قیمت گذاری پویا: راهنمای کامل

قیمت گذاری پویا: راهنمای کامل

اگر تا به حال هزینه Uber را بررسی کرده اید و چند دقیقه بعد متوجه افزایش قیمت شده اید، قیمت گذاری پویا را تجربه کرده اید. این ساختار قیمت‌گذاری از دهه 1980 به‌ویژه در فضای مهمان‌نوازی و سفر معمول بوده است.

قیمت گذاری پویا به دنبال به حداکثر رساندن سود با تغییر قیمت در زمان اوج استفاده است. اگر تقاضا برای یک محصول یا خدمات افزایش یابد، قیمت نیز افزایش می یابد. در این پست، درباره ایجاد یک pricing_strategy?_ga=2.263589509.820200814.1234536640.1662135845″ rel=”noopener>pricing_strategy? ، و همچنین مزایا و معایب آن.

این پست به بررسی:

می‌پردازد

در اینجا تصویری از نحوه عملکرد قیمت گذاری پویا آورده شده است:

منبع تصویر: Competitoor

برخلاف قیمت‌گذاری ثابت، قیمت‌گذاری پویا به کسب و کار شما کمک می‌کند تا با فعالیت در چندین نقطه قیمت، سود را به حداکثر برساند.

با این حال، این استراتژی برای همه مناسب نیست. به عنوان مثال، رستوران‌ها از قیمت‌گذاری ثابت استفاده می‌کنند، صرف نظر از اینکه چه تعداد مشتری می‌نشینند. بسیاری از تولیدکنندگان همین کار را انجام می دهند.

برای تعیین اینکه آیا مدل قیمت‌گذاری پویا برای کسب‌وکار شما مناسب است، این سؤال‌ها را در نظر بگیرید.

  • آیا کسب و کار شما می تواند نحوه و زمان تغییر تقاضا را بسنجد؟ اگر شرکت شما هیچ نقطه مرجعی برای درک چگونگی نوسانات بازار خود نداشته باشد، نمی‌تواند به طور موثر قیمت‌ها را مطابق با تقاضای متغیر تنظیم کند.
  • آیا مشتریان شما با قیمت های غیر ثابت مشکلی ندارند؟ اگر مصرف کنندگان بالقوه تمایلی به پرداخت اضافی نداشته باشند، شرکت شما نمی تواند با موفقیت از قیمت گذاری پویا استفاده کند. اگر صنعت شما ساختارهای قیمت گذاری را ایجاد کرده باشد، این استراتژی حتی دشوارتر است. اگر شما قیمت های خود را افزایش دهید در حالی که رقبای شما این کار را نکنند، مصرف کنندگان شما ممکن است از بین بروند.
  • آیا شرکت شما یک رهبر بازار است؟ یک سازمان تنها زمانی می تواند قیمت ها را به دلخواه خود تعیین کند که جایگاه قابل توجهی در بازار خود داشته باشد. اگر یک کسب و کار نسبتاً کوچک در یک صنعت شلوغ قیمت‌ها را به‌هیچ‌وجه افزایش دهد، مشتریان می‌توانند به راحتی به یک رقیب روی آورند.
  • آیا همتایان صنعت شما از قیمت گذاری پویا استفاده می کنند؟ استفاده از قیمت گذاری پویا ایده بسیار خوبی است. اگر در صنعت شما رایج است. این منطقی است زیرا رقبای شما قبلاً این قیمت گذاری پویا را تأیید کرده اند.

انواع قیمت گذاری پویا

قیمت گذاری بر اساس زمان

قیمت‌گذاری مبتنی بر زمان زمانی اتفاق می‌افتد که افزایش یا کاهش تقاضا به زمان خاصی مرتبط باشد. کسب‌وکارها همچنین از این استراتژی برای ترغیب مشتریان برای تصمیم‌گیری سریع برای خرید استفاده می‌کنند.

برخی از نمونه‌های قیمت‌گذاری مبتنی بر زمان عبارتند از:

  • پرداخت اضافی برای محصولات برای تحویل در همان روز.
  • قیمت‌های Surr Lyft در ساعات شلوغی.
  • رزرو بلیط هواپیما از ماهها قبل، که هزینه کمتری دارد.
  • تبلیغ پیشنهادات با زمان محدود تا مشتریان بتوانند تصمیمات خرید سریع بگیرند.

قیمت‌گذاری بخش‌بندی شده

قیمت‌گذاری بخش‌بندی شده مدلی است که در آن دو یا چند قیمت برای یک محصول تعیین می‌کنید. این قیمت گذاری برای بخش های مخاطبی که ارزش محصول شما را متفاوت درک می کنند ایده آل است.

بلیت‌های هواپیمای کلاس تجاری در مقابل اکونومی نمونه‌ای کلاسیک از قیمت‌گذاری تقسیم‌بندی شده را ارائه می‌دهند. مثال دیگر بلیت های ورزشی. در اینجا، قیمت‌ها به جذابیت تیم‌هایی که بازی می‌کنند، ورزشکاران درگیر، موقعیت صندلی‌ها و موارد دیگر بستگی دارد.

هنگام کاوش در قیمت گذاری بخش بندی شده، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • مشتریان جمعیتی شما. آیا افراد خاصی احتمال بیشتری برای خرید محصول شما دارند؟
  • مکان. آیا موقعیت مکانی کسب و کار یا مشتری شما بر میزان هزینه شما تأثیر می گذارد؟
  • نوع محصول (فیزیکی یا دیجیتالی). به عنوان مثال، مشتریان ممکن است مایل باشند برای یک بازی رومیزی فیزیکی بیشتر از نسخه دیجیتالی بپردازند.

اوج قیمت

شرکت‌های حمل و نقل و مهمان‌نوازی اغلب از قیمت‌های اوج استفاده می‌کنند. الف>. اگر تقاضا در طول یک ماه یا فصل خاص افزایش یابد، قیمت ها افزایش می یابد.

برای مثال، اگر می‌خواهید در دره کواچلا بمانید، منتظر افزایش قیمت در اوج فصل جشنواره موسیقی باشید. بلیط هواپیما یک مطالعه موردی دیگر را ارائه می دهد. به عنوان مثال، بلیط هواپیما در تعطیلات افزایش می یابد. در سال 2022، هزینه بلیط هواپیما در آخر هفته روز کارگر 20 درصد جهش داشت.

اکنون، بیایید نمونه‌های بیشتری را براساس صنعت بررسی کنیم.

نمونه‌های قیمت‌گذاری پویا

هتل ها

هتل‌ها قیمت اتاق‌ها را بر اساس عواملی مانند در دسترس بودن و فصلی بودن تنظیم می‌کنند.

برای مثال، اتاق هتل در شمال نیوانگلند احتمالاً در پاییز گران‌تر خواهد بود. چرا؟ گردشگران علاقه بیشتری به دیدن تغییر برگ ها خواهند داشت. آن‌ها این را به فصل زمستان ترجیح می‌دهند که منطقه شاهد برف و جاذبه‌های محلی نزدیک است.

ارائه دهندگان ابزار

ارائه دهندگان خدمات مانند شرکت های گاز و برق اغلب از قیمت گذاری پویا استفاده می کنند – معمولاً در پاسخ به تغییرات فصلی. به عنوان مثال، در طول تابستان، نیاز کمتری به گرمایش داخلی وجود دارد، بنابراین قیمت برق تمایل به کاهش دارد.

در برخی مناطق، قیمت‌ها ممکن است در طول روز تغییر کنند. بلافاصله پس از کار، هزینه برق برای اجرای یک بار لباس‌شویی ممکن است افزایش یابد، زیرا افراد بیشتری از شبکه برق استفاده می‌کنند.

Google Ads

هزینه اجرای تبلیغات Google بر اساس محبوبیت کلمه کلیدی تبلیغات متفاوت است. برای مثال، کسب‌وکاری که تبلیغی را با هدف «وکیل مزوتلیوما» اجرا می‌کند، برای هر کلیک 473.19 دلار می‌پردازد.

در حالی که کلمه کلیدی “وکیل خانواده” برای هر کلیک 20.93 دلار هزینه دارد. این نشان می‌دهد که شرکت‌های حقوقی بیشتر برای «وکیل مزوتلیوما» رقابت می‌کنند تا «وکیل خانواده» و باعث می‌شود Google قیمت هر دو کلیدواژه را تغییر دهد.

مزایای قیمت گذاری پویا

می‌توانید در زمان‌های شلوغ‌تر به کارمندان دستمزد بیشتری بپردازید.

قیمت‌گذاری پویا می‌تواند به شما انعطاف‌پذیری بدهد تا در زمان‌های شلوغ‌تر به کارمندان خود پاداش دهید. با تنظیم قیمت ها مطابق با افزایش تقاضا، می توانید سرمایه بیشتری جمع آوری کنید و دستمزدها را افزایش دهید.

هنوز می‌توانید در زمان‌های خرابی بفروشید.

فروش معمولاً در زمان تقاضای کم ضعیف است. اما با قیمت گذاری پویا، می توانید برخی از مشاغل را نجات دهید. چگونه؟ با کاهش قیمت‌ها متناسب با تقاضای کمتر.

ارائه فروش و تخفیف می‌تواند به شما کمک کند تا برای پایگاه وسیع‌تری از مصرف‌کنندگانی که مایل به پرداخت قیمت کامل نیستند، جذب شوید. به علاوه، این مشتریان جدید می توانند مدت ها پس از بازگشت تقاضا به حالت عادی، از شما حمایت کنند.

معایب قیمت گذاری پویا

مشتریان ممکن است احساس کنند فریب خورده اند و کمتر به شما اعتماد کنند.

قیمت‌های ناسازگار ممکن است اعصاب مشتریان شما را تحت تأثیر قرار دهد، آنها را ناامید کند و آنها را وادار کند که محصول رقیب را امتحان کنند. اگر مصرف‌کنندگان امروز قیمت منصفانه‌ای برای محصول یا خدمات شما می‌بینند – فقط برای اینکه روز بعد آن را به شدت تغییر دهند – ممکن است احساس کنند که شما بیش از حد فرصت‌طلب یا بی‌عادلانه رفتار می‌کنید.

اگر زیاده روی کنید، ممکن است تجارت را از دست بدهید.

بیش از حد قیمت گذاری پویا – به ویژه، افزایش بیش از حد قیمت ها در زمان اوج تقاضا – می تواند باعث از دست دادن برخی از مشتریان و کاهش بازده شما شود. هنگامی که گرد و غبار فرو می نشیند و قیمت شما تثبیت می شود، ممکن است به اندازه کافی پایه خود را اذیت کرده باشید که در آینده کسب و کار آنها را از دست بدهید.

نحوه پیاده سازی قیمت گذاری پویا

هنگام کاوش در قیمت گذاری پویا، با تعیین اینکه آیا این مدل برای شما بهترین کار را دارد، شروع کنید. سپس، طرحی برای اجرای این استراتژی جدید طراحی کنید. این چهار مرحله به شما کمک می کند تصمیم درستی بگیرید.

1. هدف تجاری خود را تعیین کنید.

شناسایی هدف تجاری شما اولین گام در اجرای یک استراتژی قیمت گذاری پویا موفق است. هدف خود را به عنوان قطب نما در نظر بگیرید که فرآیند تصمیم گیری شرکت شما را هدایت می کند.

موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • چرا ما به عنوان یک شرکت وجود داریم؟
  • توقعات مشتریان ما چیست؟
  • آیا ما خواهان افزایش حجم فروش در مقابل سود کلی هستیم؟
  • مدل قیمت گذاری فعلی ما چیست؟
  • مزایا و معایب مدل فعلی ما چیست؟

2. استراتژی قیمت گذاری را انتخاب کنید.

هنگامی که هدف تجاری خود را شناسایی کردید، می توانید استراتژی قیمت گذاری را پیدا کنید که مکمل اهداف شما باشد.

به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش مقدار محصولی است که می فروشید، افزایش قیمت ها در طول فصل تعطیلات ممکن است منجر به کاهش درآمد شود. قیمت استاتیک ممکن است بهترین مناسب باشد.

با این حال، اگر برای کمک به والدین برای انتخاب فرزندان خود یک سرویس اشتراک سواری ایجاد می کنید، قیمت گذاری پویا ممکن است بهترین کار را داشته باشد. پس از اتمام روز مدرسه، قیمت ها ممکن است افزایش یابد. در حالی که ممکن است گاه به گاه فعالیت های فوق برنامه ای وجود داشته باشد که مستلزم تحویل گرفتن باشد، قیمت ها می توانند بعداً عصر پایین بیایند.

3. قوانین قیمت گذاری خود را تعیین کنید

در حالی که ممکن است قیمت محصولات شما تغییر کند، قوانینی که برای تعیین قیمت استفاده می کنید باید ثابت بماند. آیا در صورت عملکرد ضعیف محصول، قیمت ها کاهش می یابد؟ چه زمان هایی از روز یا چه ماه هایی از سال بر قیمت شما تأثیر می گذارد؟ چه الگوریتم ها یا فرمول هایی برای تعیین درصد افزایش استفاده می شود؟

به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیک در حال اتمام موجودی باشد، می‌تواند قانونی را برای پیروی از پایین‌ترین محدوده قیمت برخی از رقبا در زمانی که سهام به تعداد معینی می‌رسد، تنظیم کند.

همچنین باید تصمیم بگیرید که کدام یک از پیشنهادات شما تحت تأثیر تغییر به قیمت گذاری پویا قرار می گیرد. آیا هر سرویس دارای نوسان خواهد بود یا تنها چند پیشنهاد این مدل قیمت گذاری جدید را اتخاذ خواهند کرد؟

4. ابزارهای مناسب برای اجرای استراتژی خود را پیدا کنید.

ابزارهای قیمت گذاری پویا زیادی وجود دارد که می تواند به شما در اجرای استراتژی جدیدتان کمک کند. برخی از ابزارها مختص صنایع خاصی هستند. در اینجا چند گزینه محبوب وجود دارد:

این ابزارها به شما امکان می‌دهند انتخاب کنید کدام محصولات تحت تأثیر قیمت‌گذاری پویا قرار می‌گیرند. همچنین می‌توانید قوانین قیمت‌گذاری را برای این پیشنهادها تنظیم کنید.

هنگامی که ابزار پیاده‌سازی شد، حتماً استراتژی خود را آزمایش و نظارت کنید. داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید می‌توانند تصمیمات قیمت‌گذاری آینده شما را شکل دهند.

نتایج قیمت گذاری پویا

قیمت‌گذاری پویا یک روش ظریف است که فقط در شرایط خاص کار می‌کند. همانطور که گفته شد، ارزش درک مفهوم را دارد. اگر کسب و کار شما عناصر مورد نیاز را برای استفاده آزادانه برآورده می کند، باید کاملاً آن را درک کنید. وقتی استراتژی شما به درستی انجام شود، باید درآمد، سودآوری و عملکرد حاشیه شما را افزایش دهد.

صرف نظر از اینکه چه روش قیمت گذاری را انتخاب می کنید، ماشین حساب و الگوی استراتژی قیمت گذاری رایگان HubSpot می تواند به موفقیت شما کمک کند.

 

منبع:hubspot

خروج از نسخه موبایل