سلامت

درک رابطه بین کنترل بارداری و فیبروم

درک رابطه بین کنترل بارداری و فیبروم

درک رابطه بین کنترل بارداری و فیبروم

زایمان هورمونی کنترل می تواند افراد را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار دهد، از جمله افرادی که سابقه فیبروم دارند یا ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به فیبروم باشند.

جنیفر ماکاروف، MD، OB-GYN، متخصص غدد درون ریز تولید مثل و ناباروری در کلینیک باروری New Hope در شهر نیویورک.

علت دقیق فیبروم در حال حاضر مشخص نیست. اما محققان معتقدند که آنها با سطوح بالاتری از هورمون‌های خاص مانند استروژن و پروژسترون مرتبط هستند. یان کاتسنلسون، دکتر، موسس و مدیر عامل گروه کلینیک .

همه داروهای ضد بارداری هورمونی حاوی فرم مصنوعی پروژسترون هستند که پروژستین نامیده می شود – اغلب در کنار یک شکل مصنوعی از استروژن، مانند اتینیل استرادیول – باعث می شود برخی از متخصصان بر این باورند که آنها می توانند خطر فیبروم را افزایش دهند.

اما تحقیقات کنونی به نظر می رسد متفاوت باشد، و وجود ندارد. یک پاسخ روشن اینکه آیا پیشگیری از بارداری هورمونی برای شما مناسب است یا خیر، در نهایت به سلامت کلی شما، داشتن سایر بیماری‌های زمینه‌ای یا عوامل خطر و موارد دیگر بستگی دارد.

لیندسی هارپر، متخصص زنان و زایمان، موسس و مدیر عامل شرکت می‌گوید: «چند مطالعه نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد قرص‌های ضدبارداری خطر ابتلا به فیبروم‌ها را کاهش می‌دهند – به‌ویژه زمانی که روزانه در مدت زمان طولانی مصرف شوند. از رزی، یک پلت فرم سلامت جنسی.

«در یک مطالعه [قدیمی‌تر]، زنانی که قرص‌های ضدبارداری مصرف کردند 31٪.

محققان در مطالعه 2021 همچنین نشان داد که پیشگیری از بارداری هورمونی یک عامل محافظتی برای فیبروم است.

اما مطالعات دیگر خلاف این را نشان می دهد. یک 2018 مطالعه، برای مثال، نشان داد که افرادی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند احتمال ابتلا به فیبروم بیشتر از افرادی بود که هرگز از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده نکرده بودند.

محققان در مطالعه 2022 این فرضیه را مطرح کرد که یافته‌های پژوهشی متناقض می‌تواند به دلیل تنوع غلظت هورمون‌ها در برندهای مختلف قرص‌های ضدبارداری باشد.

هیچ قانون یکسانی وجود ندارد که روش کنترل بارداری برای افراد مبتلا به فیبروم مناسب باشد.

در برخی موارد، کنترل بارداری هورمونی ممکن است به تنظیم قاعدگی کمک کند. Katsnelson توضیح می دهد که چرخه و جلوگیری از نوسانات شدید در سطح پروژسترون و استروژن.

اما برای دیگران، هجوم هورمون‌های اضافی ممکن است در واقع به رشد فیبروم کمک کند.

کاتسنلسون می‌گوید: «هر فردی باید گزینه‌های خود برای کنترل بارداری را با پزشک خود در میان بگذارد، به‌ویژه اگر تشخیص فیبروم قبلاً ثابت شده باشد».

افرادی که علائم فیبروم آنها هنگام استفاده از کنترل بارداری هورمونی بدتر شده است یا نمی‌خواهند پیشگیری از بارداری هورمونی را امتحان کنند، ممکن است بخواهند روش های غیر هورمونی، هارپر پیشنهاد می کند.

“پیشگیری از بارداری غیر هورمونی مانند کاندوم، یک دیافراگم یا اسفنج هیچ تأثیری مثبت یا منفی بر فیبروم ها یا علائم فیبروم نخواهد داشت، “او می گوید.

اگرچه دستگاه داخل رحمی مسی (IUD) یک انتخاب محبوب است برای پیشگیری از بارداری غیر هورمونی، هارپر آن را برای افرادی که فیبروم علامت دار دارند توصیه نمی کند.

او می‌گوید: «این می‌تواند خونریزی فیبروم‌ها را برای برخی افراد شدیدتر و دردناک‌تر کند».

برای بسیاری از افراد، وجود فیبروم می تواند جریان قاعدگی و باعث کرامپ‌های دردناک.

او می‌گوید: «از طرف دیگر، قرص‌های هورمونی ضدبارداری هر دو را کاهش می‌دهند. به این ترتیب، متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است مصرف قرص های ضد بارداری را پیشنهاد کند تا ببیند آیا این قرص ها خونریزی شما را کاهش می دهند یا خیر.

با این حال، تحقیق در مورد این موضوع، قطعی نیست. «یک نوع داده [بررسی تحقیقاتی 2015] نشان داد که مشخص نیست آیا این قرص در تسکین علائم فیبروم مؤثر است یا خیر. .

او می گوید: «در این مرحله، تحقیقات علمی کافی برای ارائه توصیه های گسترده در مورد استفاده از قرص های ضد بارداری برای درمان علائم فیبروم وجود ندارد.

آیا برخی از روش های کنترل بارداری می توانند خطر ابتلا به فیبروم را افزایش دهید؟

تعدادی عوامل خطر برای فیبروم رحم. ریسک فردی شما برای ایجاد فیبروم به طور کلی و هنگام استفاده از کنترل بارداری هورمونی به عوامل خطری که دارید بستگی دارد.

به این ترتیب، «پیش‌بینی اینکه چه افرادی در اندازه فیبروم‌های فعلی خود افزایش می‌یابند دشوار است. ماکاروف می‌گوید: وقتی در کنترل بارداری هستید.

به طور کلی، قرص های ضد بارداری با دوزهای پایین تر استروژن مصنوعی و کنترل بارداری فقط با پروژسترون کمترین خطر ابتلا به فیبروم را دارند. ، او می گوید.

آیا در صورت داشتن فیبروم، استفاده از کنترل بارداری هورمونی بی خطر است؟

معمولاً پیشگیری از بارداری هورمونی برای افراد مبتلا به فیبروم بی خطر است. اما برخی از افراد با سطوح بالای استروژن مصنوعی به کنترل بارداری پاسخ مثبتی نمی دهند.

بهترین راه برای تعیین اینکه کدام کنترل بارداری برای شما ایمن تر است، مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی است.

آیا برخی از روش‌های کنترل بارداری می‌توانند علائم فیبروم را تحریک یا بدتر کنند؟

بسیاری از پزشکان معتقدند که قرص‌های ضدبارداری ممکن است رشد فیبروم را افزایش دهند، که می‌تواند علائم فیبروم را شدیدتر کند. “به نظر می‌رسد بین فیبروم‌ها و هورمون‌هایی که بر پوشش رحم تاثیر می‌گذارند ارتباطی وجود دارد.”

اما برخی از افراد هنگام استفاده از کنترل بارداری هورمونی تسکین علائم را تجربه می‌کنند زیرا به تثبیت سطح کلی هورمون کمک می‌کند.

او می‌گوید: «تحقیقات علمی بیشتری برای ارائه توصیه‌هایی در مورد اینکه آیا قرص‌های ضدبارداری می‌توانند علائم فیبروم را درمان کنند یا بدتر کنند، مورد نیاز است.

چه چیز دیگری خطر فیبروم را افزایش می دهد؟

طبق گفته ماکاروف، ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به فیبروم داشته باشید اگر:

بهترین روش پیشگیری از بارداری چیست؟ برای افرادی که مستعد فیبروم هستند؟

ماکاروف می‌گوید: «بهترین روش کنترل بارداری برای هر فرد و نیازهای خاص و تاریخچه سلامت او مشخص می‌شود.

رابطه بین کنترل بارداری هورمونی و فیبروم مشخص نیست.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که پیشگیری از بارداری هورمونی می‌تواند علائم و رشد فیبروم را بدتر کند، در حالی که برخی دیگر نشان می‌دهند که باعث تسکین علائم و کاهش سرعت رشد می‌شود.

اگر شما تشخیص فیبروم را دریافت کرده‌اید یا ممکن است در این بیماری باشید. خطر ابتلا به فیبروم، برای کسب اطلاعات بیشتر با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.


گابریل کاسل (او) یک مربی جنسی عجیب و غریب و روزنامه نگار سلامت است که متعهد به کمک کردن است مردم بهترین احساس را در بدن خود دارند. علاوه بر Healthline، آثار او در نشریاتی مانند Shape، Cosmopolitan، Well+Good، Health، Self، Women’s Health، Greatist و غیره ظاهر شده است! در اوقات فراغت، گابریل را می‌توان در حال مربیگری کراس فیت، مرور محصولات لذت‌بخش، پیاده‌روی با کولی مرزی‌اش، یا ضبط قسمت‌هایی از پادکستی که به‌نام بد در رختخواب. او را در اینستاگرام دنبال کنید @Gabriellekassel .

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا