درهم برهم

لنگر انداختن: یک تکنیک خاص در NLP

لنگر انداختن: یک تکنیک خاص در NLP

ساعت 18 شب در استانبول از محل کار خارج شدی و با ماشینت در ترافیک گرفتار شدی. هوا فوق العاده گرم است، شما خسته هستید، شکم شما از گرسنگی غرغر می کند. در حالی که در ترافیک سپر به سپر استرس داشتید، رادیو را روشن کردید و آهنگی پخش شد.

nlp çapalama

آهنگ عالی که سال گذشته در تعطیلات خود با همسرتان در ساحل لذت می بردید به آن گوش دادید. در یک لحظه، حال و هوای شما تغییر کرد، استرس شما در ترافیک با یک لبخند بزرگ جایگزین شد. این معجزه بیل زدن است!

امروز می خواهم یک تکنیک ساده NLP را توضیح دهم که می توانید در زندگی روزمره خود از آن استفاده کنید و فکر می کنم برای شما و عزیزانتان بسیار مفید خواهد بود. نام تکنیک ما “Hoeing” است. قبل از ارائه اطلاعات در مورد موضوع، اجازه دهید به طور خلاصه در مورد چیستی NLP و نحوه عملکرد آن صحبت کنیم.

NLP چیست؟

“NLP” در انگلیسی “برنامه‌نویسی زبانی عصبی” و در ترکی “کنترل رفتار ادراکی” است. یا “برنامه ریزی زبانی عصبی”. اگرچه این موضوع ممکن است هنگام استفاده از عبارات اصطلاحی، فرد را به یاد یک برنامه دکترا بیاندازد، “NLP” و تکنیک های آن در واقع بسیار ساده هستند. حتی می‌توانم بگویم که اغلب اوقات بدون اینکه متوجه باشیم از آن استفاده می‌کنیم.
NLP مجموعه‌ای از روش‌هایی است که برای کمک به بهتر شدن افراد طراحی شده است. پس از انجام آزمایشات مختلفی که از دهه 70 بر روی آن انجام شد، تا به امروز زنده مانده است. “روش لنگر انداختن” که امروز در مورد آن صحبت خواهیم کرد یکی از محبوب ترین برنامه های NLP است.

روش هوئینگ

لنگرها باعث ایجاد ارتباط یا خاطراتی می شوند که می توانند ما را در حالت مثبت یا منفی قرار دهند. ما از پنج اندام حسی خود استفاده می کنیم: بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی. این حواس که ما را قادر به درک جهان می کنند، رویدادها و موقعیت ها را در ناخودآگاه ما نیز ثبت می کنند. به عنوان مثال، اگر کودکی که با قیچی برش های دستی انجام می دهد، به طور تصادفی انگشت خود را بریده و انگشت خود را در بیمارستان بخیه می زند، این کودک ممکن است ناخودآگاه آنچه را که احساس می کند با حواس بینایی و لامسه خود به عنوان “قیچی ابزار خطرناکی است” رمزگذاری کند. /p>

کودکی که قبل از تصادف هیچ فکر منفی در مورد قیچی نداشت، ممکن است بعد از تصادف از قیچی بترسد و از انجام کارهای دستی مورد علاقه خود طفره رود. در چنین حالتی کودک هرگاه قیچی می بیند حادثه را به یاد می آورد و در برداشتن قیچی تردید می کند. این نمونه ای از بیل زدن است. در اثر تصادف، کودک نظر منفی نسبت به قیچی داشت. قیچی به عنوان یک شی، هر زمان که کودک آن را ببیند، یک آلارم بصری ایجاد می کند، شاید حتی باعث ایجاد احساس درد در انگشت او شود. ادراکات می توانند سوابق مثبت یا منفی را در ناخودآگاه فرد آشکار کنند.

برای جلوگیری از ترس این کودک از قیچی، می توان لنگر را در موقعیت دیگری انجام داد. به عنوان مثال، با نشان دادن یکی از کاردستی های قبلی خود که بسیار از آن راضی بود به کودک نشان داد، و او را به این فکر کرد که در حین ساخت این برش چه حسی داشت، چه حس خوبی داشت، می توان کدهای مثبتی در مورد قیچی در ناخودآگاه او ثبت کرد. برای مثال دیگر، اگر کودک در آینده به طور حرفه ای به خیاطی یا آرایشگری علاقه مند شود، به طور خودکار دانه های منفی بین او و قیچی را تغییر می دهد و به جای آن دانه های جدیدی می کارد.

هوینگ چگونه انجام می شود؟

شما ساعت 18:00 شب در استانبول از محل کار خارج شدید و با ماشین خود در ترافیک گرفتار شدید. هوا فوق العاده گرم است، شما خسته هستید، شکم شما از گرسنگی غرغر می کند. در حالی که در ترافیک سپر به سپر استرس داشتید، رادیو را روشن کردید و آهنگی پخش شد. آن آهنگ عالی که سال گذشته در تعطیلات خود با همسرتان در ساحل لذت می بردید به آن گوش دادید. در یک لحظه، حال و هوای شما تغییر کرد، استرس شما در ترافیک با یک لبخند بزرگ جایگزین شد. این معجزه بیل زدن است!
هول ها را می توان با حواس پنجگانه ما درک کرد و همچنین می تواند در ذهن ما ایجاد شود.

به عنوان مثال، ممکن است یک رویداد حسی به طور ناگهانی در ذهن ما ظاهر شود و این ممکن است یک احساس خوب یا بد را برانگیزد. بوی قهوه، دعوای زن و شوهر، آدمی که زنگ می‌زنی تلفن همراهشان را جواب نمی‌دهد. لنگرها می توانند به طور خود به خود در طول روز توسعه یابند یا می توانند آگاهانه برنامه ریزی شوند. برای مثالی از برنامه نویسی آگاهانه، وقتی من بچه بودم، پدربزرگم دوست داشت ته دیگ پودینگ را با قاشق بتراشد و بخورد. هر وقت در خانه پودینگ درست می شد ته دیگ را می تراشید و با من می خورد. در آن هنگام به من گفت: «هر وقت ته دیگ پودینگ را می تراشی مرا به یاد بیاور». این اقدام بچه گانه که با کمال میل انجامش دادم باعث شد لنگر شوم. پدربزرگم را به یاد می‌آورم که ته دیگ پودینگ را با قاشق می‌خرید.

یک تمرین ساده بیل زدن

حالا بیایید با هم یک تمرین بیل زدن انجام دهیم. ابتدا به یک مکان آرام بروید. حتی در صورت تمایل می توانید شمع، بخور و … بخرید. می توانید آن را بسوزانید. می توانید برخی از موسیقی های آرام بخش را در رایانه یا تلفن خود روشن کنید. ممکن است کافی باشد که «موسیقی آرام» را در نوار جستجوی YouTube تایپ کنید. در یک موقعیت راحت بنشینید و چند نفس عمیق از طریق بینی خود بکشید. سعی کنید ذهن خود را پاک کنید و بدن خود را آرام کنید.

meditasyon

وقتی به آرامش خاصی رسیدید، سعی کنید لحظه ای را به یاد بیاورید که بسیار خوشحالتان کرد و انرژی شما را افزایش داد. این می تواند یک موفقیت باشد، می تواند یک تعطیلات باشد، می تواند لحظه ای باشد که شما را با صدای بلند بخنداند، می تواند یک شام عاشقانه باشد. این لحظه ای را که در ذهن خود تجسم می کنید به طور کامل بررسی کنید. چی میبینی؟ صداها را به خاطر بسپار آیا می توانید بو را تشخیص دهید؟ هنگامی که شروع به تجربه این لحظه در ذهن خود می کنید که به معنای واقعی کلمه به شما شور و شادی می دهد، انگشت شست و اشاره خود را با هم لمس کنید. شما می توانید کار دیگری انجام دهید، این قانون نیست. به عنوان مثال، می توانید انگشت کوچک دست راست خود را با دست چپ خود فشار دهید. تا زمانی که اقدامی که انجام می دهید منحصر به فرد باشد.

اکنون سعی کنید با فکر کردن به چیز دیگری این لحظه را بشکنید. به عنوان مثال، مراقب تلفن خود باشید، موسیقی را تغییر دهید و غیره. باز هم انگشت کوچک دست راست را با دست چپ فشار دهید. دوباره آن روحیه شاد و پرشور را احساس خواهید کرد. اگر نه، دوباره امتحان کنید. حالا داروی ما آماده است. وقتی احساس خیلی بدی دارید، انجام لنگری که قبلا آماده کرده بودید (فشردن انگشت کوچک و غیره) شما را به حالتی برمی گرداند که در آن احساس بسیار خوبی دارید. وقتی این کار را مکرر انجام می دهید (هر بار که ناراحت می شوید)، ناخودآگاه شما لنگر انداختن را می پذیرد. کاری که بعدا باید انجام دهید این است که از لنگرهایی پیروی کنید که در طول روز شما را خوشحال و ناراحت می کند. آیا زنگ تلفن در شب آرامش شما را مختل می کند؟ من تعجب می کنم این چه لنگر است؟ آیا هنگام خوردن شیرینی احساس بدی دارید؟ شاید چیزی که قبلاً با شیرینی مرتبط بودید؟ چرا صدای گریه کودک را دوست ندارید؟ آیا سال ها پیش در حالی که فرزندتان گریه می کرد با همسرتان دعوا داشتید؟ تغییر این شرایط و موقعیت های مشابه با روش هولینگ امکان پذیر است. برای همه شما ماه آگاهانه و لذت بخشی آرزو می کنم.

شما می توانید با NLP یک “نابغه” باشید!

حتما بخوانید : تنها چیز ثابت: تغییر
چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا