سلامت

پوکی استخوان چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

واقعیت ممکن است شما را شگفت زده کند

ماه مهر، ماه ملی پوکی استخوان است، زمانی عالی برای ثبت رکورد در مورد این بیماری ناتوان کننده و بالقوه کشنده. در حالی که این شایع ترین نوع بیماری استخوانی است، سوء تفاهم در مورد اینکه چه کسانی ممکن است از آن رنج ببرند و چه کاری می توان برای پیشگیری از آن انجام داد وجود دارد.

بیایید با برخی از حقایق سریع پوکی استخوان شروع کنیم:

  • خطر شکستگی استخوان در زنان برابر با خطر ابتلا به سرطان سینه، رحم و تخمدان است.
  • احتمال شکستن استخوان در اثر پوکی استخوان در مرد بیشتر از ابتلا به سرطان پروستات است.
  • شش ماه پس از شکستگی لگن، تنها 15 درصد از بیماران قادر به راه رفتن مستقل در یک اتاق هستند.
  • 24 درصد از بیماران مبتلا به شکستگی لگن بالای 50 سال در سال بعد از شکستگی جان خود را از دست می دهند.
  • 1/3 از بیمارانی که یک لگن را می‌شکنند ، اگر برای پوکی استخوان درمان نشوند، لگن دیگر را در عرض 18 ماه می‌شکنند.
  • شکستگی استخوان در سن بالای 50 سال خطر شکستگی دیگر را افزایش می دهد
  • پوکی استخوان یک بیماری “خاموش” است. اغلب اولین علامت شکستگی است که تشخیص زودهنگام و پیشگیری را بسیار مهم می کند!

علیرغم تأثیر بسیار زیاد سلامتی بر بسیاری از افراد، این وضعیت اغلب تشخیص داده نمی شود یا درمان نمی شود. در اینجا به برخی از باورهای غلط رایج در مورد این بیماری نگاه می کنیم.

آیا فقط خانم ها باید نگران پوکی استخوان باشند؟

در حالی که زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند، این بیماری معمولاً در مردان یافت می شود. از هر دو زن یک نفر و از هر چهار مرد بالای 50 سال یک نفر به دلیل پوکی استخوان می شکند.

آیا فقط افراد مسن به پوکی استخوان مبتلا می شوند؟

جوانانی که بیماری های خاصی دارند یا داروهای خاصی مصرف می کنند نیز در معرض خطر هستند. بیماری سلیاک، آرتریت روماتوئید و سایر بیماری‌های خودایمنی، تستوسترون پایین، یائسگی زودرس، اختلالات خوردن، و بیماری‌های غدد درون ریز مانند بیماری تیروئید و پاراتیروئید چند مورد از شرایطی هستند که می‌توانند به پوکی استخوان زودرس کمک کنند. داروهای ریفلاکس اسید، تشنج، سرطان پروستات و سینه و استروئیدها از جمله می توانند باعث پوکی استخوان در سنین پایین تر شوند.

آیا پوکی استخوان بخشی طبیعی از پیری است؟

این بیماری بخش طبیعی پیری نیست! این یک بیماری جدی است که باعث شکستگی استخوان، رنج، درد و تغییر در زندگی، حتی ناتوان کننده، از دست دادن تحرک می شود که قابل درمان است. متأسفانه، تقریباً 80 درصد از آمریکایی‌های مسن‌تر که دچار شکستگی استخوان می‌شوند، برای پوکی استخوان آزمایش یا درمان نمی‌شوند.

آیا می توانم از پوکی استخوان جلوگیری کنم؟

بله، شما می توانید از پوکی استخوان جلوگیری کنید و هر چه جوانتر شروع کنید، احتمال ابتلا به این بیماری کمتر می شود. خوردن غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D، ورزش منظم و پرهیز از سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

آیا پوکی استخوان قابل درمان است و آیا می توان از شکستگی ها پیشگیری کرد؟

بله، علاوه بر بهینه سازی رژیم غذایی و ورزش، درمان با داروهای پوکی استخوان می تواند به کاهش چشمگیر خطر شکستگی کمک کند. خطر شکستگی را می توان با برخی داروها تا 73 درصد کاهش داد و تراکم و استحکام استخوان را افزایش داد. 

آیا داروهای پوکی استخوان باعث شکستگی می شوند؟

داروهای پوکی استخوان در صورت استفاده مناسب بسیار ایمن و موثر هستند. در صورتی که پزشک شما احساس کند که از داروهای پوکی استخوان سود می برید، می تواند ایمنی و اثربخشی را با شما در میان بگذارد.

شکی در آن نیست، پوکی استخوان یک بیماری جدی و ناتوان کننده است. اما کارهایی وجود دارد که اکنون می توانید برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری انجام دهید، یا اگر پوکی استخوان دارید، می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر شکستگی بیشتر و کاهش تراکم استخوان انجام دهید.

اگر در این نوشته، کلمه ای یا مطلبی وجود داشت که به نظر شما باعث ناراحتی خاطر شما شده است ما را در قسمت پیام ها مطلع کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا