کسب و کار

بودجه بندی در مقابل پیش بینی: مقایسه

بودجه بندی در مقابل پیش بینی: مقایسه

بودجه و پیش‌بینی دو ابزار ضروری در جعبه ابزار صاحب کسب و کار هستند. آنها با هم به شما کمک می کنند تا اهداف مالی را تعیین کنید، بفهمید که چگونه می خواهید به آنها برسید، و پیشرفت را در طول مسیر پیگیری کنید.

Budgeting vs. forecasting

با این حال، هر کدام عملکرد متفاوتی دارند و نقش‌های متمایزی در برنامه‌ریزی مالی دارند. درک فرآیند برای هر یک به کارآفرینان کمک می کند تا کسب و کار خود را برای رشد آماده کنند و زمان های افت را تحمل کنند.

بودجه چیست؟

بودجه‌سازی فرآیند تعیین اهداف مالی شما برای یک دوره خاص، اغلب برای یک سال است. بودجه به عنوان نقشه راه عمل می کند که جهت شرکت را هدایت می کند.

یک بودجه تجاری می‌تواند اهداف مالی سالانه را بیان کند، مانند: 

  • درآمد
  • هزینه ها
  • کاهش بدهی
  • سود
  • حجم فروش

بودجه‌ها در ابتدای سال تعیین می‌شوند تا مسیر ایده‌آل شرکت را ارائه دهند. در پایان دوره، صاحبان مشاغل می توانند بودجه را با نتایج واقعی مقایسه کنند تا ببینند به کدام اهداف دست یافته اند.

پیش‌بینی چیست؟

پیش‌بینی مالی به استفاده از داده‌ها و مفروضات عملکرد گذشته شرکت شما برای پیش‌بینی نتایج آتی اشاره دارد. این نتایج پیش بینی شده (پیش بینی ها) می تواند برای بلند مدت یا کوتاه مدت باشد. آنها معمولاً به طور منظم به روز می شوند، گاهی اوقات در زمان واقعی.

به عنوان مثال، یک صاحب کسب و کار ممکن است حجم فروش، جریان نقدی و پیش بینی درآمد را هر سه ماهه به روز کند. آنها می توانند از اطلاعات فروش Q1 برای اطلاع رسانی و تنظیم پیش بینی های خود برای Q2 و به بعد استفاده کنند.

پیش‌بینی‌های تجاری بر اساس تخمین‌های معیارهای عملکرد آینده است، از جمله:

  • نرخ رشد درآمد
  • نرخ تبدیل
  • حجم فروش
  • هزینه ها

این تخمین‌ها معمولاً بر اساس فرضیات پیرامون داده‌های موجود شما است. به عنوان مثال، اگر حجم فروش آینده را تخمین می زنید، می توانید از حجم سال گذشته شروع کنید. سپس، فرض می‌کنید که در سال آینده چه خواهد کرد: افزایش، کاهش یا ثابت ماندن.

تفاوت بودجه در مقابل پیش‌بینی

در تجارت، بودجه مسیری را که مدیریت می‌خواهد شرکت در آن حرکت کند، مشخص می‌کند، در حالی که پیش‌بینی‌های مالی برای ردیابی پیشرفت به سمت اهداف تعریف‌شده در بودجه استفاده می‌شود.

علاوه بر این، بودجه ها اغلب برای یک دوره واحد، مانند یک سال تنظیم می شوند. از سوی دیگر، پیش بینی های مالی را می توان برای دوره های مختلف (سالانه، سه ماهه، ماهانه) استفاده کرد و به طور منظم به روز می شود.

با این حال، بودجه بندی و پیش بینی معمولاً با هم کار می کنند. به طور معمول، مدیریت با ایجاد یک بودجه سالانه بر اساس اهداف تجاری برای سال شروع می کند. سپس می توانند از پیش بینی های مالی برای تجسم سناریوهای مختلف برای دستیابی به اهداف بودجه خود استفاده کنند.

بودجه شما هدف شماست و پیش بینی های شما نقشه راه شما برای رسیدن به آن هدف است.

فرض کنید هدف بودجه سالانه شما افزایش 10 درصدی درآمد است. چند راه مختلف برای دستیابی به آن وجود دارد – می توانید فروش را به بازار فعلی خود افزایش دهید، بازار جدیدی را هدف قرار دهید یا قیمت ها را افزایش دهید.

می‌توانید پیش‌بینی‌هایی را برای تاکتیک‌های مختلف ایجاد کنید تا ببینید برای رسیدن به افزایش درآمد ۱۰ درصدی چقدر باید عملکرد خوبی داشته باشید. سپس، همانطور که سال پیش می‌رود، پیش‌بینی‌ها راهی برای نظارت بر پیشرفت و بررسی اینکه آیا شرکت در مسیر درستی قرار دارد یا خیر.

برای مثال، ممکن است بخواهید درآمد را 2.5٪ در هر سه ماهه افزایش دهید تا به هدف رشد سالانه 10٪ دست پیدا کنید. اما در پایان سه ماهه اول، تنها 2 درصد درآمد را افزایش داده اید. می‌توانید پیش‌بینی‌های خود را تنظیم کنید تا ببینید، با نرخ فعلی، تنها به 8 درصد رشد خواهید رسید. برای دستیابی به هدف اصلی خود یعنی رشد 10 درصدی، اکنون باید میانگین رشد 2.7 درصدی را در سه ماهه دوم تا چهارم داشته باشید.

برنامه ریزی در مقابل بودجه بندی در مقابل پیش بینی

مدیریت علاوه بر بودجه بندی و پیش بینی، از برنامه ریزی نیز برای حفظ حرکت سازمان در مسیر درست استفاده می کند. یک طرح کسب و کار معمولاً چشم انداز و اهداف کلی شرکت را برای بازه زمانی طولانی تری (مانند 3-5 سال) مشخص می کند.

یک طرح کسب‌وکار پایه شامل اطلاعاتی درباره اطلاعات و استراتژی‌های کلیدی شرکت شما می‌شود، مانند: 

  • شرح محصولات یا خدمات
  • تعریف مشتری هدف
  • صنعت و تحلیل رقابت 
  • نقاط قوت و ضعف نسبی
  • تهدیدها و فرصت ها
  • استراتژی‌های بازاریابی
  • برنامه ریزی مالی (از جمله بودجه)

طرح کسب و کار تصویر بزرگی است، در حالی که بودجه برای یک دوره زمانی معین بر اهداف مالی خاص متمرکز است. از آنجا، پیش‌بینی به شما می‌گوید که چقدر خوب و بودجه خود را پیگیری می‌کنید.

نمونه‌های بودجه در مقابل پیش‌بینی

کسب و کارها از بودجه برای تعیین چگونگی دستیابی به اهداف مانند افزایش سود استفاده می کنند. به عنوان مثال، می توانید با ایجاد درآمد بیشتر، کاهش هزینه ها یا هر دو، سود را افزایش دهید. اگر برنامه شما متکی بر درآمد بیشتر است، باید درآمد بیشتری را در بودجه خود پیش بینی کنید.

وقتی بودجه تنظیم شد، می‌توان پیش‌بینی‌های مالی ایجاد و به‌روزرسانی کرد تا به مدیریت کمک کند ببیند آیا در مسیر رسیدن به اهداف خود هستند یا خیر.

نمونه بودجه

بگویید یک شرکت SaaS در سال گذشته 3 میلیون دلار درآمد داشته است. امسال، بودجه آن شامل افزایش 20 درصدی درآمد است که آن را به 3.6 میلیون دلار می رساند.

نمونه بودجه سال آینده به این صورت است:

Screen Shot 2023-01-27 at 6.41.11 PMدر این الگوی بودجه، هدف درآمدی کل 3.6 میلیون دلار، به‌علاوه جزئیاتی درباره اهداف کوچک‌تر در سرویس‌های مختلف (به‌عنوان مثال، ردیف پایه در مقابل ردیف برتر) را مشاهده خواهید کرد.

این بودجه همچنین اهدافی را برای هزینه‌های عملیاتی مشخص می‌کند که به 2.8 میلیون دلار می‌رسد. اگر به اهداف درآمد و هزینه دست یابید، درآمد عملیاتی شما 0.2 میلیون دلار خواهد بود.

ستون “>

مثال پیش بینی

بعد از تنظیم بودجه، بگویید می‌خواهید یک پیش‌بینی ایجاد کنید و دریابید که آیا رسیدن به درآمد 3.6 میلیون دلار امکان‌پذیر است یا خیر.

برای پیش‌بینی درآمد امسال، اطلاعاتی درباره عملکرد قبلی خود جمع‌آوری کنید و فرضیاتی را در نظر بگیرید.

اجازه دهید بگوییم که تا پایان سال گذشته، درآمد شما به میزان 2 درصد ماهانه (MoM) افزایش می‌یابد، و در ماه گذشته، 250 هزار دلار درآمد داشته‌اید.

اگر فرض کنید که این نرخ رشد در سال آینده ادامه خواهد داشت، پیش‌بینی مالی شما به شرح زیر خواهد بود:

درآمد ماهانه پیش‌بینی‌شده بر اساس نرخ رشد ۲ درصدی مامان

Screen Shot 2023-01-27 at 6.42.30 PMاین پیش‌بینی به شما می‌گوید که اگر همان رشد 2 درصدی درآمد مادران را حفظ کنید، به درآمد کلی 3.42 میلیون دلاری دست خواهید یافت که از هدف 3.6 میلیون دلاری خود فاصله دارید.

تیم مدیریت شما می‌تواند از این اطلاعات استفاده کند تا ببیند به بیش از ۲ درصد رشد MoM نیاز دارید. با استفاده از پیش‌بینی‌ها برای کمک به تصمیم‌گیری، می‌توانید به استراتژی‌های مختلفی برای افزایش آن نرخ رشد نگاه کنید، مانند:

  • بهبود نرخ تبدیل فروش
  • ایجاد سرنخ بیشتر در بالای قیف فروش
  • از آنجایی که پیش‌بینی‌ها به‌طور منظم به‌روزرسانی می‌شوند، این پیش‌بینی‌های اولیه به‌طور دقیق مشخص نمی‌شوند. بگویید که در ماه مارس و آوریل به جای 2% پیش‌بینی‌شده، 3% رشد MoM را تجربه می‌کنید.

    می‌توانید پیش‌بینی‌های باقی‌مانده (از مه تا دسامبر) را به‌روزرسانی کنید تا رشد 3 درصدی را منعکس کند و ببینید که این پیش‌بینی درآمد کل شما چه می‌کند.

    روش های پیش بینی

    فرایند پیش‌بینی در بالا به رابطه روش مستقیم، که فرض می‌کند نرخ رشد تاریخی شرکت شما ثابت می‌ماند.

    چند روش های پیش بینی مالی وجود دارد، و هر کدام ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشند.

    در اینجا سه ​​تکنیک مدل‌سازی مالی اضافی که معمولاً برای پیش‌بینی عملکرد کسب‌وکار استفاده می‌شود، آورده شده است:

    • روش میانگین متحرک: از میانگین (یا میانگین وزنی) دوره قبل برای پیش‌بینی دوره بعدی برای ارائه پیش‌بینی متحرک استفاده می‌کند. برای مثال، ممکن است از میانگین درآمد سه ماه گذشته برای پیش‌بینی درآمد ماه بعد استفاده کند.
    • رگرسیون خطی ساده (SLR): عملکرد مالی را بر اساس یک متغیر مرتبط پیش بینی می کند. به عنوان مثال، یک شرکت خدمات شهری ممکن است از داده های دما برای پیش بینی درآمد حاصل از مصرف برق استفاده کند.
    • رگرسیون خطی چندگانه (MLR): عملکرد مالی را بر اساس چندین متغیر مرتبط پیش بینی می کند. به عنوان مثال، یک شرکت کشتیرانی ممکن است از قیمت بنزین و نرخ بهره با هم برای برنامه ریزی مخارج برای دوره آینده استفاده کند.

    اگر می‌خواهید روش‌های پیش‌بینی پیچیده‌تری (مانند رگرسیون) کاوش کنید، از نرم‌افزار پیش‌بینی فروش

    نکاتی برای بهبود بودجه و پیش‌بینی‌ها 

    در اینجا برخی از بهترین روش‌ها وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند بیشترین بهره را از بودجه و فرآیندهای مالی خود ببرید.

    یک بودجه ایجاد کنید

    طبق نظرسنجی کلاچ، تنها 54 درصد از مشاغل کوچک در سال 2021 بودجه رسمی ایجاد کردند – به این معنی که بسیاری از کارآفرینان طرح کلی برای اهداف مالی سالانه ندارند.

    اگر مدیر ارشد مالی (CFO) تعیین شده ندارید، می توانید از الگوی بودجه تجاری استفاده کنید برای شروع یا همکاری با یک مشاور مالی برای ایجاد آن.

    از داده های دقیق استفاده کنید

    پیش‌بینی‌ها فقط به اندازه اطلاعاتی هستند که وارد می‌کنید. اگر از داده های نادرست در پیش بینی های خود استفاده می کنید، ارزش زیادی از آنها دریافت نخواهید کرد.

    مراقب خطاها و اشتباهات تایپی در ورود اطلاعات دستی باشید. ورودی ها را دوباره بررسی کنید و داده ها را اغلب به روز کنید تا جدیدترین اطلاعات را داشته باشید.

    همچنین می‌توانید از نرم‌افزار حسابداری و حسابداری برای ردیابی خودکار داده‌ها و کاهش شانس استفاده کنید. خطای انسانی.

    از پیش بینی های قبلی بیاموزید

    تام میلر، مدیر ارشد اجرایی نشریه ورزش‌های قدرتی Fitness Volt، به رهبران کسب‌وکار توصیه می‌کند «با تعیین اینکه کجای پیش‌بینی‌های گذشته اشتباه بوده است، اشتباهات را به طور سیستماتیک کاهش دهند».

    به عنوان مثال، فرض کنید شما یک شرکت SaaS هستید که یک ردیف قیمت‌گذاری ممتاز جدید راه‌اندازی کرده است. شما فرض کردید که این ردیف همان نرخ تبدیل را با ردیف پایه شما خواهد داشت. اما در واقعیت، نرخ تبدیل کمتر بود زیرا هزینه بالاتر و محصول جدید بود.

    این فرض ممکن است منجر به پیش‌بینی درآمد بیش از حد برآورد شده باشد.

    برای تصحیح آن، می‌توانید چند سناریو درآمد متفاوت را بررسی کنید، از جمله سناریوهایی که بر اساس فرضیات محافظه‌کارانه‌تر هستند. به این ترتیب، می‌توانید بفهمید که چه اتفاقی برای بودجه‌تان می‌افتد، حتی اگر عملکرد ایده‌آل نداشته باشید.

    افزایش توانایی شما در ایجاد مفروضات مالی در طول زمان به شما کمک می کند پیش بینی های دقیق تری ایجاد کنید.

    داده های کیفی را در نظر بگیرید

    کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌هایی که داده‌های تاریخی زیادی برای استفاده در پیش‌بینی‌ها ندارند، می‌توانند به داده‌های کیفی مانند نظرسنجی‌ها یا گزارش‌های تحقیقاتی نگاه کنند.

    به عنوان مثال، اگر هنوز محصول خود را راه‌اندازی نکرده‌اید، می‌توانید مشتریان را نظرسنجی کنید تا تخمین بزنید چند نفر و با چه قیمتی خرید خواهند کرد. از این اطلاعات می‌توان در درآمد و پیش‌بینی فروش استفاده کرد.

    تحقیق خود را انجام دهید

    شرکت شما در خلاء وجود ندارد. هنگام تهیه بودجه و ایجاد پیش‌بینی، آنچه را که در اقتصاد و صنعت شما اتفاق می‌افتد نادیده نگیرید.

    والتر لاپرت، رئیس شرکت هواپیماهای بدون سرنشین Triad Drones خاطرنشان می‌کند، “همیشه تحقیقات بازار خود را انجام دهید و در مورد تخمین بیش از حد هزینه‌های متغیر اشتباه کنید.”

    همیشه نمی توانید پیش بینی کنید که چه زمانی شرایط بازار مانند مشکلات زنجیره تامین یا تورم منجر به افزایش هزینه ها می شود. بنابراین، شما می خواهید از تکیه بر پیش بینی های بهترین سناریو اجتناب کنید. در عوض، از تخمین‌های محافظه‌کارانه استفاده کنید تا به خودتان بافرهای مالی بدهید.

    Subscribe to The Hustle Newsletter
    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    rel=”_blaopednkener”> /p>

    Love

    Meh

    Hate

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا