سرگرمی

۱۰ پارک معروف و دیدنی تهران

۱۰ پارک معروف و دیدنی تهران

به نظر شما بهترین و دیدنی ترین پارک های تهران کدامند؟ در تابستان به کدامیک از پارک های تهران سر می زنید؟ پاتوق شما کدام پارک های تهران است؟ در زمان‌های قدیم بخش زیادی از تهران به فضای سبز اختصاص داشت. در بخش‌های شمالی تهران باغ ‌ها و مراتع زیادی وجود داشت. پیش از انقلاب مساحت پارک ‌های تهران چیزی در حدود ۳ هکتار برآورد می‌شد. در سه دهه اخیر با تلاش شهرداری تعداد پارک ‌های تهران افزایش یافته و به تعداد پارک های تهران اضافه شده است. در این مطلب شما را با ۱۰ پارک معروف و دیدنی تهران آشنا می سازیم :

در این مطلب می خوانید :

۱- پارک ساعی

پارک ساعی در خیابان ولی‌عصر تهران قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی بسیار متنوع است. محل این پارک توسط مهندس کریم ساعی در سال ۱۳۲۴ درخت‌کاری شد، در دهه ۴۰ ایده طراحی اصلی پارک صورت گرفت و در سال ۱۳۴۲ با طراحی حسین محجوبی احداث شد.باغ ژاپنی بخشی از پارک است که شامل پرندگان آبزی است. زمین بازی، زمین اسکیت، زمین تنیس روی میز، فضای سبز، آلاچیق، حیات‌وحش پارک و شهربازی کودکان از امکانات این پارک است.پارک ساعی واقع در منطقه ۶ تهران با مساحتی در حدود ۱۲ هکتار، یکی از پارک‌ های بزرگ تهران است. این پارک از بهترین پارک های تهران برای عکاسی است. درختان بلند پارک ساعی فضایی زیبا در این پارک به وجود آورده‌اند. در سال ۱۳۲۴ این پارک توسط مهندس کریم ساعی درختکاری شد و پس از آن به نام وی نام‌گذاری شد. در سال‌های ۴۲ تا ۵۲ مراحل تکمیلی ساخت این پارک انجام شد و اکنون از بهترین پارک های تهران است.
وجود گونه‌های مختلف جانوری در این پارک باعث شده تا به یک باغ وحش کوچک تبدیل شود. اهالی منطقه برای پیاده‌ روی و پیک‌ نیک از این پارک استفاده می‌کنند. زیبایی این پارک مربوط به پوشش گیاهی متنوع آن است. در قسمت حیات وحش پارک ساعی حیواناتی نظیر طاووس، طوطی، قو، سنجاب، خرگوش، بز و انواع پرندگان زینتی نگهداری می‌شود.
پارک ساعی دارای ۶ ورودی است و در طراحی آن از آب‌نما، آبشار و جوی‌های متعدد بهره گرفته شده است. درب اصلی پارک ساعی واقع در خیابان ولیعصر است و در مقابل آن، ایستگاه اتوبوس‌های بی آر تی واقع شده است.

پارک ساعی5 10 پارک معروف و دیدنی تهران

پارک ساعی11 10 پارک معروف و دیدنی تهران

۲- پارک هنرمندان

از جاذبه های گردشگری تهران بوستانهای تهران است .پارک هنرمندان یکی از بوستان‌های شهر تهران است که در مرکز شهر و در خیابان ایرانشهر قرار دارد. این پارک از شمال به خیابان بهشهر، از شرق به خیابان عاصم ترابی، از غرب به خیابان ایرانشهر و از جنوب به کوچه علیرضا برفروشان محدود می‌شود.سابقه تاریخی پارک هنرمندان به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این محدوده در دوره قاجاریه به شکل باغی بوده و بخشی از اراضی یک شاهزاده قاجاری به شمار می‌رفته که در اختیار یک معمار آلمانی به نام فیشر و چند باغبان فرنگی قرار داشت. این باغ در هنگام وقوع جنگ جهانی دوم جهت انبار تسلیحات متفقین مورد استفاده بود و به همین دلیل چندین ساختمان با معماری خارجی به منظور نگهداری ملزومات در آن ساخته شد. پس از خروج متفقین از ایران، این محدوده در اختیار نیروهای نظامی ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۷۵ خورشیدی شهرداری تهران این مکان را به تملک خود درآورد و با تخریب بناهای اضافی و اعمال تغییراتی در آن، این مکان را به صورت فعلی درآورد.

پارک هنرمندان6 10 پارک معروف و دیدنی تهران

۳-پارک شهر

پارک شهر یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های تهران است که در مرکز شهر تهران قرار دارد. این پارک در اراضی محله سنگلج واقع شده و تاریخ تأسیس آن به سال ۱۳۳۹ خورشیدی بازمی‌گردد.مساحت این پارک تقریباً ۲۵ هکتار است و از شمال به خیابان شهید فیاض‌بخش، از جنوب به خیابان بهشت، از شرق به خیابان خیام و از غرب به خیابان وحدت اسلامی (شاپور سابق) محدود می‌شود. این پارک دارای ۸ ورودی می‌باشد.از مساحت کل پارک، ۱۷۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع به فضای سبز اختصاص دارد که از این مقدار، ۴۴ هزار و ۲۰۰ مترمربع چمن‌کاری، ۱۲۷ هزار و ۳۰۰ مترمربع درخت‌کاری و به صورت شبه جنگلی و ۲ مترمربع فضای گل‌کاری است. ۴ هزار و ۲۵۰ مترمربع مساحت دریاچه و ۲۹۰۰ مترمربع مساحت آبنماهای پارک است.

پارک شهر6 10 پارک معروف و دیدنی تهران

۴- پارک شفق

پارک شفق از پارک های کوچک و بسیار زیبای شهر تهران است که توسط معمار برجسته ایران، کامران دیبا و فرح دیبا طراحی شده است . سبک پارک از پارک های فرانسوی الهام گرفته شده و با معماری ایتالیایی و باغ های ایرانی ترکیب شده. این پارک شباهت زیادی به دژ داره و ترکیب آن بسیار زیباست.

۵- پارک ملت

پارک ملت تهران که در خیابان ولی‌عصر واقع شده، از پارک‌های بزرگ تهران است که در سال ۱۳۴۵، در زمان پادشاهی محمدرضاشاه احداث شده است. در این پارک مجسمه‌های مشاهیر بزرگ ایران مانند فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج وجود دارد.باغ‌وحش، رستوران و کافی‌شاپ، سینمای چهار بعدی و زمین بازی کودکان از امکانات پارک است. در ضلع غربی پارک نخستین قطار دیزل معروف به قطار دودی روی ریل‌های خودکار به نمایش گذاشته شده و نخستین قطاری است که در زمان ناصرالدین شاه میان تهران و حرم شاه عبدالعظیم مورد استفاده قرار گرفت.

پارک ملت24 10 پارک معروف و دیدنی تهران

۶- پارک آب و آتش

پارک حضرت ابراهیم که در میان مردم به پارک آب و آتش معروف شده، از جدید‌ترین پارک‌های تهران است. به علت وجود فودکورت راه چوبی در میان این پارک و همچنین مجاورت آن با پل طبیعت یکی از پر رفت و آمدترین پارک‌ های تهران در شب شده است.با ایجاد جلوه‌های متفاوتی در این پارک سعی شده تا جذابیت‌های جدیدی به شهر تهران در راستای اهداف گردشگری اضافه شود. در بخشی از این پارک آب‌نماها و شعله‌های آتش قرار گرفته و به همین دلیل این پارک با نام آب و آتش در میان مردم معروف شده است. علاوه بر فواره‌های آب و آتش، آمفی تئاتر و مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری پارک آب و آتش از جاذبه‌های گردشگری این پارک محسوب می‌شود و گردشگران از شهرها و کشورهای مختلف را به سوی خود جلب می‌کند.این پارک یکی از مکان‌های دوست‌داشتنی برای کودکان است. آب‌بازی میان فواره‌هایی که روی زمین قرار دارد در فصل‌های گرم سال از بازی‌های محبوب کودکان است. علاوه بر این، زمین اسکیت حرفه‌ای که در این پارک وجود دارد نه تنها کودکان بلکه جوانان در سنین بالاتر را به خود جلب کرده است.

آب و آتش 1 10 پارک معروف و دیدنی تهران

۷-پارک جنگلی لویزان

پارک لویزان در سال ۱۳۴۶ ساخته شده است که در بخش شمیرانات تهران قرار دارد و بزرگ‌ترین فضای سبز تهران محسوب می‌شود. پارک لویزان درختان بلند و سر به فلک کشیده‌ای دارد. همچنین در بالاترین قسمت پارک جنگلی لویزان چندین هتل، سفره‌خانه، بوفه، کافی‌شاپ، تالار و یک مسجد وجود دارد.به خاطر هوای بسیار خنک و دلنشین پارک، بیشتر اهالی شرق تهران در بعدازظهرهای تابستان به این پارک رهسپار می‌شوند.

لویزان 1 10 پارک معروف و دیدنی تهران

۸-پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه در کوهپایه‌های شمالی تهران و در منطقه نیاوران واقع شده است. از داخل پارک جمشیدیه می‌توان به کوهپایه‌های کلکچال رسید؛ با پیاده روی کوتاهی می‌توان از دل شهر به دل کوه رفت و از زیبایی‌های دامنه کلکچال لذت برد. مساحت پارک جمشیدیه در حدود ۱۰ هکتار است و امتداد آن به دامنه‌های کلکچال راه دارد.پارک جمشیدیه مملو از درختان کهنسال و بلند است که در فصل پاییز زیبایی خاصی به پارک می‌دهند. این پارک از زیباترین پارک‌ های تهران برای عکاسی است. وجود سنگ‌های عظیم داخل پارک، مسیرهای سنگ‌فرش شده پارک جمشیدیه را به یکی از بهترین پارک های تهران در پاییز تبدیل کرده است.
این پارک در زمان قدیم از اراضی خاندان دولو بود؛ که یکی از خانواده‌های قاجار ساکن شمال تهران بودند. نام این پارک نیز از روی نام جمشید دولو که صاحب این اراضی بوده، گرفته شده است. جمشید خان دولو این زمین را به فرح پهلوی بخشید، تا برای مردم پارک و فضای سبز عمومی آماده کند.

جمشیدیه 3 10 پارک معروف و دیدنی تهران

۹- پارک لاله

پیش از انقلاب نام این پارک بوستان فرح بود، پس از انقلاب نام آن را تغییر دادند و به پارک لاله معروف شد. در قدیم زمین این پارک برای سوارکاری و فعالیت‌های نظامی استفاده می‌شد، کمی بعد به درخواست فرح پهلوی این زمین به پارک تبدیل شد و پارک فرح نام گرفت.عمده پوشش گیاهی این پارک را درختان چنار، اقاقیا و کاج تشکیل می‌دهد که باعث سرسبزی و زیبا شدن منطقه ۶ تهران شده است. بیش از ۵۰ سال از احداث این پارک در منطقه ۶ می‌گذرد و هنوز پارک لاله یکی از بهترین پارک های تهران برای پیک نیک است.در بخش مرکزی این پارک یک حوض و آب‌نمای بزرگ قرار دارد که محلی برای جمع شدن دوستان در گروه‌های سنی مختلف است. در فصل‌های گرم سال این بخش از پارک شلوغ‌تر از باقی قسمت‌های پارک می‌شود و به لطف آب‌نمای داخل حوض هوای بسیار مطبوعی داخل پارک ایجاد می‌شود.وجود مجسمه‌ها، درختان زیبا، جمعیت منحصر به فردی که قرارهای دوستانه خود را در پارک می‌گذارند باعث شده پارک لاله یکی از بهترین پارک های تهران برای عکاسی محسوب ‌شود. نزدیک بودن به دانشگاه‌ هنر هم باعث شده است بیشتر دانشجویان رشته‌های معماری، عکاسی و نقاشی به پارک لاله علاقه‌مند شوند و اوقات خود را در این پارک بگذرانند.
در این پارک مانند پارک ملت تندیس‌ها و مجسمه‌های زیادی قرار دارد که از معروف‌ترین این تندیس‌ها، مجسمه ابوریحان بیرونی و خیام است. این پارک قدیمی دارای یک بازارچه خیریه است که افراد زیادی در آن آثار هنری، خوراکی و اجناس دیگری می‌فروشند.

پارک لاله2 10 پارک معروف و دیدنی تهران

۱۰- پارک قیطریه

پارک قیطریه یکی از پارک‌ های محبوب تهران است. بخشی از این محبوبیت مربوط به فرهنگسرای ملل است؛ که در پارک قیطریه واقع شده است. پارک قیطریه از بهترین پارک ‌های شمال تهران برای پیاده روی است و اهالی محل در مسیرهای مخصوص این پارک هر روز به ورزش و پیاده روی مشغول هستند.در بخشی از پارک قیطریه آلاچیق‌هایی تعبیه شده است، که اهالی و عموم مردم می‌توانند در آن جمع شده و اوقات فراغت خود را بگذرانند. برنامه‌هایی مانند بازی‌های دسته جمعی میان اهالی رواج دارد و در بعضی از آلاچیق‌ها افرادی را می‌بینید که سرگرم بازی‌های گروهی هستند. تماشای بازی این افراد یکی از جذاب‌ترین تفریحات مردم است. در فصل بهار و پاییز این پارک زیبایی بسیاری دارد و به یکی از بهترین پارک های تهران برای عکاسی تبدیل می‌شود. زرد شدن برگ‌ درختان و ریختن برگ‌های پاییزی در پارک قیطریه منظره زیبایی می‌سازد که ارزش عکاسی دارد.

یکی دیگر از جذابیت‌ های پارک قیطریه مربوط به بازارچه فرهنگی و هنری فرهنگسرای ملل است. این بازارچه در فصل‌های گرم و سرد غذاهای محلی، آش و انواع سوپ را سرو می‌کند و عموم مردم می‌توانند از دست‌پخت خانگی نوش جان کنند. پارک قیطریه یکی از بهترین پارک های تهران برای گردش و تفریح به همراه خانواده و دوستان است.پارک قیطریه سه در اصلی دارد و از کوچه‌های اطراف در محله قیطریه نیز می‌توان وارد پارک شد. پارک قیطریه از جنوب به اتوبان صدر و انتهای خیابان قیطریه می‌رسد. در بخش شمالی پارک محله فرمانیه و خیابان اندرزگو است؛ که از خیابان‌های شلوغ برای شب‌گردی محسوب می‌شود.

پارک قیطریه 10 پارک معروف و دیدنی تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

[امتیاز: 77 میانگین: 4]

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا