کسب و کار

قیمت های چسبنده: چیست + مثال ها

قیمت های چسبنده: چیست + مثال ها

اگر اخیراً هزینه بنزین را پرداخت کرده اید، ممکن است در پمپ احساس درد کرده باشید. بنزین کالایی است که قیمت آن در نوسان است و میزان پرداختی شما به شدت تحت تأثیر عوامل اقتصادی است.

sticky prices

گفته شد، برخی کالاها و خدمات قیمت‌هایی دارند که بسیار پایدار هستند. در این موارد، قیمت‌ها ثابت می‌مانند — که بیشتر به عنوان قیمت‌های چسبنده شناخته می‌شوند.

در اینجا، چسبندگی قیمت را کمی بیشتر بررسی می‌کنیم، به چند مثال می‌پردازیم و مفهوم را با مخالف طبیعی آن مقایسه می‌کنیم: قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر.

Download Now: Free Sales Pricing Strategy Calculator

اکثر کالاها و خدمات در معرض قانون عرضه و تقاضا. وقتی تقاضا افزایش می یابد، قیمت ها نیز افزایش می یابد. و هنگامی که تقاضا کاهش می یابد، قیمت ها نیز کاهش می یابد.

چسبندگی قیمت – که به عنوان سختی اسمی نیز شناخته می‌شود – با اصول عرضه و تقاضا مطابقت ندارد، و با افزایش هزینه‌های تولید یا فروش – حداقل، نه به سرعت سایر کالاها – در نوسان است..

به بیان صریح تر، قیمت های ثابت از همان فرضیه یک شرکت پیروی می کند که می گوید، “ما قیمت محصول خود را بدون توجه به تورم، تغییرات در تقاضای مصرف کننده، 15 دلار در هر واحد ثابت نگه می داریم، یا هر شوک اقتصادی کلان بالقوه دیگری.”

هیچ دلیلی وجود ندارد که شرکت‌ها قیمت‌های خود را ثابت نگه دارند – این پدیده دلایل ریشه‌ای متعددی دارد. در اینجا اطلاعاتی در مورد اینکه چرا ممکن است یک شرکت از قیمت‌گذاری سفت و سخت استقبال کند، وجود دارد.

دلایل چسبندگی قیمت

1. هزینه های تعدیل قیمت ها ممکن است ارزشش را نداشته باشد.

در برخی موارد، لجستیک، دردسر و هزینه‌های تغییر قیمت‌ها برای پاسخگویی به تقاضا برای یک کسب‌وکار ارزشی ندارد – به‌ویژه اگر قیمت‌ها تبلیغ شده یا کاملاً تبلیغ شده باشند.

اگر شرکتی در آن قایق باشد، تغییر قیمت به معنای متحمل شدن چیزی است که به عنوان “هزینه های منو” شناخته می شود – اصطلاحی که از هزینه های اضافی ناشی از رستوران ها در هنگام چاپ منوهای جدید برای منعکس کردن قیمت های جدید ناشی می شود.

>

تبلیغات و تبلیغات به ندرت ارزان هستند. اگر کسب‌وکاری نتواند هزینه‌های سربار جدید را از اصلاح این نوع مواد جبران کند، احتمالاً قیمت‌های خود را ثابت نگه می‌دارد.

2. قراردادهای بلندمدت قیمت ها را ثابت نگه می دارد.

در برخی موارد – معمولاً در بخش B2B – کسب‌وکارها برای فروش کالاها و خدمات خود با قیمت توافقی در قراردادهای بلندمدت قفل می‌شوند.

به عنوان مثال، یک فروشنده آرد ممکن است یک معامله سخت و سه ساله برای عرضه یک نانوایی صنعتی با قیمتی مشخص در هر سال انجام دهد. حتی اگر تقاضا برای گندم به طور ناگهانی افزایش یابد، فروشنده همچنان باید قیمت قرارداد را رعایت کند.

3. افزایش قیمت می تواند مصرف کنندگان را خشمگین کند.

این بر کسی پوشیده نیست که مصرف‌کنندگان معمولاً اشتباه می‌کنند، “من نمی‌خواهم برای یک محصول بیشتر از ارزشی که فکر می‌کنم هزینه کنم.” و زمانی که مصرف‌کنندگان به پرداخت هزینه‌ای عادت کنند. قیمت برای یک محصول یا خدمات معین در دوره های طولانی، این ذهنیت وجود دارد.

وقتی این اتفاق می‌افتد، رها کردن آن‌ها ممکن است سخت باشد – و افزایش قیمت‌ها می‌تواند آنها را کاملاً از بین ببرد. بنابراین حتی اگر تقاضا به نفع یک شرکت تغییر کرده باشد، افزایش قیمت ممکن است برای کاهش پایه مصرف کننده آن کافی باشد.

نمونه هایی از قیمت های ثابت

دستمزد

دستمزدها ثابت در نظر گرفته می شود زیرا کارمندان هر ماه مبلغ یکسانی را بدون توجه به عوامل داخلی یا خارجی به خانه می برند. به عنوان مثال، اگر شرکت شما فرد جدیدی را در تیم شما استخدام کند – بنابراین مقداری از بار کاری شما کاهش می یابد – حقوق شما ثابت می ماند. حتی در شرایط سخت اقتصادی، مانند رکود، دستمزدها نیز بعید است کاهش یابد.

رستوران ها

همانطور که در بالا ذکر کردم، پدیده ای که به عنوان “هزینه های منو” شناخته می شود نام خود را از مشکل (و هزینه ها) تغییر منوهای رستوران گرفته است. اگر یک زنجیره فست فود بخواهد قیمت های خود را تغییر دهد، باید مواد تبلیغاتی و اطلاعاتی خود را تغییر دهد تا این تغییر را منعکس کند. بنابراین، در بسیاری از موارد، این نوع کسب‌وکارها قیمت‌های خود را سفت و سخت نگه می‌دارند و از علایق متغیر مصرف‌کننده خارج می‌شوند.

محصولات SaaS

معمای قیمت گذاری “منو” اغلب در مورد شرکت های SaaS نیز صدق می کند. قیمت گذاری یک محصول SaaS یک عمل دشوار و حساس است. انجام صحیح آن اغلب به معنای آوردن مشاوران قیمت گذاری و به روز رسانی نرم افزار است، و حتی در این صورت، باز هم می تواند یک اشتباه باشد.

این ریسک – همراه با آنچه که اغلب باعث هدر رفتن قابل توجه زمان، تلاش، انرژی و منابع می شود – برای بسیاری از مشاغل در آن صنعت ارزش دردسر ندارد. به نوبه خود، قیمت های خود را ثابت نگه می دارند.

کوکاکولا

روزهای اولیه کوکا کولا نمونه جالبی از چسبندگی قیمت. از زمان اختراع آن در سال 1886 تا اواخر دهه 1950، قیمت یک بطری کوکاکولا یک نیکل واقعی بود – حتی در شرایطی که قیمت اکثر محصولات دیگر در حدود 70 سال تغییر شرایط اقتصادی تنظیم شد.

دلیل اصلی؟ ماشین های فروش.

اکثر دستگاه‌های فروش خودکاری که کوکا کولا را می‌فروختند، فقط نیکل مصرف می‌کردند، و اگر شرکت می‌خواست آن دستگاه‌ها را برای گرفتن سکه تعمیرات اساسی کند، باید قیمت محصول خود را دو برابر می‌کرد.

از ترس ناامیدی مشتری و از دست دادن کسب‌وکار ناشی از آن، کوکائو تصمیم گرفت برای بخش بهتری از یک قرن پنج سنت برای محصول خود دریافت کند.

محصولات و خدمات با قیمت انعطاف‌پذیر بیشتر مستعد هرگونه تغییر در روند صنعت یا تغییر در اقتصاد هستند. این کالاها شامل کالاهایی هستند که دائماً قیمت‌های خود را تنظیم می‌کنند، مانند بنزین، و ایده گسترده‌تر قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر شامل برخی استراتژی‌های قیمت‌گذاری خاص‌تر است.

به‌عنوان مثال، عمل قیمت‌گذاری بخش‌بندی‌شده – مانند زمانی که سینماها قیمت‌های تخفیفی برای سالمندان و دانش‌آموزان ارائه می‌دهند – در زیر چتر قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر قرار می‌گیرد. همین امر در مورد یک پیمانکار ساختمانی نیز صدق می کند که مایل است قیمت های خود را با مشتریان بر اساس مقیاس کار مذاکره کند.

مفهوم قیمت‌های چسبنده یک اصل اصلی اقتصاد کلان است. این یک پدیده رایج است که تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد به طور کلی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید تصویر بهتری از اینکه چگونه و چرا قیمت‌های خاص بدون توجه به هر اتفاقی ثابت می‌مانند، داشته باشید، ایده‌ای است که ارزش آن را دارد.

sales pricing strategy calculator

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا