اخبار روز

۴۰ درصد شالیزارهای سوادکوه مکانیزه کشت می‌شود

۴۰ درصد شالیزارهای سوادکوه مکانیزه کشت می‌شود

۴۰ درصد شالیزارهای سوادکوه مکانیزه کشت می‌شود

به گزارش خبرنگار خالق، محمدعلی سلیمانی عصر شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای کشاورزی مکانیزه در شهرستان انجام شده است، از نشاء مکانیزه حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان در سالجاری خبر داد و افزود: در مجموع در حدود ۴۰ درصد از اراضی شهرستان کشت مکانیزه انجام می‌شود که نیازمند افزایش این مهم برای بهبود افزایش عملکرد در سطح هستیم.

وی با اشاره به اهمیت نقش آموزش به بهره‌برداران در جهت توانمندسازی آنها در حوزه عملیات کشاورزی، دامپروری و آبزی‌پروری، به برگزاری جلسات آموزش و ترویج توسط کارشناسان جهاد شهرستان و مراکز تحقیقاتی استان اشاره کرد و گفت: هدف ما ترغیب کشاورز به استفاده از روش‌های زراعت نو و تنوع کشت در هر منطقه باتوجه به استعداد همان منطقه است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه با اشاره به هم افزایی میان این اداره و بسیج سازندگی در برخی اقدامات، به اصلاح کانال‌های آبرسانی و آبیاری قطره‌ای اشاره کرد و گفت: با توجه به توپوگرافی شهرستان و مساحت پایین زمین‌ها، باغات فردی ۴ هزارمتر و باغات تجمیعی ۱۰ هکتار به بالا تا ۸۵ درصد انجام آبیاری قطره‌ای آنها رایگان خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سالجاری ۲۵ هکتار از اراضی بایر شهرستان به زیر کشت گندم دیم رفت، با اشاره به برداشت ۴.۵ تن در هر هکتار، از افزایش عملکرد بیش از دو تن در واحد سطح خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون کشت گندم و جو رها شده بود و چیزی به‌عنوان مرحله داشت وجود نداشت اما در این مزرعه با حضور کارشناسان کشاورزی در پهنه و مبارزه با آفات و توجه به تغذیه مناسب گیاه موجب افزایش برداشت در سطح شد و تلاش ما بر همه گیر شدن این موضوع است که کشاورزی نیز صرف اقتصادی دارد.

سلیمانی با اذعان بر اینکه حفظ بستر تولید با توجه به محدودیت اراضی یکی از اولویت‌های جهاد است، به روند کاهشی تغییرکاربری‌ها در شهرستان اشاره کرد و گفت: به محض اطلاع از تغییر کاربری، کارشناسان ما وارد روستا شده و اخطار اولیه و اخطارهای ثانویه داده می‌شود اما متأسفانه بهره برداران تمکین نکرده و کار را ادامه می‌دهند چراکه ما عامل بازدارنده نیستیم و در این زمینه نیازمند ورود دستگاه قضا برای پلمپ مجموعه هستیم.

وی به پیگیری‌های انجام شده برای درنظر گرفتن سوادکوه به‌عنوان یک منطقه خاص و نیاز به دیوارکشی (سه ردیف بلوک و فنس کشی) اراضی کشاورزی و باغی برای جلوگیری از ورود حیوانان اهلی و وحشی اشاره و تصریح کرد: البته این مهم مربوط به زمین‌های زراعی و باغی بالای یک هزار و ۵۰۰ متر است.

رفع تنش آبی شالیزارها

این مسئول با بیان اینکه تا پیش از بارندگی‌های اخیر، ۲۲ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان در معرض خطر تنش آبی قرار داشتند، ادامه داد: اما بواسطه بارش‌های اخیر تنش آبی در حوزه کشاورزی، باغداری و دامپروری شهرستان تقریباً حل شده است.

سرپرست جهاد سازندگی شهرستان سوادکوه تعداد عشایر ثبتی شهرستان را ۶۲۵ نفر اعلام کرد و افزود: همچنین یک هزار و ۷۲۰ نفر نیز باید ثبت سامانه شوند.

وی با بیان اینکه وقتی مدعی هستیم که سوادکوه قطب دامپروری استان است، باید کشت علوفه در آن تقویت شود، از جمله اقدامات به افزایش دو برابری اراضی زیر کشت علوفه در شهرستان اشاره کرد و گفت: امسال ۳۳۱ هکتار از اراضی شهرستان به زیر کشت علوفه رفته است.

این مسئول با بیان اینکه فعالیت معادن رو باز برای کشاورزی مناطق اطراف معادن آسیب‌زا است، گفت: فعالیت معادن موجب تجمع گل و لای در انهار آبرسان کشاورزی و سخت شدن تنفس برای گیاهان و گرد و غبار ناشی از فعالیت این معادن نیز موجب بسته شدن روزنه گیاهان و درختان زراعی و باغی و در نهایت کاهش عملکرد می‌شود.

وی کشت دانه‌های روغنی را برای حفظ امنیت غذایی کشور مهم دانست و بر اهمیت کشت دانه‌های روغنی همچون کلزا اشاره کرد و گفت: همچنین دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در استان در ۴ هکتار از اراضی شهرستان به صورت پایلوت کشت شد که حدود یک هزار و ۲۰۰ کیلو گرم در هر هکتار برداشت شد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا