اخبار روز

ساخت و ساز در حریم کوه آبیدر ممنوع!

ساخت و ساز در حریم کوه آبیدر ممنوع!

از کتاب‌های تاریخی گرفته تا شعر شاعران قدیم و جدید آثار بی شماری را می‌توان یافت که در آنها کوه‌های آبیدر به عنوان نماد شهر سنندج و مکانی برای آداب و رسوم و تفرج و شادی مردمان این دیار اشاره شده است.

کوه‌های آبیدر بزرگ و کوچک مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری را در خود دارد که سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است.

آبیدر از آن مکانی‌هایی است که با گشت و گذار در آن میتوان خاطراتی شیرین ساخت و علاوه بر آن، مامن اوقات تنهایی‌های هر فردی هم هست؛ از این رو مردم شهر سنندج و استان کردستان تعصب و غیرت خاصی روی آن دارند.

به دلیل وجود چنین جاذبه گردشگری ارزشمندی و برای حفظ و نگهداشت آن، از گذشته تاکنون هرگونه ساخت و ساز در محدوده کوه آبیدر ممنوع بوده و تاکنون از ساخت و ساز در آن جلوگیری شده است.

فرماندار سنندج نیز مخالفت خود در زمینه هرگونه ساخت و ساز در محدوده آبیدر سنندج را اعلام کرد و گفت: درخواست افرادی مبنی بر ساخت و ساز در محدوده آبیدر سنندج به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

اما در سالیان گذشته در عملی نسجیده، در منطقه هفت آسیاب که از بخش‌های تاریخی و مهم آبیدر سنندج است زمین‌هایی به تعاونی مسکن کارکنان جهاد سازندگی وقت و منابع طبیعی واگذار شده بود و اکنون به کلافی سردرگم تبدیل شده است.

 مدیر کل منایع طبیعی و آبخیزداری کردستان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به تشریح ابعاد این موضوع پرداخت و گفت: در سال ۱۳۷۲ بنا بر دستور وزیر وقت جهاد سازندگی مبنی بر واگذاری اراضی ملی و مراتع، واگذاری زمین‌هایی در منطقه هفت آسیاب سنندج به تعاونی مسکن کارکنان جهاد سازندگی وقت و منابع طبیعی در دستور کار قرار گرفت.

دغدغه برای حفظ سرمایه ای ملی؛ پای صحبت مسئولان برای

بهزاد شریفی پور با بیان اینکه واگذاری این زمین‌ها در سال ۷۶ انجام گرفت، افزود: اسناد این زمین‌ها از سال ۷۶ تا ۸۲ به اسم اعضای تعاونی در قالب مرتع و قواره‌های ۵۰۰ متری به هر یک از اعضا صادر شد.

 وی ادامه داد: در سال ۸۸ نیز با رای صادره از مرجع قضایی، اسناد این زمین‌ها باطل و به موقوفه معتمدوزیری و اوقاف واگذار شد و اعضای تعاونی از آن بی بهره شدند.

شریفی پور با اشاره به اینکه ۳۰ درصد اراضی این زمین‌ها به کارکنان منابع طبیعی و ۷۰ درصد کارکنان جهاد سازندگی تعلق داشت، اذعان کرد: از آن پس قولنامه‌های این زمین‌ها چندبار به خرید و فروش رفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بیان کرد: از سال ۹۲ اراضی هفت آسیاب در طرح جامع شهری خارج از محدوده در نظر گرفته و این زمین‌ها به عنوان لکه فضای سبز مصوب شد و این مشکل همچنان ادامه دار شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از آخرین پیگیری‌ها برای حل این مشکل گفت و افزود: براساس مصوبه شورای حفظ بیت المال و بازرسی وزارت کشور، در پاییز ۱۴۰۲ و در زمان سفر هیات دولت به استان، تصمیم بر این شد که کمیته‌ای از جمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و با هماهنگی معاونت عمرانی نسبت به جایگزینی زمین‌های هفت آسیاب سنندج با زمین های۵.۷ هکتاری در اراضی الحاقی شهرک وحدت این شهر اقدام کند.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه این مصوبه اکنون عملیاتی شده و آمادگی کامل برای واگذاری آن به اعضای این تعاونی وجود دارد، گفت: در حال حاضر هیات مدیره این تعاونی این مصوبه را قبول ندارند، اما به محض اعلام آمادگی آن این مصوبه در شورای حفظ بیت المال عملی خواهد شد.

وی با تاکید براینکه این مشکل۳۲ ساله به راحتی حل کردنی نیست، گفت:در ده‌های گذشته هیچکدام از دولت‌ها اقدامی عملی برای حل این مشکل انجام ندادند، اما این دولت بخش عمده‌ای از توان خودرا برای حل این مشکل به کار گرفته است.

حبیبی خاطر نشان کرد: زمین‌های جایگزین شهرک وحدت برخلاف زمین‌های هفت آسیاب که قولنامه‌های بودند، سند ملکی دارد و با قطعات ۱۶۰ متری در چهار طبقه مشکل تامین زمین بیش از۹۰۰ نفر از اعضای این تعاونی ۱۲۰۰ نفره را برطرف می‌کند.

کوه آبیدر سنندج به شماره ۱۰۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و نه تنها به مردم استان کردستان، بلکه به تمام ملت ایران تعلق دارد لذا حفظ آن و میراث داری برای آیندگان وظیفه هر شهروند و مسئولی است.

با خواندن سرگذشت واگذاری‌های زمین‌های هفت آسیاب در دامنه کوه زیبای آبیدر سنندج، این سوال پیش می‌آید که دستگاه‌هایی همچون منابع طبیعی و جهاد کشاورزی که خود باید حافظ سرمایه‌های ملی باشند چرا و چگونه نسبت به تغییر کاربری اراضی مذکور که با تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های یک شهر و قوم گره خورده، اقدام کرده اند؟

امید است تدابیری اندیشیده شود تا دیگر شاهد این چنین تغییر کابری‌هایی نباشیم و هیچ کس در نتیجه آن متضرر نشود.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا