اخبار روز

عطوان: رژیم نژادپرست اسرائیل در دادگاه لاهه شکست خورد

عطوان: رژیم نژادپرست اسرائیل در دادگاه لاهه شکست خورد

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در جدیدترین ویدئوی خود به بررسی تحولات منطقه پرداخت و گفت: امروز به سه مسئله اصلی و مهم می‌پردازیم که همه آنها نشان دهنده پیروزی‌های بزرگ اعراب و مسلمانان در برابر رژیم اشغالگر در جنگ‌های کنونی است و دستاورد‌های بزرگی در این خصوص به دست آمده است و رژیم اشغالگر نژادپرست نیز در حال انجام برخی اقدامات است تا وانمود کند که همچنان قدرتمند است، اما این رژیم در داخل دچار فروپاشی شده است. 

مسئله اول حکم دیوان بین المللی دادگستری است که به اسرائیل دستور داد جنگ را در رفح فورا متوقف و گذرگاه رفح را نیز باز کند. مسئله بعدی این که اسرائیل امیدوار بود کشور‌های عربی با آن روابط شان را عادی سازی بکنند، اما الآن می‌گوید عادی سازی روابط با عربستان سعودی در اولویت نیست. مسئله سوم که اهمیت زیادی هم دارد اظهارات سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن است که اجرای اولین حمله به یکی از اهداف اسرائیل در دریای مدیترانه و آغاز مرحله چهارم عملیات نیرو‌های مسلح یمن را به این ترتیب اعلام کرد. حرف‌های زیادی داریم که در این باره باید بزنیم. درود بر یمن. 

حکم دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر ضرورت توقف فوری جنگ در رفح بسیار مهم است. امیدوار بودیم حکم توقف جنگ در کل نوار غزه صادر شود نه فقط رفح، زیرا رژیم اشغالگر در کل این منطقه مرتکب جنایت می‌شود و باید حکم گسترده تری صادر می‌شد، اما با این حال چه کسی باور می‌کرد دیوان بین المللی دادگستری حکمی با این قدرت علیه رژیم اشغالگر صادر کند؟ این حکم در واقع به منزله اتهام مستقیم علیه این رژیم در خصوص ارتکاب جنایات جنگی و جنایات ضد انسانی و ارتکاب نسل کشی در نوار غزه است؛ بنابراین صدور این حکم بسیار مهم است. این روند بسیار طولانی است. ما الآن خوشه چینی می‌کنیم؛ یک پیروزی اینجا و یک پیروزی آنجا، همه اینها را روی هم جمع می‌کنیم. یک پیروزی نظامی و یک پیروزی سیاسی. ماجرای اصلی همین است. 

حکم بازگشایی فوری گذرگاه رفح برای ورود کمک‌های انسانی هم بسیار مهم است. زیرا مردم نوار غزه گرسنه هستند و صدور این حکم به این معناست که دیوان کیفری بین المللی اذعان دارد که اسرائیل مردم را گرسنه نگه داشته است. پس از آن تاکید می‌کند که شرایط معیشتی مردم بسیار بد است. این تازه آغاز راه است، زیرا اسرائیل شکست خورده است و برنامه آن در نوار غزه با شکست روبرو شده است. تصور می‌کردند برای تفریح به غزه می‌روند، اما مردانی در آنجا هستند که می‌دانند چگونه با آنها مقابله کنند و آنها را دچار فرسایش اقتصادی و انسانی و معنوی و سیاسی و نظامی کنند. همه اینها به سبب طوفان الاقصی است. 

دیشب مطلع شدیم اسرائیل پیشنهاد آمریکا را که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا برای این رژیم آورده بود رد کرد. در این پیشنهاد آمده بود که ممکن است بتوانند در ازای عقب نشینی کامل اسرائیل از نوار غزه به عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل دست پیدا کنند و پس از آن کشور مستقل فلسطین تاسیس شود. آمریکا چنین پیشنهادی را مطرح کرد، اما چه شد؟ ایلی کوهن از وزرای اسرائیلی اعلام کرد ما این پیشنهاد را رد می‌کنیم. ما اصلا عادی سازی با عربستان را نمی‌خواهیم و این مسئله الآن برای ما اولویت ندارد بلکه اولویت فعلی ما جلوگیری از تاسیس کشور مستقل فلسطین است. غیر از این چیزی را نمی‌پذیریم. امنیت بر عادی سازی روابط اولویت دارد. کوهن می‌گوید پس از این که تکلیف شمال با لبنان و جنوب با نوار غزه را مشخص کردیم، به بقیه مسائل فکر خواهیم کرد. زیر اسرائیل به دنبال صلح با ضعفاء است. سبحان الله. یعنی ما ضعیف هستیم؟ ما هشت ماه مقاومت کردیم و خسارات سنگینی به دشمن وارد آوردیم و بینی آن را به خاک مالیدیم و به این ارتش که گفته می‌شد شکست ناپذیر است خسارات سنگینی وارد کردیم. اسرائیل ادعا می‌کند که قدرت اطلاعاتی آن بسیار زیاد است، اما جوانان فلسطینی در جریان عملیات طوفان الاقصی از مناطق مختلف به شهرک‌های آن نفوذ کردند؛ بنابراین الآن ما قدرتمند هستیم. الآن دشمن ماست که ضعیف است. حالا می‌گویند ما با ضعفاء صلح می‌کنیم. یعنی عربستان سعودی ضعیف است؟ 

سخنان امروز را با یمن به پایان می‌بریم. با عزیزان یمنی که واقعا همه معادلات منطقه را با بستن کامل دریای سرخ به روی کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی به هم ریختند. آنها همچنین دریای عرب و اقیانوس هند را نیز به روی این کشتی‌ها بستند. الآن سید عبدالملک بدرالدین اعلام کرد جنگ در دریای مدیترانه را هم آغاز کرده اند. اسرائیلی‌ها به وحشت افتاده اند. هدف قرار گرفتن کشتی‌ها در دریای مدیترانه باعث فروپاشی کامل اقتصاد اسرائیل می‌شود. زیرا هیچ گذرگاه دیگری ندارند تا از طریق آن صادرات و واردات را انجام دهند. نیرو‌های یمنی تا کنون ۱۲۰ کشتی را هدف قرار داده اند. مجله نیوزویک که خبر‌های موثق را منتشر می‌کند اعلام کرد یکی از اهداف اسرائیل در دریای مدیترانه هدف حمله موشکی قرار گرفته است. می‌گویند با توجه به فاصله زیادی که یمن با مدیترانه دارد این حمله چگونه انجام شده است. یمنی‌ها موشک‌هایی با برد بیش از دو هزار کیلومتر دارند. این موشک هم از یمن شلیک شده و به هدف اصابت کرده است. این خبر را به نقل از نیوزویک گفتم. بلومبرگ نیز به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرد یمنی‌ها سلاح‌های بسیار دقیقی در اختیار دارند؛ و می‌توانند تهدیدات خود را در زمینه متوقف کردن کشتیرانی اسرائیل در مدیترانه اجرا کنند. اسرائیل الآن از همه طرف هدف قرار دارد. منطقه الجلیل الآن خالی از سکنه شده است. همه شهرک نشینان اطراف نوار غزه نیز آنجا را ترک کرده اند. یمن نیز همه دریا‌ها را به روی آنها بسته است. سازمان بسیج مردمی عراق نیز اهدافی را در فلسطین اشغالی هدف قرار می‌دهد. اوضاع اسرائیلی‌ها بسیار وخیم است. اینها همان‌هایی هستند که گردن کلفتی می‌کردند و می‌گفتند ما بر منطقه حکومت می‌کنیم.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا