اخبار روز

هئیت و روضه از راه های رسیدن به قرآن و عترت است

هئیت و روضه از راه های رسیدن به قرآن و عترت است

هئیت و روضه از راه های رسیدن به قرآن و عترت است

به گزارش خبرنگار خالق، حجت الاسلام والمسلمین ظهیری در مراسم پنجمین شب عزاداری محرم الحرام هیئت خادم الرضا (ع) تصریح کرد: در قرآن کریم کلمه صراط ۴۰ بار در آیات مختلفی ذکر شده است اما یک راه بیشتر نیست فلذا خداوند در قرآن کریم کلمه صراط را بصورت جمع نیاورده است.

وی افزود: برخلاف آن، ضلالت و گمراهی راه‌های مختلفی دارد و بصورت‌های مختلفی در قرآن ذکر شده و دلیلش هم این است که راه نجات یک راه بیشتر نیست اما برای گمراهی به تعداد نفس‌هایی که در این عالم وجود دارند، راه وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: وقتی از خاتم الانبیا سوال می‌کنند که نجات در این عالم چیست؟ یک راه را فقط مطرح می‌کنند که متمسکان به قرآن و متوسلان به عترت راه نجات به رویشان باز است و غیر از این افراد نمی‌توانند راه سعادت را پیدا کنند.

وی بیان داشت: هرکس راه سعادت را یافت به این دلیل بود که این راه را پیدا کرد و در این راه قرار داشت.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری گفت: خداوند این کتاب را به چند ویژگی بسیار منحصر به فرد ستوده است که یکی از مهمترین ویژگی‌ها این است که این کتاب دارای آیات مختلفی است در آیه ۷ سوره آل عمران می‌فرماید ام الکتاب و اخر متشبهت. وی عنوان داشت: قرآن کریم دارای دوجور آیه محکم و آیه متشابه است و محکمات قرآن کریم ممکن است قابل فهم برای عموم باشد هرچند آیت الله جوادی آملی هم می‌فرمایند محکمات را نیز آدم نمی‌تواند بدون کمک به عمقش برسد اما متشابهات فهمش برای هر کسی ممکن نیست و قرآن کریم می‌فرماید تأویل این آیات متشابه را احدی در این عالم جز خداوند نمی‌داند.

سخنران هیئت خادم الرضا (ع) اضافه کرد: خداوند هم می‌فرمایند که کسانی که دارای بیماری قلب هستند و سالم دل نیستند، مدام دنبال متشابهات هستند و از ده آیه قرآنی که می‌خواند فقط بدنبال متشابهات هستند.

وی تصریح کرد: قرآن کریم می‌فرماید کسی نمی‌تواند تأویل آیات متشابه قرآن را جز خدا درک کند و همین طور می‌فرماید والراسخون فی العلم یعنی کسانی که از چشمه سیراب شدند و امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند که ما راسخون در علم هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری اظهارداشت: همانطور که در گذشته اشاره کردیم، قرآن کریم دو حقیقت دارد که یک ظاهر و یک باطن است و ظاهرش را شما می‌بینید اما باطن آن در کتاب مکنون است یعنی این قرآن خودش ظرف دیگری دارد بنام کتاب مکنون که این نازل شده ی آن است و کسی که می‌خواهد به این قرآن نزدیک شود باید به طهارت واقعی رسیده باشد.

وی بیان داشت: مرحوم آیت الله العظمی خویی (ره) می‌فرمایند که این آیه مربوط به ظاهر قرآن نیست که طهارتش به وضو گرفتن باشد و این آیه به باطن قرآن است که لایمسه الا المطهرون و احدی جز کسانی که به طهارت واقعی رسیده باشند حق ندارند از آن بهره ببرند و طهارت واقعی در قرآن به اهل بیت (ع) اشاره می‌فرماید.

استاد حوزه علمیه قم گفت: حضرت خاتم می‌فرمایند اول تمسک به قرآن باید داشته باشید و این تمسک به قرائت و تلاوت و قراردادن قرآن روی فرمان ماشین نیست.

وی با بیان اینکه صدام با خون خود قرآنی نوشت که به مرور ۲۷ لیتر خون از او گرفتند و آن قرآن را نوشتند گفت: این در حالی است که تمام مراجع گفتند که قرآن را نمی‌شود بدون وضو دست زد و هیچکس نمی‌تواند بگوید که آن ملعون و جنایتکار متمسک به قرآن بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری گفت: کسی که بخواهد متمسک به قرآن باشد باید اعتقاد و اعتماد به قرآن داشته باشد و قرآن در زندگی او در جریان باشد و یکی از ویژگی‌های قرآن معصوم بودن آن است یعنی دست هیچ بنی بشری به آن نرسیده است.

وی بیان داشت: خود خداوند در قرآن می‌فرمایند که انا نزلنا الذکر و انا له لحفظون که خود من این ذکر را فرستادم و خودم مراقب آن هستم و هیچ کسی نمی‌تواند آن را آلوده کند یا تغییری در آن دهد.

سخنران هیئت خادم الرضا (ع) گفت: کسی که بخواهد به قرآن برسد بدون عترت امکانپذیر نیست و کسی که بخواهد با عترت ارتباط برقرار کند راهش این است که به هیئت و روضه بیاید و در این جلسات شرکت کند.

وی گفت: عظیم‌ترین و سنگین‌ترین رازهای عالم در قرآن و سیره قرآن است

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با طرح این سوال که مجلس ابی عبد الله می‌خواهد مارا به کجا برساند و هدف چیست؟ گفت: هدف یک چیز است و آن هم این که شما خودتان را بر معصوم عرضه کنید و معصوم شما را ببیند.

وی خاطرنشان کرد: خوش به حال آنهایی که آقا را نه برای ثواب می‌خواهند نه برای حاجت بلکه امام حسین (ع) را برای خودش می‌خواهند و به ایشان می‌گویند که من آمده ام که تو مرا برسانی به مقام عبودیت و بندگی.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا