سرگرمی

امامزاده حمیده و رشیده خاتون

امامزاده حمیده و رشیده خاتون

امامزاده حمیده و رشیده خاتون در شهر دُرچه که در مجاورت محدوه قانونی جنوب غربی اصفهان و در ۱۲ کیلومتری مرکز این شهر قرار دارد،واقع شده است .
در کنار گورستان و گلزار شهدای درچه شهرستان خمینی شهر واقع در ۳ کیلومتری این شهرستان و در کنار کلانتری ۱۴ این شهرستان دو امامزاده در یک بقعه به نام های امامزادگان رشیده خاتون و حمیده خاتون مدفونند.

امامزادگان رشیده خاتون و حمیده خاتون33 امامزاده حمیده و رشیده خاتون

نسب این دو بانوی محترمه بنا به روایت و عقیده بزرگان محل به امام موسی بن جعفر (ع) می رسد. در ضلع شرقی گلزار شهدای درب امامزاده و قبرستان اطرافش، آستان مقدس امامزاده حمیده و رشیده خاتون قرار دارد. این دو خواهر، دختران امام موسی‌ کاظم (ع) هستند که وقتی تحت ستم خلافت بغداد قرار می‌گیرند، به‌دنبال امام زمانشان، یعنی امام رضا (ع) راهی ایران می‌شوند و در این ناحیه جانشان را از دست می‌دهند.

امامزادگان رشیده خاتون و حمیده خاتون01 امامزاده حمیده و رشیده خاتون

بنای فعلی در واقع چهارمین بنا و معماری بقعه و ساخت و ساز امامزاده می باشد. اولین بقعه این امامزاده که بقعه خشتی با ایوان کوچکی بوده در آخرین نقشه معماری آن در سال ۱۳۷۰ تخریب و بنای جدید با زیر بنای ۱۲۵۰ متر روی بقعه ساخته شد که هم اکنون نیز ادامه دارد. گنبدش را از جنس آهن و آجر و به‌صورت دوپوش بنا کرده‌اند. ارتفاع گنبد از سطح زمین ۲۸ متر است. ضریح فعلی را به‌سبک حرم حضرت سید‌الشهدا و به‌صورت شش‌گوش ساخته‌اند و آن را در سال ۱۳۸۷ نصب کرده‌اند. بالای هر ستون و زیر گنبد ضریح را با گچ مقرنس‌کاری کرده‌اند. البته بازسازی آن هم‌چنان ادامه دارد.نقره کاری های روی ضریح هنوز به علت آماده نشدن نقره و طلاکوب نصب نگردیده است.

امامزادگان رشیده خاتون و حمیده خاتون44 امامزاده حمیده و رشیده خاتون

در اطراف ضریح ۱۲ ستون به قطر یک متر و به ارتفاع ۹ متر وجود داشته که بالای آن و زیر گنبد به صورت مقرنس کچ بری شده است. سالن های مجاور امامزاده نیز هم اکنون در دست کاشی کاری می باشد.سالن مجاور این دو امامزاده بزرگوار نیز مزار و مدفن دو شهید دوران دفاع مقدس با ‌نام‌های سید محمد موسوی و سید احمد موسوی است که هرروزه زائران زیادی را به‌سمت خودشان جذب می‌کنند.

امامزادگان رشیده خاتون و حمیده خاتون55 امامزاده حمیده و رشیده خاتون

جواد محمدی و اسماعیل سروری سلطانی ازجمله شهدای مدافع حرم‌ هستند که در گلزار شهدای درب امامزاده و در جوار شهدای دفاع مقدس و شهدای پیش از آن مدفون شده‌اند. مقبره آن‌ها ۳۰۰ متر مربع زیربنا دارد.علاوه بر گلزارشهدا،در این امام زاده تعداد زیادی اموات در این مکان نیز دفن شده اند.

امامزادگان رشیده خاتون و حمیده خاتون2 امامزاده حمیده و رشیده خاتون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

[امتیاز: 1 میانگین: 5]

           

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا