سلامت

رژیم دوکان: آیا باید آن را امتحان کنم؟

رژیم دوکان: آیا باید آن را امتحان کنم؟

رژیم غذایی دوکان یک رژیم غذایی بالاست برنامه غذایی پروتئین، کم کربوهیدرات توسط پیر دوکان، پزشک سابق فرانسوی و متخصص تغذیه طراحی شده است.

این رژیم که روش دوکان نیز نامیده می شود، بر اساس نحوه تغذیه شکارچیان است. .

رژیم غذایی شامل 100 غذا است و همه آنها پروتئین یا سبزیجات هستند. یک فرد می تواند هر چقدر که دوست دارد غذا بخورد، تا زمانی که فقط آن 100 غذا را بخورد.

رژیم غذایی دوکان ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اما تحقیقات آن را با عوارض احتمالی سلامتی، از جمله بیماری کلیوی و بیماری کبد. همچنین، ممکن است طیف کاملی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین نکند.

این مقاله مروری بر رژیم دوکان، از جمله روش آن، در صورت موثر بودن و برخی خطرات احتمالی برای سلامتی ارائه می‌کند.

< منبع srcset="//i0.wp.com/post.medicalnewstoday.com/wp-content/uploads/sites/3/2020 /03/GettyImages-634467423_header-1024x575.jpg?w=1575 750w" media="(min-width: 1190px)"/>اشتراک گذاری در Pinterest
طرفداران رژیم دوکان معتقدند که می تواند به فرد وزن خود را کاهش می دهد.

رژیم غذایی دوکان فرد را ملزم می کند که غذاهای پر پروتئین بخورد و مصرف کربوهیدرات و چربی ها. بر روی غذاهای طبیعی به جای بسته بندی تمرکز دارد و فعالیت بدنی روزانه را تشویق می کند.

وب سایت رسمی رژیم دوکان لیستی از 100 غذا مجاز در رژیم غذایی. از 100 غذا، 68 مورد “پروتئین خالص” و 32 مورد سبزیجات هستند. یک فرد می تواند در مراحل بعدی رژیم غذایی غذاهای اضافی را معرفی کند.

رژیم غذایی دوکان بر این نظریه استوار است که خوردن مقدار زیادی پروتئین می تواند به کاهش وزن افراد کمک کند. دلیل این امر این است که:

  • غذاهای بدون چربی و پر پروتئین معمولا کالری کمتری دارند
  • خوردن پروتئین می تواند به افراد کمک کند احساس سیری کنند
  • هضم پروتئین بیشتر مصرف می کند. انرژی، بنابراین بدن چند کالری بیشتر می سوزاند

محدود کردن کربوهیدرات ها و چربی ها حالتی شبیه گرسنگی ایجاد می کند که بدن را مجبور می کند از ذخایر چربی برای انرژی استفاده کند، مشابه رژیم غذایی اتکین.

چهار مرحله در رژیم غذایی دوکان:

مرحله حمله

مرحله حمله شامل خوردن غذاهایی از لیست “پروتئین خالص” است. هدف آن کاهش وزن سریع است.

تئوری این است که خوردن مقدار زیادی از غذاهای غنی از پروتئین باعث شروع متابولیسم می شود. با این حال، اگرچه برای هضم پروتئین به چند کالری بیشتر نیاز است، متخصصان تغذیه معتقدند که هیچ غذای خاصی نمی تواند متابولیسم را شروع کند. با این حال، ورزش می‌تواند آن را تقویت کند.

افراد ممکن است در این مرحله وزن کم کنند، زیرا کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها، آب را از بدن خارج می‌کند و این از دست دادن آب و کم‌آبی ممکن است منجر به کاهش وزن سریع شود.

مرحله حمله معمولاً حدود ۲ تا ۵ روز طول می‌کشد، اما افرادی که قصد کاهش وزن بیش از ۴۰ پوند را دارند ممکن است بیش از ۷ روز در این مرحله بمانند.

در طول این مرحله، فرد می تواند هر یک از ۶۸ پروتئین خالص ذکر شده را بخورد. اینها همه منابع پروتئینی بدون چربی هستند و شامل گوشت گاو بدون چربی، ماهی، مرغ، تخم مرغ، سویا، پنیر و لبنیات بدون چربی است. انتخاب‌ها باید کم‌چرب باشند و قند اضافه‌ای نداشته باشند. یک فرد می‌تواند هر چقدر که می‌خواهد غذا بخورد، و کالری شماری وجود ندارد.

این رژیم همچنین باید حداقل 1.5 قاشق غذاخوری (قاشق غذاخوری) سبوس جو هر روز. سبوس جو دوسر دارای فیبر بسیار بالایی است، بنابراین بدن نمی تواند بیشتر این کربوهیدرات را تجزیه یا هضم کند. غذاهای دارای فیبر بالا به سرکوب گرسنگی کمک می کنند.

در طول مرحله حمله، رژیم باید حداقل 1.5 لیتر (لیتر) آب بنوشد و هر روز به مدت 20 دقیقه ورزش کند.

مرحله کروز

مرحله کروز با افزودن 32 سبزی خاص به رژیم غذایی، هدف آن کاهش تدریجی وزن بدن فرد است. مردم اکنون می توانند تمام 100 ماده غذایی موجود در لیست را بخورند، اگرچه باید سعی کنند بین روزهای پروتئین خالص و روزهای پروتئین به اضافه سبزیجات جایگزین شوند.

طول این مرحله به میزان وزنی که فرد می خواهد کم کند بستگی دارد. برای هر پوندی که می خواهند کم کنند 3 روز طول می کشد.

یک فرد می تواند مقادیر نامحدودی از پروتئین های کم چرب و مقادیر نامحدودی از سبزیجات غیر نشاسته ای، از جمله اسفناج، بامیه، کاهو و لوبیا سبز بخورد.

در مرحله سفر دریایی، رژیم غذایی نیاز دارد. آنها برای خوردن 2 قاشق غذاخوری سبوس جو دو سر و ورزش به مدت 30 تا 60 دقیقه هر روز.

مرحله تثبیت

در مرحله تثبیت، هدف کاهش وزن نیست، بلکه از به دست آوردن مجدد آن اجتناب کنید فرد مجاز به معرفی برخی از غذاهای نشاسته ای است. آنها اکنون می توانند هر روز بخورند:

  • مقدار نامحدود پروتئین و سبزیجات
  • یک تکه میوه
  • 1.5 اونس پنیر سفت< /li>
  • دو تکه نان سبوس دار

همچنین می توانند هر هفته یک یا دو وعده غذای نشاسته ای و یک یا دو وعده غذایی جشن بخورند. در یک وعده غذایی جشن، فرد می‌تواند هر چه می‌خواهد بخورد.

این مرحله از او می‌خواهد که رژیم غذایی اصلی پروتئین خالص را یک روز در هفته، ترجیحاً در همان روز هر هفته بخورد.

این مرحله به 25 دقیقه ورزش در روز نیاز دارد.

مرحله تثبیت

مرحله تثبیت بخش نگهداری بلندمدت این طرح است. فرد نباید در این مدت انتظار کاهش یا افزایش وزن داشته باشد.

یک روز در هفته، مانند مرحله حمله، یک روز تمام پروتئینی خواهند داشت. جدای از آن، آنها می توانند هر چیزی را که می خواهند بخورند، به شرطی که از قوانین ساده پیروی کنند:

  • هر روز 3 قاشق غذاخوری سبوس جو دو سر بخورید.
  • از پله ها به همان اندازه بالا بروید. اغلب تا حد امکان.
  • هر پنجشنبه یک “روز پروتئین خالص” داشته باشید.
  • هر روز 20 دقیقه ورزش کنید.
  • به نوشیدن 1.5 لیتر آب در روز ادامه دهید. .

مرحله تثبیت یک برنامه بلند مدت است که بخشی از سبک زندگی فرد می شود.

در این مرحله افراد می توانند شیرین کننده های مصنوعی، سرکه، بدون قند مصرف کنند. آدامس و ادویه جات. رژیم همچنین مصرف مولتی ویتامین با مواد معدنی را توصیه می کند.

پیروی از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا ممکن است منجر به کاهش وزن شود. اما تحقیقات ثابت نکرده است که این کاهش وزن سالم است.

براساس یک مطالعه 2014، رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا ممکن است به دلایل مختلفی باعث کاهش وزن شوند، از جمله:

  • کمک به احساس سیری بیشتر در فرد
  • کاهش سطوح هورمون گرسنگی به نام گرلین
  • بهبود تعادل گلوکز در بدن
  • باعث دیورز یا از دست دادن مایعات بدن می شود

با این حال، محققان خاطرنشان کرده‌اند که رژیم غذایی گروه‌های غذایی خاصی مانند غلات و میوه‌ها را محدود می‌کند، به این معنی که از نظر تغذیه کامل نیست.

همچنین می‌تواند یک رژیم غذایی سخت و ناخوشایند باشد، زیرا فرد باید تمام وعده‌های غذایی را از ابتدا آماده کند. غذا خوردن در خارج از منزل امکان پذیر است، اما ممکن است کنترل روش های تهیه غذا در رستوران دشوار باشد.

رژیم غذایی دوکان قوانین زیادی دارد که ممکن است حفظ آن را دشوار کند، به خصوص اگر افراد دیگری در خانواده وجود داشته باشند که از رژیم غذایی پیروی نمی کنند.

مشکلات دیگر شامل موارد زیر است: /p>

  • کاهش وزن اولیه عمدتاً آب خواهد بود که موقتی است.
  • پروتئین بدون چربی، مانند گوشت و ماهی، می تواند گران باشد.
  • قوانین سختگیرانه هستند، بنابراین پیروی طولانی مدت ممکن است سخت باشد.

تا کنون ، تحقیقات ثابت نکرده است که رژیم های غذایی با پروتئین بالا یک رویکرد سالم برای کاهش وزن هستند.

طبق کارشناسان سلامت در بریتانیا، رژیم دوکان “از نظر تغذیه متعادل نیست” و “این خطر [که] این نوع رژیم غذایی می تواند [این رژیم] را افزایش دهد وجود دارد] اگر [مردم] به قوانین پایبند نباشند، خطر مشکلات سلامتی درازمدت وجود دارد.»

سلامت”> مطالعه 2014 گزارش می دهد که خوردن مقدار زیادی پروتئین، در ترکیب با رژیم غذایی غربی، می تواند خطر ابتلا به بیماری های متابولیک را افزایش دهد. رژیم های غذایی با پروتئین بالا همچنین می تواند کلیه ها را تحت استرس قرار دهد زیرا نیاز به حذف مواد زائد تولید شده در هضم پروتئین است.

یک مطالعه 2015 بیان می کند که پیروی طولانی مدت از رژیم دوکان این اصطلاح می تواند خطراتی برای سلامتی داشته باشد، از جمله:

  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد
  • پوکی استخوان
  • بیماری قلبی عروقی

رژیم غذایی دوکان وب سایت توضیح می دهد که وجود دارد برخی شباهت‌ها بین رژیم دوکان و رژیم اتکین، زیرا هر دو شامل کاهش کربوهیدرات هستند.

با این حال، تفاوت‌های کلیدی وجود دارد:

  • در رژیم دوکان، افراد نیازی به شمارش کالری، کربوهیدرات یا سایر ارزش‌های غذایی ندارند.رژیم غذایی دوکان لیستی از 100 غذا به اضافه برخی موارد دیگر را در مرحله آخر ارائه می دهد، در حالی که رژیم اتکین محدودتر است.
  • رژیم غذایی دوکان بر پروتئین کم چرب، از جمله لبنیات بدون چربی متمرکز است، در حالی که رژیم اتکین محدودیتی برای چربی های لبنی، چربی گوشت، یا هر نوع چربی اشباع ندارد.
  • رژیم اتکین شیک، کافه و سایر غذاهای بسته بندی شده را توصیه می کند، در حالی که رژیم دوکان بر 100 غذای طبیعی تاکید دارد.

رژیم دوکان یک رژیم غذایی پر پروتئین و کم کربوهیدرات است. اگرچه ممکن است به کاهش وزن افراد کمک کند، تحقیقات این رژیم را با چندین عارضه احتمالی سلامتی مرتبط دانسته است. همچنین، هر گونه کاهش وزن ممکن است در واقع نتیجه ورزش روزانه مورد نیاز رژیم باشد.

یک فرد باید قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجهی در رژیم غذایی خود با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کند. این متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند روش های سالم برای کاهش وزن را توصیه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا