت شناختی کمک کند.

کیت کوهن مطمئناً چنین فکر می کند:

«مهم ترین نکته از این مطالعه این است که تغییر رژیم غذایی برای افراد بهتر است – حتی بعد از 65 سالگی – این پتانسیل را دارد که از زوال شناختی در برخی بیماران جلوگیری کند. ما می دانیم که مزایای بالقوه زیادی برای سلامتی وجود دارد، از جمله بهبود سلامت قلب و پیشگیری از بیماری های مزمن، بنابراین کاملاً ارزش تلاش را دارد.

برای سالم ماندن و فعال ماندن حتی در سنین بالا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) همچنین شش سبک زندگی را توصیه می کند انتخاب‌هایی که می‌توانند احتمال پیری سالم را افزایش دهند:

  • از جمله میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و گوشت بدون چربی، رژیم‌های غذایی سالم داشته باشید.
  • فعال باشید و حدود 30 سال داشته باشید. هر روز چند دقیقه ورزش متوسط ​​داشته باشید.
  • از تنباکو استفاده نکنید.
  • برای پیشگیری از بیماری، معاینات منظم انجام دهید یا زمانی که درمان آسانتر است، آن را زود تشخیص دهید.
  • تاریخچه سلامت خانواده خود را بدانید و آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا آنها بدانند که باید مراقب چه چیزی باشند.
  • از تغییرات در سلامت مغز، به ویژه تغییرات در حافظه یا سلامت مغز آگاه باشید.

این اقدامات نه تنها به حفظ سلامت جسمانی کمک می‌کند، بلکه به سلامت و عملکرد مغز شما نیز کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا