آشپزی

طرز تهیه اوشی پلو

طرز تهیه اوشی پلو

طرز تهیه اوشی پلو

طرز تهیه اوشی پلو

طرز تهیه اوشی پلو دستور پخت اوشی پلو

اوشی پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و متنوع تاجیکستانی است که خیلی راحت و سریع و به روش‌های مختلف درست می‌شود، اوشی پلو طعمی تقریبا مانند هویج پلو دارد و با ذائقه بیشتر افراد سازگار است و برای پذیرایی بسیار مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه اوشی پلو در ادامه با سایت آموزشی پانامگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج ۱ و نیم الی ۲ پیمانه
کره ۳۰ گرم
گوشت گوساله ۵ تکه (۲۰۰ گرم)
آب برای پخت گوشت ۲ لیوان بزرگ
پیاز برای پخت گوشت ۱ عدد
سیر درسته ۳ حبه
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
ادویه کاری به مقدار لازم
هویج ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
ادویه پلویی به مقدار لازم
سیر له شده ۳ حبه

طرز تهیه اوشی پلو

مرحله اول

ابتدا یک پیاز را نگینی خرد کنید و بعد در یک قابلمه مقداری کره بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود و بعد پیازها را در آن بریزید و تفت دهید تا سبک شوند بعد مقداری نمک، فلفل سیاه و ادویه کاری به پیازها اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله دوم

وقتی عطر ادویه‌ها پخش شد، گوشت‌ها را که در اندازه‌های دلخواه و به شکل مکعبی برش زده‌اید به پیازها اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند و همه قسمت‌های آن‌ها سرخ شود، بعد مقداری آب روی ترکیب مواد بگیرید و هم بزنید.

مرحله سوم

سپس چند حبه سیر تازه را پوست بگیرید و به مواد اضافه کنید و بعد درب قابلمه را ببندید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گوشت‌ها خوب بپزند، بعد از این که گوشت‌ها کاملا مغز پخت و نرم شدند گوشت‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم

بعد آب گوشت‌ را از صافی رد کنید و در ظرفی بریزید چون در مراحل بعدی پخت آن را لازم دارید، سپس یک پیاز را نگینی خرد کنید و در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و بعد پیازها را در آن تفت دهید.

مرحله پنجم

وقتی که پیازها سبک و طلایی شدند، هویج‌ها را که از قبل شسته اید و با رنده درشت رنده کرده‌اید و یا به شکل خلال‌های نازک برش زده اید در تابه بریزید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند و بعد چند حبه سیر له شده را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله ششم

وقتی عطر سیرها پخش شد و هویج‌ها کاملا پخته و نرم شدند، نمک و فلفل سیاه و ادویه پلویی را به آن‌ها اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و بعد گوشت‌های پخته شده را هم روی مواد بریزید و کمی تفت دهید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

مرحله هفتم

سپس به اندازه یک ملاقه از آب گوشت را که قبلا کنار گذاشته بودید روی مواد داخل تابه بریزید و هم بزنید و بعد درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا روی حرارت ملایم همه مواد داخل تابه با هم بپزند و جا بیفتند و عطر و طعم آن‌ها با هم ترکیب شود.

مرحله هشتم

بعد یک قابلمه را تا نصفه از آب پر کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید، وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، برنج‌ها را که از شب قبل در آب و مقداری نمک خیس کرده‌اید، در قابلمه بریزید و کمی نمک و مقداری روغن هم اضافه کنید.

مرحله نهم

سپس اجازه دهید تا برنج‌ها به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در آب بجوشند و نرم شوند، بعد از این زمان قابلمه را از روی حرارت بردارید و برنج‌ها را آب‌کش کنید، بعد در یک ظرف کوچک مقداری زعفران بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و بگذارید تا دم بکشد‌.

مرحله دهم

بعد در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، سپس برای ته دیگ، سیب زمینی‌های حلقه شده را در کف قابلمه بچینید و بعد کمی زعفران دم‌کرده روی آن‌ها بریزید و یک لایه برنج هم روی سیب زمینی‌ها بریزید.

مرحله یازدهم

سپس سطح برنج را صاف کنید و از مخلوط مواد گوشت و هویج روی برنج بریزید و روی سطح آن پخش کنید و مقداری هم زعفران دم‌کرده روی گوشت‌ها بریزید و بعد به همین ترتیب ادامه دهید تا برنج و مخلوط مواد تمام شود، لایه آخر را برنج بریزید.

مرحله دوازدهم

بعد روی لایه آخر فقط مقداری زعفران دم کرده بریزید و پخش کنید، سپس درب قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا برنج‌ و مواد داخل آن به مدت یک ساعت دم بکشند و با هم بپزند و بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله سیزدهم

سپس اوشی پلو را در یک ظرف مناسب بکشید و با چند برگ نعناع و ریحان و گشنیز تازه تزئین کنید و این غذای خوش طعم و فوق العاده لذیذ را همراه با سالاد و ترشی، زیتون پرورده، ماست موسیر و انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی سرو کنید.

منبع:پانا مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا