سریال و انمیشن

ویزا کارت (Visa Card) چیست و چه کاربردی برای ایرانیان دارد؟

ویزا کارت (Visa Card) چیست و چه کاربردی برای ایرانیان دارد؟

ویزا کارت (Visa Card) چیست و چه کاربردی برای ایرانیان دارد؟

گاهی اوقات ممکن است به دلایلی، محصول مورد نظر شما در ایران موجود نباشد و مجبور باشید دست به دامن فروشگاه‌های اینترنتی خارجی شوید. برای خرید از این سایت‌ها باید به فکر یک روش پرداخت جهانی باشید، چون کارت‌های بانکی ایرانی را نمی‌پذیرند. ویزا کارت (Visa Card) یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در پرداخت‌های بین‌المللی می‌توانید استفاده کنید. در این مقاله از پلازا می‌آموزید که ویزا کارت چیست و با انواع ویزا کارت و مزایای ویزا کارت برای ایرانیان بیشتر آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

اگر یک‌بار هم وارد فروشگاه‌های اینترنتی خارجی شده باشید احتمالاً متوجه علامت Visa در صفحه پرداخت این فروشگاه‌ها شده‌اید. علاوه بر این در سفرهای خارجی نیز روی اغلب دستگا‌ه‌های خودپرداز با این علامت مواجه خواهید شد. ویزا نام یک شرکت بزرگ فعال در حوزه پرداخت است که با کارت‌های آن می‌توانید از سراسر جهان خرید کنید. ویزا کارت کاربردهای زیادی دارد و تنها به خرید اینترنتی محدود نمی‌شود. در ادامه قصد داریم علاوه بر معرفی این کارت، به تمام سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهیم. قبل از هر چیز ببینیم ویزا کارت چیست.

فهرست مطالب

ویزا کارت چیست؟

قبل از این‌که به‌سراغ کاربرد ویزا کارت برای ایرانیان برویم بهتر است بدانیم که ویزا کارت چیست و به‌طور کلی چه ویژگی‌هایی دارد. در ادامه با مباحث دیگری مثل کاربرد ویزا کارت، انواع آن و نحوه دریافت و شارژ این نوع کارت‌ها بیشتر آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

ویزا کارت چیست

ویزا (Visa) یکی از بزرگترین شرکت‌های چندملیتی فعال در حوزه خدمات مالی است که امکان انتقال پول با کارت‌های اعتباری (Credit Card)، دبیت‌کارت‌ها (Debit Card) و کارت‌های پیش‌پرداخت (Prepaid Card) را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. یکی از محصولات این شرکت ویزا کارت (Visa Card) است و برخلاف تصور عموم مردم، شرکت ویزا این کارت را صادر نمی‌کند؛ بلکه مؤسسات مالی طرف قرارداد ویزا می‌توانند به دلخواه، این کارت‌ها را برای مشتریانشان صادر کنند.

شبکه ویزا که به آن ویزانت (VisaNet) هم می‌گویند می‌تواند تا ۳۰.۰۰۰ تراکنش بر ثانیه را به‌خوبی مدیریت کند و تا ۱۰۰ میلیارد محاسبه را در ثانیه انجام دهد. ویزا کارت در کارهایی مثل خرید کالا، ارسال و دریافت پول، خرید اینترنتی، برداشت پول از خودپرداز و پرداخت هزینه خدمات بین‌المللی کاربرد زیادی دارد و در بیش از ۱۹۰ کشور در سراسر جهان پذیرفته شده است. البته این شبکه در ایران پشتیبانی نمی‌شود و برای دریافت آن نیز باید از سایت‌های واسط استفاده کنید که در ادامه به‌طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

کاربردهای ویزا کارت کدامند؟

کاربردهای ویزا کارت

ویزا کارت هم درست مثل اغلب کارت‌های بانکی که استفاده می‌کنید کاربردهای گسترده‌ای دارد؛ اما ویزا کارت محدود به یک کشور خاص نیستید. به همین دلیل برای مسافرت یا خرید اینترنتی محدودیتی در انتخاب کشور مقصد نخواهید داشت. در این بخش به چند مورد از کاربردهای رایج ویزا کارت اشاره خواهیم کرد و در انتها به مزایای خاص این کارت برای ایرانیان می‌پردازیم.

کاربردهای رایج ویزا کارت عبارتند از:

  • دریافت وجه نقد از تمام خودپردازهای تحت پشتیبانی ویزا
  • خرید حضوری و اینترنتی از اغلب فروشگاه‌های اینترنتی سراسر جهان
  • خرید لایسنس نرم‌افزارهای کامپیوتر یا اپلیکیشن‌های موبایل
  • انتقال پول به سایر کشورهای جهان یا دریافت ارز از آن‌ها
  • اتصال به کیف پول پی پال (PayPal)
  • پرداخت آفلاین با تلفن یا فرم کاغذی
  • خرید ارزهای دیجیتال از صرافی‌های معتبر

مزایای ویزا کارت

مزایای ویزا کارت

اولین و مهم‌ترین مزیت ویزا کارت، پذیرش جهانی آن است. میلیون‌ها فروشگاه فیزیکی و اینترنتی در سراسر دنیا وجود دارند که از این کارت پشتیبانی می‌کنند و در نتیجه نیازی به حمل پول نقد یا چند کارت مختلف نخواهید داشت. مزیت دوم این کارت، محافظت در برابر خطرات کلاهبرداری و امنیت بالا است. در کارت‌های فیزیکی این شرکت یک چیپ به نام EMV قرار دارد که وظیفه آن جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت اطلاعات است. علاوه بر این ویزا کارت از سیاست مسئولیت صفر (Zero Liability) پیروی می‌کند. در نتیجه اگر از حسابتان سوء استفاده شود، شرکت ویزا تمام مسئولیت‌های آن را برعهده می‌گیرد و هیچ خسارتی برعهده شما نیست.

در کنار دو مزیتی که به آن‌ها اشاره کردیم، دارندگان ویزا کارت می‌توانند با استفاده از آن و کسب امتیاز، کارت‌های اعتباری جایزه دریافت کنند. این کارت‌ها در انواع مختلف مثل کش بک کارت (Cash Back Card)، پوینت کارت (Point Card) و مایل کارت (Mile Card) در اختیار مشتریان این شرکت قرار می‌گیرند. البته بسته به نوع ویزا کارتی که استفاده می‌کنید، طرح‌های مختلفی مثل محافظت خرید (Purchase Protection) هم شامل حال شما می‌شود.

هر کدام از کارت‌های ویزا نیز مزیت خاص خودشان را هم دارند. برای مثال ویزا کارت اعتباری (Credit Card) شبیه به مکانیزم وام عمل می‌کند. به زبان ساده، ارزش خرید شما می‌تواند بیشتر از موجودی حسابتان باشد و اختلاف این قیمت را می‌توانید در ماه‌های بعد پرداخت کنید. البته این اعتبار بر اساس میزان حقوق و هزینه‌های فرد تعیین می‌شود و شرکت ویزا اقساط کاربر را به‌صورت خودکار از حساب او کسر می‌کند.

معرفی انواع ویزا کارت

انواع ویزا کارت

ویزا کارت‌ها به دو دسته کلی فیزیکی و مجازی تقسیم‌بندی می‌شوند. ویزا کارت مجازی همان‌گونه که از نامش پیداست، به‌صورت فیزیکی صادر نمی‌شود و فقط اطلاعات آن شامل شماره، تاریخ انقضا و CVV2 در اختیار شما قرار می‌گیرد. این نوع کارت‌ها تنها در خریدهای اینترنتی کاربرد دارند و کافیست اطلاعات آن‌ها را در صفحه پرداخت فروشگاه آنلاین وارد کنید. در مقابل، کارت‌های فیزیکی به حساب بانکی شما متصل می‌شوند و در نتیجه امکان واریز ارز و شارژ مجدد آن‌ها وجود دارد. از طرفی برای دریافت وجه از خودپرداز یا خرید حضوری در کشورهای خارجی باید این کارت را تهیه کنید.

از یک دیدگاه دیگر می‌توانیم ویزا کارت را به سه دسته اعتباری (Credit Card)، نقدی (Debit Card) و پیش‌پرداخت (Prepaid Card) تقسیم‌بندی کنیم. در بخش مزایای ویزا کارت به کاربرد کارت اعتباری در خرید اقساطی اشاره کردیم. مبلغی که به عنوان اعتبار در اختیار شما قرار می‌گیرد بر اساس میزان حقوق و هزینه‌های شما تعیین می‌شود. این اقساط در زمان واریز حقوق، به‌صورت خودکار از حساب شما کسر می‌شوند.

کارت‌های نقدی درست مانند کارت‌های بانکی ایران عمل می‌کنند و تنها به اندازه موجودی حساب قابل استفاده‌اند. دسته سوم یعنی کارت پیش‌پرداخت به هیچ حساب بانکی متصل نیست و باید از قبل به مقدار مشخصی آن را شارژ کرده باشید. این کارت‌ها به دو دسته قابل شارژ و غیرقابل شارژ تقسیم می‌شوند. اغلب ویزا کارت‌های موجود در ایران از نوع غیرقابل شارژ هستند که به آن‌ها کارت هدیه (گیفت کارت) هم می‌گویند.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

تفاوت ویزا کارت و مستر کارت چیست؟

تفاوت ویزا کارت و مستر کارت

قبلاً در مقاله‌ای به‌صورت جامع به مستر کارت و کاربردهای آن در ایران پرداختیم. به‌طور کلی مستر کارت و ویزا هر دو شرکت‌هایی فعال در حوزه پرداخت هستند و تفاوت آن‌ها در شبکه مورد استفاده است. اغلب فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی که از مستر کارت پشتیبانی می‌کنند، قابلیت خرید با ویزا کارت را هم دارند و به ندرت فروشگاهی را پیدا می‌کنید که فقط یکی از آن‌ها را از شما بپذیرد. این دو کارت از نظر امنیتی نیز چندان تفاوت خاصی ندارند و امنیت هر دو کارت بالاست.

به احتمال زیاد این سؤال برای شما پیش آمده است که کدام یک از این کارت‌ها بهترند. در پاسخ به این سؤال باید گفت که چندان مهم نیست کارت شما از نوع مستر کارت یا ویزا کارت باشد و بیشتر باید به نوع کارت و خدماتی که در اختیار شما قرار می‌دهد توجه داشته باشید. هر کدام از این کارت‌ها کاربرد خاصی دارند که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم.

چگونه در ایران ویزا کارت بگیریم و آن را شارژ کنیم؟

چگونه ویزا کارت بگیریم

به‌دلیل تحریم‌های بانکی در ایران، نمی‌توانید به روش‌های معمول سایر کشورها ویزا کارت خودتان را دریافت کنید. با این‌حال شرکت‌های واسطی در ایران فعال هستند که با پرداخت مقداری کارمزد به آن‌ها می‌توانید از آن‌ها ویزا کارت دریافت کنید. اغلب این شرکت‌ها از واسطه‌هایی که در خارج از کشور دارند برای صدور ویزا کارت شما استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که اغلب ویزا کارت‌های فیزیکی از کشورهایی مثل ترکیه یا عراق به دست شما می‌رسند.

برای دریافت ویزا کارت کافی است عبارت «دریافت ویزا کارت» را در گوگل جستجو کنید و یکی از سایت‌های واسط را انتخاب کنید. پس از ثبت‌نام در این سایت‌ها باید مدارکی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم را آماده کنید. پس از ثبت درخواست صدور ویزا کارت باید مبلغ مورد نیاز را پرداخت کنید و منتظر بمانید تا ویزا کارت شما صادر شود. مدت‌زمان انتظار برای صدور کارت به عواملی مثل فیزیکی یا مجازی بودن ویزا کارت و سازوکار شرکت واسط بستگی دارد.

برای شارژ ویزا کارت نیز درست مانند درخواست صدور کارت باید از همین سایت‌های واسط استفاده کنید. این سایت‌ها با دریافت مبلغ شارژ به همراه مقداری کارمزد، ویزا کارت شما را شارژ می‌کنند. البته توجه داشته باشید که اگر به شارژ ویزا کارت یا وایز پول به آن نیاز دارید نباید ویزا کارت مجازی را سفارش دهید و باید از ویزا کارت نقدی استفاده کنید. همچنین برخی از این سایت‌ها برای شارژ ویزا کارت شرایط خاصی دارند. برای مثال ممکن است اعلام کنند که حساب اصلی ویزا کارت شما باید متعلق به یک کشور خاص باشد.

شرایط دریافت ویزا کارت

شرایط دریافت ویزا کارت

شرط سنی اولین مورد از شرایط دریافت ویزا کارت است. برای دریافت ویزا کارت اعتباری باید حداقل ۱۸ سال و ویزا کارت نقدی حداقل ۱۶ سال سن داشته باشید. همچنین افرادی که خارج از کشور هستند و به ویزا کارت اعتباری نیاز دارند باید مدارک اشتغال و درآمد خود را در اختیار بانک صادرکننده کارت قرار دهند تا ثابت کنند که درآمد مشخصی در ماه دارند. برای صدور ویزا کارت معمولاً به چند مدرک و فرم نیاز است که در ادامه به آن‌ها اشاره کردیم.

مدارک لازم برای دریافت ویزا کارت:

  • پر کردن فرم صدور ویزا کارت
  • عکس با اندازه استاندارد گذرنامه
  • تصویر کارت ملی، گذرنامه و سایر مدارک هویتی
  • مدارک اقامتی مثل قبض آب و برق
  • اظهارات بانکی

آیا استفاده از ویزا کارت در ایران امکان‌پذیر است؟

از آن‌جایی که شبکه ویزا در ایران فعال نیست امکان استفاده فیزیکی از ویزا کارت وجود ندارد. با این‌حال بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی سراسر جهان از ویزا کارت پشتیبانی می‌کنند. در صورتی‌که در بخش نحوه ارسال این فروشگاه‌ها گزینه ارسال به ایران را مشاهده کردید می‌توانید از ویزا کارت برای خرید و دریافت کالا در این فروشگاه‌ها استفاده کنید. همچنین برای خرید اپلیکیشن از گوگل پلی یا لایسنس نرم‌افزارهای کامپیوتر نیز می‌توانید از ویزا کارت استفاده کنید. در ادامه با مزایای ویزا کارت برای ایرانیان بیشتر آشنا خواهید شد.

مزایای ویزا کارت برای ایرانیان چیست؟

مزایای ویزا کارت برای ایرانیان

در بخش قبل گفتیم که شبکه ویزا در ایران پشتیبانی نمی‌شود اما باز هم برای ما ایرانیان کاربرد زیادی دارد. البته لازم به ذکر است که بسیاری از ویژگی‌های جذاب ویزا کارت مثل خرید اقساطی با ویزا کارت اعتباری در ایران امکان‌پذیر نیست و کاربردهای آن در ایران محدودتر است. در این بخش به چند مورد از مزایای ویزا کارت برای ایرانیان اشاره خواهیم کرد.

مزایای ویزا کارت برای ایرانیان عبارتند از:

  • رفع مشکل حمل پول نقد در سفرهای خارجی
  • رزرو بلیط هواپیما و هتل قبل از رفتن به سفرهای خارجی
  • خرید آنلاین از فروشگاه‌های خارج از کشور
  • پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه آزمون‌های بین‌المللی
  • پرداخت هزینه تعیین وقت سفارت
  • خرید آنتی‌ویروس، لایسنس نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایل
  • دریافت دستمزد دلاری از سایت‌های فریلنسری خارجی

محدودیت‌های ویزا کارت برای ایرانیان

به طور کلی در تمام فرایند‌های ویزا کارت، از صدور ویزا کارت تا استفاده فیزیکی از آن، برای ایرانیان محدودیت وجود دارد. همان‌گونه که اشاره کردیم، محدودیت‌های صدور ویزا کارت و شارژ آن با استفاده از شرکت‌های واسط رفع می‌شوند. ویزا کارت‌هایی که در ایران مشاهده می‌کنید اغلب از نوع پیش‌پرداخت (Prepaid) هستند و بیشتر شبیه به کارت هدیه عمل می‌کنند. در مورد محدودیت‌های استفاده فیزیکی نیز هیچ راه حلی وجود ندارد، چون شبکه بانکی ایران به شبکه ویزا متصل نیست.

علاوه بر این در خرید اینترنتی با ویزا کارت، در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی برای ایرانیان محدودیت وجود دارد که باید با تغییر آی‌پی یا تغییر آدرس صورتحساب به جایی غیر ایران این محدودیت را دور بزنید. همچنین هنگام خرید از پلی استور گوگل (Google Play Store) نیز باید حتماً آی‌پی دستگاه را تغییر دهید و جی‌پی‌اس گوشی را خاموش کنید تا گوگل متوجه ایرانی بودن شما نشود.

سؤالات متداول

ویزا کارت چیست؟

ویزا کارت (Visa Card) یک کارت پرداخت بین‌المللی است که از شبکه پرداخت ویزا پشتیبانی می‌کند. این کارت در بیش از ۱۹۰ کشور جهان پذیرفته شده است و امکان خرید حضوری و اینترنتی در آن‌ها وجود دارد.

کاربردهای ویزا کارت چیست؟

ویزا کارت با فراهم کردن امکان برداشت وجه از خودپردازهای تحت پشتیبانی ویزا، نیاز به حمل پول نقد در سفرهای خارجی را از بین می‌برند. علاوه بر این در خریدهای حضوری و اینترنتی و انتقال پول نیز می‌توانید از این کارت استفاده کنید.

مزایای ویزا کارت برای ایرانیان چیست؟

شبکه ویزا به شبکه بانکی ایران متصل نیست اما برای بسیاری از پرداخت‌های اینترنتی می‌توانید از این کارت استفاده کنید. برای ایرانیان کارهایی مثل خرید اینترنتی، رزرو بلیط هواپیما و هتل، پرداخت هزینه آزمون‌های بین‌المللی، پرداخت هزینه تعیین وقت سفارت و خرید نرم‌افزار با ویزا کارت امکان‌پذیر است.

چگونه برای دریافت ویزا کارت و شارژ آن اقدام کنم؟

برای دریافت ویزا کارت یا شارژ آن باید از شرکت‌های واسط اقدام کنید. برای درخواست صدور کارت کافیست وارد یکی از این سایت‌های واسط شوید و پس از ثبت‌نام و آپلود مدارک لازم، هزینه‌های آن را پرداخت کنید. در پایان، بسته به نوع کارتی که درخواست دادید، باید مدت‌زمان مشخصی را برای صدور یا شارژ کارت منتظر بمانید.

جمع‌بندی

برای بسیاری از پرداخت‌های بین‌المللی مثل هزینه آزمون یا شهریه دانشگاه‌های خارجی به یک کارت معتبر با پوشش جهانی نیاز دارید. ویزا کارت با پوشش جهانی و امنیت بالا، گزینه مناسبی برای پرداخت‌های خارجی محسوب می‌شود. در این مقاله به‌صورت جامع و کاربردی به معرفی ویزا کارت و کاربردهای آن در ایران پرداختیم. علاوه بر این با انواع ویزا کارت، نحوه صدور ویزا کارت و شارژ آن در ایران نیز آشنا شدید.

اگر شما نیز تجربه‌ای در زمینه استفاده از ویزا کارت در فروشگاه‌های اینترنتی یا سفرهای خارجی دارید در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به اشتراک بگذارید.

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا