اخبار روز

تعاملات دفاعی میان ایران وپاکستان منجر به استحکام مناسبات می‌شود

تعاملات دفاعی میان ایران وپاکستان منجر به استحکام مناسبات می‌شود

تعاملات دفاعی میان ایران وپاکستان منجر به استحکام مناسبات می‌شود

به گزارش خبرگزاری خالق، سردار سید مهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دیدار با سپهبد «حمود الزمان خان» دبیر کل وزارت دفاع جمهوری اسلامی پاکستان که در ستاد وزارت دفاع برگزار شد، با بیان اینکه علائق دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است و این موضوع برای دولتمردان دو کشور مسئولیت‌آور است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به‌واسطه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود، دارای موقعیت مهم و اثرگذار در تحولات منطقه‌ای و جهان اسلام هستند و صرف‌نظر از مرزهای مشترک، از اشتراکات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و دینی عمیقی برخوردارند؛ اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در دولت فعلی، توسعه روابط با همسایگان است و در این میان، جایگاه پاکستان به‌واسطه اشتراکات متعدد تاریخی، فرهنگی، دینی و سیاسی در میان همسایگان جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است.

سردار فرحی ادامه داد: برای ارتقاء روابط و همکاری‌ها با پاکستان یک اتفاق نظر میان مسئولین جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران از ارتقاء همکاری با جمهوری اسلامی پاکستان در تمامی زمینه‌ها استقبال می‌کند. ما افزایش سفرهای متقابل مقامات دفاعی و نظامی دو کشور را مهم و سازنده ارزیابی می‌کنیم و آن را بسترساز و زمینه‌ساز توسعه روابط در همه بخش‌ها می‌دانیم و معتقدیم که ارتقاء تعاملات و همکاری‌های دفاعی دو کشور، می‌تواند منجر به استحکام مناسبات، افزایش اعتماد و کاهش نفوذ و نقش بازیگران مخرب و مخالف روابط شود؛ همچنین همکاری‌های دو کشور بدون تردید عرصه را بر گروه‌های تکفیری و تروریستی نظیر داعش و یا گروهک‌های جدایی‌طلب نیز تنگ خواهد کرد.

جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه هم‌اکنون شرایط و تحولات منطقه‌ای وبین‌المللی در وضعیت حساس و پیچیده‌ای قرار دارد، تصریح کرد: آمریکا و غرب در تلاش هستند که رویکردهای یک‌جانبه‌گرا و تمامیت‌خواه خود را در تمامی مناطق راهبردی دنیا اجرا و منافع خود را بدون توجه به ساختار فرهنگی، باورها و اعتقادات مردم منطقه دنبال کنند که شرایط آسیب‌پذیر چند سال گذشته منطقه غرب آسیا نتیجه همین نگاه مخرب و آسیب‌زا بوده است.

وی افزود: تحولات اخیر اوکراین هم محصول همین نگاه یک‌جانبه‌گرا و مداخله‌جویانه است؛ البته جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت خود را با جنگ، کشتار و نابودی زیرساخت‌ها در هرکجای دنیا اعلام کرده است؛ اما ریشه‌های بحران به زیاده‌خواهی و سیاست‌های توسعه‌طلبانه غرب و آمریکا برمی‌گردد.

سردار فرحی اضافه کرد: شاهد بودیم که در افغانستان پس از ۲۰ سال اشغال، این کشور را در یک شرایط آشفته و اسفناک ترک کردند و یقیناً راه‌حل افغانستان برای برون‌رفت از شرایط فعلی تشکیل یک حکومت فراگیر است.

جانشین وزیر دفاع با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران راه حل مسایل و بحران‌های منطقه‌ای را مشارکت و تعامل کشورهای منطقه در حل‌وفصل موضوعات می‌داند، تاکید کرد: توافقات اخیر با عربستان را نقطه عطفی در آغاز گفت‌وگوهای جامع امنیتی و ایجاد فضای مثبت و آرامش بخش در منطقه می‌دانیم و یقیناً این تحولات تأثیر قابل توجهی در افزایش همکاری‌های دوجانبه نیز خواهد گذشت.

وی افزود: معتقدیم ارتقاء تعاملات و همکاری‌های دفاعی دو کشور، می‌تواند منجر به استحکام مناسبات، افزایش اعتماد و کاهش نفوذ و نقش بازیگران مخرب و مخالف روابط شود و همچنین همکاری‌های دو کشور بدون تردید عرصه را بر گروه‌های تکفیری و تروریستی نظیر داعش و یا گروهک‌های جدایی‌طلب نیز تنگ خواهد کرد.

در ادامه این دیدار، دبیر کل وزارت دفاع جمهوری اسلامی پاکستان گفت: معتقدیم که وزارتخانه‌های دفاع دو کشور علاوه بر همکاری‌های دفاعی و نظامی می‌توانند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از ظرفیت‌های خود برای ارتقاء سایر ابعاد همکاری ازجمله همکاری‌های اقتصادی نیز بهره ببرند.

سپهبد «حمود الزمان خان» با بیان اینکه بر این عقیده‌ایم که افزایش همکاری‌ها در عرصه اقتصادی نیز به افزایش همگرایی دو کشور و بالطبع افزایش امنیت منطقه کمک شایانی خواهد کرد، تصریح کرد: گام‌های خوبی در سال‌های اخیر برای تبدیل مرزهای دو کشور به مرزهای امن و توأم با مبادلات اقتصادی برداشته‌شده است و با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی وزارت دفاع، آمادگی کامل همکاری در این بخش را هم داریم.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا