کسب و کار

جداول سرپوش: راهنمای موسس استارتاپ

جداول سرپوش: راهنمای موسس استارتاپ

اگر استارت‌آپ شما یک سریال نتفلیکس بود، جدول سرفصل‌ها اعتبارات پایان هر قسمت خواهد بود. برای هر مؤسس جدید و آینده، بسیار مهم است که درک دقیقی از اینکه چه کسی مالک چه چیزی در هر مرحله از کسب و کار است، داشته باشد.

cap-table

Download Now: Free Business Plan Template

جدول حروف بزرگ، یا جدول سرپوش، اطلاعاتی را ارائه می‌کند که برای درک واضح ساختار مالکیت شرکت خود نیاز دارید. در این پست به بحث خواهیم پرداخت:

یک جدول سقفی محل ثبت معاملات مبتنی بر سهام یک شرکت است. این شامل سهام مالکیت، انواع سهام، و مجموعه اختیارات است.

چرا جدول سرپوش مهم است؟

چه مالک کسب و کار یا سرمایه گذار هستید، داشتن جدول ارزش سرمایه مهم است زیرا:

  • تصویر قابل فهمی از ساختار مالکیت یک کسب و کار از اینکه چه کسی مالک چه چیزی است، چه کسی سرمایه گذاری کرده است و سطوح سرمایه گذاری افراد در کسب و کار را ارائه می دهد.
  • به شما کمک می کند ارزش سهام و سرمایه گذاری های بدهی را ردیابی کنید تا بتوانید از وضعیت مالی کسب و کار خود به روز بمانید.
  • به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های سهام شرکت را مدیریت کنید و چه مقدار به کارمندان می‌توان از مجموعه سهام اعطا کرد.

به طور کلی، یک جدول سرپوش یک منبع حقیقت است که تصویر کاملی از سرمایه‌گذاری‌های مالی برای هر کسب‌وکاری ارائه می‌دهد، و تصویر کردن جریان نقدی تجاری و تصمیم‌گیری آگاهانه را بسیار آسان‌تر می‌کند.

چگونه یک جدول با حروف بزرگ بسازیم

بیشتر جداول استفاده از حروف بزرگ در ابتدای کسب و کار در قالب یک صفحه گسترده ایجاد می شوند که به دقت حول چند متغیری که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد، ساختار یافته است.

سهم مالکیت یک عنصر حیاتی در هر جدول سقفی است. این به این اشاره دارد که چه کسی (بنیانگذاران، سرمایه گذاران یا کارمندان) چند درصد از یک کسب و کار را در اختیار دارد و چه کسی اکثریت سهام را در اختیار دارد. اکثر استارت آپ ها نیاز به یک توافق رأی بین سهامداران معمولی و ترجیحی دارند، بنابراین این عنصر نشان می دهد که چه کسی باید تصمیمات اصلی شرکت (مانند فروش یا سازماندهی مجدد شرکت) را امضا کند. بخش سهام مالکیت گاهی اوقات می تواند نام سهامداران و تعداد سهام آنها را فهرست کند.

بخش نوع سهام نشان می‌دهد که چه کسی سهام مشترک بدون رفتار خاصی دارد در مقابل چه کسی سهام ممتاز دارد. سهام ممتاز را اغلب می توان به پرداخت 1 برابری از پول سرمایه گذاری شده تبدیل کرد.

بدهی‌هایی که می‌توانند به حقوق صاحبان سهام تبدیل شوند، معامله دیگری است که اغلب بر روی یک میز اصلی یافت می‌شود. این بدهی قابل تبدیل در تمام محاسبات مالکیت بر مبنای کاملاً رقیق‌شده لحاظ می‌شود، که روشی برای نگاه کردن به مالکیت است که در آن همه ضمانت‌نامه‌های معوق، اختیارات و اسکناس‌های قابل تبدیل اعمال می‌شوند.

هر کسب‌وکاری نیازهای متفاوتی دارد، بنابراین برخی از متغیرهای دیگری که ممکن است در یک جدول اصلی وجود داشته باشند عبارتند از:

  • ارزیابی: هزینه کل سهام کسب و کار شما.
  • مجموع سهام مجاز: تعداد سهامی که شرکت شما مجاز به فروش آن است.
  • تعداد کل سهام موجود: تعداد کل سهامی که همه سهامداران در شرکت دارند.
  • سهام رزرو شده: که به آن سهام محدود نیز می‌گویند، تعداد کل سهام موجود برای کارمندان.

بیایید به یک الگوی جدول درپوش نگاه کنیم که می‌توانید از آن به عنوان الهام استفاده کنید.

الگوی جدول سرپوش

این یک نمونه جدول سرپوش است:

Cap table example

منبع تصویر

هنگامی که ستون‌ها از چپ به راست حرکت می‌کنند، موارد رقیق‌سازی اضافی برای درک درصد مالکیت واقعی یک شخص از شرکت اعمال می‌شود.

متوجه می‌شوید که جدول سرپوش، قطعات ضروری یک تراکنش را نشان می‌دهد:

  1. نام سهامدار همانطور که در اوراق بهادار ظاهر می‌شود،
  2. تاریخ صدور،
  3. تعداد سهام یا واحدهای صادر شده.

نحوه استفاده از جدول Cap

1. درک حقوق صاحبان سهام.

یکی از کاربردهای اصلی جدول درج این است که نشان دهد چگونه تصمیمات بر ساختار سهام شرکت تأثیر می گذارد. آیا می خواهید مجموعه گزینه های کارمند را گسترش دهید؟ آیا در حال افزایش بودجه دیگری هستید؟

در هر صورت، می‌توانید ببینید که اقدامات دقیقاً چه تأثیری بر گروه سهامداران شما خواهد داشت. هنگامی که برای اولین بار بودجه جمع آوری می کنید، باید دقیقاً بدانید که از چه چیزی صرف نظر می کنید. جدول سرپوش دقیقاً این کار را انجام می دهد و ساختار جدید پیشنهادی شرکت را به شما نشان می دهد.

2. برای بحث در مورد توزیع اولیه سهام.

هنگامی که یک شرکت ایجاد می‌کنید، جدول سرپوش‌ها شرکت شما را به صورت مکتوب نشان می‌دهد. با این حال، داشتن یک میز سرپوش کار شما را از همان ابتدا آسان‌تر می‌کند، زیرا می‌تواند به شما کمک کند مکالمات مهمی مانند بحث درباره توزیع اولیه سهام با تیم موسس را تسهیل کنید.

3. برای مدیریت گزینه های کارمند.

هنگامی که کارمندان جدید استخدام می کنید، می خواهید انگیزه های آنها را با اهداف شرکت خود هماهنگ کنید. گزینه های سهام یک راه عالی برای انجام این کار است، زیرا می توانید مشارکت کارکنان را با مقدار مناسب سهام مطابقت دهید.

جدول سرپوش شما دقیقاً نشان می‌دهد که چند گزینه مجاز و در دسترس برای صدور به کارمندان و تعداد گزینه‌هایی که تا به امروز استفاده شده‌اند. هنگام ایجاد جدول خود، مطمئن شوید که گزینه های کافی برای پوشش یک دوره چرخشی 12 ماهه دارید.

4. مذاکره برگه مدت.

یک عکس فوری واضح از ساختار مالکیت شرکت شما همچنین به شما کمک می‌کند تا یک تحلیل چه می‌شود در یک دور مالی انجام دهید. می‌توانید به اتفاقاتی که برای سهام مالکیت و کنترل شرکت شما در سطوح مختلف ارزیابی می‌افتد نگاه کنید و عوامل دیگری مانند تأثیر صدور گزینه‌های جدید در مراحل مختلف را در نظر بگیرید.

درباره موقعیت‌هایی که از آن‌ها راضی هستید و جایی که باید خط خود را در شن و ماسه بکشید، بینشی دریافت خواهید کرد.

چگونه جدول حروف بزرگ را حفظ کنیم

حفظ میز کلاهک ضروری است زیرا کسب و کارها دائماً در حال تغییر هستند. به عنوان مثال، افزایش سرمایه‌گذاری، دورهای تأمین مالی بیشتر، و تعداد کارمندان بیشتر، همگی بر مجموع نمودار شما تأثیر می‌گذارند و به‌روز ماندن تضمین می‌کند که همیشه مرتبط‌ترین اطلاعات را در اختیار دارید.

در اینجا برخی از عناصر متداول برای پیگیری و به‌روزرسانی در صورت لزوم در جدول اصلی آورده شده است:

  • ارزش گذاری: هر زمان که قیمت سهام شما تغییر کرد، آن را به روز کنید.
  • سرمایه گذاران: وقتی سرمایه گذاران جدیدی پیدا کردید، آنها را به جدول خود اضافه کنید.
  • سهام رزرو/محدود: اگر سهامی را به کارمندان ارائه می‌دهید، هنگام استخدام، تعداد سهام را به‌روزرسانی کنید.
  • بدهی که به حقوق صاحبان سهام تبدیل شده است.
  • کل سهام موجود.
  • سهام مجاز باقی مانده.

تخصیص افراد یا تیم‌های خاص برای مدیریت جدول سرپوش شما نیز مهم است. دسترسی چند نفری ممکن است باعث سردرگمی افراد شود اگر افراد ویرایش‌های خودشان را انجام دهند، بنابراین داشتن یک شخص تعیین‌شده همه به‌روزرسانی‌ها را تضمین می‌کند که فرآیند کارآمدی داشته باشد.

نمونه‌های جدول حروف بزرگ

جدول حروف بزرگی که ایجاد می‌کنید می‌تواند بسته به مرحله‌ای که کسب‌وکار شما در آن است و معیارهایی که می‌خواهید پیگیری کنید متفاوت باشد. بیایید چند نمونه را مرور کنیم که به شما کمک می کند بفهمید چه چیزی را در جدول خود بگنجانید.

جدول درپوش اصلی

اگر به یک نمای کلی ساده از سهام و سهام امیدوار هستید، این جدول سرپوش دارای عناصر ضروری است.

capitalization table example: basic cap table

منبع تصویر

جدول سقف قبل از سرمایه گذاری

برای کسب‌وکارهایی که هنوز دوره‌های تامین مالی را طی نکرده‌اند یا سرمایه‌گذاری‌هایی را به دست آورده‌اند.

capitalization table example: pre-investment or funding table

منبع تصویر

جدول سقف مقایسه پس از پول

برای کسب‌وکارهایی که دوره‌های تأمین مالی یا سرمایه‌گذاری را گذرانده‌اند و می‌خواهند سرمایه جدید را با دورهای پیش تأمین مالی مقایسه کنند.

capitalization table example: pre and post-money comparison funding table

منبع تصویر

یک میز درپوش منبع راهنمای حقیقت است

یک جدول سرپوش یک منبع راهنمای حقیقت برای کسب و کار شما است، که به شما تصویری فوری از سهام مالکیت، گزینه‌های سهام، و افرادی که باید در تصمیم‌گیری‌های تجاری حیاتی دخیل باشند، ارائه می‌کند. اطلاعات موجود در این بخش به شما کمک می کند تا جدول باکیفیت خود را ایجاد کنید که می تواند تصمیم بزرگ بعدی شما برای جمع آوری کمک مالی یا استخدام کارمند را کمی آسان تر کند.

بنابراین، هر نوع اپیزودی که استارت آپ شما ظاهر می شود، فراموش نکنید که تیتراژ آن را یادداشت کنید.

Business Plan Template

حتما بخوانید : 5 مرحله کارآفرینی

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا