سلامت

فیزیولوژی تغذیه با شیر مادر

فیزیولوژی تغذیه با شیر مادر

فیزیولوژی تغذیه با شیر مادر

شیردهی یک فرآیند طبیعی است اما می‌تواند برای تازه مادران نیز زمان گیج‌کننده‌ای باشد. درک فیزیولوژی شیردهی برای شروع آن برای شما بسیار مفید خواهد بود. این همه اطلاعاتی است که برای آماده شدن برای این ماجراجویی نیاز دارید!

راه اندازی تولید شیر

آغوز

در طول بارداری، مایع غلیظ و زرد رنگی به نام آغوز تولید می کنید. این یک تولید اولیه شیر است که به لطف افزایش هورمون پرولاکتین از هفته شانزدهم بارداری شروع می شود. این شیر بسیار مغذی، سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آنتی بادی است.

*نکته: ترکیبات آغوز بسته به نیاز نوزاد متفاوت است. متولد شده و می خواهد. اگر زودتر زایمان کردید ثروتمندتر باشید
*

آغوز یک بمب انرژی واقعی برای نوزاد است. همچنین بسیار شور است، به مبارزه با کم آبی نوزاد کمک می کند. بنابراین نوزاد نیازی به جذب مقادیر زیاد ندارد: 1 تا 5 میلی لیتر در هر بار شیر خوردن برای او کافی است.

آغوز همچنین سرشار از ایمونوگلوبولین است! این یک پروتئین ضروری است که به طور قابل توجهی ایمنی را تقویت می کند و آنتی بادی ها را به کودک منتقل می کند و از آن در برابر عفونت های ویروسی و باکتریایی محافظت می کند. ما اغلب در مورد آن به عنوان اولین واکسن برای نوزادان صحبت می کنیم!

ورود شیر

بعد از اخراج از جفت، هورمون‌های بارداری (پروژسترون و هورمون جفت لاکتوژنیک) که تاکنون تولید شیر را مهار کرده‌اند، شروع به کاهش می‌کنند.

سپس تولید شیر توسط دو هورمون آغاز می‌شود: پرولاکتین و اکسی توسین در طول افت، که اغلب رخ می دهد 3 تا 5 روز پس از تحویل، آغوز ابتدا جای خود را به شیر انتقالی می دهد و سپس، حدود دو هفته بعد، شیر بالغ می شود.

*برای دانستن: افزایش شیر می تواند به تعویق بیفتد. بعد از سزارین، در یک زن مبتلا به چاقی، دیابت یا پس از زایمان سخت.
*

تولید شیر

تحریک سینه با مکیدن نوزاد، گیرنده های آرئولار (که در لبه های هاله پستانی) و اطلاعات را مستقیماً به مغز می فرستد و سپس دو هورمون اصلی شیردهی را ترشح می کند:

  • پرولاکتین > که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود، تولید شیر را در آلوئول ها تحریک می کند. عشق یا خوشبختی، سلول های میواپیتلیال اطراف آلوئول ها و مجاری شیر را منقبض می کند که منجر به خروج شیر می شود.

از سوی دیگر. هنگامی که سلول پر از شیر است، یک FIL (عامل بازدارندگی شیردهی) ایجاد می شود و تولید را مسدود می کند. هنگامی که سلول خالی می شود، FIL همراه با شیر تخلیه می شود و تولید دوباره شروع می شود.

بدانید که هر چه کودک شما موثرتر شیر بخورد، سینه های شما بیشتر تخلیه می شود و شیر تولید می شود!

بنابراین شیردهی به لطف ساکشن کودک شما تنظیم می شود. طبیعت به خوبی ساخته شده است، ظرفیت تولید شما با نیازهای او سازگار است.

در سینه های شما چه می گذرد؟

سینه ها یک کارخانه واقعی برای تولید شیر هستند! آنها از دوران بلوغ و به ویژه در طول بارداری برای آن آماده می شوند.

  • شبکه خون آب و مواد مغذی لازم برای تولید شیر را تا سینه های شما فراهم می کند. علاوه بر این، متوجه می‌شوید که رگ‌های شما در دوران بارداری بیشتر دیده می‌شوند: به این دلیل است که باید چیزی برای تولید سینه‌های خود فراهم کنید!
  • در سینه‌ها، تحت تأثیر پرولاکتین، سلول ها فعال می شوند و به طور مداوم شیر ذخیره شده در جیب های کوچک، آلوئول ها، که به صورت خوشه ای گروه بندی شده اند، تولید می کنند.
  • سلول های عضلانی این خوشه های کوچک را احاطه کرده اند. هنگامی که کودک شما شیر می دهد، تحت تأثیر اکسی توسین منقبض می شود و در نتیجه آلوئول ها را در شبکه ای از مجاری که به نوک سینه می رسد خالی می کند. آنها مانند پمپ های کوچک عمل می کنند و اجازه خروج شیر را می دهند.
  • در اطراف و به خصوص در پشت آلوئول ها، چربی از این کارخانه ها در برابر ضربه محافظت می کند.
  • همچنین تغییرات نوک سینه های خود را در طول بارداری مشاهده خواهید کرد: آرئولا (منطقه دایره ای اطراف نوک پستان) در واقع گشاد و تیره شده است (که به کودک شما امکان می دهد آن را بهتر شناسایی کند) سل مونتگومری، که نقطه‌ای در ناحیه آرئول است، رشد می‌کند و مایعی ترشح می‌کند که این ناحیه حساس را روان می‌کند و بویی می‌دهد که کودک را هدایت می‌کند.

ما اغلب سینه ها را در دوران شیردهی با درختان در فصل بهار مقایسه می کنیم: جوانه ها در دوران بارداری و به ویژه پس از زایمان تکثیر می شوند و شکوفا می شوند. شاخه ها و تنه شیر را به سمت نوک سینه و دهان کودک هدایت می کند. برای شما بهاری زیبای شیردهی آرزو می کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا