درهم برهم

چقدر قدرت نرم داریم؟ قدرت نرم چیست؟

چقدر قدرت نرم داریم؟ قدرت نرم چیست؟

اگرچه مفهوم قدرت نرم یک اصطلاح سیاسی است که بیشتر توسط دولت هایی استفاده می شود که منافع خود را تحمیل می کنند و علیه دولت هایی که از خودشان ضعیف تر هستند، می تواند روشی باشد که ما در زندگی روزمره برای ساختن دنیایی که در آن زندگی می کنیم استفاده می کنیم. شادتر و قابل زندگی تر.

yumuşak güç çağlar çabuk kişisel gelişim mevlana siyaset yumuşak güç

وقتی می‌گویم

چاغلار چابوک، به مصاحبه‌های او به نام «قطره‌ها» فکر می‌کنم که در ششمین آن فرصت شرکت داشتم. تا آن روز نام او را نمی دانستم و از عمو و پسر عمویم شنیدم. همانطور که در گفتگوی دلنشین او غوطه ور شدم، گرمای یکی از دوستان خانوادگی را که سال ها می شناسم، احساس کردم. و من می‌خواستم کتابی را که به نام من امضا شده و آثاری که روی من به جا گذاشته با شما به اشتراک بگذارم.

Çağlar Çabuk yumuşak güç mobing mobbing iş kariyer
عصر سریع است

Çağlar Çabuk، به عنوان یک مربی، مشاور، مربی حرفه‌ای، کارشناس موبینگ و ارزیاب EFQM، کسی است که به ما توضیح می‌دهد، آینه‌ای برای وضعیت ما نگه می‌دارد که ما نمی‌توانیم آن را ببینیم. و در حین انجام این کار مانند یکی از ما عمل می کند و هیچ ناراحتی ایجاد نمی کند. کتاب «قدرت نرم» چاگلار چابوک را در یک نفس خواندم و تکه‌هایی از خودم را در آن یافتم و در هر صفحه می‌گفتم «وای واقعاً همین است!». اما مردم به دلیل موقعیتی که در آن قرار دارند نمی توانند با چنین عقل سلیمی رفتار کنند.

قدرت نرم همیشه و همه جا در زندگی روزمره ما وجود دارد، در خانه، مدرسه، جاده، محل کار. ، در زندگی خصوصی.

اگرچه مفهوم قدرت نرم یک اصطلاح سیاسی است که بیشتر توسط دولت‌هایی که منافع خود را تحمیل می‌کنند و علیه دولت‌هایی که از خودشان ضعیف‌تر هستند استفاده می‌شود، اما می‌تواند روشی باشد که در زندگی روزمره برای ساختن دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم استفاده می‌کنیم. شادتر و قابل زندگی تر.

“زبان شیرین مار را از سوراخش بیرون می کشد.”

بیهوده نیست که اجداد ما گفته اند: “زبان شیرین مار را از سوراخش بیرون می کشد.” گفتن کسی نیست که این ضرب المثل را نداند یا نشنیده باشد، اما به نظر شما چند نفر از ما در اجرا موثر هستیم؟ وقتی عصبانی می شویم، کدام یک از ما به جای اینکه وقتی خون به مغزمان سرازیر می شود با همان عصبانیت پاسخ دهیم، سعی می کنیم آرام شویم و شرایط را آرام کنیم؟ شاید در آن لحظه صدایمان را بلند کنیم، خشن باشیم و پیروز شویم، اما مطمئن باشید در درازمدت باعث ضرر ما می شوند…

بنابراین اولین قانون ما این است: “خوبی کن، خوبی را پیدا کن.” البته وقتی از خوبی صحبت می کنیم، نمی گوییم بیا پولیانا بازی کنیم یا منتظر اتفاقات خارق العاده باشیم. اما مطمئن باشید کارهای خوبی که انجام می دهیم دیر یا زود به عنوان یک کار خیر دیگر به ما باز می گردد. ملاک ما در اینجا مقدار کمی از مقدار بازگشتی نیست، بلکه این واقعیت است که هر چیزی که با عشق به آن نزدیک می‌شویم در مقابل ما به عشق تبدیل می‌شود.

منی در درون من وجود دارد، فراتر از من…

yumusak guc kapakالبته، همه ما جنبه تاریک، شیطانی یا جادوگری دیگری نیز در درون خود داریم. او مدام در مورد اتفاقاتی که ما تجربه می کنیم صحبت می کند. این وضعیت زمانی که ما عصبانی هستیم، زمانی که آدرنالین در اوج خود است، شدیدتر می شود و اغلب ما را به بیراهه می کشاند. پس در چنین شرایطی ابتدا باید سعی کنیم با یک نفس عمیق خشم خود را کنترل کنیم و اگر در آن لحظه نتوانستیم بحران را مدیریت کنیم، آن را به لحظه ای موکول کنیم که آرامتر هستیم. به جای آتش زدن پل ها، باید راه سازش را انتخاب کنیم. البته ما موضع و خط داریم، اما این نباید به یک لجاجت توخالی تبدیل شود و بر شخصیت و منطق ما غلبه کند. ما باید با گفتگو و ارتباط با یکدیگر به دنبال راه حل باشیم. و همیشه “اگه اشتباه کنم چی؟” ما باید با در نظر گرفتن احتمالات عمل کنیم و از شنیدن اینها از شخص دیگری ترس نداشته باشیم. آیا مهم این نیست که به اشتباهات خود پی ببریم و به دنبال راه هایی برای اصلاح آنها باشیم؟

هنگام انتقاد از یک فرد/رویداد یا گزارش یک رویداد منفی، اگر ابتدا جنبه های مثبت آن رویداد/فرد را به اشتراک بگذاریم و به آنها احترام بگذاریم و سپس چیزهایی که ما را آزار می دهد به اشتراک بگذاریم، نه تنها ارتباط خود را با آن شخص قطع نمی کنیم. آغاز، بلکه باعث می شود آنها باور کنند که انتقاد ما واقعا سازنده است. به این ترتیب مزایای دو طرفه حاصل می شود. با این حال، ما باید بدون افراط در نقد و چاپلوسی تعادل ایجاد کنیم تا اعتبار خود را خدشه دار نکنیم. می توان با کنترل خود و خشم خود، اثرات آن را بر خود و اطرافیانمان به حداقل رساند. به جای عصبانی شدن و فریاد زدن در مواجهه با یک اتفاق؛ خوب، این اتفاق افتاد، اما پرسیدن اینکه چگونه می‌توانیم از این وضعیت بد خارج شویم، هم برای ما و هم برای طرف مقابل مفیدتر خواهد بود.

Tesla Shield

در حالی که خانم چاگلار از سپر “تسلا” برای محافظت از خود در برابر شر استفاده می کند. او «قفس فارادی» را برای محافظت از کارهای خوب انجام شده و موجود توصیه می کند.

در حین صحبت در مورد همه اینها، تقریباً می شنوم که می گویید: «خب، گاهی اوقات مردم نمی توانند همه چیز را کنترل کنند». البته منفی ها و مشکلات هیچ وقت تمام نمی شوند، اما راه حل هایی وجود دارد به شرطی که به دنبال آنها باشید و واقعا آنها را بخواهید. حتی اگر می‌خواهیم دنبال بهانه بگردیم، اما نکته اصلی این است که به دنبال این بهانه‌هایی که خودمان می‌یابیم نیفتیم.

محکم مانند سنگ، زلال مانند آب، داغ مانند آتش و نرم مانند پنبه…

قوی بودن مثل سنگ سخت ترین کار است، قوی ترین کار است و استفاده نکردن از آن مگر در موارد ضروری. یعنی شفاف، قابل فهم و مانند آب بودن و آماده بودن برای پرداخت هر بهایی. مثل آتش گرم و صمیمی بودن یعنی رها بودن از تعصبات و پذیرفتن افراد همانگونه که هستند. مگر مولانا جلال الدین رومی نگفت هر چه هستی باز هم بیا. حدس می‌زنم برای احترام به شما لازم نیست سختگیر باشید، درست است؟ وقتی روابط خود را با صمیمیت و صمیمیت و ایجاد حلقه ای از عشق و احترام می سازیم، پنبه ای در اطراف ما وجود دارد که مانند سپر نامرئی از ما محافظت می کند. البته، موفقیت در نتیجه رشد حس اعتماد و صداقت که با کار گروهی تقویت می‌شود، اجتناب‌ناپذیر است.

mevlana

در مورد زندگی خصوصی ما چطور؟ قوی اما نرم، با نرم‌تر شدن قوی‌تر و با قوی‌تر شدن نرم‌تر…

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چند اتفاق که حتی به اندازه یک دانه انجیر هم نمی شود با گفتن “تو مقصری، نه تو، نه تو اول شروع کردی…” به هرج و مرج در روابط خصوصی ما تبدیل می شود؟ ما این کار را بیشتر در زندگی خصوصی خود انجام می دهیم زیرا عشقی که به این افراد داریم و عشقی که آنها نسبت به ما دارند فراتر از آیه است و حق و نیاز را پیدا می کنیم که هر طور می خواهیم هوی و هوس کنیم. و بعد متوجه شدیم که هر دو ناراضی بودیم، هر دو در حالی که سعی می کردیم از یکدیگر پیشی بگیریم، شکست خوردیم… به همین دلیل است که در روابط دوجانبه ما، این می تواند معشوق یا فرزند ما باشد، باید سوزن را در خودمان بگذاریم و سوزن در شخص مقابل ما باید همدلی کنیم؛ اگر می‌خواهیم طرف مقابل ما را درک کند، باید به او نشان دهیم که با رفتاری شبیه او چه کرده است.

در سیاست، قدرت نرم چگونه است؟

silahla anlaşma

آیا کسی که بلندترین صدا را دارد قوی ترین است؟ یا همان طور که در «ترس از ترس»، یکی از آثار مورد علاقه عزیز نسین اشاره شد، آیا سگ برای ترساندن طرف مقابل در حالی که به عقب می دود به دلیل ترس از صدای خودش پارس می کند؟ آیا فکر نمی کنید سیاستمداران ما با سرزنش هرکسی که برای پوشاندن کاستی ها و ضعف های خود مواجه می شوند، نشان نمی دهند که چقدر از کاستی های خود می ترسند؟ آنها با حمله مداوم به یکدیگر چه کسی را به نفع خود می کنند؟

بیایید و آن را امتحان کنید، باور کنید هیچ ضرری از استفاده از “Soft Power” نخواهید دید. در مدت زمان بسیار کوتاهی به شکلی از رفتار تبدیل می شود که با استفاده مانند عشق افزایش می یابد و بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و منافع متقابل را هم برای کاربر و هم برای دیگری فراهم می کند. بله، بله، تأخیر نکنید، همین حالا شروع به استفاده از آن کنید. پس از شروع، خواهید دید که نمی توانید تسلیم شوید.

قوی اما نرم، آیا ما آماده ایم که با نرم شدن، قوی تر شویم؟

نصیحت از خود به خود (1)

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا