داستان واقعی

حل مسئله 101 خلاصه کتاب

حل مسئله 101 خلاصه کتاب

11 دقیقه خواندن ⌚ 

خلاصه سریع: «حل مسئله 101»، در اصل، یک کتاب تصمیم‌گیری است. با این حال، این (مانند سایر کتاب‌های مربوط به این موضوع) یک بررسی نظری از سوگیری‌های تصمیم‌گیری ما نیست، بلکه یک راهنمای گام به گام ساده و بسیار کاربردی برای استفاده در مواقعی است که نیاز به تصمیم‌گیری یا مقابله با یک چالش روزمره دارید: آغازگر حل مسئله رویاهای شما.

Problem Solving 101 Summary

چه کسی باید “حل مشکل 101” را بخواند؟ و چرا؟

همه مشکلاتی دارند. و همه می خواهند آنها را حل کنند.

در نتیجه، هرکس باید تکنیک هایی را برای حل مشکلات خود بیاموزد. به خصوص اگر ثابت شده باشد که اینها کار می کنند و مانند حل مسئله 101 کن واتانابه به خوبی توصیف و توضیح داده شده باشند.

کتابی عالی برای کودکان و بزرگسالان، واقع‌گرایان و رویاپردازان، دانش‌آموزان و صاحبان مشاغل، پیروان و رهبران.

خلاصه حل مسئله 101

همه ما باید تصمیم بگیریم.

و این صرف نظر از اینکه شما چه کسی هستید درست است: یک بچه، یک دانشجو، یک تاجر یا رئیس جمهور ایالات متحده.

تنها چیزی که متفاوت است نوع مشکل است.

برای برخی، نحوه گذراندن کلاس ریاضی، برای برخی دیگر تصمیم گیری در مورد محل زندگی، و برای شخص سومی است که برنامه ای برای بهبود وضعیت شرکت خود طراحی می کند. یا، شاید، به سادگی می خواهید وزن کم کنید یا در گلف بهتر شوید.

کن واتانابه در حل مسئله 101 می‌گوید اکنون، چه مشکل بزرگ یا کوچک باشد، «رویکردی اساسی برای حل این مشکلات زندگی واقعی وجود دارد، رویکردی که می‌تواند به‌طور مداوم شما را به سمت مؤثر و مؤثر هدایت کند. راه حل های رضایت بخش.”

اگر به بازنویسی این جمله نیاز دارید، در اینجا آمده است: حل مسئله یک مهارت است و درست مانند دوچرخه سواری – می توان را یاد گرفت.

و این دقیقاً همان چیزی است که این کتاب در مورد آن است.

در اصل برای دانش‌آموزان ژاپنی نوشته شده بود، مشکل حل 101 به سرعت بسیار فراتر از گروه هدف خود محبوبیت پیدا کرد و نه تنها در سال 2007 به پرفروش‌ترین پرفروش‌ترین تجارت ژاپن تبدیل شد، بلکه به یک موفقیت بین‌المللی نیز تبدیل شد.

از این رو، نسخه انگلیسی و عنوان فرعی آن: “کتابی ساده برای افراد باهوش.”

مطالعات موردی

حل مسئله 101 نه تنها خوانندگان خود را با اصول رویکرد حل مسئله آشنا می کند، بلکه “جعبه ابزار کاملی از تکنیک های حل مسئله اثبات شده را نیز ارائه می دهد، همان تکنیک هایی که توسط مشکل موفق استفاده می شود. -حل کردن افراد و شرکت ها در سرتاسر جهان.”

واتانابه برای نشان دادن نحوه عملکرد مراحل در عمل از سه مطالعه موردی استفاده می‌کند:

• The Mushroom Lovers، گروه جدیدی که در تلاش برای افزایش تعداد شرکت کنندگان در کنسرت است؛
• جان اختاپوس، مرد جوانی باهوش با آرزوی تبدیل شدن به یک انیماتور گرافیک کامپیوتری که باید اولین کامپیوتر خود را بخرد؛
• کیوی، یک بازیکن مشتاق فوتبال که به دنبال بهترین مدرسه تمرینی در برزیل است.

اکنون، ما در خلاصه خود فضای کافی برای بررسی هر یک از این مطالعات موردی نداریم، بنابراین واقعاً به شما توصیه می کنیم که کتاب را در اسرع وقت خریداری کنید و آنها را به طور کامل بخوانید. همراه با برخی از تصاویر عجیب و غریب و تعداد زیادی گرافیک، حل مسئله 101 واقعاً خواندن، داشتن و به اشتراک گذاری لذت بخش است.

اما، به کار خود بازگردیم.

چهار مرحله حل مسئله

در اصل، حل مسئله فرآیندی است که می تواند به چهار مرحله تقسیم شود: (1) درک وضعیت فعلی. (2) علت اصلی مشکل را شناسایی کنید. (3) یک برنامه اقدام موثر ایجاد کنید. و (4) اجرا کنید تا زمانی که مشکل حل شود، در صورت لزوم تغییرات را انجام دهید.

واتانابه قبل از اینکه توضیح دهد، هشدار می دهد: «این مراحل به صورت یک بسته ارائه می شود:

«قبل از اینکه بتوانید هر چیزی را حل کنید، ابتدا باید متوجه شوید که مشکلی وجود دارد. پس از انجام این کار، شناسایی علت اصلی مشکل کافی نیست. باید فکر کنید که چگونه می‌توانید مشکل را برطرف کنید، و سپس اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهید.»

او نتیجه می گیرد: «حل مسئله ترکیبی از فکر و عمل است. “فقط انجام یکی یا دیگری شما را به جایی نمی رساند.”

بنابراین، بیایید هر یک از چهار مرحله حل مسئله را به طور کامل بررسی کنیم.

مرحله شماره 1: درک وضعیت فعلی

اولین گام برای حل یک مشکل، درک آن است. اگرچه ساده به نظر می رسد – و به نوعی، ساده است – در واقع کاری است که اکثر مردم اشتباه می کنند (می نویسد: «نکته مهم این است که ما اغلب کاری را که ساده و بدیهی به نظر می رسد انجام نمی دهیم.» واتانابه.)

بنابراین، اجازه دهید بگوییم که شما بازیکنی هستید که می‌خواهید مهارت‌های خود را در فوتبال بهبود ببخشید. شما زمان بیشتری را برای انجام این کار در میدان می‌گذرانید و در عین حال، نمرات ریاضی شما کاهش می‌یابد.

اگر شما (مانند 99٪ مردم) به سادگی بگویید “من باید تیم فوتبال را ترک کنم، بنابراین زمان بیشتری برای مطالعه ریاضی دارم”، واقعاً وضعیت را درک نکرده اید.

در نتیجه، این احتمال وجود دارد که حتی پس از این اقدام شدید، نمرات ریاضی شما بد باقی بماند.

چرا؟

چون برای درک وضعیت، باید خیلی عمیق تر از این پیش بروید.

آیا بچه های دیگر هم فوتبال بازی می کنند؟ آیا نمرات آنها به اندازه شما بد است؟ اگر نه – به عنوان مثال، اگر حداقل چند کودک هستند که با شما تمرین می کنند و نمرات آنها پایین نیامده است – آیا واقعاً فوتبال مشکل دارد؟

مرحله شماره 2: علت اصلی مشکل را شناسایی کنید

که ما را به مرحله 2 می رساند: شناسایی علت اصلی مشکل. البته، برای انجام این کار، ابتدا باید تمام مشکلات احتمالی را فهرست کنید.

بیایید با حذف تمرین فوتبال از معادله، مسئله را ساده کنیم. یا فقط بگوییم که نمی خواهید فوتبال را رها کنید یا نمرات ریاضی شما از ابتدا بد بوده است.

برای شناسایی علت اصلی مشکل خود، باید مشکل را به بخش‌های اصلی آن تقسیم کنید. یک راه خوب برای انجام این کار این است که این سوال ساده را از خود بپرسید: “چه نوع مسائل ریاضی را اشتباه می کنم؟”

اکنون، زمان آن رسیده است که سؤالات را به دسته‌ها تقسیم کنید – مانند جبر، کسری، و هندسه – و نمرات را بین دسته‌ها مقایسه کنید.

چه کسی می داند که اکنون چه چیزی را کشف خواهید کرد؟

ممکن است نمرات شما در کسری و جبر مسطح باشد، اما این نمرات هندسه شماست که این تصور را ایجاد می کند که ریاضی فنجان چای شما نیست. به عبارت دیگر،

تنها نگاه کردن به روند میانگین نمرات ریاضی به طور کلی به شما کمک نمی‌کند ببینید واقعاً چه اتفاقی می‌افتد.

این امر به این دلیل است که می‌توانید مقوله‌ها را حتی بیشتر تقسیم کنید، از مسائل هندسه به مشکلات مساحت و حجم.

این کار را تا زمانی که به قسمت های اتمی مشکل خود برسید انجام دهید.

و سپس به مرحله بعدی بروید.

مرحله 3: یک برنامه اقدام مؤثر ایجاد کنید

دو مرحله اول رویکرد حل مسئله شما را از «نمرات ریاضی من پایین می‌آیند، و من باید فوتبال را ترک کنم و بیشتر ریاضی بخوانم» به «نمرات ریاضی من پایین می‌آیند زیرا در درس‌هایم خوب نیستم» سه موضوع: مساحت ذوزنقه، حجم استوانه، و کاربرد قضیه فیثاغورث.”

نیازی به گفتن نیست که این فرمول اخیر همه تفاوت را ایجاد می کند. اکنون، شما آماده توسعه یک برنامه اقدام موثر هستید که نتیجه آن به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود.

چون وقتی علت اصلی مشکل را شناسایی کردید، راه حل خودش نوشته می شود. “من باید بیشتر ریاضی بخوانم” یک برنامه عملیاتی نیست. با این حال، من باید درس های مربوط به حجم استوانه را در روز دوشنبه تجدید نظر کنم و چند معادله قضیه فیثاغورث را در روز سه شنبه حل کنم.

همانطور که می‌بینید، در این سناریوی مورد دوم، نه تنها می‌دانید که چه چیزی را مطالعه کنید، بلکه می‌دانید چقدر زمان برای مطالعه آن نیاز دارید.

ناگهان، آشکار شد که تمرین فوتبال هرگز واقعاً مشکل نبوده است.

مرحله 4: اجرا کنید تا مشکل حل شود

اما فرآیند حل مسئله به همین جا ختم نمی شود. البته، زمانی که یک برنامه اقدام طراحی کردید، طبیعی است که باید اجرای آن را شروع کنید.

آیا فقط نیم ساعت زودتر از خواب بیدار می شوید یا هر روز نیم ساعت دیرتر به خواب می روید تا انواع مشکلات ذکر شده در بالا را تمرین کنید؟

این به شما بستگی دارد!

اما هنگامی که این کار را شروع کردید، نتایج برنامه اقدام خود را نیز مشاهده خواهید کرد.

و می دانید چیست؟

ممکن است منظورشان نمرات بهتر نباشد.

این نیاز به تغییرات دارد: شاید نیم ساعت کافی نباشد. یا شاید به کمک والدین، معلم یا دوستانتان نیاز داشته باشید. در صورت لزوم تغییر دهید تا زمانی که چیزی برای کار با آن داشته باشید.

و زمانی که دیگر آن را ندارید – این فرآیند را یک بار دیگر از مرحله شماره 1 شروع کنید.

شاید شما موقعیت را به اندازه کافی درک نکرده باشید. به احتمال زیاد، ممکن است علت اصلی مشکلات خود را حدس بزنید. شاید این یک رشته از مسائل هندسی نبود، بلکه ناتوانی شما در درک مفاهیم انتزاعی بود. یا شاید این کتاب درسی قدیمی یا پیچیده شما بوده است.

اما می دانید چیست؟

بعد از اینکه یک بار فرآیند حل مسئله را طی کردید، بار دوم کمتر احتمال دارد اشتباه کنید – هم در شناسایی و هم در نتیجه برنامه اقدام شما.

جعبه ابزار حل مشکل

کن واتانابه برای سهولت در فرآیند حل مسئله، جعبه ابزاری از روش‌های حل مسئله ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما کمک کند علت اصلی مشکلات خود را شناسایی کنید و/یا یک برنامه اقدام مناسب و کارآمد برای از بین بردن آن طراحی کنید.

درخت منطق

واتانابه درخت منطقی را اینگونه تعریف می‌کند: «ابزاری بصری که در تلاش برای شناسایی همه دلایل ریشه‌ای بالقوه یک مشکل و ایجاد راه‌حل‌های متنوع به شما کمک می‌کند.»

و دقیقاً همان چیزی است که شما فکر می‌کنید: یک درخت شاخه‌دار که به شما کمک می‌کند زیر کلاس‌ها – همه آنها – مشکل اصلی خود را تجسم کنید.

چرا باید این کار را انجام دهید؟

زیرا، همانطور که لودویگ ویتگنشتاین یک قرن پیش متوجه شد، زبان به اندازه کافی دقیق نیست. همچنین، از دیدن کل تصویر جلوگیری می کند.

شما قبلاً می دانید که یک درخت منطقی چگونه به نظر می رسد، اما فقط برای یادآوری: تنه ریاضی به جبر، کسری، و هندسه، شاخه هندسه بیشتر به شاخه های مساحت و حجم، و شاخه ای از حجم به حجم سیلندر و غیره و غیره.

اکنون، برای مشکل خود یکی بسازید!

درخت بله/خیر

درخت بله/خیر اساساً نوع خاصی از درخت منطقی است.

واتانابه می‌نویسد: «درخت بله/خیر، افراد یا اشیاء را بر اساس پاسخ به سؤالات بله/خیر در سطل‌هایی گروه‌بندی می‌کند. با اختصاص دادن همه و همه چیز درگیر به یک سطل، می توانید واضح تر ببینید که مشکل اصلی چیست.”

با ایجاد یک درخت بله/خیر، مشکل را در تمام نتایج ممکن ساختاربندی می‌کنید و یک نمای کلی ایجاد می‌کنید.

و این کار را بسیار آسان‌تر می‌کند.

طرح طراحی حل مشکل

درخت منطق و درخت بله/خیر باید به شما کمک زیادی کند تا موقعیت خود را درک کنید و همه دلایل احتمالی مشکلات خود را شناسایی کنید.

اما، برای شناسایی علت اصلی خود و طراحی یک برنامه اقدام، باید از دستگاه سوم در جعبه ابزار جادویی Ken Watanabe استفاده کنید: طرح طراحی حل مسئله.

این اساساً یک جدول با پنج ستون است.

در ابتدا شما تمام مشکلات احتمالی را فهرست می کنید. در فرضیه دوم، فرضیه شما در مورد چرایی وجود این مسائل. در ستون سوم یک دلیل منطقی برای هر موضوع درج کنید. ستون چهارم برای تجزیه و تحلیل/فعالیت ها محفوظ است. مورد پنجم اختیاری است: در اینجا می توانید یک منبع اطلاعاتی (مانند نظرسنجی یا مصاحبه) قرار دهید.

با یک طرح طراحی حل مسئله، زمان کمتری را صرف حدس زدن خواهید کرد و زمان بیشتری را برای انجام کارها

صرف خواهید کرد.

هرم فرضیه

واتانابه می نویسد: «هرم فرضیه ابزاری عالی برای ساختاربندی استدلال شما است.

«استفاده از آن برای روشن کردن نتیجه‌گیری و منطق خود قبل از پرداختن به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، بهره‌وری شما را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد. همچنین برای انتقال فرضیه خود به دیگران مفید است.”

 ساختار اساسی یک هرم فرضی ساده است.

نتیجه‌گیری/پیام اصلی را در بالا قرار می‌دهد و همه دلایل پشتیبان را در زیر فهرست می‌کند، مانند آجرهای پشتیبان یک هرم.

این اساساً هر یک از ردیف‌های یک طرح حل مسئله است که بیشتر تجزیه می‌شود.

مزایا و معایب

دو ابزار وجود دارد که برای ارزیابی چندین گزینه و انتخاب بهترین آنها بسیار مفید هستند.

اولین مورد کسی است که راس برای انتخاب بین جولی و راشل استفاده می‌کند: لیست مزایا و معایب.

برای ساختن یکی، فقط باید این چهار مرحله ساده را دنبال کنید:

#1. همه گزینه ها را فهرست کنید.
#2. مزایا و معایب هر یک از گزینه ها را فهرست کنید.
#3. هر یک از نکات مثبت و منفی را که ذکر کردید وزن کنید. (مثلاً اگر یک حرفه ای بسیار جذاب است، سه امتیاز مثبت، و اگر خیلی غیرجذاب است، سه امتیاز منفی قرار دهید؛ و مزایا و معایب را بین این دو نقطه افراطی تقسیم کنید؛ می توانید از رتبه بندی پنج ستاره نیز استفاده کنید، یا از یک سیستم درجه بندی استفاده کنید. از 0 تا 5).
#4. جذاب ترین گزینه را انتخاب کنید.

معیارها و ارزیابی

می‌توانید از معیارها و ابزار شبیه‌سازی استفاده کنید «برای روشن کردن اینکه از کدام معیارها یا شرایط لازم برای ارزیابی گزینه‌های خود، تصمیم‌گیری درباره اهمیت هر مجموعه از معیارها و ارزیابی مؤثر گزینه‌های خود استفاده کنید.»

مراحل عبارتند از:

#1. همه گزینه ها را فهرست کنید.
#2. معیارهای ارزیابی را فهرست کنید. (به عنوان مثال، اگر یک بازیکن فوتبال هستید که مدرسه ای را انتخاب می کنید: الف) کیفیت آموزش؛ ب) قدرت تیم فوتبال؛ ج) فاصله تا مدرسه؛ د) دوستان و غیره)
#3. میزان اهمیت هر معیار را تعیین کنید. (از سه سطح استفاده کنید: از کم به بالا).
#4. هر گزینه را بر اساس معیارهای وزنی ارزیابی کنید. (به شماره 3 بالا مراجعه کنید.)
#5. جذاب ترین گزینه را انتخاب کنید.

درس های کلیدی از “حل مسئله 101”

1. حل مسئله یک مهارت است – و می توان آن را یاد گرفت
2. حل مسئله یک فرآیند 4 مرحله ای است
3. از این ابزارها از جعبه ابزار حل مشکل Watanabe استفاده کنید!

حل مسئله یک مهارت است – و می توان آن را یاد گرفت

کن واتانابه در ابتدای فصل اول کتاب می نویسد: «حل مسئله استعدادی نیست که به افراد خوش شانس محدود شود». “این در واقع یک مهارت و یک عادت است که می توانید یاد بگیرید.”

اگر سوال شما این است که “پس چرا ما این مهارت را در مدرسه یاد نمی گیریم” – خوب، تبریک می گویم: شما به تازگی دلیل نوشتن این کتاب را در وهله اول کشف کرده اید.

او می نویسد:

«اگرچه رهبران تجاری، مربیان و سیاستمداران ژاپنی مدت‌هاست در مورد نیاز ژاپن به تغییر «آموزش متمرکز بر حفظ کردن» به «آموزش متمرکز بر حل مسئله» صحبت کرده‌اند، اما هیچ‌کس راه مشخص و مؤثری پیدا نکرده بود. تا این اتفاق بیفتد.”

حل مشکل 101 تلاش واتانابه است.

و بر اساس واکنش (هم ژاپن و هم جهان) – کار می کند.

حل مشکل یک فرآیند 4 مرحله‌ای است

برای تسلط بر حل مسئله، فقط باید به این چهار مرحله تسلط داشته باشید:

#1. درک وضعیت فعلی؛
#2. علت اصلی مشکل را شناسایی کنید؛
#3. تدوین یک برنامه اقدام موثر؛ و
#4. اجرا کنید تا مشکل حل شود و در صورت لزوم تغییرات را انجام دهید.

از این ابزارها از جعبه ابزار حل مسئله Watanabe استفاده کنید!

و برای تسلط بر چهار مرحله رویکرد حل مسئله واتانابه، به بیش از این شش ابزار حل مسئله نیاز ندارید:

#1. درخت منطق؛
#2. درخت بله/خیر؛
#3. طرح طراحی حل مسئله؛
#4. هرم فرضیه؛
#5. لیست مزایا و معایب؛
#6. جدول معیارها و ارزیابی.

از آنها استفاده کنید، و هر تصمیمی در آینده آسان تر به نظر می رسد.

این خلاصه را دوست دارید؟ ما از شما دعوت می کنیم برنامه 12 دقیقه ای برای خلاصه ها و کتاب های صوتی شگفت انگیزتر.

حل مشکل 101 نقل قول

حل کننده مشکل بودن فقط یک توانایی نیست. این یک ذهنیت کامل است، ذهنیتی که افراد را وادار می‌کند تا بهترین‌ها را در خود به نمایش بگذارند و جهان را به شیوه‌ای مثبت شکل دهند. برای توییت کلیک کنید

کودکان حل مشکل مانند اکثر مردم نیستند – حتی اگر اکثر مردم باید بیشتر شبیه آنها برای توییت کلیک کنید

برای توییت کلیک کنید

کودکان حل مسئله استعداد واقعی در تعیین اهداف و به انجام رساندن کارها دارند. برای توییت کلیک کنید

بچه های حل مسئله سریعتر و مستقیمتر از بقیه به هدف خود می رسند. برای توییت کلیک کنید

یادداشت های پایانی

به دلایل ذکر شده در مقدمه، حل مسئله 101 به گونه ای نوشته شده است که درک آن را برای کودک آسان می کند. و تنها 100 صفحه است – تصاویر گنجانده شده است.

اما اشتباه نکنید: دقیقاً به همین دلیل است که این کتاب جواهری است! احساس ما این است که اگر هر زمان که با مشکل یا تصمیم بزرگی روبرو می شوید، از دانش بسته بندی شده در این کتاب استفاده کنید، زندگی بسیار شادتری خواهید داشت.

این کتاب مرا عصبانی کرد، ست گودین در نقد کتاب واتانابه. “این باعث عصبانیت من شد زیرا افراد زیادی در این کشور وجود دارند که باید آن را بخوانند، کسانی که باید آن را بخوانند، کسانی که از خواندن آن سود زیادی خواهند برد. . . و نخواهد کرد. آنها در عوض یک نمایش واقعی را از تلویزیون تماشا خواهند کرد. اگر همه مثل کن واتانابه تصمیم می گرفتند، دنیا جای بهتری می شد.»

خب، اکنون نوبت شماست: این کتاب را بخرید، از تکنیک های آن استفاده کنید و دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنید.

حتما بخوانید : خلاصه کتاب مطلب بعدی
چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا