اقتصاد

انتخابات ایالات متحده: آیا CBDC ها «بیش از حد سیاسی» می شوند؟

انتخابات ایالات متحده: آیا CBDC ها «بیش از حد سیاسی» می شوند؟

فقط از زمانی که فیس بوک در سال 2019 استیبل کوین لیبرا خود را معرفی کرد، کسی حتی در مورد دیجیتال بانک مرکزی صحبت کرده است. ارزها (CBDCs).

و سپس بیشتر بحث در این رشته بود – یعنی بین تنظیم‌کننده‌های مالی، دانشگاهیان و متخصصان پرداخت.

اما هفته گذشته، مکالمه CBDC به شکل گسترده ای به عنوان رئیس جمهور سابق ایالات متحده دونالد ترامپ آغاز شد که گفت که در صورت انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور، “هرگز اجازه” دلار دیجیتالی را نخواهد داد. ترامپ در 17 ژانویه در نیوهمپشایر قول داد که یک CBDC “یک تهدید خطرناک برای آزادی خواهد بود و من از آمدن آن به آمریکا جلوگیری خواهم کرد.” مسئله حزبی، جمهوری خواه در مقابل دموکرات.

فرمانده جمهوری خواه فلوریدا و رقیب زمانی انتخاباتی ترامپ در انتخابات مقدماتی، ران دیسانتیس، قبلاً «پیشگیرانه ممنوع CBDC های خود ایالت، در حالی که دولت دموکرات بایدن در حال تحقیق در مورد دلار دیجیتال صادر شده توسط دولت بود، اگرچه هیچ گامی در جهت اجرای آن برنداشته است.

با این وجود، آیا همه اینها کمی تعجب آور نبود؟

“مایه های حزبی”

اسوار پراساد، تولانی استاد ارشد سیاست تجاری در دانشگاه کرنل و نویسنده از کتاب آینده پول، به کوین تلگراف گفت:

«در فضای بسیار حزبی رایج در ایالات متحده، به سختی جای تعجب است که بحث در مورد شایستگی یا عدم وجود آن یک دلار دیجیتال رنگ و بوی حزبی نیز به خود می گیرد.

CBDC ها به طور کلی سیاسی می شوند و حفظ حریم خصوصی یکی از بزرگترین نگرانی ها است، “اما در ایالات متحده اکنون به نظر می رسد “بیش از حد سیاسی” شده اند. جاش لیپسکی، مدیر ارشد مرکز ژئواکونومیک شورای آتلانتیک، به کوین تلگراف گفت. دیوید پریمو، استاد علوم سیاسی و مدیریت بازرگانی، اظهار داشت: «این موضوع در ایالات متحده بیشتر از سایر کشورها سیاسی شده است.»

«اگر ما در مورد CBDC ها به عنوان یک موضوع مالی فنی فکر کنیم، تعجب آور است. در دانشگاه روچستر پریمو به کوین تلگراف گفت: «اما با توجه به اینکه ترامپ و دیگر سیاستمداران این موضوع را نه به عنوان یک نوآوری مالی، بلکه در عوض از نظر دولت که بیش از حد پیش می رود، تعجب آور نیست. ترامپ در سخنرانی خود در نیوهمپشایر، ارز دیجیتال بانک مرکزی را نوعی «ظلم» توصیف کرد.

CBDCها تنها در تعداد معدودی از کشورهای با اقتصاد کوچک مانند باهاما، جامائیکا و نیجریه اجرا شده‌اند. طبق ، آنها در 130 کشوری که مجموعاً 98 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند، بررسی می‌شوند. /a> به شورای آتلانتیک.

“فکر نمی‌کنم این موضوعی باشد که طیف گسترده‌ای از رای‌دهندگان را برانگیزد، اما فکر می‌کنم این موضوع برای آمریکایی‌هایی که نگران هستند طنین‌انداز شود. پریمو افزود: با تغییرات سریع فناوری که در حال حاضر در فضاهای رمزنگاری و هوش مصنوعی شاهد آن هستیم. «فکر نمی‌کنم تصادفی باشد که ترامپ در طی یک سخنرانی در نیوهمپشایر این موضوع را برجسته کرد – ایالت زندگی آزاد یا بمیر.»

مناظره قوی می‌تواند راهی مثبت برای روشن کردن موضوعات پیچیده و مهم باشد. اما این واقعیت ممکن است در اینجا صدق نکند.

پراساد گفت: «بسیاری از این بحث تا کنون به نظر می رسد بر اساس تصورات غلط و مغالطه هایی است که صرفاً نگرش ها نسبت به دولت در هر دو طرف شکاف سیاسی را تغذیه و تأیید می کند. .

اخیراً: دره شکوفایی: داستانی دوستانه از بیت کوین و پول

عواقب آن می تواند جدی باشد. لیپسکی نگران است که ایالات متحده به سادگی از میدان بازی خارج شود و حتی یک دلار دیجیتال را آزمایش نکند. این می تواند نه تنها برای ایالات متحده بلکه برای سایر کشورها نیز ضرر باشد.

مخالفان CBDC می‌ترسند که دولت‌ها می‌توانند از پول «هوشمند» برای جاسوسی از تراکنش‌های خصوصی شهروندان استفاده کنند، که نوعی «برادریسم بزرگ» است. آنها اغلب اشاره می کنند که تصادفی نیست که چین یکی از اولین کشورهایی بوده است که ارز دیجیتال منتشر شده دولتی را پذیرفته است.

«بعضی که نگران توسعه چنین «سکه نظارتی» هستند، معتقدند که جنیفر لاسیتر، مدیر اجرایی پروژه دلار دیجیتال، به کوین تلگراف گفت: رویکرد “فقط نه بگویید” به اکتشاف CBDC های ایالات متحده، آمریکایی ها را از خطرات چنین پول های دیجیتالی مصون می کند و افزود:

“متاسفانه، با این حال، ممنوعیت ایالات متحده از اکتشاف CBDC نه مانع و نه مانع استقرار جهانی CBDCها، از جمله در کشورهای مخالف آزادی شخصی، نمی شود.”

آمریکایی ها و شرکت های چندملیتی ایالات متحده چه برای خوب و چه برای بد تحت تاثیر آنها قرار خواهند گرفت، لاسیتر ادامه داد، بنابراین خروج ایالات متحده از آن اشتباه بزرگی خواهد بود. اکتشاف و نوآوری CBDC.

اما دیگران پیشنهاد می‌کنند نکاتی که ترامپ و دیگران مطرح می‌کنند لزوماً عوام فریبی محض نیستند.

نیک آنتونی، تحلیلگر سیاست در دانشگاه

اگرچه ممکن است برخی از ترس‌های اخیر اغراق‌آمیز باشد، اما مهم است که مشخص شود که 50 سال گذشته سیاست‌های مالی سابقه نظارت‌های مالی رو به افزایش بوده است. مرکز جایگزین‌های پولی و مالی در مؤسسه کاتو، به کوین تلگراف گفت:

«متاسفانه، ایجاد یک CBDC می‌تواند سنگ بنای این امر باشد. تاریخچه [نظارت اخیر]. هرچه عموم مردم بیشتر بفهمند که چگونه یک CBDC در این تاریخ جا می‌گیرد و هر چه بیشتر مردم بتوانند بخشی از این بحث باشند، بهتر است.

پراساد، که همچنین یکی از اعضای ارشد موسسه بروکینگز است، جایی که کرسی قرن جدید در تجارت و اقتصاد بین‌الملل را در اختیار دارد، طرفدار بحث عمومی است، اما «نظریه‌پردازان توطئه از نظر دوری که ایالات متحده در بررسی یا در نظر گرفتن دارد، جلوتر هستند. پراساد ادامه داد: «در میان اقتصادهای بزرگ، «به نظر می‌رسد که ایالات متحده کمترین تمایل را برای صدور یک CBDC دارد، به خصوص که بسیاری از مقامات فدرال رزرو خود آن را غیرضروری می‌دانند.» بسیاری از ارتقاء سیستم پرداخت ایالات متحده که در حال حاضر در حال انجام است.”

ارزهای رمزنگاری شده در کجای این همه نقش دارند؟

از آنجایی که ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین ( BTC) خارج از کنترل هر مرجع مرکزی است، برخی استدلال می کنند که باید کاربران را تا حدی جذب کنند که CBDC ها بی اعتبار یا رد شوند. آنتونی گفت: «یک نوع رابطه معکوس بین ارزهای دیجیتال و CBDCها وجود دارد، زیرا دولت‌ها عمدتاً CBDCها را در واکنش به ظهور ارزهای دیجیتال معرفی کرده‌اند.» توسعه CBDC ها با ممنوعیت های متفاوتی برای ارزهای دیجیتال در نقاط مختلف جهان همراه بوده است. این استراتژی حتی در ایالات متحده نیز در نظر گرفته شده است. بنابراین، تا جایی که ایجاد یک CBDC متوقف شود، احتمالاً ارزهای دیجیتال آینده بهتری خواهند داشت.»

با این حال، دیگران فضای زیادی برای انواع دارایی‌های دیجیتالی می‌بینند. به گفته Lassiter، ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها و CBDCها دارایی‌های مجزا نیستند و هرکدام به عنوان تنها مکانیزم پرداخت رقابت می‌کنند، بلکه «بازیگران مکمل» در یک اکوسیستم مالی جهانی هستند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.

در این راستا، جوناس گراس، رئیس انجمن یورو دیجیتال، “من کریپتو را در درجه اول به عنوان یک طبقه دارایی جدید می بینم، جایی که اکنون ETF ها [صندوق های مبادله ای] نیز برای سرمایه گذاری در دسترس هستند. در مقابل، CBDC ها شکل دیجیتالی پول نقد هستند.” و مدیر عامل شرکت پرداخت ارزهای دیجیتال Etonec به کوین تلگراف گفت.

«با این وجود، مبارزه سیاسی علیه CBDCها می تواند مردم را به فکر کردن در مورد سیستم پولی فعلی ما وادار کند. که می تواند افراد بیشتری را وارد فضای کریپتو کند.” Lipsky شورای آتلانتیک هشدار داد

اینها هنوز روزهای اولیه دارایی های دیجیتال هستند، و رابطه بین رمزارزها و CBDCها چندان روشن نیست. این دو در واقع ممکن است از نظر پذیرش مثبتهمبستگی داشته باشند، به عنوان مثال، وقتی یکی بالا می رود، دیگری نیز تمایل به افزایش دارد.

لیپسکی افزود: در واقع، چیزی از این دست در میان پذیرندگان اولیه CBDCها، مانند جامائیکا، یافت شده است. همانطور که این کشورها CBDC های خود را افزایش دادند، دریافتند که ارزهای دیجیتال، از جمله استیبل کوین ها، طرفدارانی نیز پیدا کردند زیرا “این سیگنالی است که دارایی های دیجیتال ایمن هستند.” Lassiter اضافه کرد:

نوآوری‌ها در یک نوع پرداخت دیجیتالی «اختیاری را افزایش می‌دهد و مسئولیت‌پذیری ایجاد می‌کند» و اعتماد عمومی را در مورد اینکه پول دیجیتال «خصوصی، امن و قابل اعتماد است» افزایش می‌دهد.

در علاوه بر این، لیپسکی پیشنهاد کرد که بسیاری از نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی افراد با CBDC‌ها را می‌توان با فناوری‌های جدید و مقررات روشن‌شده حل کرد. ابزارهای رمزنگاری مانند مدارک دانش صفر، که اطلاعات خصوصی را بدون افشای آن احراز هویت می‌کنند، می‌توانند ناشناس ماندن را در بسیاری از شرایط حفظ کنند، و تکنیک‌های رمزنگاری نیز می‌توانند برای طراحی CBDC‌هایی که حریم خصوصی پول نقد را تا آستانه‌های خاص ارائه می‌کنند – به عنوان مثال 10000 دلار، استفاده شود. /p>

این با سیستمی که در حال حاضر در ایالات متحده وجود دارد تفاوت چندانی ندارد، جایی که تراکنش های بانکی کمتر از 10000 دلار الزامات گزارش را کاهش داده است.

پراساد، به نوبه خود، احتمال کمی برای جایگزینی ارزهای رمزنگاری شده توسط دولت می بیند: «فریب آزادیخواهانه ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین که به عنوان ابزار مبادله ای عمل می کنند که به افراد و کسب و کارها اجازه می دهد از اتکا فاصله بگیرند. روی پول بانک مرکزی یا موسسات مالی سنتی یک سراب باقی می ماند.»

به‌علاوه، او گفت، به‌علاوه، انواع ارزهای دیجیتالی که در نقش ارز به خوبی کار می‌کنند – مانند استیبل کوین‌ها – خود توسط فروشگاه‌های ارزهای فیات پشتیبانی می‌شوند.

فقط یک پدیده ایالات متحده است؟

بیشتر، “چه چیزی جالب تر خواهد بود؟” آنتونی خاطرنشان کرد که آیا پرزیدنت بایدن CBDC ها را از کمپین خود دور نگه می دارد یا رسماً در موقعیتی پیش از نوامبر [انتخابات ریاست جمهوری] قرار می گیرد. اگرچه او [بایدن] قبلاً بر دولت فشار می آورد که در CBDC ها تحقیق کند، دولت عمدتاً در طول مبارزات انتخاباتی ساکت بوده است.

اخیراً: Crypto مملو از کلاهبرداری‌های جعل هویت است، اجازه ندهید پول شما را بدزدند

در جاهای دیگر، اتحادیه اروپا در ماه ژوئن انتخابات پارلمانی برگزار می کند. گروس گفت: «من فکر می‌کنم این [CBDCs] همچنین به موضوعی برای انتخابات اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد. پریمو، دانشمند علوم سیاسی، گفت: «با این حال، ما هنوز چنین بیانیه‌های سیاسی قوی‌تری را در مقایسه با ایالات متحده ندیده‌ایم.»

«CBDCها با یک نبرد دشوار روبرو هستند، اما اگر برنامه‌های آزمایشی اجرا شوند، تعجب می‌کنم. در برخی از کشورها در دهه آینده تلاشی صورت نگرفته است.”

در مورد ایالات متحده، علیرغم همه مناسبات و شروع هایش، “به طور منحصربفردی برای تأثیرگذاری بر توسعه استانداردهای بین المللی برای شبکه های پول دیجیتال، از جمله CBDC ها، قرار دارد. لسیتر گفت. این استانداردها، برخلاف برخی ادعاها، “می توانند به طور مثبت از ارزش های دموکراتیک مانند آزادی بیان و حق حریم خصوصی محافظت کنند.”

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا