آیا نوشیدنی های انرژی زا برای مصرف قبل از ورزش بی خطر هستند؟

آیا نوشیدنی های انرژی زا برای مصرف قبل از ورزش بی خطر هستند؟

بسیاری از ورزشکاران – پیر و جوان – قبل از تمرین، بازی و تمرین از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کنند، امیدوارند که استقامت آنها را افزایش دهد. اما نوشیدنی های انرژی زا می توانند عوارض جانبی داشته باشند که بر عملکرد و سلامت ورزشی تأثیر منفی می گذارد.

«وقتی 10 تا 60 دقیقه قبل از فعالیت مصرف شود، نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند برخی از جنبه‌های عملکرد ورزشی را تقویت کنند.» , MS, RDN, LD, CDCES. با این حال، بسته به شخص و ترکیبات موجود در نوشیدنی، عوارض جانبی خفیف تا جدی و خطرات سلامتی مانند مسمومیت و مشکلات قلبی عروقی ممکن است.

نوشیدنی های انرژی زا چگونه بر بدن تأثیر می گذارند

نوشیدنی های انرژی زا می توانند تمرکز، هوشیاری، استقامت و عملکرد فعالیت کوتاه مدت را بهبود بخشند. اکثر مطالعات این فواید را به کافئین موجود در نوشیدنی های انرژی زا نسبت می دهند. در اینجا برخی از رایج ترین مواد موجود در نوشیدنی های ورزشی آمده است.

کافئین زمانی که در دوزهای معین حدود 60 دقیقه قبل از ورزش مصرف شود، می‌تواند تأثیر کمی بر عملکرد ورزشی داشته باشد. می تواند قدرت، استقامت و سرعت را افزایش دهد. علائم قلبی ممکن است با مصرف بیشتر کافئین رخ دهد، از جمله ضربان قلب سریع، افزایش فشار خون، اضطراب و بی خوابی.

الکترولیت‌ها مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم در نوشیدنی‌های ورزشی گنجانده شده‌اند تا بدن را آبرسانی کنند، نمک‌های از دست رفته را در طول تعریق جبران کنند و از فرآیند شیمیایی انقباض عضلانی پشتیبانی کنند.

شکر انرژی را برای فعالیت بدنی با شدت بالا در مدت زمان طولانی فراهم می کند. محتوای قند 6-8 درصد می تواند ذخیره انرژی را برای مدت طولانی تری حفظ کند، آسیب عضلانی را کاهش دهد و سازگاری فیزیکی با ورزش را بهبود بخشد. بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا حاوی 14 درصد قند هستند که به مصرف بیش از حد شکر کمک می کند.

ویتامین های B در متابولیسم انرژی، عملکرد اعصاب و تشکیل سلول ضروری هستند. اما تحقیقات کمی نشان می‌دهد که آنها تأثیر مثبتی بر عملکرد ورزشی دارند و بیش از مقدار مجاز روزانه توصیه شده (RDA) ) می تواند منجر به سمیت کبدی شود.

جنسینگ یک عصاره گیاهی است که در طب چینی برای استقامت فیزیکی، ایمنی، تمرکز، خلق و خو و موارد دیگر استفاده می شود. تحقیقات برای حمایت از این ادعاها محدود است، اما جینسینگ ممکن است خستگی را در دوزهای خاص کاهش دهد.

تورین یک اسید آمینه طبیعی است که به تولید انرژی، عملکرد اعصاب و هیدراتاسیون کمک می کند. در حالی که سطوح خاصی از تائورین ممکن است استقامت را بهبود بخشد و عوارض جانبی قلبی عروقی کافئین را کاهش دهد، دوزهای تورین معمولاً ذکر نشده است، که فایده آن نامشخص است.

کارنیتین یک اسید آمینه است که در تولید انرژی از سلول های چربی نقش دارد. با این حال، به نظر نمی رسد مقدار کمی که در نوشیدنی های انرژی زا گنجانده شده است، بر عملکرد ورزشی تأثیر بگذارد.

عوارض جانبی نوشیدنی انرژی زا و خطرات سلامت

Traxler می‌گوید توجه به این نکته مهم است که نشان داده شده است که نوشیدنی‌های انرژی‌زا با ثبات در ورزش‌هایی که نیاز به هدف گیری دقیق دارند، تداخل دارند. تغییرات خلق و خو، اختلالات خواب، بی قراری و علائم گوارشی از عوارض جانبی رایج نوشیدنی های انرژی زا هستند. نگرانی های جدی تر عبارتند از فشار خون بالا و ضربان قلب سریع یا نامنظم به دلیل مصرف دوزهای زیادی از مواد – عمدتاً کافئین – با هم در نوشیدنی.

در اینجا دلایل دیگری برای احتیاط وجود دارد.

زنان باردار و شیرده. نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای زنان باردار یا کسانی که قصد بارداری دارند و شیردهی توصیه نمی‌شود.

بیماری‌های مزمن. افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، قلب، کبد، کلیه یا بیماری‌های عصبی باید از یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی در مورد استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا بپرسند، به‌ویژه زمانی که داروهایی مصرف می‌کنند که می‌توانند با ترکیبات موجود در آن تداخل داشته باشند. نوشیدنی.

مکمل‌ها. قبل از افزودن نوشیدنی‌های انرژی‌زا که ممکن است باعث مصرف بیش از حد و اثرات منفی شود، رژیم غذایی فعلی و مصرف مکمل‌ها را در نظر بگیرید. برای مثال، اگر کافئین را از قهوه یا نوشابه دریافت می‌کنید یا مکمل‌های ویتامین B مصرف می‌کنید، افزودن نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

الکل. نوشیدن الکل با نوشیدنی های انرژی زا به شدت ممنوع است. نوشیدنی های انرژی زا می توانند علائم مسمومیت را پنهان کرده و منجر به مصرف بیش از حد الکل شوند. FDA حکم داد که نوشیدنی هایی از این نوع دیگر نمی توانند فروخته شوند.

کودکان و نوشیدنی های انرژی زا

کودکان بیشتر تحت تاثیر عوارض جانبی نوشیدنی های انرژی زا قرار می گیرند. هیچ مقدار کافئین برای کودکان کمتر از 12 سال بی خطر در نظر گرفته نمی شود. نوجوانان باید کافئین را به کمتر از 100 میلی گرم در روز محدود کنند تا اثرات مضر بر عملکرد قلبی عروقی و رشد مغز کاهش یابد. بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا از این مقدار فراتر می روند و حتی اگر در محدوده قابل قبول باشد، سرعت جذب نوشیدنی های انرژی زا اغلب سریعتر از قهوه است.
محتوای قند یکی دیگر از نگرانی ها است. میانگین محتوای نوشیدنی انرژی زا حاوی 50 گرم قند است که تقریباً دو برابر مقداری است که یک کودک باید در یک روز مصرف کند. از مصرف منظم نوشیدنی های انرژی زا باید خودداری شود، زیرا ممکن است در ایجاد چاقی و سایر بیماری های مزمن نقش داشته باشد.

“استفاده از نوشیدنی انرژی زا مانند هر مکمل دیگری است که برای کمک به سلامت، تندرستی و عملکرد ورزشی شما مصرف می شود. Traxler می گوید: قبل از نوشیدن آن، بدانید چه چیزی در نوشیدنی است و آیا برای نیازها و سلامت شما مناسب است یا خیر.

پیوندهای مرتبط

University Hospitals دارای تیمی از تغذیه‌شناسان بالینی با تخصص برای ارائه مشاوره و برنامه‌های غذایی شخصی‌سازی شده برای هر کسی است که به دنبال ارتقای سلامتی خود است. هدف گذاری کنید یا به طور ایمن و موثر وزن کم کنید.

 

 

این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

خروج از نسخه موبایل