صورت سود و زیان چیست؟

صورت سود و زیان چیست؟

صاحب کسب و کار بودن با تصمیمات سخت همراه است. آیا اکنون باید کسب و کار خود را بفروشید؟ آیا ادغام با یک شرکت دیگر ایده خوبی است؟ آیا زمان آن فرا رسیده است که به دنبال سرمایه گذار بگردید، یا باید سعی کنید کمی بیشتر برای خود سرمایه گذاری کنید؟ 

اینها دوراهی های متداولی هستند که بنیانگذاران به آن می آیند – اما برای انتخاب مسیر درست، باید بدانید که آیا کسب و کار شما از نظر مالی با ثبات است یا خیر. این امر با استفاده از سندی به نام صورت سود و زیان امکان پذیر است. 

ایجاد یک مورد به درستی به حسابداری شرکت شما کمک می کند و به سرمایه گذاران دید کلی خوبی از عملکرد مالی استارتاپ شما می دهد. پیگیری خوب اظهارات همچنین به شما کمک می کند تا الگوها را شناسایی کرده و درآمدهای آتی را پیش بینی کنید. 

صورت سود و زیان چیست؟

صورت سود و زیان، یا P&L، یک سند مالی است که ماهانه، سه ماهه، یا درآمد سالانه، سود و زیان. سلامت مالی یک شرکت را برای تصمیم‌گیری داخلی مشخص می‌کند، یا خریداران و سرمایه‌گذاران را برای خرید یا تامین مالی کسب‌وکار ترغیب می‌کند. 

آیا صورت سود و زیان همان صورت سود و زیان است؟

صورت‌حساب درآمد. صورت سود و زیان. ترازنامه ها در حالی که این اصطلاحات معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند، همه آنها قابل تعویض نیستند. 

فرانسیس فابریزی، حسابدار در Keirstone Limited می‌گوید: «صورت درآمد به عنوان صورت‌حساب P&L شناخته می‌شود. هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد، در حالی که ترازنامه یک نمای کلی از [کل] اطلاعات مالی شرکت ارائه می دهد. این معمولاً نمای وسیع تری است که دارایی ها، بدهی ها و درآمد را نشان می دهد. با این حال، صورت سود و زیان برای نشان دادن جزئیات خاص جریان نقدی مفیدتر است.”

اکنون دانلود کنید: الگوی صورتحساب سود و زیان رایگان

اکنون دانلود کنید

نحوه انجام صورت سود و زیان

دو راه برای تکمیل صورت سود و زیان وجود دارد: از ابزارهای حسابداری مانند Freshbooks استفاده کنید یا این کار را به صورت دستی با نرم افزارهایی مانند Excel انجام دهید.

Fabrizi نرم‌افزار حسابداری مبتنی بر ابر مانند Xero یا QuickBooks را توصیه می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد به سرعت اظهارات P&L را حسابرسی یا ایجاد کنند. “بیشتر محاسبات از روی رسیدها و فاکتورها به صورت خودکار انجام می شود، بنابراین کمتر احتمال دارد که چیزی نادیده گرفته شود یا اشتباه محاسبه شود.”

به‌علاوه، ابزارهای نرم‌افزاری اغلب قالب‌های بیانیه‌های مختلفی مانند نمودارهای میله‌ای و نمودارهای خطی را ارائه می‌دهند که دیدن روندها و تصمیم‌گیری تجاری را آسان‌تر می‌کند.

اما صرف نظر از اینکه چگونه آن را کامپایل می‌کنید، شش حوزه کلیدی وجود دارد که باید در بیانیه P&L گنجانده شود:

  1. درآمد
  2. بهای تمام شده کالای فروخته شده (COG)
  3. هزینه های عملیاتی
  4. سود (یا زیان) ناخالص
  5. سود (یا زیان) عملیاتی
  6. سود (یا زیان) خالص 

1. درآمد

بخش درآمد یک صورت سود و زیان شامل تمام درآمدهایی است که کسب و کار شما از عملیات روزانه دریافت می کند. 

فابریزی می‌گوید: «این امر فروش کالاها و خدمات و سایر منابع درآمدی مانند دفع لوازم اداری مستعمل را پوشش می‌دهد. 

قبل از محاسبه درآمد کل خود، چارچوب زمانی را که برای آن محاسبه می کنید مشخص کنید. اگر فصلی است، پس تمام فروش های ایجاد شده در این سه ماه را اضافه کنید تا ارقام درآمد دقیق را به دست آورید. 

به عنوان مثال، اگر فروشگاه شما به این موارد برخورد کرد:

  • ژانويه: 5.7 هزار دلار
  • فوریه: 10.3 هزار دلار
  • مارس: 3.5 هزار دلار

پس کل فروش خالص شما 19.5 هزار دلار است. 

2. بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS)

هزینه کالای فروخته شده مبلغی است که برای راه اندازی کسب و کار خود برای مواد هزینه می کنید. به عنوان مثال، خرید موجودی برای تولید یا فروش محصولات، یا ماشین آلات برای انجام خدمات برای مشتریان.

“اگر صاحب یک کافه هستید و برای رفتن به قهوه 2.5 دلار دریافت می کنید، سود شما 2.50 دلار نیست. هزینه هایی مانند قیمت دانه های قهوه و فنجان بیرون آوردن باید کم شود. یک مثال دیگر: شما باید هزینه های تامین کننده را در نظر بگیرید. فابریزی توضیح می دهد که اگر کالایی را بفروشید، خودتان آن را نمی سازید. 

فابریزی خاطرنشان می کند:

هزینه های غیرمستقیم (مانند اجاره، حسابداری و بازاریابی) که صراحتاً با ایجاد خدمات و کالاها مرتبط نیستند، بخشی از COGS نیستند. اینها تحت هزینه های اضافی یا هزینه های عملیاتی قرار می گیرند. 

برای این مثال، فرض کنید COGS 5.5 هزار دلار است. 

3. هزینه های عملیاتی

در این سطل، میزان هزینه‌ای را که برای حفظ عملیات روزانه کسب‌وکار صرف منابع می‌کنید، محاسبه می‌کنید. این شامل هزینه کردن برای:

است

  • حقوق کارکنان
  • اجاره کسب و کار و خدمات آب و برق (تلفن کسب و کار، فضای اداری و غیره)
  • استهلاک تجهیزات شرکت (کامپیوتر، مبلمان اداری، وسایل نقلیه و غیره)
  • هزینه‌های اداری (بیمه، لوازم اداری و سایر مواردی که مستقیماً به کالاها یا عملکردهای خاصی مرتبط نیستند)

برای به دست آوردن مجموع همه چیز را با هم اضافه کنید.  مثلاً در این مثال، مبلغ به 2.2 هزار دلار می رسد. 

4. سود (یا زیان) ناخالص

سود ناخالص میزان درآمد یک کسب و کار پس از کسر COG است. فرمول:

درآمد – COGS = سود ناخالص

بنابراین در این سناریو:

درآمد 19.5 هزار دلار – 5.5 هزار دلار COGS = 14 هزار دلار سود ناخالص

5. سود (یا زیان) عملیاتی

سود عملیاتی کل کسب و کار شما پس از کسر COGS و هزینه های اضافی است. شما باید سود ناخالص خود را محاسبه کنید، منهای هزینه‌ای که برای اجاره، حقوق، هزینه‌های سرپرست و غیره خرج کرده‌اید. 

فرمول:

(درآمد – COGS) – هزینه های عملیاتی = سود عملیاتی

بنابراین در این مثال:

(19.5 هزار دلار – 5.5 هزار دلار) = 14 هزار دلار سود ناخالص

14 هزار دلار – 2.2 هزار دلار هزینه های عملیاتی = 11.8 هزار دلار سود عملیاتی

سود عملیاتی 11.8 هزار دلار و کل هزینه ها 7.7 هزار دلار (COGS + هزینه های عملیاتی) است. 

6. سود خالص (یا زیان)

سود خالص مبلغی است که کسب و کار شما منهای COGS، هزینه های عملیاتی، بهره بدهی و مالیات به دست آورده است. به عبارت دیگر، کل درآمد منهای تمام هزینه‌ها است و نشان‌دهنده آن چیزی است که در نهایت به خزانه شرکت ختم می‌شود.

برای محاسبه، سود عملیاتی خود را بگیرید و مالیات و بهره را از بدهی ها کم کنید (به عنوان مثال، خطوط اعتباری تجاری، وام). فرمول:

سود عملیاتی – (بهره بدهی + مالیات) = سود خالص

بنابراین اگر مجموع سود بدهی و مالیات در این مثال 4000 دلار باشد:

۱۱.۸ هزار دلار سود عملیاتی – ۴ هزار دلار بدهی و مالیات = ۷.۸ هزار دلار سود خالص

اگر مجموع شما منفی بود، به جای سود خالص، ضرر خالص خواهید داشت. 

نحوه خواندن صورت سود و زیان

هدف از خواندن بیانیه P&L تعیین سودآوری یک تجارت است. شما باید بیانیه P&L را خط به خط بررسی کنید تا تشخیص دهید آیا شرکت با ضرر (و هیچ مالیاتی بدهکار نیست) یا سود خالص دارد یا خیر. 

قبل از شروع، دوره بیانیه (ماه، سه ماهه، سال) را تعیین کنید تا تصویر واضح تری از امور مالی شرکت داشته باشید. 

بعد، تعیین کنید که آیا روش حسابداری این است:

  • مبنای نقدی: درآمد و هزینه‌ها بلافاصله پس از وقوع گزارش می‌شوند
  • مبنای تعهدی: درآمد و هزینه‌ها گزارش می‌شود حتی اگر هنوز پول رد و بدل نشده باشد

این مهم است زیرا اقلام تعهدی ممکن است تا ماه‌ها بعد رخ ندهد و بر درآمد یا هزینه‌های واقعی در یک دوره زمانی معین تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کسب درآمد 55 هزار دلار برای سه ماهه (بر اساس نقدی) و داشتن 15 هزار دلار فاکتورهای پرداخت نشده برای پروژه هایی که قبلاً انجام شده است. 

وقتی آن را با هم جمع کنید، 70 هزار دلار درآمد خواهید داشت. اما اگر 15 هزار دلار را تا سه ماه بعد دریافت نکنید، ممکن است در محاسبه اشتباهی که می‌توانید برای هزینه‌های سه ماهه صرف کنید، دچار کسری شوید. 

نمونه صورت سود و زیان

در اینجا نمونه ای از بیانیه P&L آمده است. 

< /p>

منبع 

در سال 2020، زیان خالص 10.7 هزار دلاری را مشاهده خواهید کرد. سپس در سال 2021، تجارت بهبود یافت و سود خالص 17783 دلار به دست آورد. 

اگر در حال بررسی صورت سود و زیان ایجاد شده به صورت دستی هستید، خط به خط ریاضی را بررسی کنید تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید. استفاده از نرم افزار خطای انسانی و زمان صرف شده را کاهش می دهد 

همانطور که مرور می‌کنید، به مناطقی توجه کنید که می‌توانید هزینه‌ها را برای افزایش سود کاهش دهید. به عنوان مثال، انجام تعمیر و نگهداری بیشتر در تجهیزات برای جلوگیری از خرابی های پرهزینه. یا تغییر به یک ارائه دهنده بیمه ارزان تر یا فضای اداری. 

صورت حسابرسی شده در مقابل صورت سود و زیان حسابرسی نشده

بازرسی بیانیه P&L شما توسط یک CPA دارای مجوز به اطمینان از صحت کمک می کند. به علاوه، سرمایه‌گذاران و بانک‌ها اغلب قبل از موافقت با سرمایه‌گذاری یا تأمین مالی کسب‌وکار شما، یک P&L حسابرسی شده درخواست می‌کنند. 

امینه آلاجیان، CPA و موسس گروه آلاجیان، یک شرکت حسابداری برای استارت‌آپ‌ها، می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که صاحبان کسب‌وکار هنگام تهیه صورت‌حساب P&L خود مرتکب می‌شوند، این است که نوع صحیح درآمد و هزینه‌ها را روی صورت‌حساب قرار نمی‌دهند. . 

«فرض کنیم که تمام پولی که وارد می شود درآمد است و تمام پولی که خارج می شود هزینه است، نادرست است. به عنوان مثال، اگر برای وام پول دریافت می کنید، این یک بدهی است، نه درآمد. در همین راستا، وقتی آن وام را بازپرداخت می‌کنید، این هزینه نیست و نباید روی P&L پرداخت کنید.”

اکنون، حسابرسی P&L را چیز بدی تصور نکنید. مثل زمانی نیست که IRS برای بررسی صورت های مالی شما می آید. این یک جفت چشم باتجربه اضافی برای بررسی امور مالی شما برای جلوگیری از اشتباهات گزارش دهی و القای اعتماد به ذینفعان و سرمایه گذاران فراهم می کند. 

«حسابرسی معمولاً زمانی انجام می‌شود که بانکی می‌خواهد مقدار زیادی پول قرض دهد یا شرکتی در حال خرید است. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران به حسابرسی سالانه نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که سرمایه‌گذاری آنها به درستی گزارش شده است.

اگر صاحب کسب و کاری هستید که به دنبال رشد هستید، سود و زیان خود را به دقت زیر نظر داشته باشید. استفاده از نرم افزار را برای افزایش سرعت و دقت گزارشگری مالی در نظر بگیرید. سپس اگر تصمیم به فروش یا سرمایه گذاری دارید، مدارک لازم برای مذاکره با بهترین معامله را خواهید داشت.  

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ 

rel=”_blaopednkener”> /p>

منبع:hubspot

خروج از نسخه موبایل