سلامت

علائم یائسگی: علائم شروع یائسگی چیست؟

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد

در اینجا، ما به برخی از علائم یائسگی، چرایی بروز آنها و اینکه چگونه می توانید به خودتان کمک کنید، نگاه می کنیم. اگر نگران یائسگی هستید یا فکر می کنید ممکن است یائسگی زودرس را تجربه کنید، بهترین کار این است که به پزشک عمومی خود مراجعه کنید. آنها قادر خواهند بود مشکلات شما را تشخیص دهند و درمان مناسب را تعیین کنند.

علائم یائسگی

وقتی استرس بدون بیشتربا تجزیه و تحلیل 50 علامت رایج یائسگی، و تعداد جستجوهای مرتبط در گوگل در هر ماه در ایران، دریافت که افزایش وزن بیشترین جستجوی ماهانه را داشته و به دنبال آن تعریق شبانه قرار دارد. سایر علائمی که معمولاً جستجو می شوند عبارتند از گرگرفتگی، ریزش مو و اضطراب (همانطور که در زیر نشان داده شده است)، و همچنین سردرد، نفخ، درد سینه و درد مفاصل.

1. گرگرفتگی

چرا این اتفاق می افتد: شاید یکی از علائمی که بیشتر با یائسگی همراه است، سه زن از هر چهار زن در این زمان از زندگی گرگرفتگی را تجربه کنند. معمولاً چند دقیقه طول می کشد، گرگرفتگی می تواند باعث شود صورت، گردن و سینه شما داغ و قرمز شود و باعث تعریق شما شود. برخی از زنان در طول گرگرفتگی احساس ضعف یا بیماری می کنند. مقداری که در روز دریافت می کنید می تواند متفاوت باشد و معمولاً برای حدود دو تا سه سال اتفاق می افتد. نیکی ویلیامز، متخصص تغذیه، متخصص سلامت زنان می گوید: “از آنجایی که استروژن در تنظیم دمای شما نقش دارد، گرگرفتگی و تعریق شبانه ممکن است با شروع نوسان استروژن رخ دهد.”

نحوه درمان : به دنبال مرگ یائسگی(‘ واقعاً می تواند علائم را بهبود بخشد. نیکی فیتواستروژن‌های مبتنی بر مواد غذایی را پیشنهاد می‌کند – مانند دانه‌های کتان، عدس، سویای ارگانیک. او می گوید: اینها می توانند برای تنظیم سطح استروژن مفید باشند. هالی زوکولان، مربی بهداشت تغذیه ، همچنین توصیه می کند “رژیم غذایی سالم و متعادل پر از چربی های سالم، مواد معدنی و ویتامین ها، فیبر و پروتئین با کیفیت خوب.”

لحظه ای به بررسی استرس زندگی خود نیز اختصاص دهید، زیرا این می تواند بر هورمون های شما تأثیر بگذارد و علائم را تشدید کند. هالی می‌افزاید: «کاهش سطح استرس، مدیتیشن، حرکات سبک (مانند یوگای ملایم و حرکات کششی)، روزنامه‌نگاری و تنفس همگی می‌توانند به کاهش کورتیزول، هورمون استرس شما کمک کنند. مکمل هایی مانند بلک کوهوش نیز ممکن است به گرگرفتگی کمک کند.

با این حال، اگر گرگرفتگی شما شدید باشد، نیکی درمان جایگزینی هورمونی (HRT) را توصیه می کند. اگرچه برای همه مناسب نیست، اما می تواند برای دیگران عالی باشد. او می گوید: «به سراغ ژل، چسب یا اسپری استروژن مشابه بدن بروید.

2. تعریق شبانه

چرا این اتفاق می افتد: همانطور که می توانید در طول روز دچار گرگرفتگی شوید، می توانید عرق شبانه نیز داشته باشید. اینها، مثلاً هالی، ناشی از «تغییرات در سطوح هورمونی شما است که بر کنترل دمای بدن شما تأثیر می‌گذارد». آنها می توانند باعث ایجاد احساس بی قراری و ناراحتی شوند و بر خواب شما تأثیر بگذارند. گاهی اوقات، اگر واقعاً بد هستند، ممکن است مجبور شوید ملافه و لباس شب خود را عوض کنید.

نحوه درمان : مانند گرگرفتگی، به رژیم غذایی خود توجه کنید. هالی می گوید: «به طور مشابه با گرگرفتگی، خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل پر از چربی های سالم، مواد معدنی و ویتامین ها، فیبر و پروتئین با کیفیت خوب می تواند به تعریق شبانه کمک کند.

هالی همچنین توصیه های مشابهی را در مورد کاهش سطح استرس به کار می گیرد که برای گرگرفتگی انجام می دهد. بنابراین مدیتیشن، حرکات سبک، یادداشت روزانه و تنفس برای کاهش هورمون استرس، کورتیزول، و – دوباره – مکملی مانند بلک کوهوش.

3. پریودهای نامنظم

چرا این اتفاق می افتد: از آنجایی که بدن زنان هورمون های کمتری مانند استروژن و پروژسترون تولید می کند، دوره های ما می تواند نامنظم تر شود. برعکس، برخی از زنانی که در تمام طول عمر خود پریودهای نامنظم داشته اند ممکن است متوجه شوند که دوره های قاعدگی آنها کمی قابل پیش بینی تر می شود. هالی می‌گوید: «یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود، بنابراین دوره قبل از یائسگی – که به عنوان پیش یائسگی شناخته می‌شود – زمانی است که دوره‌های نامنظم شروع می‌شود. “قاعدگی می تواند سبک تر یا سنگین تر، کمتر و نامنظم شود.”

نحوه درمان : هالی می‌گوید: «قاعدگی‌های نامنظم در دوران پیش از یائسگی بسیار طبیعی است، بنابراین جای نگرانی نیست. ما می‌خواهیم تا آنجا که می‌توانیم هورمون‌هایمان را متعادل کنیم تا علائم یائسگی را کاهش دهیم، بنابراین مطمئن شوید که یک رژیم غذایی بسیار متعادل پر از چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی، مقدار زیادی سبزیجات چلیپایی و غذاهای با فیبر بالا داشته باشید.

علاوه بر تطبیق رژیم غذایی برای کمک به مدیریت علائم، داشتن یک دفترچه خاطرات یا استفاده از برنامه قاعدگی و یادداشت کردن تفاوت های قابل توجه نیز ارزش دارد. علاوه بر سبک‌تر یا سنگین‌تر شدن دوره‌های قاعدگی، برخی از زنان متوجه می‌شوند که دوره‌های قاعدگی زمانی دردناک‌شان ناپدید می‌شود، در حالی که برخی دیگر متوجه می‌شوند که دردناک‌تر می‌شوند (اگر بدتر شد به پزشک عمومی خود مراجعه کنید). نکته مهم دیگر این است که همیشه نوار بهداشتی، تامپون یا فنجان قاعدگی را در کیف خود داشته باشید تا دچار کوتاهی نشوید، زیرا ممکن است به طور ناگهانی و غیرمنتظره پریود شوید.

4. مشکل در خواب و/یا تغییرات خلقی

چرا این اتفاق می‌افتد: احتمالاً دانستن این موضوع که مشکلات خواب و/یا تغییرات خلقی از علائم رایج یائسگی هستند، چندان شگفت‌انگیز نخواهد بود. نیکی به ما می گوید که “هورمون ها شروع به کاهش می کنند، می تواند روی خواب و خلق و خوی شما تاثیر بگذارد.” تغییرات هورمونی که در طول یائسگی تجربه خواهید کرد می تواند باعث شود در طول روز احساس خواب آلودگی زیادی داشته باشید و سپس نتوانید در شب بخوابید. برای اضافه کردن توهین به آسیب، تعریق شبانه می تواند شما را از خواب بیدار کند که در نهایت سرتان را تکان دهید!

همه ما می‌توانیم زمانی که پریودمان به پایان می‌رسد، احساساتی شویم یا به افراد ضربه بزنیم – و زمانی که علائم یائسگی را تجربه می‌کنیم، مشابه است. یائسگی می تواند شما را افسرده، مضطرب و در موارد شدید افکار خودکشی کند. ممکن است احساس کنید که نمی توانید با مسائل کنار بیایید و احساس کنید در حال از دست دادن خود و زنانگی خود هستید. اگر آشنا به نظر می رسد، لطفا در سکوت رنج نکشید. به پزشک عمومی خود مراجعه کنید اما کاملاً واضح باشید که فکر می‌کنید خلق ضعیف شما ممکن است به علائم یائسگی مرتبط باشد – گزارش 2019دریافتند که بیش از یک سوم از زنان یائسه در زمانی که درمان‌های دیگری مانند HRT مناسب‌تر بود، داروهای ضد افسردگی دریافت می‌کردند.

نحوه درمان : توصیه های قبلی هالی برای کاهش سطح استرس با مدیتیشن، حرکات سبک، یادداشت روزانه و تنفس، همگی برای تشویق به خواب شبانه آرام اعمال می شود. او می افزاید: «سعی کنید از خوردن بیش از حد قند و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید، زیرا این می تواند خواب را مختل کند، در حالی که نیکی توصیه می کند که «خوردن کربوهیدرات های پیچیده را توصیه می کند، زیرا این مواد می توانند به تعادل قند خون و تامین مواد مغذی حیاتی به مغز کمک کنند.»

هالی می‌گوید: اگر می‌خواهید مکمل‌ها را امتحان کنید، نشان داده شده است که مخمر سنت جان به بهبود کیفیت و مدت خواب کمک می‌کند. قبل از شروع مصرف خارمریم با پزشک عمومی خود مشورت کنید، زیرا می تواند با سایر داروها مانند داروهای ضد افسردگی خاص واکنش نشان دهد.

5. خشکی واژن

چرا این اتفاق می افتد: باز هم این هورمون ها هستند. هالی می‌گوید: با کاهش سطح استروژن، پوست و بافت‌های پشتیبان اطراف فرج و واژن بسیار نازک‌تر، انعطاف‌پذیرتر می‌شوند و واژن بسیار خشک‌تر می‌شود. خشکی واژن می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و ممکن است مقاربت جنسی را دردناک کند.

نحوه درمان : تطبیق رژیم غذایی شما واقعاً می تواند به این مشکل ناراحت کننده و خسته کننده کمک کند. نیکی می‌گوید: هیدراته نگه داشتن سلول‌ها و تغذیه با یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی با مقدار زیادی چربی‌های سالم می‌تواند به شما کمک کند. هالی می گوید: «همچنین می توانید غذاهای فیتواستروژن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اینها غذاهایی مانند دانه کتان، سویا، عدس، دانه کنجد، هویج و سیب هستند. جینسینگ همچنین به عنوان یک مکمل برای کمک به خشکی واژن نیز استفاده شده است.

برای رفع سریع، درمان‌های موضعی می‌تواند بسیار آرام‌بخش باشد. نیکی توصیه می کند: «شما می توانید استروژن موضعی را در پساری ها یا کرم هایی که پزشکتان می تواند تجویز کند، پیدا کنید. به پزشک عمومی خود مراجعه کنید یا یک کرم مرطوب کننده بدون هورمون مانند کرم دکتر ولف وگیسان که بدون نسخه در دسترس است.

6. افزایش وزن و کاهش متابولیسم

چرا این اتفاق می افتد: همچنین به عنوان علامت “ناپدید شدن دور کمر” شناخته می شود، هالی توضیح می دهد که تغییرات هورمونی که در این زمان رخ می دهد نشان داده شده است که با کاهش اندکی متابولیسم شما احتمال افزایش وزن را افزایش می دهد. او می گوید که افزایش وزن بیشتر در اطراف شکم، باسن و ران ها در دوران یائسگی اتفاق می افتد.

نیکی توضیح می دهد: “متابولیسم می تواند با افزایش سن کمی کند شود و فعالیت کمتر و توده عضلانی نیز می تواند متابولیسم را کاهش دهد.” او ادامه می‌دهد: سایر عوامل افزایش وزن می‌تواند شامل استرس زیاد (کورتیزول چربی‌ها را در اطراف ناحیه شکم شما جمع کند)، عملکرد ضعیف تیروئید، کاهش استروژن (تغییر شکل شما) و افزایش مقاومت به انسولین (ما کربوهیدرات‌ها را نیز تحمل نمی‌کنیم. ما عادت داشتیم).

نحوه درمان : اگر از طرفداران کربوهیدرات های تصفیه شده مانند بیسکویت، کیک و نان سفید، و غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای آماده و سس بسته بندی شده هستید، وقت آن رسیده است که آن ها را برای غذاهایی که برای شما مناسب تر هستند، دور بریزید. نیکی می‌گوید: برای کمک به مدیریت استرس و کورتیزول، قند خون را با پروتئین و چربی‌های سالم متعادل کنید.

و از آنجایی که کورتیزول می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، هالی دوباره بر اهمیت کاهش سطح استرس تاکید می‌کند. او می‌گوید: «حرکت بدن نیز مهم است. تبدیل ورزش به بخشی از برنامه روزانه می تواند به متابولیسم شما کمک کند و افزایش وزن را کاهش دهد.

مشکل تیروئید شما نیز می تواند باعث افزایش وزن شود. نیکی توصیه می‌کند که تیروئید خود را برای هر مشکلی بررسی کنید، زیرا علائم می‌توانند بسیار شبیه به هم باشند. بیماری تیروئید درمان نشده نیز می تواند منجر به تشدید علائم یائسگی شود.

7. نازک شدن مو و خشکی پوست

چرا این اتفاق می‌افتد: توجه به این‌که پوست شما در حال پیری خشک است یا اینکه موهایتان بدن و بافت خود را از دست می‌دهند، می‌تواند به شدت بر اعتماد به نفس و خلق و خوی شما تأثیر بگذارد. هورمون های کلاسیک “زنانه” برای بسیاری از عملکردها – داخلی و خارجی – ضروری هستند. هالی می گوید: «همانطور که سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد، باعث نازک شدن مو و خشکی پوست می شود. نیکی می افزاید: ریزش یا نازک شدن مو می تواند به دلیل عدم تعادل در هورمون ها – به ویژه تستوسترون – تیروئید، کمبود آهن یا سایر مواد مغذی و استرس باشد.

نحوه درمان : اگر می‌خواهید وزن خود را پایین نگه دارید، ممکن است متناقض به نظر برسد، اما در این مرحله از زندگی، چربی دوست شماست – به شرطی که چربی‌های خوب باشد. هالی خوردن مقدار زیادی چربی های سالم (آنها را در آووکادو، ماهی های روغنی مانند سالمون، روغن زیتون، آجیل و دانه ها پیدا کنید) و پروتئین با کیفیت خوب (گوشت بدون چربی ارگانیک در صورت امکان) و همچنین آب استخوان (که حاوی آن است) توصیه می کند. کلاژن). هیدراته ماندن می تواند به موهای نازک و پوست خشک نیز کمک کند.

همچنین برای کاهش مشکلات تیروئید یا کمبود آهن، انجام شمارش کامل خون ارزشمند است، زیرا این موارد می‌توانند به ریزش مو کمک کنند.

8. لرز

چرا این اتفاق می افتد: احساس سرما نیز می تواند یکی از نشانه های متعدد یائسگی باشد. نیکی می گوید: «درست مانند گرگرفتگی، لرز نیز می تواند یک علامت باشد. “استروژن نقش حیاتی در تنظیم حرارت دارد – اساسا دمای شما را تنظیم می کند.”

نحوه درمان : نیکی به شما پیشنهاد می کند با پزشک خود صحبت کنید. در صورت وجود ممکن است بتوانید HRT را انجام دهید. او همچنین توصیه می کند که هورمون های تیروئید خود را بررسی کنید زیرا احساس سرما یکی از علائم رایج کم کاری تیروئید است.

9. از دست دادن پری سینه

چرا این اتفاق می افتد:  سوگواری برای از دست دادن موقعیتی که در دهه 20 و 30 زندگی خود داشتید؟ تو تنها نیستی. با کاهش استروژن می توانید خاصیت ارتجاعی پوست و بافت همبند را از دست بدهید. نیکی توضیح می دهد که این باعث می شود سینه ها کمتر پر و شل تر به نظر برسند.

نحوه درمان : به دلیل از دست دادن استروژن، یک گزینه این است که HRT انجام دهید. تمرینات قفسه سینه – در حالی که بافت چربی سینه شما را تغییر نمی دهد – می تواند به بلند کردن ناحیه کمک کند.

یائسگی چه زمانی شروع می شود

NHS یائسگی را به عنوان مرحله ای تعریف می کند که زنان در زمانی که یک سال یا بیشتر پریود نشده اند به آن می رسند. در نتیجه، بیشتر زنان دوران پیش از یائسگی را تجربه خواهند کرد این اغلب به‌عنوان «گذر از یائسگی» یا «گذر از تغییر» توصیف می‌شود و در سنین 45 تا 55 سالگی رخ می‌دهد، اگرچه برخی هورمون‌های زنان زودتر یا دیرتر شروع به نوسان می‌کنند. هالی توضیح می دهد: یائسگی پایان دائمی باروری و قاعدگی است. انتقال به یائسگی می تواند از اوایل تا اواسط دهه 30 شما رخ دهد.

برخی از اولین نشانه های پیش از یائسگی عبارتند از: حساسیت سینه، گرفتگی عضلات، خستگی، گرگرفتگی، پریودهای نامنظم، میل جنسی کم، خستگی و خشکی واژن. همچنین ممکن است متوجه ضعیف شدن کف لگن خود شوید. این می تواند منجر به خیس شدن خود هنگام سرفه یا عطسه شود. با پیشرفت دوران پیش از یائسگی، بدن شما هورمون های کمتری از جمله استروژن تولید می کند. از آنجا که این می تواند بر دوره های ما تأثیر بگذارد، این باور اشتباه وجود دارد که این امر باعث ناباروری زنان می شود، اما هنوز از نظر فنی امکان باردار شدن تا زمانی که به یائسگی نرسیده اید وجود دارد.

چه چیزی باعث یائسگی می شود؟

در اینجا، نیکی علل اصلی یائسگی را شرح می دهد:

  • هر زن با پایان یافتن مرحله تولیدمثل یائسگی را پشت سر می گذارد. میانگین سنی 52 سال است.
  • نارسایی زودرس تخمدان. این می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد و زمانی است که تخمدان های شما از کار می افتند.
  • هیسترکتومی کامل برداشتن تخمدان ها باعث یائسگی می شود.
  • بیماری، آسیب و/یا درمان پزشکی. همه اینها می توانند باعث یائسگی شوند.

در حالی که غیر معمول است، اقلیتی از زنان زیر 45 سال یائسگی زودرس خواهند داشت. این به دلایل مختلفی از جمله ناهنجاری های کروموزومی رخ می دهد. هالی می‌گوید: «یائسگی ممکن است زودتر به دلیل درمان سرطان، برداشتن تخمدان‌ها با جراحی و شرایط سلامتی مانند اختلالات خوردن زودتر رخ دهد.» همچنین می تواند ژنتیکی باشد.

یائسگی چقدر طول می کشد؟

قبل از یائسگی – دوره منتهی به یائسگی زمانی که علائم ممکن است رخ دهد – معمولا از چند ماه تا پنج سال طول می کشد، اگرچه می تواند تا هشت سال یا بیشتر ادامه یابد. علائم ممکن است بیایند و بروند و در طول زمان با نوسانات سطح هورمون تغییر کنند، بنابراین ممکن است در برخی مواقع گرگرفتگی، سپس سردرد و سپس افزایش وزن را تجربه کنید. یا ممکن است خوش شانس باشید و به سختی متوجه تغییراتی شوید.

از آنجایی که غدد آدرنال ما به تولید مقدار کمی استرون (نوعی استروژن) ادامه می دهند، برخی از زنان یائسه ممکن است علائم خاصی داشته باشند، بنابراین از درخواست کمک پس از یائسگی نترسید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

نیازی نیست که هیچ ناراحتی، ناراحتی یا درد را به تنهایی تحمل کنید. اگر هر یک از علائم شما باعث نگرانی یا ناراحتی شما می شود، به دنبال کمک باشید. اگر علائمی دارید که بر زندگی شما تأثیر می گذارد، باید با پزشک یا متخصص یائسگی صحبت کنید. نیکی می‌گوید، آنها می‌توانند به شما در مورد گزینه‌های درمانی راهنمایی کنند. همچنین ممکن است بخواهید با یک متخصص تغذیه یائسگی مشورت کنید که می تواند با راه حل های طبیعی تر به شما کمک کند.

درمان علائم یائسگی

در اینجا درمان های رایج برای علائم یائسگی وجود دارد:

  • تغییر رژیم غذایی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در این دوران.
  • کاهش استرس، از جمله ورزش بیشتر.
  • درمان سایر شرایطی که می توانند علائم یائسگی را تشدید کنند، مانند کم کاری تیروئید.
  • مکمل ها، از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهان.
  • درمان جایگزین هورمونی (HRT).

همانطور که نیکی و هالی توضیح دادند، تنظیم رژیم غذایی کلیدی است. بیشتر چربی های سالم، پروتئین با کیفیت خوب، غلات کامل و غذاهای فیتواستروژن مصرف کنید. غذاهای ناسالم و فرآوری شده را کنار بگذارید. این می تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.

کاهش استرس – و در این فرآیند – سطوح کورتیزول شما نیز می‌تواند به کاهش علائم کمک کند، همانطور که می‌تواند به درمان سایر بیماری‌ها مانند کندی تیروئید یا کم خونی کمک کند.، که می تواند علائم یائسگی را تقلید یا بدتر کند.

درمان جایگزین هورمونی

اگر علائم شدید باشد یا بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد، پزشک می تواند درمان جایگزینی هورمونی (HRT) را تجویز کند. این در قرص‌ها، چسب‌هایی که می‌پوشید، یا به‌عنوان کرم یا ژلی که روی آن مالیده می‌شود عرضه می‌شود. انواع مختلفی از HRT وجود دارد: بدن یکسان است .دکتر آلیس اسکات، متخصص یائسگی در وب سایت خود توضیح می دهد که «دقیقاً مشابه هورمون های طبیعی بدن شما است». یا هورمون های زیستی وجود دارد. دکتر اسکات می نویسد، اینها “محصولات ترکیبی هستند که به صورت طبیعی، فردی یا سفارشی به بازار عرضه می شوند.”

اگرچه بسیاری از زنان به هورمون‌های بیولوژیکی گیاهی سوگند یاد می‌کنند، این هورمون‌ها توسط انجمن یائسگی بریتانیا تنظیم یا توصیه نمی‌شوند.

اگر تمایلی به مصرف هورمون ندارید، از پزشک خود در مورد گزینه های دیگر راهنمایی بخواهید. اگر سابقه (یا سابقه خانوادگی) سرطان سینه، تخمدان یا رحم دارید، ممکن است نامناسب باشند. یا اگر فشار خون بالا درمان نشده، بیماری کبدی یا خطر لخته شدن خون بالاتر از حد معمول دارید،

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا