اخبار روز

اجرای طرح بزرگ انتقال آب دریای عمان با قوت

اجرای طرح بزرگ انتقال آب دریای عمان با قوت

محمد کرمی بیان کرد: عملیات اجرایی این طرح ملی که از مهر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد شامل سامانه آبگیر و تأسیسات شیرین سازی و نمک زدایی برای ظرفیت نهایی ۲/۴ میلیون متر مکعب در روز آب شیرین ، سامانه انتقال آب به طول خط ۷۱۸ کیلومتر در سیستان و بلوچستان برای ظرفیت ٢٨٠ میلیون متر مکعب در سال، اجرای مسیر و تونل برای احداث سه خط لوله برای ظرفیت نهایی انتقال ٨٠٠ میلیون متر مکعب آب در سال و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاواتی برای تأمین انرژی بوده است.

وی بیان کرد: در فاز اجرای سامانه انتقال آب، عملیات نقشه برداری و تملک اراضی به اتمام رسیده و ۴۸۱ کیلومترخط انتقال آب توسط پیمانکار پروژه در حال اجراست و ۲۲۶ کیلومتر از مسیر نیز در حال حاضر دارای پیمانکار لوله گذاری است و این عملیات اجرایی در ۲ جبهه کاری در اردیبهشت ماه سالجاری آغاز خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به گستردگی این پروژه ملی مشاوران و پیمانکاران متعددی عهده دار عملیات اجرای این طرح هستند که این امر سبب ایجاد اشتغال برای ۴۳۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار و ۳۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم شده است.

وی گفت: اجرای طرح ملی آبرسانی از دریای عمان سبب دستیابی به منابع آبی پایدار و ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مسیر خط انتقال در شرق کشور، رشد صنایع معدنی به عنوان جایگزین نفت، اشتغالزایی، ظرفیت سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و تثبیت جمعیت ساکن مناطق شرق کشور، مرتفع کردن نیاز آبی صنایع و معادن، حفظ و توسعه صنایع معدنی فلات مرکزی و استانهای مسیر خط انتقال در شرق کشور بویژه صنایع بزرگ مقیاس، ایجاد فرصت برای تأمین کمبود آب آشامیدنی شهرها و روستاها، توسعه کشاورزی و کشت‌های گلخانه‌ای حفظ ذخایر آبهای زیرزمینی و ممانعت از حفر چاه‌های غیرمجاز در جهت احیاء محیط زیست، رشد و توسعه سایر پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و سایر صنایع پایین دستی ، توسعه اقتصادی سواحل مَکُران به عنوان گنج پنهان (به تعبیر مقام معظم رهبری) وجلوگیری از حاشیه نشینی خواهد شد.

کرمی اظهار کرد: خط انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان از چابهار شروع می شود و به سایر شهرهای این استان ادامه پیدا می کند که اکنون کارهای مقدماتی زاهدان تا ایرانشهر انجام شده و مسیرسازی سایر شهرها نیز در حال انجام است.

وی بیان کرد: در طرح انتقال آب از دریای عمان پیش بینی شده که چهارساله آب به زاهدان برسد ولی مسائل اجرایی هم وجود دارد و امکان دارد شرایط فراهم باشد این آب زودتر به زاهدان برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: انتقال آب از دریای عمان با فعالیت ۲۱ تیم اجرایی و با اعتباری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حال انجام است. همچنین انتقال آب از منطقه تهلاب به زاهدان با اعتباری بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد ریال شروع شده و پیشرفت مناسبی دارد.

رفع تنش آبی روستاهای سیستان و بلوچستان بر دوش نیروی زمینی سپاه

جانشین فرمانده قرارگاه قدس نزسا بیان کرد: از سال ۸۸ که مسوولیت امنیت پایدار به نیروی زمین سپاه پاسداران در استان محول شد تا کنون ۱۳ هزار و ۵۸۱ طرح عمرانی در عرصه‌های زیرساخت روستایی، مسکن، اشتغال، کشاورزی آموزشی تقدیم مردم سیستان و بلوچستان شده است.

سردار احمد شفائی  اظهار کرد: قرارگاه قدس جنوب شرق کشور در حوزه خدمات اجتماعی که بسیار مهم بود بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت شامل اهدای جهیزیه، بسته‌های معیشتی، لوازم‌التحریر و خدمات درمانی را در اقصی‌نقاط استان انجام داده است.

وی با اشاره به جهاد آب‌رسانی در سطح روستاهای سیستان و بلوچستان، افزود: در حوزه جهاد آبرسانی دولت سیزدهم ۱۰هزار روستا را هدف‌گذاری کرده که از این تعداد در فاز اول یک‌هزار و ۷۵۱ روستا را مجموعه قرارگاه قدس پذیرفته است.

جانشین فرمانده قرارگاه قدس نزسا ادامه داد: در این حوزه تا کنون ۲۰۰ روستا در بحث جهاد آبرسانی توسط قرارگاه انجام و بیش از یک‌هزار کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال نیز دنبال شده است.

وی گفت: مصمم هستیم به فضل الهی در ادامه تعهدی که داریم حدود ۲ هزار روستا در سیستان و بلوچستان را در بازده زمانی سه‌ساله بحث آب، شبکه آب‌رسانی، خط انتقال و منابع آبی را حل کنیم.

سردار شفائی خاطرنشان کرد: در بحث حفظ آب موجود در چاه نیمه‌ها از نیمه دوم ۱۴۰۰ تا کنون بیش از ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را از چاه نیمه چهار و شماره ۲ که امکان برداشت نبود را جابه‌جا کردیم.

وی ادامه داد: خط انتقال تهلاب که یکی از پروژه‌های ملی آب زاهدان و زابل بوده و سپاه ورود کرده که امیدواریم در بازده زمانی قابل‌قبولی به سرانجام برسانیم.

سختی ۲ برابری کار با عبور لوله از منطقه کوهستانی

سرپرست دستگاه نظارت شرکت طوس بیان کرد: طرح ملی آبرسانی به سیستان و بلوچستان در آذرماه ۱۴۰۰ آغاز شد و در حال حاضر هدف ما گرفتن آب از دریای عمان، شیرین‌کردن و تصفیه آن با تأسیسات شیرین‌کننده و رساندن در مرحله اول به شهر زاهدان است.

منصور مدرکیان افزود: برای انجام طرح انتقال آب از دریای عمان حدود ۷۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری با لوله فولادی سایز ۲۲۰۰، ساخت هفت مخزن بتنی ۳۰ هزار متر مکعبی در مسیر زاهدان و ۱۰ ایستگاه پمپاژ در دستور کار است.

وی ادامه داد: مشکلات زیادی در رابطه با اجرای طرح داریم که عبور لوله از منطقه کوهستانی یکی از آنهاست و مجبور به ساخت تونلی به طول ۱۲ کیلومتر در منطقه جاوشیر شدیم که این سختی کار را چندبرابر کرد.

این مسوول گفت: تمام نیروها شبانه‌روز مشغول کار هستند تا بتوانیم سال آینده به قول خود عمل کنیم و آب را به زاهدان برسانیم، در حال حاضر سه پیمانکار در منطقه‌ای بین چابهار و جاوشیر، یک پیمانکار فعال در منطقه زاهدان تا جاوشیر فعال است و تا هفته آینده چهار پیمانکار دیگر فعال خواهند شد که از زاهدان به سمت جاوشیر و چابهار به سمت جاوشیر یعنی از ۲ طرف لوله‌گذاری را به هم برسانند و بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان آب را به هموطنانمان در شهر زاهدان و منطقه سیستان و بلوچستان برسانیم.

حایز اهمیت بودن طرح انتقال آب از دریای عمان برای مردم و مسوولان

رئیس کارگاه پیمانکار شرکت دانیال پترو و مجری خط انتقال آب دریای عمان در محدوده زاهدان بیان کرد: کار اجرایی ساخت خط انتقال آب از دریای عمان از سال ۱۴۰۰ در مسیر سازی توسط شرکت دیگری در حال اجراست و پیمانکار لوله گذار از خردادماه امسال کار عملیات لوله‌گذاری و مکانیکال طرح را شروع کرد.

حسن برزخی اظهار کرد: با تأمین لوله و تعهدات انجام شده خیلی سریع کار عملیات لوله‌گذاری از ۲ سمت کیلومتر ۴۶۷ پروژه جاده سر جنگل و کیلومتر ۵۲۰ نزدیک روستای منزلاب شروع شد، هم اکنون جوشکاری و حفاری کانال در ۲ شیفت در حال اجراست تا به هدف طرح که آبرسانی به شهر زاهدان تا پایان سال آینده هست، دست یابیم.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح از نیروی بومی و متخصص منطقه استفاده کردیم و در مجموع زمینه اشتغال ۱۳۰ نفر به صورت مستقیم فراهم شد که از این تعداد بیش از ۷۰ درصد نیروها بومی هستند.

این مسوول تصریح کرد: همکاری مردم و مسوولان سیستان و بلوچستان تاکنون مناسب بوده پیگیری‌ها و بازدیدهایی که از طرح انتقال آب از دریای عمان انجام شده گویای اهمیت این طرح است.

وی اظهار کرد: بودجه طرح در محدوده زاهدان که عملیات اجرای آن بر عهده شرکت دانیال پترو است حدود یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد اولیه شده که با توجه به اضافه‌شدن به طرح و قرارداد پیش‌بینی ۲ هزار میلیارد تومان هم انتظار می‌رود، این آمار به غیر از لوله بوده و شامل اعتبار عملیات اجرایی لوله‌گذاری، خاکریزی، تزریق آب و ساخت مخازن در محدوده ۱۴۰ کیلومتر است.

برطرف کردن دغدغه مردم با اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیری‌های انجام شده، تخصیص آب سیستان از طرح انتقال آب دریای عمان افزایش و به حدود ۵۰ میلیون مترمکعب در سال رسید.

وی افزود: کل میزان تخصیص آب از این طرح برای سیستان و بلوچستان ۱۱۶ میلیون متر مکعب است و کل نیاز آب آشامیدنی سیستان به میزان ۴۸ مترمکعب در سال تامین می‌شود.

قاسمی ادامه داد: طرح بزرگ آبرسانی از دریای عمان اکنون با فعالیت ۲۲ کارگاه در سیستان و بلوچستان در حال اجرا است، این ابرپروژه، دغدغه مردم این استان را در آب شرب برطرف می‌کند.

وی درباره انتقال آب از دریای عمان، تاکید کرد: این طرح به منظور پایداری آب شرب سیستان و بلوچستان و رفع کمبود آبی نقاط مختلف استان در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار دارد که با ساخت آبگیر و اجرای خطوط انتقال در نقاط مختلف روند اجرایی مطلوبی را پیش می‌برد.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا