اخبار روزاقتصاد

صورتحساب کریپتو ترکیه: 5 نکته که قبل از معرفی باید بدانید

صورتحساب کریپتو ترکیه: 5 نکته که قبل از معرفی باید بدانید

دولت ترکیه، یکی از بزرگترین اقتصادهای ارزهای دیجیتال در جهان، قرار است رمزارز را معرفی کند. قوانین مرتبط در سال جاری.

مهمت شیمشک، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه در ژانویه اعلام کرد که قانون رمزنگاری محلی تقریباً تکمیل شد. بسیاری انتظار داشتند که پارلمان ترکیه تنظیم بازار کریپتو را در اوایل سال 2024 آغاز کند، اما پیش نویس قانون هنوز معرفی نشده است.

از آنجایی که سکوت نظارتی ترکیه در مورد رمزارزها ممکن است انسان را متعجب کند که این قانون چه زمانی در راه است و چه چیزی وجود دارد. وضعیت فعلی مقررات ارزهای دیجیتال در ترکیه، کوین تلگراف با برخی از علاقه مندان به صنعت محلی صحبت کرد تا برخی از مسائل را روشن کند.

ترکیه در حال حاضر برخی مقررات “سبک” کریپتو دارد.

در حالی که دولت ترکیه هنوز قوانین مربوط به رمزارزها را معرفی نکرده است، به این معنی نیست که امروزه هیچ قانونی برای تنظیم بازار در این کشور وجود ندارد.

طبق گفته اسماعیل حکی پولات، مربی ارزهای دیجیتال محلی، در حال حاضر “مقررات بسیار جزئی” برای هدف قرار دادن رمزارزها در ترکیه وجود دارد، اما پارلمان آنها را تعیین نمی کند.

ترکیه دو قانون اصلی مرتبط با رمزارزها دارد: یکی از آنها توسط بانک مرکزی جمهوری ترکیه در سال 2021 راه اندازی شد که دارندگان کریپتو را از پرداخت منع می کنددر ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین (BTC) به عنوان چنین دارایی‌هایی پول قانونی نیستند.

«از آنجایی که اینطور نیست. پولات به کوین تلگراف گفت: قانون تصویب شده توسط مجلس، هیچ کس نمی داند که نقض این قوانین چه عواقبی، مجازات و جریمه دارد. او افزود: «فرض کنیم، این مقررات بدون پا روی زمین است.

آیین نامه دوم ارتباط به مبارزه با پولشویی (AML) دارد. تحت نظارت واحد اطلاعات مالی وزارت دارایی، هیئت بررسی جرایم مالی، که به نام مساک نیز شناخته می شود، اقدامات و فعالیت می کند.

d8b5d988d8b1d8aad8add8b3d8a7d8a8 daa9d8b1db8cd9bed8aad988 d8aad8b1daa9db8cd987 5 d986daa9d8aad987 daa9d987 d982d8a8d984 d8a7d8b2 d985 6638dcecc39df

این مقررات، صرافی‌ها را ملزم می‌کند تا داده‌های «مشتری خود را بشناسید» (KYC) را از کاربران جمع‌آوری کند تا از فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی و تأمین مالی تروریسم جلوگیری شود.

طبق گزارش Mindstone Blockchain. تانسل کایا، مدیر عامل آزمایشگاه، همچنین راهنمایی‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال توسط هیئت بازار سرمایه ترکیه (CMB)، معروف به SPK (Sermaye Piyasası Kurulu) وجود دارد.

کایا گفت: «SPK گفت هرکس یا هر مؤسسه مرتبط با این مقام نباید ارزهای رمزنگاری شده را معامله کند. او تاکید کرد که این مقررات “بسیار قدیمی” به عنوان CMB این راهنما را در سال 2018 صادر کرد.

ترکیه چهارمین بازار بزرگ تجارت کریپتو در جهان است

ترکیه یک اقتصاد بزرگ جهانی ارزهای دیجیتال است و یکی از کشورهایی است که بالاترین نرخ پذیرش کریپتو را دارد. در جهان.

طبق داده های Chainanalysis، ترکیه چهارمین بازار بزرگ رمزنگاری در سراسر جهان از نظر حجم معاملاتی را 170 میلیارد دلار تخمین زد، پیش از کشورهایی مانند روسیه، کانادا، ویتنام، تایلند و آلمان.

منبع: Chainalysis

در سپتامبر 2023، واحد پول ملی ترکیه، لیر، به برترین جفت معاملاتی ارزهای دیجیتال در Binance، که 75 درصد از کل حجم معاملات فیات را تشکیل می دهد. این رویداد به هجوم قابل توجهی از سرمایه گذاران رمزارز در بازار ترکیه نسبت داده شد.

برخی از مطالعات ادعا کرد که نرخ پذیرش ترکیه در چند سال گذشته بیش از دو برابر شده و به 40٪ رسیده است. این مطالعه نشان داد که از هر پنج شهروند ترکیه، دو نفر دارای رمزنگاری هستند.

پولات گفت: «تعداد سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال ترکیه 20 میلیون نفر تخمین زده می‌شود، در میان 85 میلیون نفر از کل جمعیت کشور ما».

چرا ترکیه می‌خواهد در سال 2024 مقررات رمزنگاری را اتخاذ کند؟

قوانین پیش‌بینی‌شده در مورد رمزارزهای ترکیه آماده است تا به این کشور در خروج از اقدام مالی کمک کند. “فهرست خاکستری” گروه ویژه (FATF) مرتبط با اقدامات ضد پولشویی (AML). رگولاتور در اکتبر 2021 ترکیه را به دلیل مقررات نامتناسب بخش سازمان های غیرانتفاعی در “فهرست خاکستری” خود قرار داد.

طبق گفته پولات، ترکیه باید 39 مورد اقدام را حل کند تا از FATF ارتقا یابد. لیست خاکستری، که یکی از آنها مربوط به صنعت کریپتو است. FATF کشورها را ملزم می‌کند تا چارچوب خود را رعایت کنند تا اطمینان حاصل شود که دارایی‌های مجازی برای فعالیت‌های مجرمانه استفاده نمی‌شوند.

قانون ارزهای دیجیتال ترکیه مبادلات رمزنگاری، مالیات‌ها و موارد دیگر را بررسی می‌کند.

قوانین تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال آتی ترکیه عمدتاً به مقررات و صدور مجوز مبادلات ارزهای دیجیتال می پردازد.

این مقررات تعهدات و مسئولیت‌های صرافی‌ها را تعریف می‌کند که به آنها ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی (VASP) در FATF گفته می‌شود. چارچوب این قانون همچنین بر استانداردهای مربوط به نگهداری ایمن یا ذخیره دارایی های رمزنگاری شده توسط VASPها تمرکز خواهد کرد تا از حداکثر محافظت از سرمایه گذاران اطمینان حاصل شود.

جنبه حفاظت از سرمایه گذاران پس از فروپاشی ترکیه به یک مسئله داغ در ترکیه تبدیل شد. یک صرافی بزرگ رمزنگاری محلی به نام Thodex. صرافی Thodex به طور ناگهانی تعویض و برداشت را در آوریل متوقف کرد 2021. فاروک فاتح اوزر، بنیانگذار Thodex، سرانجام در سال 2023 به اتهام کلاهبرداری به 11196 سال محکوم شد.

علاوه بر مقررات VASP، انتظار می‌رود قانون آتی رمزارز در نهایت پایه‌ای قانونی برای مالیات‌های کریپتو در ترکیه فراهم کند.

موارد مرتبط: ترکیه در صدر جهان در خرید سهم استیبل کوین در مقابل تولید ناخالص داخلی

طبق گزارش های محلی، اداره درآمد ترکیه برنامه‌ها برای اعمال مالیات تراکنش های با نرخ پایین بر کریپتوها که یکی از آنها مالیات تراکنش های بانکی و بیمه (BSMV) است که نرخ آن امروز 5 درصد است.

همچنین انتظار می‌رود دولت از شهروندان بخواهد درآمدهای خود را در ارزهای دیجیتال اعلام کنند، اما طبق گزارش‌ها قصد دارد نرخ مالیات تکلیفی را صفر کند.

علاوه بر این، انتظار می‌رود لایحه آتی به مقررات مربوط باشد. توکن کردن دارایی‌های دنیای واقعی.

چه زمانی انتظار می‌رود ترکیه قانون رمزنگاری را معرفی کند؟

با وجود انتشارات بسیاری که انتظار پیشرفت در اوایل سال جاری را دارند، مشخص نیست چه زمانی انتظار می رود ترکیه بالاخره قانون رمزنگاری خود را منتشر کند.

برخی از ناظران صنعت زمان معرفی قانون کریپتو ترکیه را به این قانون مرتبط می دانند. نشست آتی دفتر کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده در ژوئن.

«در آن زمان است که آنها حذف ترکیه از لیست خاکستری را بررسی خواهند کرد. کایا به کوین تلگراف گفت: احتمالاً قانون باید تصویب شود و سپس مقررات باید قبل از آن اجرا شود، و افزود که این مقررات در ماه مه پیش بینی می شود.

«نظر من یا حدس من این است که چنین خواهد شد. پولات خاطرنشان کرد: در پایان این فصل پارلمانی، که مثلاً ژوئن است. یعنی به پاییز یا شاید آخر سال منتقل می شود. بنابراین به نظر من موضوع فهرست خاکستری اکنون کمی از دستور کار حذف شده است.»

مجله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا