سریال و انمیشن

معرفی سریال بنیاد (Foundation) ؛ داستان، بازیگران و نمرات

معرفی سریال بنیاد (Foundation) ؛ داستان، بازیگران و نمرات

معرفی سریال بنیاد (Foundation) ؛ داستان، بازیگران و نمرات

سریال بنیاد یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی Apple TV+ است که از کتاب‌هایی به همین نام که توسط نویسنده مشهور روس تبار، آیزاک آسیموف (Issac Asimov) نوشته شده‌اند، اقتباس شده است. با معرفی سریال Foundation همراه پلازا باشید.

آسیموف داستان سری کتاب‌های بنیاد را در هفت کتاب به نگارش در آورد و سه گانه اصلی این سری که در بین سال‌های 1951 تا 1953 منتشر شد برنده جایزه هوگو بهترین مجموعه همه دوران‌ها شد. قابل ذکر است که فقط یکبار در جایزه هوگو چنین اتفاقی افتاد و این جایزه فقط به همین مجموعه داده شده است.

فصل اول سریال که در سال 2021 منتشر شد بازخوردهای مثبتی را بخصوص در بخش اجراهای بازیگران (به ویژه پیس و هریس)، جلوه‌های بصری و موسیقی دریافت کرد. با این حال، سرعت داستان، جهش‌های زمانی و پیچیدگی روایت داستان اغلب مورد انتقاد قرار گرفت. فصل دوم سریال بنیاد نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و بسیاری از آنها موافق بودند که سریال نسبت به فصل اول به ویژه در سرعت روایت و شخصیت‌پردازی پیشرفت قابل توجهی داشته و عملکرد تیم بازیگری و جلوه‌های ویژه در این فصل هم عالی بوده. در ادامه با بررسی سریال بنیاد همراه ما باشید.

فهرست مطالب

داستان سریال بنیاد

سریال بنیاد

در خلاصه سریال Foundation آمده است که در روزهای رو به زوال یک امپراتوری کهکشانی در آینده، ریاضی‌دانی به نام هاری سلدون زندگی‌اش را صرف توسعه نظریه‌ای جدید بر پایه روانشناسی تاریخی، ریاضیات و جامعه‌شناسی کرده است. او با استفاده از این نظریه، می‌تواند آینده‌ای را که در انتظار جامعه‌های پر جمعیت است پیش‌بینی کند. سلدون پیش‌بینی می‌کند که امپراتوری کهکشانی به زودی سقوط خواهد کرد و این اتفاق کل کهکشان راه شیری را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و عصر تاریکی به طول 30 هزار سال شروع خواهد شد که در نهایت به ظهور امپراتوری دوم ختم می‌شود. اگرچه شتاب سقوط امپراتوری آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن را متوقف کرد، اما سلدون طرحی را طراحی می‌کند که به وسیله آن تمامی وقایعی که قرار است اتفاق بیفتد اندکی از مسیر منحرف شوند، تا در نهایت دوره 30 هزار ساله به هزار سال محدود شود…

همچنین بخوانید :

بازیگران سریال بنیاد

در ادامه با معرفی هنرپیشه های سریال Foundation، با بیوگرافی آنها آشنا می‌شویم.

جرد هریس در نقش هری سلدون

سریال بنیاد

جرد هریس (Jared Harris) متولد 24 آگوست 1961 (2 شهریور 1340) هنرپیشه بریتانیایی است. هریس حرفه بازیگری‌اش را با بازی در فیلم The Rachel Papers آغاز کرد اما او عمده شهرتش را مدیون ایفای نقش در سریال های Mad Men، The Crown و Chernobyl است. او برای نقش‌آفرینی در سریال Mad Men کاندید جایزه امی و برای سریال Chernobyl کاندید جایزه امی و گلدن گلوب شد. هریس در آثار سینمایی مشهوری مانند The Curious Case of Benjamin Button، Sherlock Holmes: A Game of Shadows، Lincoln و Allied در نقش مکمل نقش‌آفرینی کرده است.

جرد هریس در سریال بنیاد در نقش ریاضی‌دانی به نام هری سلدون نقش‌آفرینی کرده است. سلدون ریاضی‌دانی است که توسعه‌‌دهنده علم روانشناسی تاریخی است. او بر اساس الگوریتم‌هایی که از این علم به دست می‌آورد می‌تواند آینده را بر اساس احتمالات پیش‌بینی کند.

همچنین بخوانید :

لی پیس در نقش برادر دِی

سریال Foundation

لی پیس (Lee Pace) متولد 25 مارس 1979 (5 فروردین 1358) هنرپیشه آمریکایی است که بیشتر برای نقش‌آفرینی در سه‌گانه هابیت در نقش تراندوئیل و حضور در سریال Halt and Catch Fire  شناخته می‌شود. او برای بازی در سریال Pushing Daisies در سال 2008 کاندید جایزه امی و گلدن گلوب برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در بخش سریال کوتاه شد. نقش‌آفرینی او در فیلم Soldier’s Girl نیز یک کاندیدی گلدن گلوب را برای او به همراه داشت. از دیگر آثار مشهور او می‌توان به Guardians of the Galaxy ، Captain Marvel و Lincoln اشاره کرد.

لی پیس در نقش برادر دی، عضو میانسال مجموعه‌ای از کلون‌های ژنتیکی کلئون اول که به عنوان امپراتورِ امپراتوری 12000 ساله کهکشانی سلطنت می‌کند، نقش‌آفرینی کرده است. پیس همچنین کلئون اول را در دوران اوج خود به تصویر می کشد.

همچنین بخوانید :

لائورا بیرن در نقش اتو دمرزل

سریال Foundation

لائورا بیرن (Laura Birn) متولد 25 آوریل 1981 (5 اردیبهشت 1360) هنرپیشه اهل فنلاند است.  او در فیلم‌های فنلاندی مشهوری مانند Helmiä ja sikoja، Lupaus و Christmas Story نقش‌آفرینی کرده است. بیرن همچنین در فیلم‌های هالیوودی A Walk Among the Tombstones و Purge نیز حضور داشته.

لائورا بیرن در سریال Foundation در نقش اتو دمرزل، ماژوردوموی امپراتورها و یکی از آخرین اندرویدهای بازمانده از جنگ ربات‌های باستانی ایفای نقش کرده است.

همچنین بخوانید :

ترنس مان در نقش برادر داسک

سریال Foundation

ترنس مان (Terrence Mann) متولد 1 جولای 1951 (9 تیر 1330) خواننده، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون آمریکایی است. لو عمده شهرتش را برای حضور در تئاترهای برادوی، به خصوص تئاترهای Cats، Barnum، The Scarlet Pimpernel و The Rocky Horror Show بدست آورد. او برای نقش‌آفرینی‌اش در تئاترهای Les Misérables ، Beauty and the Beast و Pippin کاندید جایزه تونی نیز شده است. از آثار تلویزیونی و سینمایی مشهور مان می‌توان به: The Blacklist، Solarbabies، Sense8 و سریال Foundation اشاره کرد.

ترنس مان در سریال بنیاد در نقش برادر داسک (کلئون یازدهم، دوازدهم و شانزدهم)، بزرگ‌ترین عضو مجموعه‌ای از کلون‌های ژنتیکی کلئون اول نقش آفرینی کرده است که از وظایف خود به عنوان امپراتور بازنشسته شد. مان همچنین یک کلئون سالخورده را نیز به تصویر می‌کشد.

همچنین بخوانید :

نمرات سریال بنیاد

مجموع نمراتی که در نقد سریال Foundation در وبسایت Rotten Tomatoes منتشر شد به عدد 88 رسید. این سریال از وبسایت Metacritic نیز نمره 64 را دریافت و در وبسایت IMDB نمره 7.5 را ثبت کرد. در ادامه تعدادی از نقدهای منتشر شده از این سریال بر روی وبسایت Metacritic را می‌بینیم.

سریال بنیاد

Collider/ لیز شنون میلر: 91

نقد سریال Foundation فصل اول: با وجود ایده‌های بزرگ و داستان‌های پیچیده، سریال بنیاد به علت وجود روایت‌های همزمانش گاهی اوقات بیش از اندازه درهم به نظر می‌آید. اما در مجموع عملکرد خوبی در تعریف این روایت‌ها از خود نشان می‌دهد که باعث می‌شود داستان فردی شخصیت‌ها برای بیننده درگیر کننده باشد و انتظار سرنوشت آنها را بکشد.

IGN/ رافائل موتومایور: 90

نقد فصل دوم سریال بنیاد: ​​فصل 2 نشان می دهد که چرا Foundation یک اثر تخیلی مورد احترام است که داستانی لایه لایه و با مضامین عمیق را بررسی می‌کند و در عین حال یک رویداد تلویزیونی پرفروش است که جلوه‌های بصری فوق العاده‌ای ارائه می‌دهد. این فصل با تمرکز بر تعریف داستان‌های شخصی‌تری از کارکترها، با ارائه درام علمی تخیلی جذاب‌تر، داستان کلی را معنادارتر می‌کند.

همچنین بخوانید :

Paste/ کریستین رید: 76

نقد فصل 1: حتی با وجود شخصیت‌های جذاب، سریال Foundation در طول تعریف داستان خود دچار لغزش می‌شود. با وجود خطوط زمانی متناقض و نقص‌های فنی بی‌شمار، این سریال حماسی ممکن است به چیزی بیشتر از پیش‌گویی‌های ریاضی نیاز داشته باشد تا بینندگان هفته به هفته به تماشایش بنشینند.

TIME/ جودی برمن: 70

نقد فصل 1: گذراندن قسمت‌های اولیه Foundation می‌تواند یک کار طاقت‌فرسا باشد، زیرا شما برای درک کردن آن نیاز به بازپخش چندباره سکانس‌ها دارید تا بتوانید دیالوگ‌های عجولانه‌ای را که از نظر مفهومی مبهم هستند متوجه شوید. اگر مقداری صبر به خرج دهید از سریال لذت خواهید برد زیرا داستان‌سرایی با شروع قسمت چهارم به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد.

Chicago Tribune/ نینا متز: 50

نقد فصل 1: علیرغم استعداد فراوان تیم بازیگری، فیلمنامه بارها و بارها بیننده را ناامید می‌کند. حتی یک خط دیالوگ هوشمندانه یا به یاد ماندنی در این سریال توجهم را جلب نکرد. تعداد بسیار کمی از شخصیت‌‌ها متمایز ظاهر می‌شوند.

Decider/ جوئل کلر: 40

بررسی فصل 1: بنیاد داستانی گیج‌کننده را از پیروزی یک تمدن بر سرنوشت تاریکی که برای آن پیش‌بینی شده است تعریف می‌کند. ما دوست داریم در چنین داستان‌هایی نشانه‌هایی از امید و انسانیت را ببینیم، اما قسمت اول این سریال آنقدر کسل‌کننده است که نمی‌تواند توجهی را به خود جلب کند.

همچنین بخوانید :

نکات جالب سریال بنیاد

  • آسیموف در ابتدا Foundation را به‌عنوان یک مجموعه داستان کوتاه در مجله Astounding بین ماه می 1942 تا ژانویه 1950 بر اساس ایده‌هایی‌هایی که از کتاب تاریخ زوال و سقوط امپراتوری روم نوشته شده توسط ادوارد گیبون به دست آورده بود، منتشر شد.
  • در دنیای سه‌گانه اصلی Foundation و همچنین Foundation’s Edge که به عنوان دنباله‌ای برای سه‌گانه اصلی منتشر شده بود، ربات‌ها ناشناخته بودند. در سه رمان بعدی، آسیموف این موضوع را مجدداً مورد بررسی قرار داد و جهان‌های Robot و Foundation را ادغام کرد. این به نوبه خود به روبات‌ها اجازه داد تا در دو کتاب پیش درآمدی که آسیموف بعد‌ها نوشته ظاهر شوند. حضور یک شخصیت رباتیک در سریال نشان دهنده این است که این اقتباس تلویزیونی صرفاً بر اساس سه گانه اصلی نیست، بلکه بر اساس جهان یکپارچه‌ایست که توسط آسیموف ایجاد شده است.
  • ژانر سریال Foundation، علمی-تخیلی و درام است.
  • در مجموع ۲ فصل، تعداد قسمت های سریال بنیاد به ۲۰ عدد می‌رسد.

سخن پایانی

زمان پخش فصل دوم سریال بنیاد از تاریخ 14 جولای 2023 (23 تیر 1402) تا 15 سپتامبر 2023 (24 شهریور 1402) است و تا به الان 5 قسمت از آن منتشر شده. با توجه به عملکرد خوب فصل دوم سریال بنیاد در نگاه بینندگان و منتقدین، به دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک ساخت فصل سوم این سریال نیز تایید شود.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا