اقتصاد

اقدام مثبت دولت سیزدهم در تخصیص هدفمند مالیات به مصارف توسعه‌ای برای افزایش رفاه

اقدام مثبت دولت سیزدهم در تخصیص هدفمند مالیات به مصارف توسعه‌ای برای افزایش رفاه

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، مالیات در کشور‌های مختلف به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار دولت‌ها مطرح است. این درآمد‌ها برای اداره کشور و امور جاری صرف می‌شوند. به ویژه اختصاص نیافتن درآمد‌های نفتی به این امور از اهمیت بالایی برخوردار است.

به زعم کارشناسان، رویه صحیح این است که دولت از درآمد‌های مالیاتی برای امور جاری و اداره کشور استفاده کند و درآمد‌های نفتی را برای امور زیرساختی و توسعه‌ای به کار بیندازد. به این معنا که از فروش سرمایه‌های بین نسلی برای اداره کشور استفاده نکنیم.

اقدام مثبت دولت سیزدهم در تخصیص هدفمند مالیات به مصارف توسعه‌ای در جهت افزایش رفاه جامعه

دولت سیزدهم در راستای اتکا بر درآمد‌های مالیاتی به جای درآمد‌های نفتی در اداره کشور اقدامات اساسی انجام داده است. تمرکز بر مالیات ستانی حقه از همگان در راستای همین هدف قابل تحلیل است.

به طور کلی، مالیات سهم مهمی در ارائه خدمات به مردم و افزایش سطح رفاه عمومی در کشور خواهد داشت. دولت از درآمد‌های مالیاتی در راستای انجام وظایفش بهره خواهد گرفت و درآمد‌های نفتی به امور توسعه‌ای اختصاص می‌یابد.

به زعم کارشناسان، هر چقدر به اصلاح نظام مالیاتی کشور بپردازیم و وصول درآمد‌های مالیاتی را در کشور داشته باشیم، به نفع کشور است. زیرا می‌توانیم از این منابع در راستای بازتوزیع ثروت در کشور بهره ببریم و به ارائه خدمات به مردم مبادرت کنیم.

اقدام مثبت دولت سیزدهم در تخصیص هدفمند مالیات به مصارف توسعه‌ای در جهت افزایش رفاه جامعه

رضا وفایی یگانه، معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا با تاکید بر اینکه درآمد‌های مالیاتی در توسعه حوزه‌های زیرساختی، بهداشتی، رفاهی و خدماتی کشور هزینه خواهد شد، تصریح کرد: هر چقدر دولت به صورت شفاف و ملموس مشخص کند که درآمد‌های مالیاتی در کجا مصرف می‌شود، بهتر است و انگیزه بیشتری در مودیان برای مالیات دهی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی در امور زیرساختی، بهداشتی، رفاهی و خدماتی مثبت ارزیابی می‌شود. وقتی نتیجه مالیات دهی برای مردم ملموس باشد و ببینند که سطح خدمات ارائه شده به آن‌ها بهبود یافته است، در مقابل پرداخت مالیات مقاومتی نخواهند داشت.

عضو اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: اقدام مثبتی که دولت انجام داد، اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده در زمینه ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی بود. این نشان می‌دهد که این موضوع دغدغه‌ای برای دولت است و قصد دارد در این زمینه کاری انجام دهد.

اقدام مثبت دولت سیزدهم در تخصیص هدفمند مالیات به مصارف توسعه‌ای در جهت افزایش رفاه جامعه

وفایی گفت: اقدامات فراوانی می‌توانیم در حوزه‌های زیرساختی مانند آموزش، بهداشت، حمل و نقل و… به واسطه درآمد‌های مالیاتی انجام دهیم که همگی به نفع مردم است.

وی ادامه داد: خوشبختانه تا الان این رویه در دولت وجود داشته است که نسبت به هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی شفاف سازی کند و آن‌ها را در حوزه‌های زیرساختی به کار بیندازد.

عضو اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: ارائه گزارش‌های عملکردی در مورد اینکه منابع مالیاتی در کجا صرف شده اند، روند بسیار قابل قبولی است و به ایجاد فرهنگ مالیات دهی در کشور کمک می‌کند. دولت به درستی نسبت به این رویه اهتمام داشته است.

اقدام مثبت دولت سیزدهم در تخصیص هدفمند مالیات به مصارف توسعه‌ای در جهت افزایش رفاه جامعه

وفایی در خصوص یکی از مهم‌ترین مصارف توسعه‌ای مالیات مبنی بر سهم ۴ درصدی شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده که مستقیما در جهت توسعه متوازن شهر‌ها هزینه می‌شود، تصریح کرد: این موضوع یکی از مصوبات قانونی است و دولت باید این بودجه را به شهرداری‌ها اختصاص دهد. از محل این سهم شهرداری‌ها، امکان توسعه جاده‌های درون‌شهری، اتوبان‌های داخل شهر و همچنین تهیه تجهیزات حمل‌ونقل عمومی نظیر اتوبوس، بی‌آرتی، مترو، قطار و… فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: اختصاص مستقیم و دقیق درآمد‌های مالیاتی به مصارف توسعه‌ای بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. انتظار ما این است که به مانند دولت سیزدهم، مصارف مالیات بسترساز توسعه اقتصادی و افزایش رفاه جامعه باشد تا بتوانیم علاوه بر ارائه خدمات به مردم، زمینه رشد اقتصادی کشور با کمک مردم را نیز فراهم کنیم. 

انتهای پیام/ 

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا