اقتصاد

کلاس دارایی جدید وال استریت: آیا Grayscale از دوران بیت کوین ETF جان سالم به در خواهد برد؟

کلاس دارایی جدید وال استریت: آیا Grayscale از دوران بیت کوین ETF جان سالم به در خواهد برد؟

سالها، موسساتی که به دنبال قرار گرفتن در معرض بیت کوین بودند، به سرمایه گذاری Grayscale با بیش از 28 میلیارد دلار بیت کوین مراجعه کردند. دارایی های تحت مدیریت (AUM) چندین برابر نزدیکترین رقیب خود را کوچکتر کرده است.

همه چیز در 11 ژانویه تغییر کرد، زمانی که 10 شرکت بیت کوین نقطه ای را راه اندازی کردند (BTC) صندوق های قابل معامله در مبادلات (ETF) در ایالات متحده برای اولین بار پس از تایید نهایی از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC). این شرکت‌ها شامل Grayscale بودند که یک دهه قدمت Grayscale Bitcoin Trust (GBTC) را به ETF تبدیل کردند.

ژانویه. 11 یک لحظه منحصر به فرد بود، نه تنها برای دنیای رمزنگاری بلکه برای وال استریت. تاد سون، استراتژیست ETF و مدیر عامل Strategas Asset Management به کوین تلگراف گفت: «به ندرت پیش می‌آید که کلاس دارایی جدیدی را وارد فرهنگ ETF کنید. “ما در سال 1993 سهام، اوراق قرضه در سال 2002 و طلا در سال 2004 داشتیم.”

اما علاوه بر باز کردن یک دسته دارایی نسبتاً بکر برای سرمایه گذاران خرد، 11 ژانویه نیز رقابت را آغاز کرد. کدام یک از ETF های جدید احتمالاً غالب خواهد شد؟

غول های وال استریت BlackRock و Fidelity Investments؟ یا شاید مدیران دارایی‌هایی که بیشتر روی کریپتو متمرکز شده‌اند، مانند ARK Invest یا Bitwise، که هر دو در دو هفته اول خود بیش از 500 میلیون دلار در AUM جمع‌آوری کردند؟ یا شاید رئیس فعلی Grayscale، تا این حد طولانی بدون چالش؟ هزینه مدیریت سالانه 2% خود را برای راه اندازی ETF به 1.5% کاهش داد.

از نظر GBTC در مقابل سایرین، شروعی عظیم دارد، سون خاطرنشان کرد: «اما اگر بخواهیم این دو هفته اول را به عنوان نشانه ای در نظر بگیریم، این است که صادرکنندگانی مانند BlackRock و Fidelity بسیار جدی هستند. در مورد این محصول.”

در دو هفته اول پس از راه‌اندازی، Grayscale جریان‌های خروجی قابل‌توجهی را تجربه کرد، اما حتی پس از از دست دادن ۵ میلیارد دلار بازخرید، همچنان 20.2 میلیارد دلار در AUM در 26 ژانویه حفظ کرد. در مقایسه، BlackRock حدود 2 میلیارد دلار و Fidelity در پایان روز جمعه 1.75 میلیارد دلار داشتند. سایر ETFها در گذشته.

با این وجود، آیا GBTC احتمالاً تا سال آینده برتری عظیم خود را نسبت به مدیران دارایی TradFi حفظ خواهد کرد؟

و در بلندمدت، آیا ما به ۱۱ ژانویه به عنوان نوعی تغییر نگهبان نگاه خواهیم کرد، زمانی که استارت‌آپ‌های بلاک چین و شرکت‌های متمرکز بر رمزارز شروع به بلعیده شدن توسط لویاتان‌های وال استریت کردند؟

یک خماری در صنعت است؟

قیمت بیت کوین در روزهای پس از اولین ETF خود کاهش یافت. – تقریباً 20٪ – و سؤالاتی را ایجاد کرد که آیا صنعت کریپتو شاید انتظار زیادی از وسایل سرمایه گذاری جدید داشته باشد.

قیمت بیت کوین به طور قابل توجهی پس از راه اندازی ETF های نقدی بیت کوین در 11 ژانویه کاهش یافت. منبع: Cointelegraph

برای مثال، در 23 ژانویه، تحلیلگران JPMorgan گفتند که “کاتالیزور در ETF های بیت کوین که اکوسیستم را از زمستان خارج کرده است، شرکت کنندگان بازار را ناامید می کند.” ETF های بیت کوین؟

«من فقط باید به خاطر داشته باشم که بیت کوین زیربنایی قبل از راه اندازی این صندوق ها رشد زیادی داشته است، بنابراین مکث چندان تعجب آور نیست.» تا 29 ژانویه، بیت کوین مقداری بهبود یافته بود و در بعد از ظهر به بالای 43000 دلار رسید.

سون افزود: «طلا [در سال 2004] برای مدت کوتاهی قبل از افزایش دوباره به سمتی معامله شد.

اخیراً: قیمت بیت کوین پس از راه‌اندازی ETF‌های نقدی بیت‌کوین به طور قابل توجهی کاهش یافت. منبع: Cointelegraph

در واقع، اولین ETF طلا در اولین دوره خود بیش از 1 میلیارد دلار دارایی جمع آوری کرد. سه روز، از 18 نوامبر 2004، “که جایگاه خود را در تاریخ به عنوان سریع ترین ETF که تا به حال آن سطح از دارایی ها را جذب کرده است، مهر و موم کرد” بر اساس سرمایه گذار نهادی.

SPDR Gold Trust ETF (GLD) “انقلابی در تجارت طلا ایجاد کرد” و سه سال بعد، 10 میلیارد دلار در AUM داشت.

اما به نظر سون: در نیمه اول سال. پس از راه اندازی GLD، از اکتبر 2004 تا آوریل 2005، قیمت آن به سختی بود > در بورس اوراق بهادار نیویورک.

قیمت بیت کوین را کاهش می دهید؟

با بازگشت به زمان حال، خروجی کلی از GBTC و 9 ETF دیگر در حال حاضر رو به افول هستند. آنها در 26 ژانویه مثبت بودند، اولین بار در هفت روز.

پیتر سین گویلی، دستیار معاون خدمات مالی در Manulife Financial Advisers به ​​کوین تلگراف گفت: «فشار فروش/خروجی از GBTC از سوی سرمایه‌گذارانی که سود می‌برند، در نهایت با کاهش فروش در صندوق با گذشت زمان کاهش می‌یابد. .

گویلی افزود: برخی از جریان‌ها ناشی از رویدادهای یک‌باره بود، مانند «تخلیه 22 میلیون سهم GBTC – به ارزش یک میلیارد دلار خروجی – توسط دارایی ورشکستگی FTX».

جاستین دآنتان، رئیس توسعه کسب‌وکار APAC در Keyrock، سازنده بازار ارزهای دیجیتال، به کوین‌تلگراف گفت: «من از خروج و نقل و انتقالات GBTC از Grayscale ناراحت نیستم. «بسیاری از مردم تصور می‌کنند که این [اخبار] برای قیمت‌ها منفی است، اما من فکر نمی‌کنم لزوماً اینطور باشد.»

این عمدتاً نتیجه هزینه‌های مدیریت GBTC است که به دلیل چندین عامل بیشتر از بسیاری از موارد دیگر است. d’Anethan گفت: سایر EFT های بیت کوین جدید، با افرادی که از اولی خارج می شوند تا به سادگی به دومی بروند.

ساختار یا ارزش محصول اساسی تغییر نکرده است. در حال حاضر خرید بیت کوین در «فروشگاه» بلک راک یا «فروشگاه سرمایه گذاری فیدلیتی» ارزان تر از GBTC است.

سون افزود: «سؤال کلیدی – که ما پاسخ آن را نمی دانیم – این است که AUM چقدر بیشتر خواهد رفت. آیا نقطه دردناکی وجود دارد که Grayscale هزینه 1.5٪ خود را کاهش دهد؟ این ممکن است پیامدهای بزرگی برای اینکه چه کسی به عنوان پادشاه AUM سلطنت می‌کند، داشته باشد.”

آیا دیگران از Grayscale پیشی خواهند گرفت؟

شایان ذکر است که دو هفته پس از راه اندازی، Grayscale “بزرگترین ETF بیت کوین نقطه AUM باقی می ماند و احتمالاً این جایگاه را برای آینده قابل پیش بینی حفظ خواهد کرد.” او پیشنهاد کرد که بسیاری از دارندگان از راه‌اندازی، بررسی داخلی و روابط تجاری Grayscale راحت هستند.

سویونگ کیم، دانشیار امور مالی در سانتا کلارا، “آنها [Grayscale] یک مزیت بزرگ در اولین حرکت دارند.” دانشکده تجارت لیوی دانشگاه، به کوین تلگراف گفت. «همچنین، هزینه تعویض وجود دارد. یکی از دلایلی که مردم با وجود کارمزد بالا همچنان به Grayscale پایبند هستند این است که [ممکن است] بدهی مالیاتی ایجاد کنند” در صورت تغییر.

“در دراز مدت، سایر ارائه دهندگان ETF ممکن است در نهایت از Grayscale پیشی بگیرند.” Anethan، “اما شایان ذکر است که در حال حاضر، پیشتاز کاملاً عظیم است و حداقل 15 میلیارد دلار در AUM بیشتر از نزدیکترین رقیب خود است.”

هنطور که اریک بالچوناس، تحلیلگر بلومبرگ در گزارش اخیر خود اشاره کرد، با این وجود، روند بزرگتر در 10 سال گذشته به نفع ETFهای سهام شاخص با کارمزد پایین و مدیریت منفعلانه به بهای مخارج صندوق های سرمایه گذاری مشترک با مدیریت فعال و با کارمزد بالا است. پست. مسلماً، این نه ETF بیت کوین دیگر را با ترجیحات غالب سرمایه گذاران نسبت به GBTC با کارمزد بالاتر هماهنگ می کند.

کیم همچنین پیشنهاد کرد که Grayscale مشکل کارمزد دارد. او به کوین تلگراف گفت: «این جریان‌های خروجی از Grayscale فرصت‌هایی را ایجاد می‌کنند، به‌ویژه که BlackRock، Fidelity و دیگران هزینه‌های بسیار کمتری دریافت خواهند کرد.» او اضافه کرد: 

«ناامیدی زیادی در بین سرمایه گذاران [قبل از ژانویه. 11] زیرا قیمت سهام Grayscale بسیار کمتر از NAV [ارزش خالص دارایی] معامله می‌شد، و هیچ‌کس نمی‌توانست در مورد آن به دلیل نحوه عملکرد بازخریدها انجام دهد. مکانیسم انحلال و کشف قیمت بازار خوبی وجود نداشت.»

در همین حال، Grayscale پس از راه اندازی ETF هنوز 150 امتیاز پایه (bps) شارژ می کند. در مقام مقایسه، بلک راک 12.5 bps برای ETF خود دریافت می کرد، در حالی که Fidelity هزینه آن را به طور کامل تا 1 آگوست لغو کرده است.

«سرمایه گذارانی که به ETF ها اختصاص می دهند بسیار مقرون به صرفه هستند. رایان راسموسن، تحلیلگر ارشد تحقیقات ارزهای دیجیتال در Bitwise، به کوین تلگراف گفت: هر نقطه پایه مهم است. این امر فضا را برای یک رهبر جدید کم‌هزینه باقی می‌گذارد تا در نبرد ETF بیت‌کوین ظهور کند.»

جیمز لارنس، مدیر عامل آزمایشگاه NFTY، به کوین تلگراف گفت: «من معتقدم ETFهای بزرگتر مانند BlackRock و Fidelity از نظر برجستگی و حجم معاملات از GBTC پیشی خواهند گرفت.

«نام‌های تثبیت‌شده» و مقیاس آن‌ها به آنها مزیتی می‌دهد، «مخصوصاً با ارائه خدمات نگهداری از Fidelity. من انتظار دارم یک تغییر سریع در سلطه بازار به سمت این غول های مالی سنتی تغییر کند.

گویلی معتقد است: «IBIT بلک‌راک نزدیک‌ترین رقیب برای GBTC خواهد بود»، اگرچه او Fidelity را رد نکرد، به‌ویژه با راه‌حل نگهبان مسیرساز آن، که او آن را «نقطه فروش قوی» می‌دانست.

Bitwise همچنین می‌تواند رقابتی باشد، با توجه به اینکه اساساً بر روی محصولات رمزنگاری تمرکز می‌کند و «پایه پشتیبانی و شناخت برند بزرگی با پذیرندگان اولیه ارزهای دیجیتال در فضای رمزنگاری دارد».

تغییر محافظ؟

اگر BlackRock، Fidelity و شاید برخی دیگر شرکت‌های وال استریت در نهایت مقیاس خاکستری را تحت الشعاع قرار می‌دهند، آیا این نشان‌دهنده تغییر نگهبان است، یعنی شرکت‌های غول‌پیکر مالی سنتی که استارت‌آپ‌های کریپتو یا شرکت‌های متمرکز بر رمزنگاری را می‌بلعند یا غلبه می‌کنند؟

«فکر می‌کنم شما یک طرف خواهید داشت؟ سون گفت: صنعت از راه‌حل‌های TradFi استفاده می‌کند، زیرا آنها با لفاف ETF و حفاظ‌های نگهبانی اطراف آن راحت هستند – و شاید شرکت‌های مادر آنها چنین می‌خواهند.

او گفت: «اما همیشه نیاز به استارت‌آپ‌ها و مبتکران رمزارز برای پیشبرد صنعت وجود خواهد داشت،» و افزود:

«بچه جدید در بلوک چشم‌ها را به روی دیدگاه‌ها و راه‌حل‌های تازه باز می‌کند. تعداد زیادی از شرکت کنندگان در صنعت احتمالاً می خواهند به دنبال راه حل هایی از طریق آن مسیر بر خلاف وسیله نقلیه ETF/TradFi باشند.”

“من نمی دانم. لارنس گفت: «مالی سنتی استارت‌آپ‌های کریپتو را کاملاً می‌بلعد». بازیکنان بزرگ‌تر اغلب ریسک‌گریز هستند و تأییدیه‌های نظارتی و انطباق آنها ممکن است زمان ببرد. از نظر او بعید است که بسیاری از استارت‌آپ‌های کریپتو، به‌ویژه در زیربخش مالی غیرمتمرکز، مورد هدف شرکت‌های بزرگ TradFi قرار بگیرند.

گویلی موافقت کرد که مسیر آینده ارزهای دیجیتال تحت سلطه شرکت‌های غول‌پیکر TradFi و مدیران دارایی مانند BlackRock و Fidelity خواهد بود، اما استارت‌آپ‌های کوچک‌تر کریپتو همچنان نقش مهمی برای پر کردن دارند – به عنوان بستر ارزهای دیجیتال و بلاک چین. نوآوری، و همچنین ارائه راه‌حل‌های محصول جایگزین برای یک بازار خاص.»

یک نقطه عطف برای ارزهای دیجیتال؟

ممکن است مدتی طول بکشد تا درک کنید که این همه به معنای پذیرش ارزهای دیجیتال است. ETFهای بازار نقدی احتمالاً تنها بخش دیگری از پازل باقی می‌مانند و سایر بخش‌های کلیدی هنوز گم نشده‌اند. دآنتان گفت:

“در حالی که ETF های جدید قرار گرفتن در معرض کریپتو را آسان تر می کنند، تجارت واقعی بیت کوین “فیزیکی” به لطف محدودیت های نظارتی و مالی بسیار دشوار است. d’Anethan ادامه داد که گفته می‌شود، ETFهای جدید بازار نقدی «نماینده یک نقطه عطف عظیم از نظر درک رمزارز هستند». بسیاری از بازارسازان و صندوق‌های سنتی قبلاً در معرض کریپتو قرار گرفته‌اند، “اما اکنون ممکن است شاهد باشید که مدیران دارایی‌های بزرگ و صندوق‌های بازنشستگی مقداری AUM را به ETF‌های مرتبط با رمزنگاری اختصاص می‌دهند که فضا و قیمت‌ها را تقویت می‌کند.”

اخیرا: Big-Tech شرکت‌هایی مانند آی‌بی‌ام و آمازون با ابزارهای جدید پیشتاز رونق هوش مصنوعی هستند

سون افزود: «فقط با توجه به محبوبیت کریپتو، هر چند قطبی و ارائه‌دهنده راه‌حل، برای صادرکنندگان، هر روز بزرگ‌ترین مؤسسات مالی را نمی‌بینید.» راسموسن، تحلیلگر، با توصیف 11 ژانویه به عنوان “لحظه فرود بر ماه” گفت: جهان و دولت ایالات متحده مهر تایید خود را بر طبقه دارایی جدید می دهند.

“اما بازار به اندازه کافی بزرگ است که شرکت های رمزنگاری بومی و موسسات مالی سنتی بتوانند همزیستی کنند.”

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا