ارتباط بین دیابت و بیماری لثه

ارتباط بین دیابت و بیماری لثه

مراقبت از دندان ها و لثه ها به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است. قند خون بالا خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را افزایش می دهد، عفونت لثه و استخوان که دندان ها را در جای خود نگه می دارد.

پرستار ناتالی بلینی، CNP، از مرکز دیابت و متابولیک بیمارستان‌های دانشگاه موارد بیشتری را به اشتراک می‌گذارد.

چگونه دیابت بر سلامت دهان تأثیر می گذارد

«پریودنتیت، که بیماری لثه نیز نامیده می شود، یک عفونت جدی لثه است که به بافت نرم اطراف دندان آسیب می رساند. بلینی می گوید: بیماری پریودنتال می تواند دردناک باشد، باعث بوی بد دهان و مشکلات جویدن شود.

بلینی خطرات منحصربفردی برای سلامت دهان و دندان که افراد مبتلا به دیابت با آن روبرو هستند را شرح می دهد:

  • بزاق تغییر می کند. قند خون بالا باعث تغییر بزاق در دهان می شود، از جمله افزایش گلوکز در بزاق. این تغییرات می تواند باعث رشد باکتری های مضر، پلاک و پوسیدگی دندان شود.
  • خشکی دهان. قند خون بالا همچنین می تواند باعث خشکی دهان شود که می تواند منجر به درد، پوسیدگی و عفونت قارچی به نام برفک شود. برخی از داروهای دیابت نیز می توانند تولید بزاق را کاهش دهند و مشکلات دهان را افزایش دهند.
  • درمان آهسته است. دیابت روند بهبود را کند می‌کند، که می‌تواند درمان بیماری لثه را چالش‌برانگیزتر کند. عفونت و رژیم غذایی نامناسب می تواند کنترل قند خون را دشوارتر کند.

بلینی می‌گوید: «وقتی در جویدن مشکل دارید و دندان‌هایتان را از دست می‌دهید یا درد دارید، در نهایت با تغذیه ضعیف‌تری مواجه می‌شوید، زیرا چیزهایی که جویدن آنها آسان است معمولاً غذاهای نرم، غذاهای فرآوری‌شده هستند، نه بروکلی و سیب». “افراد مبتلا به درد اغلب خوردن فیبر و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای تغذیه مناسب را متوقف می کنند.”

سلامت دهان و بیماری قلبی

بیماری لثه خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد. مطالعات ارتباط قوی بین بیماری لثه و بیماری قلبی عروقی را نشان داده است. اعتقاد بر این است که باکتری و التهاب در دهان می تواند به رگ های خونی در سایر نقاط بدن آسیب برساند.

بلینی می‌گوید: «یک نگرانی بزرگ این است که با بیماری پریودنتال، خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر مشکلات قلبی دو تا سه برابر بیشتر است.» “و چالش این است که افراد مبتلا به دیابت در حال حاضر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند.”

علائم بیماری دندان و لثه

  • دندان درد
  • حساسیت به سرما و گرما
  • بوی بد دهان
  • لثه های متورم
  • خونریزی مکرر لثه

چگونه دهان خود را سالم نگه دارید

بلینی می‌گوید: «ما از افراد مبتلا به دیابت می‌خواهیم که حداقل هر شش ماه یک بار برای تمیز کردن و ارزیابی کامل دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند. “برخی از بیماران مبتلا به دیابت ما با افزایش سن یا اگر سطح قند خون بالایی دارند، هر سه ماه یکبار یا حتی بیشتر مراجعه می کنند.”

بلینی چند نکته اضافی را برای حفظ سلامت دهان به اشتراک می‌گذارد:

  • قند خون را تحت کنترل نگه دارید.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • سیگار را ترک کنید، که خطر ابتلا به بیماری لثه و سایر عوارض دیابت را افزایش می‌دهد.
  • غذاهای طبیعی بیشتری بخورید. میوه ها و سبزیجات برای سلامت استخوان و دندان مهم هستند و به مدیریت سطح قند خون کمک می کنند.
  • آب حاوی فلوراید (آب لوله کشی) بنوشید.

دندانپزشک شما بر اساس وضعیت سلامتی‌تان، تعداد دفعات معاینه را به شما پیشنهاد می‌کند. بلینی می گوید: «اگر نمی دانید چگونه درست نخ دندان بکشید، اگر با خونریزی لثه دست و پنجه نرم می کنید، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را متوقف نکنید. “به دندانپزشک خود مراجعه کنید و آنها به شما کمک می کنند تا این کار را به درستی یاد بگیرید.” اگر به دلیل درد یا مسائل دیگر نگران مراجعه به دندانپزشک هستید، در مورد آرام بخش خفیف سوال کنید.

پیوندهای مرتبط

به رهبری تیمی مجرب از پزشکان و محققان، مرکز دیابت و چاقی بیمارستان‌های دانشگاه مراقبت، مدیریت مداوم را ارائه می‌کند. و آموزش برای دیابت، پیش دیابت، چاقی و شرایط مرتبط.

 

 

این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

خروج از نسخه موبایل