سرگرمی

کهف‌ الشهدا ولنجک

کهف‌ الشهدا ولنجک

کهف‌ الشهدا ولنجک ، یکی از دیدنی های تهران است که در محله ولنجک پایتخت قرار دارد. این مکان، در حقیقت یک غار قدیمی مربوط به موسسه زلزله نگاری بوده که امروزه آرامگاه ۵ شهید گمنام است. ‌کهف الشهدا فضای معنوی و دلنشینی دارد و در آنجا حس سبکی خاصی می‌کنید. درون مقبره، پرچم‌های یاحسین، نورپردازی زیبا و گل‌های روی مزار حس تازه‌ای را در آدم به وجود می‌آورد. در این مکان مراسم‌های مذهبی خاصی همچون زیارت عاشورا، دعای ندبه و دعای کمیل برگزار می‌شود.
این موضوع بر می‌گردد به چند سال گذشته که پس از درخواست‌های مؤمنین ولنجک، صحبتی شد که چند شهید گمنام به محله‌مان بیایند و در کنار مسجد‌النبی (ص) آرام بگیرند، که با مخالفت عده‌ای این موضوع مسکوت ماند.

کهف‌ الشهدا ولنجک کهف‌ الشهدا ولنجک

چند سالی از این ماجرا گذشت و اسفندماه ۸۵ فرا رسید. مؤمنین و مذهبیون محل و همچنین دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، دوباره بحث آمدن شهدا در ولنجک و همجواری با آنها را مطرح کردند. این‌بار با طوماری از تعداد زیادی امضاء و خطاب به سردار باقرزاده‌. پس از بررسی‌های بعمل‌آمده در شورای کارشناسی تدفین شهدا با این پیشنهاد موافقت شد و مکانی جهت میزبانی از میهمانان کربلایی در نظر گرفته شد، بلوار دانشجو، بالاتر از البرز ۲ جنب ساختمان جامعه مهندسین مشاور ایران، که از لحاظ چشم‌انداز و زیبایی، سهل‌الوصول بودن و در دسترس بودن، امکان ایجاد امکانات پیرامونی و… انتخاب شد. این مکان از دیگر نقاط ولنجک سربلند کرد و آماده میزبانی شد.قطعه‌ای که شاید بتواند حلقه‌گم شده اتصال بین ارض و سماء شود.

کهف‌ الشهدا ولنجک 2 کهف‌ الشهدا ولنجک

برای رسیدن به کهف الشهدا باید مسیری را کوه‌پیمایی کنید که این باعث می‌شود پیش از رسیدن، اندکی هم به ورزش مشغول شوید.در انتهای بلوار دانشجو خیابان ولنجک، به راحتی می‌توان نام بزرگ کهف الشهدا را که بر روی کانکس نصب شده، دید. جاده منتهی به کهف الشهدا خاکی است و برای زائرین مشکل آفرین.
نیمکت‌های سنگی زیادی را می‌بینید که به فاصله دو متر از یکدیگر نصب شده‌اند. اگر این مسیر را پیاده طی می‌کنید، حتما مدتی روی این نیمکت‌ها بنشینید تا سرحال شوید.

قسمت ورودی مزار سنگ فرش شده و دو تابلوی زیارت شهدا و زیارت وارث در ورودی قرار دارد.در محوطه غار تصویری از زمان زیارت شهدا، توسط حضرت رهبر فرزانه انقلاب نصب شده؛ در سردر مزار شهدا آیه ۱۶ سوره کهف به چشم می‌آید و یاد بودی نیز کنار در ورودی از طرف بنیاد حفظ و نشر آثار به جای مانده است.

کهف‌ الشهدا ولنجک 3 کهف‌ الشهدا ولنجک
مجسمه‌ای سفیدرنگ و سنگی و بزرگ در محوطه قرار گرفته که پیکر یک مادر شهید را نشان می‌دهد. پرنده سنگی و سفید کوچکی هم کنار پای او نشسته است.
فضای داخل غار محرمی است. پرچم‌ها و سربندهای یا حسین (ع) داخل فضای کوچک آن نصب شده، فضایی به طول ۷ و عرض ۲ متر. چند دختر جوان مشغول انجام کارهای داخل غار هستند. شهدای کهف از شلمچه، شرهانی، سومار، میمک و جزیره مجنون تفحص شده‌اند و سن شان از ۲۲ تا ۲۵ سال است.
روی تابلویی در محوطه کهف الشهدا قوانینی را برای زیارت شهدای گمنام نوشته‌اند. در این زیارتگاه عکس‌برداری و فیلم‌برداری مجاز نیست و حق استعمال دخانیات را ندارید. با ورود به کهف الشهدا باید سکوت کنید و مزاحم سایر زایران نشوید. رعایت حجاب و شیونات اسلامی را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید. در حفظ نظافت و پاکیزگی این مکان مقدس کوشا باشید. نذورات خود را حتما باید به دفتر کهف الشهدا در خیابان البرز دو تحویل دهید.
اگر دوست دارید دلی سبک کنید و یا در مکانی معنوی، دعا بخوانید و توسل بجویید، کهف‌ الشهدا یک مکان دنج، دلنشین و زیبا برای شماست.

 

نحوه دسترسی به کهف‌ الشهدا ولنجک

آدرس: تهران، ولنجک، انتهای بلوار دانشجو، خیابان البرز.

کهف‌ الشهدا ولنجک 4 کهف‌ الشهدا ولنجک

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

[امتیاز: 1 میانگین: 2]

           

حتما بخوانید : خیابان گوگل تهران

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا