درهم برهم

تست توهم نوری: آیا می توانید چهره ها را در تصاویر ببینید؟

تست توهم نوری: آیا می توانید چهره ها را در تصاویر ببینید؟

تست های توهم نوری: طبق یک مطالعه. افراد با IQ بالا می توانند اشکال در توهمات نوری را بسیار راحت تر ببینند. لی واگستاف که در هنر توهم نوری حرفه ای ساخته است، آثار خود را نیز منتشر کرد و کاربران رسانه های اجتماعی را به چالش کشید.

optik illüzyon testi

تست‌های توهم نوری اغلب در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند و در کانون توجه قرار می‌گیرند. در نهایت، نقاشی که با هنر توهم نوری حرفه ای ساخته است، برخی از شگفت انگیزترین آثار خود را نیز به اشتراک گذاشته است.

لی واگستاف با پنهان کردن چهره زنان در میان الگوهای آثارش توجه را به خود جلب می کند. تشخیص چهره پنهان در بسیاری از آثار واگستاف می تواند بسیار دشوار باشد. برخی از کاربران حتی هنگام تلاش برای یافتن چهره در توهمات نوری، سرگیجه را گزارش کرده اند.

در اینجا برخی از آثار Wagstaff آمده است:

optik illüzyon

optical illusion

optical illusion

optik illüzyon

göz yanılsaması

یکی از دلایلی که مطالعات Wagstaff موضوع بحث در رسانه های اجتماعی است این است که ادعا می شود تست های توهم نوری عامل تعیین کننده هوش هستند.

تست‌های توهم نوری، که اغلب در رسانه‌های اجتماعی پخش می‌شوند و بحث‌هایی را در میان کاربران ایجاد می‌کنند، به شخصیت و هوش مربوط می‌شوند، در حالی که مطالعه‌ای انجام شده توسط Current Biology نیز این تست‌ها را با IQ مرتبط می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده؛ افراد با ضریب هوشی بالاتر به راحتی اشکال و جزئیات را در یک توهم نوری تشخیص می دهند.

توهم نوری چیست؟

توهم بصری (توهم بصری) یا توهم نوری اصطلاحی است که برای موقعیت‌هایی استفاده می‌شود که در آن تصاویر بصری درک شده با واقعیت عینی متفاوت هستند. اطلاعاتی که توسط چشم جمع‌آوری شده و در مغز پردازش می‌شود، تصوری را ایجاد می‌کند که با اندازه‌گیری فیزیکی منبع محرک مطابقت ندارد.

grid illusion
<strong>توهم شبکه<strong> شکل موقعیت رنگ و کنتراست سه بعدی با هم ترکیب می شوند تا توهم نقاط سیاه را در تقاطع ها ایجاد کنند

اساساً سه نوع وجود دارد: توهمات نوری ثابت، با تصاویری که تصور می‌شود با اشیایی که نشان می‌دهند متفاوت هستند، توهمات نوری فیزیولوژیکی، با نوع خاصی از تحریک بیش از حد چشم و مغز (روشنایی، رنگ، اندازه، موقعیت، تمایل، حرکت) و در نتیجه توهمات شناختی، استنتاجات ناخودآگاه

شکل می گیرد.

tesinir figürler
شکل ها و گلدان برگشت پذیر

توهمات فیزیولوژیکی

توهمات فیزیولوژیکی؛ مانند تصویر پس از نورهای روشن یا محرک های سازگار با الگوهای متغیر بسیار طولانی (اثر ثانویه ادراکی شرطی). روشنایی، رنگ، موقعیت، اندازه، حرکت و غیره تخمین زده می شود که به دلیل رقابت محرک رقابتی یا تعامل محتوا، یک اثر تحریک بیش از حد بر روی چشم یا مغز وجود دارد. طبق نظریه؛ یک محرک مسیر عصبی اختصاصی خود را در مراحل اولیه پردازش بصری دنبال می کند. این فعالیت شدید و تکراری باعث تعامل با کانال‌های فعال مجاور می‌شود و یک عدم تعادل فیزیولوژیکی ایجاد می‌کند که ادراک را تغییر می‌دهد.

optik illüzyon testi
اردک یا خرگوش را می بینید

آزمون های توهم بینایی شناختی

فرض بر این است که توهمات شناختی ناشی از “استنتاجات ناخودآگاه” هستند که از تعامل فرضیات در مورد جهان ناشی می شوند. این ایده اولین بار توسط هرمان هلمهولتز در قرن نوزدهم مطرح شد. توهمات شناختی معمولاً به تصویر مبهم، توهمات تغییر شکل یافته، توهمات پارادوکس یا توهمات ساختگی تقسیم می شوند.

  • تصویر نامشخص؛ یک انتقال ادراکی بین تصاویر یا اشیاء رخ می دهد و باعث تفسیرهای جایگزین می شود. یک نمونه شناخته شده مکعب Necker، نمونه دیگر گلدان روبین است.
  • توهمات نوری تغییر شکل یافته یا هندسی؛ با اعوجاج اندازه، طول، موقعیت یا انحنا مشخص می شود. نمونه بارز توهم دیوار کافه است. نمونه‌های دیگر توهم معروف مولر-لیر و توهم پونزو هستند.
  • توهمات پارادوکس؛ تصاویر ایجاد شده توسط اشیایی که متناقض یا غیرممکن هستند، مانند مثلث پنروز یا راه پله غیرممکن، از جمله؛ C. Escher’s Sending and Descending و Waterfall  نمونه‌هایی هستند.
  • توهمات تخیلی؛ هنگامی که شکلی بدون هیچ هشداری درک می شود ذکر می شود.
  • ثبات رنگ و روشنایی

    Eşzamanlı Kontrast İllüzyonu
    توهم کنتراست همزمان

    توهم کنتراست همزمان. پس زمینه دارای تغییر رنگ از خاکستری تیره به خاکستری روشن است. خط افقی در وسط نیز به نظر می رسد که از خاکستری روشن به خاکستری تیره تبدیل می شود، اما در واقع یک رنگ است. اگر با دقت نگاه کنید، متوجه می شوید که یک رنگ است.

    ادراک آینده

    در نیویورک موسسه پلی تکنیک Rensselaerمارک چنگیزی، محقق > و علاقه مند به توهمات نوری، در مورد تأخیر عصبی صحبت می کند که اکثر مردم در بیداری تجربه می کنند و باعث توهمات بینایی می شود. هنگامی که نور به شبکیه چشم برخورد می کند، آن را در یک دهم ثانیه به سیگنال های مغزی تبدیل می کند و یک درک بصری از جهان ایجاد می کند.

    دانشمندان از این تاخیر اطلاع دارند، اما هنوز این بحث وجود دارد که مردم چگونه آن را جبران کنند. یک پیشنهاد این است که سیستم حرکتی انسان به نوعی حرکات ادراک مغز ما را برای جبران تاخیر تغییر می دهد.

    optik illüzyon testi

    شکل: یک تست توهم بینایی. به نظر می رسد که دو دایره با حرکات عقب و جلو سر بیننده در حالی که به نقطه سیاه نگاه می کنند حرکت می کنند. می‌توانید با نزدیک‌تر شدن و دورتر شدن از صفحه، آن را ببینید.

    مارک چنگیزی ادعا می‌کند که سیستم بینایی انسان ظرفیت تولید تصاویری را که در ده‌ها ثانیه در آینده رخ می‌دهند برای جبران تاخیرهای عصبی تکامل داده است.[*]

    توهم زمانی اتفاق می‌افتد که بخواهیم آینده را با مغز خود درک کنیم و این تصورات با واقعیت مطابقت ندارند.

    Hering İllüzyonu

    به عنوان مثال، Hering Illusion در این توهم پره های چرخ دوچرخه در اطراف یک نقطه مرکزی نامیده می شود. علاوه بر این، دو خط عمودی به موازات نقطه مرکزی ظاهر می شوند. در اینجا، توهم توانایی ما برای دیدن آینده را فعال می کند و این تصور را ایجاد می کند که در حال حرکت هستیم. از آنجایی که ما در واقع حرکت نمی کنیم و شکل ثابت است، خطوط مستقیم به نظر منحنی هستند.


    منبع: Jeanna Bryner، نویسنده ارشد، LiveScience.com 6/2/08. تحقیقات او در مورد این موضوع در شماره مه/ژوئن 2008 مجله Cognitive Science به تفصیل آمده است. کلید همه نوری توهمات کشف شد. در 5 سپتامبر 2008 منتشر شد.

    شاید از دست داده باشید: آیا می توانید دزد را در مهمانی در 5 ثانیه تشخیص دهید؟

    چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا