پاکسازی انگل: تبلیغاتی یا مفید؟

پاکسازی انگل: تبلیغاتی یا مفید؟

اخیراً در پیام‌رسانی رسانه‌های اجتماعی افزایش یافته است که مزایای پاکسازی انگل را ترویج می‌کند. اگرچه این رژیم‌های غذایی و مکمل‌ها ممکن است آسیب مستقیمی ایجاد نکنند، بعید است که مزایای واقعی داشته باشند. و برای برخی از افراد، آنها می توانند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند.

سوزان راتای، DO، متخصص پزشکی خانواده در بیمارستان‌های دانشگاهی، می‌گوید: «عفونت انگلی می‌تواند یک وضعیت پزشکی جدی باشد. مانند هر اختلال سلامتی، خود تشخیصی و درمان توصیه نمی شود. اگر علائم عفونت انگلی را دارید، همیشه باید توسط یک متخصص پزشکی مورد ارزیابی قرار بگیرید تا درمان مناسب برای شما تجویز شود.»

انگل ها چیست؟

انگل ها موجوداتی هستند که برای بقا به ارگانیسم میزبان متکی هستند. آنها در داخل یا روی میزبان زندگی می کنند و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تولیدمثل را از آنها می گیرند. دکتر راتای می گوید: «اما همه انگل ها مضر نیستند. بدن انسان سالم حاوی میلیاردها انگل خوب مانند باکتری است که برای عملکردهایی مانند گوارش و پاسخ سیستم ایمنی ضروری هستند. اما برخی دیگر می توانند بیماری ها را گسترش دهند که برخی از آنها می توانند کشنده باشند.»

نمونه‌هایی از انگل‌های مضر که می‌توانند انسان را آلوده کرده و بیماری را گسترش دهند عبارتند از:

  • تیک
  • کک
  • شپش
  • کرم قلابدار
  • پلاسمودیوم مالاریا (انگلی که باعث مالاریا می شود)

عفونت‌های انگلی معمولاً از طریق نیش حشرات و نوشیدنی آلوده منتقل می‌شوند.
آب یا خوردن گوشت نیم پز یا آلوده. پس از آلوده شدن، امکان انتقال عفونت به دیگران از طریق رابطه جنسی محافظت نشده یا تماس صمیمی دیگر یا لمس سطوح آلوده وجود دارد.

علائم عفونت انگل

علائم و نشانه های عفونت انگل بسته به نوع انگل درگیر می تواند بسیار متفاوت باشد. و گاهی اوقات هیچ علامتی وجود ندارد. توجه به این نکته مهم است که حتی افراد بدون علامت نیز می توانند عفونت را به دیگران منتقل کنند.

علائم احتمالی عبارتند از:

  • بثورات پوستی، برجستگی یا خارش
  • کاهش وزن و/یا افزایش اشتها
  • درد شکمی
  • اسهال و استفراغ
  • تب
  • ضعف و خستگی

این علائم همچنین می تواند نشان دهنده بسیاری از شرایط دیگر باشد، بنابراین تشخیص دقیق قبل از شروع درمان ضروری است. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، همیشه باید به دنبال ارزیابی پزشکی باشید.

تشخیص عفونت انگلی

برای تشخیص عفونت انگلی، پزشک ابتدا یک تاریخچه کامل پزشکی و شیوه زندگی را می گیرد. احتمالاً از شما در مورد سابقه سفر خود سؤال می شود زیرا بسیاری از عفونت های انگلی در کشورهای خارجی شایع تر است.

دکتر راتای می‌گوید: «بر اساس تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی، ممکن است آزمایش‌های تشخیصی اضافی برای تعیین اینکه آیا عفونت انگل وجود دارد و اگر چنین است، چه نوع انگلی درگیر است، درخواست شود.

آزمایش‌های تشخیصی ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • معاینه مدفوع برای جستجوی انگل یا تخم انگل در مدفوع
  • معاینه آندوسکوپی روده
  • کولونوسکوپی
  • آزمایش خون
  • معاینه های تصویربرداری برای تشخیص ضایعات مرتبط با انگل در اندام ها

بر اساس نتایج آزمایشات تشخیصی، یک برنامه درمانی مناسب ایجاد خواهد شد. درمان های اولیه، داروهایی برای از بین بردن انگل خاص شناسایی شده و مدیریت علائم خواهد بود. افزایش هیدراتاسیون نیز توصیه می شود، به خصوص اگر اسهال یک علامت باشد.

از داروهای خانگی دوری کنید

پاک‌سازی یا سم‌زدایی انگل معمولاً از مکمل‌های غذایی حاوی گیاهان و روغن‌های طبیعی تشکیل می‌شود که به گفته سازندگان، خاصیت ضد انگل دارند. مکمل ها اغلب با یک برنامه غذایی توصیه شده همراه می شوند که حول محور خوردن غذاهای طبیعی و کامل و پرهیز از غذاهای چرب و بسیار فرآوری شده است.

اگرچه خوردن یک رژیم غذایی سالم‌تر احتمالاً برای سلامتی شما مفید خواهد بود، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هر برنامه غذایی خاصی بدن را از شر انگل‌ها خلاص می‌کند. و مکمل ها توسط FDA برای هدف مورد نظرشان ارزیابی یا تایید نشده اند – و ممکن است حاوی موادی باشند که می توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند و بیشتر از اینکه مفید باشند، مضرات ایجاد کنند.

دکتر راتای می‌گوید: «سیستم‌های پاک‌سازی انگل‌هایی که در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شوند از نظر پزشکی ضروری نیستند، می‌توانند عوارض جانبی هشداردهنده‌ای ایجاد کنند و ثابت نشده است که انگل‌ها را از بین می‌برند». “اگر علائم عفونت انگلی را دارید، توصیه من این است که به دنبال کمک پزشکی حرفه ای باشید و پول خود را برای درمان های خانگی هدر ندهید.”

پیوندهای مرتبط:

University Hospitals شبکه گسترده ای از ارائه دهندگان مراقبت های اولیه در مکان های مناسب در سراسر منطقه دارد. متخصصان ما دانش و تجربه لازم برای تشخیص و درمان طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله عفونت های انگلی را دارند.

 

 

این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

خروج از نسخه موبایل