سریال و انمیشن

معرفی فیلم هندی سه احمق (3 Idiots) با بازی عامر خان

معرفی فیلم هندی سه احمق (3 Idiots) با بازی عامر خان

طرفداران بالیوود به خوبی با فیلم هندی سه احمق (3 Idiots) آشنا هستند. اثری در ژانر کمدی-درام، با بازی عامر خان، که با زبان طنز مشکلات سیستم آموزشی هند را به تصویر کشیده است.

مهم نیست از طرفداران بالیوود باشید یا نه، احتمالا اسم فیلم 3 Idiots به گوشتان خورده است. فیلم هندی سه احمق به نویسندگی، کارگردانی و تدوین راجکومار هیرانی (Rajkumar Hirani) یکی از پرفروش‌ترین آثار سینمایی هند است. این فیلم تا حدودی با الهام از رمان Five Points Someone، اثر چتان باگات (Chetan Bhagat) ساخته شده است. ژانر فیلم سینمایی سه احمق نوجوانانه، درام و کمدی است. در میان بازیگران آن نام‌های آشنایی چون عامر خان، رانگاناتان مدهوان و شارمان جوشی به چشم می‌خورد. تاریخ اکران فیلم سه احمق 25 دسامبر 2009 (4 دی 1388) است. این درام جذاب پس از اکران با استقبال گسترده‌ای از سوی بینندگان و منتقدین روبرو گشت. نقدهای مثبتی برای آن نوشته شد و در گیشه نیز فروشی عالی داشت.

قصد داریم در این مقاله از پلازا به بررسی فیلم سینمایی سه احمق بپردازیم. با داستان و بازیگران آن آشنا شویم، و سپس نگاهی به نمرات فیلم و نظرات منتقدین بیندازیم. با ما همراه شوید.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم سینمایی سه احمق

بررسی فیلم سینمایی سه احمق / معرفی فیلم 3 Idiots 2009

داستان فیلم سه احمق از طریق دو درام موازی، یکی در زمان حال و دیگری در گذشته‌ای مربوط به 10 سال قبل، روایت می‌شود. داستان درباره 3 دوست به نام‌های رانچو، فرهان و راجو است که در دانشکده مهندسی درس می‌خوانند. رانچو علاقه زیادی به آزمایش و کسب تجربه دارد و در این راه دو دوست دیگرش را نیز با خود همراه می‌کند. در سال‌های آینده، این 3 دوست خاطرات گذشته را به یاد می‌آورند، اینکه چقدر متفاوت فکر و رفتار می‌کردند، تا حدی که دیگران آنها را احمق می‌خواندند.

همچنین بخوانید :

مدت زمان فیلم 3 Idiots حدود 171 دقیقه، برابر با 2 ساعت و 50 دقیقه است. در این مدت به تماشای یک فیلم طنز می‌نشینیم که هدف آن نشان دادن فشارهای اجتماعی در سیستم آموزشی هندوستان است.

بازیگران فیلم سه احمق

همانطور که اشاره شد بازیگران بنام و مستعدی در فیلم هندی سه احمق بازی می‌کنند. جالب است بدانید که نقش رانچو در ابتدا به شاهرخ خان پیشنهاد شده بود، ولی او این نقش را رد کرد تا در فیلم I am Khan (2010) بازی کند. وی بعدها خود را احمق چهارم نامید که بازی در چنین فیلم فوق‌العاده‌ای را رد کرده است.

در ادامه مروری بر بیوگرافی چند بازیگر اصلی داریم و سپس با دیگر هنرپیشه های فیلم سینمایی سه احمق آشنا می‌شویم.

عامر خان در نقش رانچو

بازیگران فیلم سه احمق / خلاصه فیلم سینمایی سه احمق

عامر خان (Aamir Khan)، با نام کامل محمد عامر حسین خان (Mohammed Aamir Hussain Khan)، یک بازیگر و فیلمساز هندی است.  او در 12 مارس 1965، برابر با 23 اسفند 1343، در بمبئی متولد شد. او بازیگری را از سال 1973، در سن 8 سالگی با فیلم Yaadon Ki Baaraat آغاز کرد. طی بیش از 30 سال بازیگری، عامر خان تبدیل به یکی از موفق‌ترین بازیگران سینمای هند شد و از وی با عنوان “آقای کمال‌گرا” یاد می‌شود. عامر خان طی این مدت افتخارات بسیاری کسب کرد که از مهمترین آنها می‌توانیم 9 جایزه فیلم‌فیر، 4 جایزه فیلم ملی، و یک بار نامزدی جایزه اسکار، برای فیلم لوگان در بخش بهترین فیلم خارجی، را نام ببریم. در میان شناخته‌شده‌ترین کارهای عامرخان در ایران می‌توان فیلم Ghajini (2008)، فیلم PK (2014) و فیلم Dangal (2016) را نام برد.

رانگاناتان ماهاوان در نقش فرهان قریشی

هنرپیشه های فیلم سینمایی سه احمق / داستان فیلم سه احمق

رانگاناتان ماهاوان (Ranganathan Madhavan) بازیگر، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده هندی، متولد 1 ژوئن 1970 (11 خرداد 1349) است. فعالیت حرفه‌ای او از سال 1993 آغاز شد و طی این مدت در فیلم‌هایی به زبان‌های هندی و تامیلی بازی کرده است. او با نقش مانی راتنام در فیلم عاشقانه Alai Payuthey (2000)، به زبان تامیلی، شناخته شد. از حدود سال‌های 2005 بازی در فیلم‌های هندی را نیز آغاز کرد و با آثاری نظیر فیلم سه احمق معروف شد. او در کنار بازیگری تا کنون نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی را هم تجربه کرده، میزبان برنامه تلویزیونی بوده و یک سلبریتی شناخته‌‌شده برای معرفی برندهای خاص است. در میان فیلم‌های او می‌توانیم به فیلم Vettai (2012)، فیلم  Tanu Weds Manu Returns (2015) و فیلم Vikram Vedha (2017) اشاره کنیم.

همچنین بخوانید :

شارمان جوشی در نقش راجو راستوگی

تاریخ اکران فیلم سه احمق / مدت زمان فیلم 3 Idiots

شارمان جوشی (Sharman Joshi) بازیگر هندی، متولد 28 آوریل 1979 (8 اردیبهشت 1358) است. او یکی از اعضای خانواده برهمین گجراتی، از بازیگران و هنرمندان نمایش است. پدرش کهنه‌کار تئاتر گجراتی بود و عمه‌اش ساریتا جوشی و همچنین دخترعموها و پسرعموهایش بازیگران تئاتر بودند. خواهر شارمان، ماناسی جوشی روی به همراه همسرش روهیت روی، نیز بازیگر هستند. شارمان جوشی فعالیت حرفه‌‌ای خود را از سال 1999 آغاز کرد. از مهمترین کارهای او می‌توانیم فیلمRang De Basanti (2006)، فیلم Golmaal (2006) و فیلم Dhol (2007) را نام ببریم.

کارینا کاپور در نقش پیا

نمرات فیلم 3 Idiots / ژانر فیلم سینمایی سه احمق

کارینا کاپور خان (Kareena Kapoor Khan) بازیگر هندی معروف، متولد 21 سپتامبر 1980، برابر با 30 شهریور 1359، است. او فرزند دو بازیگر معروف هندی، یعنی راندهیر کاپور و بابیتا، و همچنین خواهر کوچکتر کاریسما کاپور است. کارینا بازیگری را از سال 2000 آغاز کرد و در این مدت نقش‌های متفاوتی در فیلم‌هایی با ژانرهای مختلف، از آثار عاشقانه کمدی تا درام جنایی، داشته است. این توانایی او برای بازی در نقش‌های مختلف، افتخارات بسیاری برای وی به ارمغان آورده که 6 برد جایزه فیلم‌فر از مهمترین آنها است. همچنین وی یکی از گران‌قیمت‌ترین بازیگران بالیوود است. در میان پرفروش‌ترین فیلم‌های او نام آثاری نظیر فیلم Bajrangi Bhaijaan (2015)، فیلم Veere Di Wedding (2018) و فیلم Good Newwz (2019) به چشم می‌خورد.

همچنین بخوانید :

در فهرست زیر نام و نقش برخی دیگر از بازیگران فیلم سینمایی 3 Idiots را مشاهده می‌کنید:

  • بومان ایرانی (Boman Irani) در نقش دکتر ویرو ساهاستربوده
  • اومی ویدیا (Omi Vaidya) در نقش چاتور
  • مونا سینگ (Mona Singh) در نقش مونا
  • راهول کومار (Rahul Kumar) در نقش مانموهان
  • فریدا دادی (Farida Dadi) در نقش نزهت قریشی
  • پاریکشیت صحنی (Parikshit Sahni) در نقش سلیم قریشی
  • آماردیپ جها (Amardeep Jha) در نقش سومان راستوگی

نقد فیلم سه احمق

نقد فیلم سه احمق

فیلم سینمایی سه احمق در 4 دی 1388، اواخر سال 2009، اکران شد. این فیلم تحسین گسترده منتقدین داخلی و بین‌المللی را برانگیخت و به خصوص برای کارگردانی، مضمون فیلم، طنز، داستان، فیلمنامه، موسیقی و بازی بازیگران بسیار ستایش شد. در میان نقدهای وبسایت راتن تومیتوز، 100% آنها نقد مثبت ارزیابی شده است. بینندگان نیز استقبال گرمی از فیلم داشته و آن را تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم هندی تا آن زمان کردند، رکوردی که تا 4 سال بعد در انحصار فیلم 3 Idiots باقی ماند. در وبسایت IMDb نیز امتیاز 8.4 از 10 نصیب این فیلم کمدی شده است.

فیلم هندی سه احمق در مجموع 47 برد و 67 نامزدی را در کارنامه خود دارد. این فیلم در 11 بخش نامزد جایزه فیلم‌فیر شد و در نهایت 6 جایزه (در بخش‌های: بهترین فیلم، کارگردانی، دیالوگ، داستان، فیلمنامه، بازیگران نقش مکمل، و بازیگر نقش اول) را از آن خود کرد. در پنجاه‌وهفتمین جوایز فیلم ملی نیز با 3 جایزه، ازجمله جایزه بهترین فیلم مردمی، خوش درخشید. در ادامه این بخش نگاه کوتاهی به نظرات منتقدین و نمرات فیلم 3 Idiots داریم.

همچنین بخوانید :

Time Out/ آنیل سینانان: 80

این فیلم عجیب غریب با این بازی‌های عالی ثابت می‌کند، همانطور که آهنگ ابتدایی آن می‌گوید “همه چیز خوب است”، به طور کلی همه چیز در سینمای تجاری هند خوب است.

Outlook/ نامراتا جوشی: 75

راجو هیرانی کارش را با لحنی بیش از حد اخلاقی، که آثار قبلی او را نیز مشخص می‌‌کند، ادامه می‌دهد. اما این نکته‌ای درباره ثابت‌قدمی و مهارت اوست که سبب می‌شود همچنان به او گوش دهید و از درس‌هایی که به شما می‌آموزد لذت ببرید.

Los Angeles Times/ جمعی از نویسندگان: 70

یک شادی اجتناب‌ناپذیر، که نمادی از شعار مراقبه رانچو با عنوان “همه چیز خوبه” است، و یک جذابیت اجرایی در فیلم سه احمق وجود دارد که آن را تبدیل به یکی از محصولات وارداتی طبیعی بالیوود می‌کند.

فیلم سه احمق / فیلم هندی سه احمق

Village Voice/ جمعی از نویسندگان: 70

در کمدی دانشگاهی خوش‌آهنگ و لذتبخش راجکومار هیرانی، عامر خان نقش رانچو را بازی می‌کند؛ یک دانشجوی مهندسی بسیار باهوش که حتی لازم نیست برای اول شدن در کلاس تلاش کند.

Variety/ درک الی: 70

مدتی طول می‌کشد تا فیلم 3 Idiots برنامه خود را ارائه دهد، ولی در نیمه دوم از لحاظ احساسی به بار می‌نشیند و نتیجه می‌دهد.

Hollywood Reporter/ لیزا تسرینگ: 60

فیلم هندی سه احمق، علیرغم ایراداتش پیامی قدرتمند با این مضمون دارد که چطور دوستانتان می‌توانند شما را به سوی رسیدن به بالاترین پتانسیل خود سوق دهند، و این چقدر ارزشمند است. با این حال، نکات خوب فیلم با شروع آهسته و یک موسیقی متن اعصاب‌خردکن خدشه دار می‌شوند.

سخن پایانی

فیلم هندی سه احمق / فیلم 3 Idiots

در این مقاله از پلازا با معرفی فیلم 3 Idiots 2009 با شما همراه شدیم. این فیلم هندی تماشایی و جذاب یکی از بهترین تولیدات بالیوود است که تماشای آن را به همه دوست‌داران فیلم پیشنهاد میکنیم. شما می‌توانید برای آشنایی با دیگر تولیدات بالیوود سری به مقاله بهترین فیلم‌های بالیوود بزنید. نظر شما درباره فیلم هندی سه احمق چیست؟ آن را تماشا کرده‌اید؟ بازی کدام بازیگر بیش از همه شما را تحت تاثیر قرار داد؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا