سلامت

قند زیاد: عواقب سلامتی

قند زیاد: عواقب سلامتی

قند زیاد: عواقب سلامتی

Trop de sucre : les conséquences sur la santé

مثل نمک، شکر نیز یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد بدن انسان و عملکردهای شناختی آن اما مانند سایر غذاها، مصرف زیاد آن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

تعریف قندهای مختلف

شکر یک کربوهیدرات است، یک ماده طبیعی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. بسته به ویژگی های آن، کم و بیش سریع توسط بدن جذب می شود. این خاصیت انرژی دادن و همچنین افزایش سطح انسولین را دارد. بنابراین قندهای سریع احتمالاً شما را سریعتر گرسنه می کنند. برعکس، قندهای آهسته، به عنوان مثال در ماکارونی، چند ساعت بعد به تدریج آزاد می شوند و انرژی ثابتی را ارائه می دهند.

قندهای سریع

بسته به منبع اصلی شکر فست، انواع مختلفی دارد:

فروکتوز

این قند میوه و عسل است. بسته به گونه، آنها حاوی درصد بالاتر یا کمتری هستند. بنابراین مصرف میوه به معنای مصرف فروکتوز است. اما در این مورد، محصولات طبیعی غنی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامتی مفید است. با این حال، به خصوص در مورد دیابت، نباید از آن سوء استفاده کرد.

ساکارز

عمدتاً از گیاهان می آید و از چغندرقند و نیشکر شروع می شود. این رایج ترین شکر در فروشگاه ها است.

دکستروز

شکر حاصل از ذرت معمولاً دکستروز نامیده می شود.

مالتوز<. p dir="ltr" role="presentation">این قند از نشاسته جو یا ذرت استخراج می شود.

شربت گلوکز

این یک قند مایع است که از نشاسته به دست می آید و عمدتاً توسط تولید کنندگان استفاده می شود.

قندهای آهسته

اینها کربوهیدرات‌های پیچیده، شاخص گلیسمی پایین هستند و به دلیل ویژگی‌های تغذیه‌ای‌شان برای سلامتی مفید هستند. آنها در ماکارونی، حبوبات (عدس، نخود، لوبیا و غیره) یافت می شوند.

تفاوت بین شکر تصفیه شده و تصفیه نشده چیست؟

ابتدا باید تعداد معینی از ایده های دریافتی روشن شود. در فرانسه 90 درصد شکر از چغندر به دست می آید و به طور طبیعی سفید است. بنابراین، شکری که در سوپرمارکت می‌خرید، برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، تصفیه نشده است.

با این وجود، از شکر قهوه‌ای اجتناب کنید. شکر تصفیه شده ای است که رنگ کاراملی به آن اضافه شده است. فقط شکر قهوه ای تصفیه نشده (95 درصد شکر قهوه ای تولید شده) خواص تغذیه ای خود را حفظ کرده است.

یک قند نیشکر کامل حاوی مواد معدنی زیادی است. مانند منیزیم، روی، مس. همچنین طعم واضحی را به ارمغان می آورد، ایده آل برای تقویت دسرها، به طور معمول.

روش های دیگر برای شیرین کردن

راه‌های دیگری برای شیرین کردن دسرها یا قهوه صبح‌تان با قندهای گیاهی وجود دارد، اما شاخص گلیسمی پایین‌تری نسبت به قندهای معمولی دارند. بنابراین سطح انسولین خون را کمتر افزایش می دهند:

  • شربت آگاو;
  • استویا;
  • خرنوب؛
  • ملاس سیاه.
شاخص گلیسمی (GI) چیست؟

دانستن شاخص گلیسمی یک غذا به شما این امکان را می دهد که بدانید اگر به سرعت سطح انسولین خون را افزایش دهد. انسولین اثر کاهش سطح قند را دارد. و وقتی بیش از حد افت کند، احساس گرسنگی افزایش می یابد. این منجر به هوس و در نتیجه افزایش وزن می شود.

غذاهایی که باعث افزایش زیاد سطح قند می شوند دارای شاخص گلیسمی بالای 50 هستند. اینها برای مثال نان سفید (70)، برنج سفید زودپز (85)، یا حتی موز (60) هستند. اما مراقب باشید، این بدان معنا نیست که آنها باید از رژیم غذایی حذف شوند. به عنوان مثال، یک موز علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری، انرژی را به عنوان میان وعده یا بعد از یک جلسه ورزشی افزایش می دهد.

خوردن غذاهای بسیار شیرین یا نوشیدن روزانه نوشابه های گازدار به طور گسترده اثرات سلامتی ثابت شده است.

دیابت نوع 2، می گوید “دیابت شیرین”

مستقیماً با مصرف بیش از حد شکر در ارتباط است. عمدتا افراد بالای 50 سال را مبتلا می کند. عواقب طولانی مدت، در صورت عدم درمان، می تواند جدی باشد: بیماری های قلبی عروقی، مشکلات چشمی، خطر عفونت، نارسایی کلیه و غیره.

<.>

در حالی که مطالعات گاهی اوقات بین مصرف شکر و خطر افزایش وزن متناقض است، برخی از عناصر باعث می‌شود که فرد فکر کند شکر نقش دارد، اما غیرمستقیم. بنابراین، افزایش سریع سطح انسولین باعث افزایش احساس گرسنگی در خارج از زمان غذا می شود که منجر به پرخوری می شود. با این حال، شکر به تنهایی مسئول افزایش وزن نیست.

مراقب قندهای پنهان باشید

قندهای پنهان آنهایی هستند که در محصولات صنعتی وجود دارد. حتی برخی از محصولات مرزه حاوی قند هستند که گاهی اوقات به عنوان شربت گلوکز روی بسته بندی ذکر شده است. در همه موارد، این محصولات سطح قند خون را افزایش می دهند: در وعده های غذایی آماده، نان ساندویچ سفید، سس ها، میوه های خشک یا حتی غلات فرآوری شده.

درمان های ضد اثرات قند

درمان دارویی در برابر اثرات قند تنها در مورد دیابت نوع 2 ضروری است. پزشک معالج شما ابتدا یک رژیم غذایی مناسب تجویز می کند یا از شما دعوت می کند تا با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. بسته به وضعیت شما، ممکن است پروتکلی تنظیم کند یا 2 یا 3 ماه صبر کند تا نتایج رژیم را ارزیابی کند.

داروهایی که برای مقابله با اثرات قند تجویز می شوند، داروهای ضد دیابت خوراکی خط اول (ODA) هستند. بسته به مورد، آنها تولید انسولین را تثبیت، کند یا افزایش می دهند.

انسولین درمانی (تزریق انسولین به خون). ) تنها زمانی مداخله می کند که درمان اولیه مؤثر نباشد و در موارد خاص (بارداری، سایر آسیب شناسی ها).

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا