اخبار روز

سدشهری کورمهرستان تاپایان امسال آبگیری می‌شود

سدشهری کورمهرستان تاپایان امسال آبگیری می‌شود

محمدامین بارانی اظهار کرد: هدف از ساخت سد شهری کور، کنترل منابع آب از طریق ذخیره و تنظیم جریان‌های سیلابی، تامین آب مورد نیاز صنعت، آشامیدنی، کشاورزی و جلوگیری از خروج آب‌های مرزی از کشور است.

وی با اشاره به اعتبار این طرح، افزود: برای سد شهری کور از محل صندوق توسعه ارزی هزینه شده که در صورت تامین اعتبار به موقع تا پایان امسال آبگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: سد شهری کور می‌تواند به محرومیت‌زدایی، توسعه و بهبود شرایط پایدار منطقه، ایجاد اشتغال، افزایش امنیت، افزایش شاخص‌های محیط زیست و همچنین تامین آب کشاورزی مورد نیاز اراضی و آب شرب روستاهای مجاور کمک کند.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این سد در سال ۹۲ آغاز شده، گفت: سد شهری کور در محل تلاقی رودخانه‌های “بریسان” و “گزو” ساخته و در جنوب شرق کشور واقع شده است.

بارانی بیان کرد: این سد از نوع بتنی غلطکی دارای ۵۷ متر ارتفاع از پی، با طول تاج ۶ هزار و ۳۲۵ متر، عرض تاج هفت متر و حجم مخزن ۱۰۳ میلیون مترمکعب است.

وی سر ریز پلکانی با حوضچه آرامش را از دیگر مشخصات این طرح دانست و افزود: سد مخزنی شهری کور دارای یک هزار و ۳۲۴ متر دایک جانبی و سیستم انحراف با ۲ کالورت بتنی در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: ساخت این سد برای ۳۵۰ نفر به‌طور مستقیم و یک‌هزار و ۱۴۰ نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا