سریال و انمیشن

آشنایی با دلایل خراب شدن باتری لپ تاپ

آشنایی با دلایل خراب شدن باتری لپ تاپ

آشنایی با دلایل خراب شدن باتری لپ تاپ

آیا شما هم برای کار با لپ تاپ، باید دائم آن را به شارژ بزنید؟ مدت زمان نگهداری شارژ دستگاه نسبت به قبل کمتر شده است؟ آیا لپ تاپ دائم به برق است اما باتری شارژ نشده یا حین کار کردن یکباره لپ تاپ خاموش می‌شود؟

علت همه‌ این سوالات خراب شدن باتری لپ تاپ است. اما خراب شدن باتری تنها یکی از مشکلات لپ تاپ است. دلایل زیادی می‌تواند باعث آسیب دیدن لپ تاپ شما شود که با مراجعه به مطلب عوامل خرابی لپ تاپ می‌توانید با 13 مورد آن آشنا شوید.

6 دلیل خراب شدن باتری لپ ‌تاپ

عمر مفید باتری‌های لپ تاپ اغلب بین 3 تا 5 سال است. اما در اثر استفاده اشتباه یا کار در شرایط نامناسب، ممکن است حتی زودتر‌ از سه سال هم باتری‌ فرسوده یا ضعیف شود. در اینصورت باید برای کار با لپ‌تاپ، دستگاه را به برق بزنید.

این مسئله شاید برای کسانی که از لپ تاپ در یک محل خاص مانند میزکار استفاده می‌کنند، مشکل ساز نباشد؛ اما برای افرادی که دائم در مسیر هستند یا می‌خواهند در هر محلی با لپ تاپ خود دسترسی داشته باشند، بسیار کلافه کننده است و عملا دستگاه را بی‌استفاده می‌کند.

شما نمی‌توانید مانع ضعیف شدن باتری لپ تاپ یا حتی خرابی آن شوید؛ اما با دانستن دلایل خراب شدن باتری لپ تاپ، می‌توانید روند ضعیف شدن را کاهش دهید تا نشانه های خراب شدن باتری لپ تاپ را دیرتر مشاهده کنید.

وصل بودن دائمی لپ تاپ به برق

یکی از رایج‌ترین دلایل خراب شدن باتری لپ تاپ، وصل کردن دائمی سیم شارژ به لپ تاپ است. بسیاری از افراد بلافاصله پس از روشن کردن دستگاه، فارغ از اینکه باتری چقدر شارژ دارد، دستگاه را به برق وصل می‌کنند. این کار اغلب از ترس خاموش شدن دستگاه حین کار انجام می‌شود. اما باید بگوییم این کار دائم فرآیند شارژ و دشارژ شدن باتری را تکرار کرده و بسیار مضر است.

می‌توانید از ترفند زیر استفاده کنید تا اگر شارژ دستگاه از میزان دلخواه شما مثلا 50 درصد کمتر شد، پیغامی روی صفحه نمایش داده شود تا دستگاه را به برق وصل کنید.

  • از طریق کنترل پنل وارد گزینه، Battery Options شوید.
  • سپس روی گزینه Power plan کلیک کنید و وارد Change plan settings شوید.
  • حالا می‌توانید از قسمت Power plan میزان مصرف برق را تغییر دهید یا وارد قسمت Battery شده و گزینه‌های Low battery level را انتخاب کنید.
  • در مرحله نهایی باید گزینه On Battery را روی درصدی که می‌خواهید پیغام ظاهر شود، تنظیم کنید.

6 دلیل خراب شدن باتری لپ ‌تاپ

استفاده از شارژر یا آداپتور نامناسب

دومین مورد از دلایل خراب شدن باتری لپ تاپ، استفاده از آداپتور یا شارژ غیر استاندارد و نامناسب برای لپ تاپ است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند تنها مطابقت داشتن پورت شارژ با شارژر برای استفاده کردن از آن کافی است؛ اما باید بگوییم این تصور غلطی است که می‌تواند به دستگاه شما آسیب بزند. شما باید تنها از شارژر اصلی دستگاه یا شارژی که با لپ‌تاپ‌تان سازگار است، استفاده کنید.

شارژر‌های بی‌کیفیت یا ارزان اغلب بار زیادی دارند و با شارژ آن باتری به سرعت خالی شده یا آسیب می‌بیند. برای استفاده از شارژر حتما به پارامترهایی مثل ولتاژ و آمپر که روی آداپتور نوشته شده دقت کنید. همچنین اگر قصد خرید شارژر جدید دارید، آن را از فروشگاه‌های معتبر یا نمایندگی لپ تاپ بخرید.

کم شدن چرخه شارژ

سومین آیتم از دلایل خراب شدن باتری لپ تاپ، کم شدن چرخه شارژ است. باتری‌های لپ تاپ در انواع نیکل کادمیوم، لیتیوم یون، لیتیوم پلیمری و نیکل متال هیدرید ساخته می‌شوند. در حال حاضر اکثر باتری‌ها از نوع لیتیوم یون هستند. این نوع باتری‌ها می‌تواند 500 مرتبه تا 100 درصد شارژ و به 0 درصد برسند. با گذشت زمان که به عدد 500 نزدیک می‌شوید، باتری ضعیف شده و سرعت خالی شدن آن بالا می‌رود. پس برای اینکه بتوانید از این باتری‌ها بیشتر استفاده کنید، می‌توانید ترفند زیر را انجام دهید.

در این ترفند دستگاه خود را بعد از رسیدن به 80 درصد از برق کشیده و با آمدن روی 40 درصد مجدد به شارژ می‌زنید؛ در این صورت چرخه شارژ را از 500 به 2500 بار می‌توانید افزایش ‌دهید و عمر باتری را 5 برابر کنید.

فرسوده شدن باتری

یکی دیگر از دلایل خراب شدن باتری لپ تاپ، فرسوده شدن یا عمر بالای باتری است. باتری‌های فرسوده با هربار شارژ به شدت داغ می‌شوند یا حتی ممکن است روی بدنه آن‌ها نشانه‌هایی مانند ترک خورده یا باد کردن مشاهده شود. در اینصورت باید به سرعت باتری را از دستگاه خارج کنید و آن را مستقیم به برق بزنی و در اسرع وقت برای دستگاه باتری جدید بخرید.

به هیچ عنوان از باتری‌های معیوب که نشانه‌های خرابی دارند یا بشدت داغ می‌شود، استفاده نکرده و آنها را برای مدت زیاد به برق وصل نکنید؛ زیرا احتمال آتش سوزی را به شدت بالا می‌برد.

فرسوده شدن باتری

کالیبره نکردن باتری

کالیبره نکردن یکی از 6 دلیل خراب شدن باتری لپ ‌تاپ است. کالیبره کردن به فرآیند پرشدن و خالی شدن کامل باتری گفته می‌شود. بهتر است به صورت دوره‌ای مثلا ماهی یکبار، باتری را کالیبره کنید و از سلامت آن مطمئن شوید. کالیبره نبودن اغلب در اثر فرسودگی باتری یا دائم وصل بودن دستگاه به برق به وجود می‌آید. برای کالیبره کردن کافیست:

  • لپ تاپ را به شارژ وصل کنید تا شارژ باتری به 100 درصد برسد.
  • بعد از 2 ساعت سیم برق را بکشید و با دستگاه کار کنید تا شارژ دستگاه صفر شده و خاموش شود.
  • 3 الی 4 ساعت اجازه دهید تا دستگاه خاموش بماند.
  • سپس دستگاه را به شارژ بزنید و اجازه دهید باتری 100 درصد شارژ شود.

استفاده نکردن دوره‌ای از باتری

یکی دیگر از دلایل خراب شدن باتری لپ تاپ، استفاده دائمی از باتری است. آیا جزء افرادی هستید که فقط در خانه یا میزکار خود از لپ تاپ استفاده می‌کنید؟

در صورتی‌که پاسخ شما مثبت است باید بدانید برای جلوگیری از خراب شدن باتری بهتر است باتری را از دستگاه خارج کرده و آن را مستقیم به برق بزنید. در اینصورت دائم باتری شارژ و دشارژ نشده و بیشتر عمر می‌کند. البته باید هر 10 الی 15 روز یکبار باتری را داخل لپ تاپ بگذارید و یکبار آن را شارژ و خالی کنید تا سلول‌های باتری آسیب نبیند.

در این مطلب سعی کردیم 6 دلیل خراب شدن باتری لپ تاپ را به شما آموزش دهیم تا به کمک آنها بتوانید سرعت این اتفاق را کم کنید. به نظر شما چرا باتری لپ تاپ ضعیف یا خراب می‌شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا