سریال و انمیشن

فضای ابری چیست؟ بهترین پلتفرم فضای ذخیره سازی ابری ۲۰۲۴ کدام است؟

فضای ابری چیست؟ بهترین پلتفرم فضای ذخیره سازی ابری ۲۰۲۴ کدام است؟

در طول سال‌های اخیر، استفاده از فضای ابری به‌اندازه قابل توجهی بیشتر شده است و کاربران زیادی رو به استفاده از این نوع حافظه آورده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم حافظه ابری چیست و چه مزایایی در اختیار ما قرار می‌دهد. همچنین نگاهی به بهترین پلتفرم های فضای ذخیره سازی ابری خواهیم انداخت.

فضای ابری (Cloud Storage) را می‌توان یکی از بهترین راهکارها برای نگهداری از انواع فایل‌ها و همچنین دسترسی راحت به آن‌ها به‌حساب آورد. با استفاده از یک فضای ابری، می‌توانید خیال خود را از بابت امنیت فایل‌ها نیز راحت کرده و دیگر حتی در صورت از دست دادن یا خراب شده لپ‌تاپ یا گوشی، نگرانی از بابت از دست دادن فایل‌های مهم نداشته باشید. در ادامه با پلازا همراه باشید تا بیشتر با این نوع حافظه و مزایای استفاده از فضای ابری، آشنا شویم.

فهرست مطالب

فضای ابری چیست؟

فضای ابری یک مدل خدماتی است که در آن، داده‌ها به سیستم‌هایی دوردست منتقل شده و آنجا ذخیره می‌شوند. این داده‌ها در آنجا نگهداری، مدیریت و بکاپ‌گیری می‌شوند و از طریق یک شبکه (معمولا اینترنت) در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. کاربران معمولا مبلغی را به صورت ماهانه برای فضای ابری خود پرداخت می‌کنند. با اینکه هزینه به ازای هر گیگابایت این سرویس کاهش یافته است؛ اما ارائه‌دهندگان این خدمات، هزینه‌های عملیاتی را اضافه کرده‌اند که می‌تواند هزینه استفاده از این تکنولوژی را بسیار افزایش دهد.

حافظه ابری

امنیت حافظه ابری یکی از مسائلی است که همواره باعث نگرانی کاربران می‌شود. ارائه دهندگان خدمات فضای ابری سعی کرده‌اند این نگرانی‌ها را با افزایش قابلیت‌های امنیتی خود از طریق رمزنگاری داده‌ها، اعتبارسنجی چندعاملی و بهبود امنیت فیزیکی در سرویس‌هایشان، کاهش دهند.

حافظه ابری چه کاربردی دارد؟

معمول‌ترین کاربردهای فضای ابری شامل بکاپ گرفتن، ریکاوری و آرشیو کردن اطلاعاتی است که کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود. تعداد زیادی از مشتریان، از خدمات حافظه ابری برای عملیات توسعه (DevOps) خود به عنوان رویکردی برای کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در طی مراحل توسعه و تست پروژه خود، منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی را افزایش داده و وقتی پروژه به اتمام رسید، آن‌ها را کاهش دهند.

حافظه ابری

سازمان‌ها هم رفته رفته و با بهبود عملکرد و افزایش امنیت حافظه ابری، بیشتر به سمت آن کشیده می‌شوند. کمپانی‌هایی که نواسانات فصلی قابل ملاحظه‌ای در حجم داده‌های خود دارند، می‌توانند از فضای ابری استفاده کرده و این نوسانات را به راحتی جبران کنند.

حافظه ابری چیست

برای شرکت‌های کوچک تا متوسط، برخی خدمات ابری ویژه مانند همگام‌سازی و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها می‌تواند قابل استفاده باشد. قابلیت همگام‌سازی این سرویس‌ها اطمینان می‌دهد که نسخه‌های فایل‌هایی که به صورت محلی در یک سرور یا کامپیوتر ذخیره شده است، با نسخه ابری آن‌ها سازگاری دارند.

بهترین فضای ذخیره سازی ابری رایگان ۲۰۲۴

سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری معمولا رایگان نیستند و در ازای ارائه خدمات و حافظه، مبلغی را از کاربران دریافت می‌کنند؛ با این حال، برخی سرویس‌ها نیز هستند که برخی از خدمات خود را رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در ادامه با چند نمونه از این سرویس‌ها آشنا خواهیم شد.

۱. تراباکس (Terabox)؛ برترین فضای ذخیره سازی ابری

استفاده از فضای ابری با استفاده از تراباکس

  • میزان حافظه ابری رایگان: ۱ ترابایت

نقاط قوت: فضای ذخیره‌سازی بسیار زیاد، امکان آپلود فایل با حجم ۴ گیگابایت

نقاط ضعف: اشتراک رایگان محدودیت در تعداد فایل دارد

Terabox یک سرویس ذخیره‌سازی ابری است که توسط شرکت Dubox Technology ارائه می‌شود. این سرویس امکاناتی را برای ذخیره، مدیریت و به اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف به کاربران ارائه می‌دهد. مهمترین نقطه قوت این سرویس، فضای ذخیره سازی 1 ترابایتی است که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. این سرویس در حقیقت با اختلاف فراوانی، بیشترین حجم را با اکانت رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. البته در اشتراک رایگان شما تنها می‌توانید ۲۰ فایل را در حساب خود ذخیره کنید ولی امکان آپلود فایل با حجم حداکثر ۴ گیگابایت وجود دارد.

همچنین بخوانید :

البته از آنجایی که این سرویس توسط شرکت چندان معتبری ارائه نشده است، شک و گمان‌های زیادی در مورد امنیت داده‌ها و همچنین حریم خصوصی کاربران در ارتباط با این سرویس وجود دارد.

۲. دگو (Degoo)

دگو؛ از بهترین پلتفرم های فضای ذخیره سازی ابری 2024

  • میزان حافظه ابری رایگان: ۲۰ گیگابایت

نقاط قوت: رابط کاربری ساده، دارای برنامه موبایلی است

نقاط ضعف: فاقد برنامه دستکاپ است، حذف فایل‌ها در صورت عدم استفاده از اکانت

دگو یک سرویس سوئدی ارائه دهنده فضای ابری است که تقریبا بیشتر از هر سرویس معتبر دیگری به‌شما فضا می‌دهد. این سرویس در اکانت رایگان خود، حافظه رایگان ۲۰ گیگابایتی به‌شما ارائه می‌کند و به ازای هر کاربر جدیدی که دعوت کنید هم می‌توانید ۲۵۰ مگابایت فضای اضافی دریافت کنید.

این سرویس البته در اشتراک رایگان دارای تبلیغات است و اجازه آپلود فایل با حجم بیش از ۲۵۶ مگابایت را هم به‌شما نمی‌دهد. همچنین اگر حداکثر ۹۰ روز از حساب خود استفاده نکنید، حساب شما به‌صورت خودکار و همراه با تمامی فایل‌های داخل آن، پاک خواهد شد.

۳. گوگل درایو (Google Drive)؛ معروفترین فضای ذخیره سازی ابری رایگان

گوگل درایو؛ بهترین فضای ابری رایگان

  • میزان حافظه ابری رایگان: ۱۵ گیگابایت

نقاط قوت: ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان، دسترسی راحت

نقاط ضعف: فاقد رمزنگاری سرتاسری است

اگر کاربر گوگل هستید، پیش از این، از گوگل درایو مثلا برای ذخیره کردن فایل‌های ضمیمه جیمیل استفاده کرده‌اید. با این وجود، اگر کسی آدرس جیمیل هم نداشته باشد می‌تواند با ساختن یک اکانت گوگل از حافظه ابری رایگان استفاده کند.

با ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی ابری رایگان، گوگل درایو فضای بسیار مناسبی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که گاهی طی وقایع مختلفی امکان افزایش این فضا به میزان کمی (مثلا ۲ گیگابایت) وجود دارد. تنها نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که سایر سرویس‌هایی مانند جیمیل و گوگل فوتوز که کاربر از آن‌ها استفاده می‌کند، در این حافظه ابری سهیم هستند.

برنامه‌های موبایل این سرویس هم برای دسترسی آسان کاربران iOS و اندروید وجود دارد. با استفاده از اپلیکیشن دسکتاپ پشتیبان گیری و همگام سازی گوگل درایو می‌توانید فایل‌هایتان را بین رایانه و فضای ذخیره سازی رایگان خودتان همگام سازی کنید.

۴. سرویس Rakuten Drive

سرویس Rakuten Drive ؛ ذخیره سازی کلود

  • میزان حافظه ابری رایگان: ۱۰ گیگابایت

نقاط قوت: امکان محدودسازی اشتراک فایل، پشتیبانی از اکستنشن آفیس

نقاط ضعف: فاقد برنامه دسکتاپ است، از درایو مجازی پشتیبانی نمی‌کند

Rakuten Drive تا ۱۰ گیگابایت حافظه ابری رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد و یکی از گزینه‌های شاخص از لحاظ میزان حجم است. در این سرویس هر کاربر می‌تواند برای خود پوشه درست کرده و آن را با دیگران به‌اشتراک بگذارد. همچنین با توجه به پشتیبانی از آفیس، می‌توانید فایل‌های این مجموعه را در همین سرویس مشاهده کرده یا ویرایش کنید. دیگر ویژگی‌ها مثل پشتیبانی از رمزعبور و مشخص کردن سطح دسترسی برای کاربران مختلف، از دیگر امکانات این سرویس به‌شمار می‌آیند.

۵. آیس‌درایو (IceDrive)

استفاده از فضای ابری آیس‌درایو (IceDrive)

  • میزان حافظه ابری رایگان: ۱۰ گیگابایت

نقاط قوت: امنیت بالا، پشتیبانی از درایو مجازی

نقاط ضعف: امکانات همکاری مشترک محدود

سرویس IceDrive یک سرویس نسبتا جدید در میان برندهایی است که فضای ابری رایگان ارائه می‌کنند. این سرویس از درایو مجازی در ویندوز پشتیبانی می‌کند و به نوعی به‌عنوان یکی از درایوهای کامپیوتر شما قابل استفاده است. همچنین امکان ساخت لینک به فایل‌ها و پوشه‌ها و تعریف کردن رمز عبور و تاریخ در دسترس بودن نیز از دیگر امکانات آیس‌درایو هستند. البته که هنوز جای خالی ویژگی‌هایی مثل همکاری مشترک با دیگر کاربران روی اسناد، در این سرویس احساس می‌شود.

همچنین بخوانید :

” url=”https://www.plaza.ir/140302/207797/best-apps-to-transfer-files-from-phone-to-pc/” float=”right”]

اما در عوض و برخلاف دیگر رقبا، این سرویس محدودیتی برای حجم آپلود مشخص نکرده و در کنار آن از الگوریتم فوق‌العاده امن Twofish برای حفظ امنیت فایل‌ها استفاده می‌کند.

۶. مگا (Mega)

فضای ابری رایگان خارجی

  • میزان حافظه ابری رایگان: ۲۰ گیگابایت

نقاط قوت: اپلیکیشن برای هر پلتفرمی دارد، راحتی استفاده

نقاط ضعف: سرعت پایین انتقال داده

سرویس Mega با فضای ذخیره‌سازی قابل توجهی که در اشتراک رایگان خود ارائه می‌کند، یکی از شاخص‌ترین گزینه‌ها است. شما در ابتدا ۲۰ گیگابایت فضای رایگان دریافت می‌کنید و سپس با نصب برنامه دسکتاپ می‌توانید ۵ گیگابایت دیگر دریافت کرده و اگر اپلیکیشن گوشی را نصب کنید یا یک نفر دیگر را به سرویس دعوت کنید نیز ۵ گیگابایت دیگر هم دریافت خواهید کرد. این سرویس برای هر پلتفرم محبوبی مثل ویندوز، مک، اندروید، iOS یا لینوکس یک برنامه دارد و حتی از افزونه‌های کروم و اج نیز برخوردار است.

۷. پی‌کلاود (pCloud)

بهترین فضای ابری؛ پی‌کلاود (pCloud)

  • میزان حافظه ابری رایگان: ۱۰ گیگابایت

نقاط قوت: گزینه‌های به اشتراک گذاری آسان، اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ هوشمند، گزینه‌های مختلف برای افزایش حافظه ابری رایگان

نقاط ضعف:

شما احتمالا این نام را نشناسید ولی اگر به دنبال فضای ابری رایگان با حجم مناسبی می‌گردید، pCloud به درد شما می‌خورد. این سرویس در ابتدا ۱۰ گیگابایت را در اختیار شما قرار می‌دهد. با اینکه ما روی قسمت رایگان این سرویس تمرکز می‌کنیم، ولی شما می‌توانید با پرداخت هزینه ماهانه ۴.۹۹ دلار در ماه، فضای ۵۰۰ گیگابایتی و با پرداخت ۹.۹۹ دلار در ماه، فضای ۲ ترابایتی در اختیار داشته باشید.

۱۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان اولیه را می‌توان با کامل کردن پیشنهادها و دعوت از دوستان تا ۲۰ گیگابایت در ماه افزایش داد. لازم به ذکر است که pCloud دارای اپلیکیشن‌های دسکتاپ و موبایل بوده که می‌تواند مکملی برای وبسایت آن باشد.

همچنین بخوانید :

pCloud هیچ محدودیتی در اندازه فایلی که آپلود می‌کنید ندارد و گزینه‌های ساده‌ای را برای به اشتراک گذاری فایل‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با این سرویس می‌توانید فایل‌های بزرگ را با دوستان یا همکاران و حتی کسانی که از این سرویس استفاده نمی‌کنند، به اشتراک بگذارید. pCloud با گزینه‌های استریم کردن مناسب و رابط آنلاین خوب قطعا می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های شما برای فضای ذخیره سازی رایگان باشد.

۸. مایکروسافت وان درایو (Microsoft OneDrive)؛ فضای ابری رایگان مایکروسافت

مایکروسافت وان درایو

  • میزان حافظه ابری رایگان: ۵ گیگابایت

نقاط قوت: سازگاری عالی با سایر محصولات مایکروسافت، می‌توان فایل‌ها را بدون دانلود آن‌ها ویرایش کرد

نقاط ضعف: تنها ۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان

با توجه به اینکه وان درایو از سرویس‌های مایکروسافت است و این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی روی فضای ابری کرده است، واقعا ارائه ۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان در این سرویس بسیار ناامیدکننده است. اگر اشتراک آفیس ۳۶۵ داشته باشید، این مقدار به صورت خودکار به ۱ ترابایت افزایش می‌یابد.

همانطور که گوگل درایو بیشتر توسط کاربران گوگل استفاده می‌شود، وان درایو هم مناسب کسانی است که از سرویس‌های مایکروسافت استفاده می‌کنند، برای مثال سازگاری بسیار خوبی بین وان درایو و اوت لوک وجود دارد. وان درایو با سرویس‌های غیرمایکروسافت مانند اتوکد هم سازگار است.

در این سرویس می‌توان فایل‌های خود را با کسانی که کاربر وان درایو نیستند هم به اشتراک گذاشت. در نهایت یکی دیگر از ویژگی‌های خوب وان درایو، قابلیت ویرایش فایل‌ها بدون نیاز به دانلود آن‌ها است.

۹. دراپ باکس (Dropbox)

دراپ باکس (Dropbox)

  • میزان حافظه ابری رایگان: ۲ گیگابایت

نقاط قوت: پشتیبانی از پلتفرم‌های زیاد، ویژگی‌های کاربردی زیاد،

نقاط ضعف: تنها ۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان اولیه

دراپ باکس یکی از بهترین سرویس‌های ارائه دهنده فضای ابری رایگان است که رابط وب راحت و کاربردی دارد. با وجود محبوبیت این سرویس، دراپ باکس با ۲ گیگابایت یکی از کمترین فضاهای ذخیره سازی رایگان را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. اما راه‌هایی برای افزاش این مقدار بدون نیاز به پرداخت پول وجود دارند که عبارتند از دعوت از دوستان (۵۰۰ مگابایت برای هر نفر تا حداکثر ۱۶ گیگابایت)، کامل کردن بخش راهنمای «شروع به استفاده» (Getting Started) که ۲۵۰ مگابایت فضا را افزایش می‌دهد و در نهایت، فعالیت در انجمن دراپ باکس که ۱ گیگابایت به ازای هر جواب Mighty Answer در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید :

اپلیکیشین‌های این سرویس برای اکثر پلتفرم‌ها عرضه شده است. برنامه دسکتاپ این سرویس برای ویندوز، مک و لینوکس موجود بوده و اپلیکیشن موبایل آن برای اندروید، iOS و حتی کیندل هم موجود است. نسخه وب دراپ باکس به شما اجازه می‌دهد فایل‌ها را بدون نیاز به دانلود کردن آن‌ها ویرایش کنید و تنها نکته منفی درباره این سرویس، ارائه فضای ذخیره سازی رایگان اولیه پایین است.

۱۰. مدیافایر (MediaFire)

مدیافایر (MediaFire)؛ از معروفترین پلتفرم های فضای ابری رایگان

  • میزان حافظه ابری رایگان: ۱۰ گیگابایت

نقاط قوت: می‌توان حافظه ابری رایگان را تا ۵۰ گیگابایت افزایش داد، رابط کاربری و گزینه‌های به اشتراک گذاری عالی

نقاط ضعف: تبلیغات در حساب‌های رایگان

مدیافایر بیش از یک دهه است که در این عرصه حضور دارد و تجربه این همه سال کاملا در سرویس آن مشخص است. در ابتدا ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد اما شما می‌توانید از طریق کارهایی مانند دعوت از دوستان و تعقیب حساب‌های شبکه‌های اجتماعی مدیافایر این مقدار را تا ۵۰ گیگابایت افزایش دهید. حساب‌های رایگان دارای تبلیغات هستند که البته در برابر خدماتی که به شما ارائه می‌شود، قیمت ناچیزی است.

در این سرویس فایل‌های بزرگ تا ۲۰ گیگابایت پشتیبانی می‌شوند و گزینه‌های به اشتراک گذاری واقعا عالی هستند و حتی به شما امکان اشتراک گذاری با افرادی که کاربر مدیافایر نیستند هم داده می‌شود. رابط کاربری وب این سرویس هم عالی است و مدیافایر اپلیکیشن‌های موبایل را برای آپلود و دانلود راحت برای اندروید ارائه کرده است. این امر باعث می‌شود تا به راحتی به فایل‌های خود در فضای ابری دسترسی داشته باشید و شامل ویژگی‌هایی مانند همگام‌سازی خودکار تصاویر می‌شود.

بهترین فضای ذخیره سازی ابری ایرانی

در ایران، چندین سرویس فضای ذخیره‌سازی ابری وجود دارند که به کاربران امکان ذخیره‌سازی و مدیریت فایل‌ها را ارائه می‌دهند. این سرویس‌ها در صورتی که احتیاج به فضای ذخیره‌سازی زیادی داشته باشید، با توجه به امکان پرداخت بانکی، می‌توانند گزینه بهتری از سرویس‌های خارجی باشند. در این قسمت به چند نمونه از بهترین سرویس‌های فضای ذخیره‌سازی ابری ایرانی اشاره می‌کنیم:

  • ابر آروان: یک سرویس ابری جامع با امکاناتی مانند ذخیره‌سازی، پخش فایل‌ها و امنیت بالا. مناسب برای توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارهایی که به دنبال پایداری و پشتیبانی قوی هستند. در اشتراک رایگان شما ۵ گیگابایت فضا خواهید داشت و با پرداخت ۸۰۰ هزار تومان هم می‌توانید فضای ۵۰۰ گیگابایتی داشته باشید.
  • فضای ابری پارس‌پک: ارائه‌دهنده‌ی فضای ذخیره‌سازی امن و آسان برای مدیریت فایل‌ها. این سرویس بیشتر مناسب برای کاربران عادی و حرفه‌ای با نیاز به فضای زیاد و دسترسی آسان است و از ۱ گیگابایت تا ۱۰۰ ترابایت حافظه SSD یا HDD در ایران یا در اروپا در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • پیکوفایل: یک پلتفرم قدیمی و خوش‌سابقه برای آپلود و مدیریت فایل‌ها است که در اشتراک رایگان خود تا ۲۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار شما قرار می‌دهد. این سرویس همچنین از رمزگذاری فایل‌ها و ابزارهای ویرایش تصاویر نیز برخوردار است.
  • پرشین گیگ: پرشین گیگ یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری ایرانی است که امکانات ذخیره‌سازی، اشتراک‌گذاری فایل‌ها، و پشتیبان‌گیری از اطلاعات را ارائه می‌دهد. در اشتراک رایگان شما ۸ گیگابایت فضا در اختیار خواهید داشت که می‌توانید آن را تا ۱۰۰ گیگابایت نیز ارتقا دهید.

سخن پایانی

استفاده از فضای ابری در آینده‌ای نه چندان دور، بخش اعظمی از زندگی ما را فراخواهد گرفت. در این مطلب دیدیم که حافظه ابری چیست و چه کاربردهایی دارد. پس از آن هم به معرفی بهترین سرویس‌های ارائه دهنده فضای ذخیره سازی ابری رایگان در ۲۰۲۴ پرداختیم و نحوه مدیریت فضای رایگان جیمیل را بیان کردیم. شما از کدام سرویس ارائه‌دهنده فضای ابری استفاده می‌کنید و از آن راضی هستید؟ از دید شما بهترین فضای ابری کدام است؟ نظرات خود را می‌توانید در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا