سریال و انمیشن

معرفی فیلم زالاوا ؛ داستان، بازیگران و نمرات

معرفی فیلم زالاوا ؛ داستان، بازیگران و نمرات

معرفی فیلم زالاوا ؛ داستان، بازیگران و نمرات

فیلم زالاوا یکی از فیلم‌های ترسناک سینمایی ایران است که در تابستان 1402 توسط پلتفرم فیلیمو و نماوا در سراسر ایران منتشر شد. برای معرفی و اطلاعات بیشتر درباره فیلم سینمایی زالاوا همراه ما بمانید.

فیلم زالاوا اثری ایرانی به کارگردانی ارسلان امیری است. فیلمنامه این اثر نیز به قلم ارسلان امیری به همراه آیدا پناهنده و تهمینه بهرام نوشته شده است. همچنین روح‌الله برادری و  سمیرا برادری تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی زالاوا را برعهده داشته‌اند. ژانر فیلم زالاوا درام کمدی و ترسناک است و در آن بازیگران با استعدادی چون نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، هدی زین‌العابدین، باسط رضایی و فریدون حامدی به ایفای نقش پرداخته‌اند. مدت زمان فیلم زالاوا 95 دقیقه است. این فیلم پس از اکران در ایران و کشورهای مختلف نقدهای مثبتی دریافت کرده و برنده و نامزد جوایز بسیاری شده است. در این مقاله از پلازا به معرفی فیلم ایرانی زالاوا می‌پردازیم و این فیلم کمدی ترسناک ایرانی را از جنبه‌های مختلف بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطلب:

تاریخ اکران‌های فیلم زالاوا

فیلم زالاوا ابتدا در 21 بهمن 1399 در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شد که در آنجا برنده و نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین در بخش‌های مختلف شد. همچنین فیلم سینمایی زالاوا در تاریخ 9 سپتامبر 2021 (18 شهریور 1400) در جشنواره فیلم ونیز و در تاریخ 14 سپتامبر 2021 (23 شهریور 1400) در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو به اکران درآمد. پخش بین المللی فیلم زالاوا توسط شرکت دانمارکی LevelK انجام شده است. فیلم زالاوا در سال 1400 نیز در جشنواره‌های بین المللی بسیاری در کشورهایی چون آمریکا، برزیل، هنگ کنگ، مکزیک و کردستان عراق اکران شد. در نهایت این فیلم در 22 تیر 1402 توسط پلتفرم فیلیمو و نماوا در سراسر ایران منتشر شده است.

همچنین بخوانید :

داستان فیلم زالاوا

داستان فیلم زالاوا

در خلاصه فیلم زالاوا آمده که داستان این فیلم سینمایی ترسناک در اواخر دهه 50 هجری شمسی در روستای زالاوا اتفاق می‌افتد. یک استوار ارتشی ماوریت دارد تا به این روستا سفر کرده و اسلحه‌های مردم روستا را جهت برقراری امنیت جمع‌آوری کند. او پس از ورود به روستا با پدیده عجیب و غریبی مواجه شده و متوجه می‌شود که مردم روستای زالاوا در حقیقت از اسلحه برای دفع جن استفاده می‌کنند و بسیار به این موضوع معتقد هستند. از طرفی همه مردم روستا به بیماری پوستی عجیبی مبتلا هستند که باعث ترس و وحشت آن‌ها شده است. استوار احمدی تلاش می‌کند تا به کمک یک خانوم دکتر و جنگیری مرموز امنیت را به روستا بازگرداند اما …

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم زالاوا

فیلم زالاوا ابتدا قرار بود به زبان کردی ساخته شود اما به دلیل پیدا نکردن سرمایه برای ساخت این فیلم به زبان کردی، ابتدا به زبان فارسی تولید و سپس این فیلم به دو زبان فارسی و کردی ساخته شد. در سال 1398 در هنگ کنگ، فیلم زالاوا برنده جایزه نقدی از شورای فیلم کره‌ای برای فیلمنامه خود در انجمن تامین مالی فیلم آسیا شده است. فیلم زالاوا برنده جایزه بزرگ بهترین فیلم از سی و ششمین جشنوراه بین المللی فیلم ونیز شده است. این فیلم همچنین در سال 1400 برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران از فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) در جشنواره فیلم ونیز شده است.

همچنین بخوانید :

در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز فیلم زالاوا در 4 بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (پوریا رحیمی سام)، بهترین فیلمنامه (ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام)، بهترین فیلمبرداری (محمد رسولی) و بهترین کارگردان (ارسلان امیری) موفق به دریافت جایزه سیمرغ بلورین شده است و در بخش‌های بسیاری چون بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول، بهترین صداگذاری و بهترین طراحی لباس نیز نامزد دریافت جایزه شده است. در ادامه با هنرپیشه ‌‌های فیلم زالاوا آشنا شده و بیوگرافی آن ها را بررسی خواهیم کرد.

نوید پورفرج در نقش استوار مسعود احمدی

بازیگران فیلم زالاوا

نوید پورفرج بازیگر سینما و تئاتر ایرانی متولد 2 اردیبهشت 1367 در کرمانشاه است. او فعالیت هنری خود را از سال 1391 آغاز کرده است. او ابتدا در کلاس‌های بازیگری امین تارخ شرکت کرد سپس دوره‌های دیگری تحت نظر هومن سیدی گذراند و از همین طریق در فیلم مغزهای کوچک زنگ زده محصول سال 1396 به ایفای نقش پرداخت و برای بازی خود مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. نوید پورفرج در فیلم درام و اجتماعی مغز استخوان محصول سال 1398 و مجموعه پلیسی دیوار محصول سال 1391 بازی کرده است.

آثار دیگر نوید پورفرج عبارتند از: سریال تلویزیونی پلیسی دیوار محصول سال 1391، سریال تلویزیونی مادرانه محصول سال 1392، فیلم مغزهای کوچک زنگ زده محصول سال 1396، فیلم درام و اجتماعی مغز استخوان محصول سال 1398، فیلم کمدی ترسناک زالاوا محصول سال 1399 و فیلم وابل محصول سال 1401.

پوریا رحیمی سام در نقش آمردان (جنگیر)

مدت زمان فیلم زالاوا

پوریا رحیمی سام بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی متولد بهمن سال 1361 در کرج است. او فعالیت هنری خود را از سال 1387 آغاز کرده است. او یکی از پرکارترین بازیگران تئاتر ایرانی است. پوریا رحیمی سام با ایفای نقش در فیلم از جنوب شرقی محصول سال 1391 وارد عرصه سینما شد و با بازی در نقش کاوه در فیلم احتمال باران اسیدی محصول سال 1394 به شهرت رسید.

دیگر آثار پوریا رحیمی سام عبارتند از: فیلم ضدگلوله محصول سال 1390، سریال نمایش خانگی درام کرگدن محصول سال 1398، سریال نمایش خانگی درام، عاشقانه و اجتماعی خسوف محصول سال 1400، فیلم عصر یخبندان محصول سال 1393، سریال تلویزیونی آبروی از دست رفته آقای صادقی محصول سال 1394، سریال تلویزیونی کمدی حالت خاص محصول سال 1394، فیلم چهار راه استانبول محصول سال 1396، فیلم قصیده گاو سفید محصول سال 1398، فیلم بعد از رفتن محصول سال 1401 و فیلم مرزهای بی‌پایان محصول سال 1401.

همچنین بخوانید :

هدی زین‌العابدین در نقش ملیحه (خانم دکتر)

هنرپیشه های فیلم زالاوا

هدی زین‌العابدین بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی متولد 23 خرداد 1368 در کرج است. او فعالیت هنری خود را از سال 1384 و کار حرفه‌ای خود را از سال 1390 آغاز کرده است. هدی زین‌العابدین دارای مدرک لیسانس گرافیک است. او بیشتر به خاطر ایفای نقش فاطمه در سریال ماورا طبیعه سقوط یک فرشته محصول سال 1390 شناخته شده است.

از دیگر آثار هدی زین‌العابدین می توان به سریال نمایش خانگی کمدی شوخی کردم محصول سال 1392، فیلم جاده قدیم محصول سال 1396، سریال نمایش خانگی عاشقانه و اجتماعی رقص روی شیشه محصول سال 1397، فیلم سمفونی نهم محصول سال 1397، سریال نمایش خانگی درام کرگدن محصول سال 1398، فیلم دست انداز محصول سال 1398، فیلم کمدی ترسناک زالاوا محصول سال 1399، فیلم دسته دختران محصول سال 1400، فیلم عطرآلود محصول سال 1401 و سریال نمایش خانگی درام، عاشقانه و تاریخی رهایم کن محصول سال 1401 اشاره کرد.

باسط رضایی در نقش یونس (سرباز)

فیلم سینمایی زالاوا

باسط رضایی بازیگر سینما ایرانی و دانشجوی رشته بازیگری و کارگردانی متولد 15 اردیبهشت 1374 در کرمانشاه است. او فعالیت خود را از سال 1396 آغاز کرده است. او بیشتر به خاطر ایفای نقش در فیلم درساژ محصول سال 1396 به کارگردانی پویا بادکوبه شناخته شده است. او همچنین در فیلم‌های چون فیلم ماهی و برکه محصول سال 1397 و فیلم مهران محصول سال 1398 به ایفای نقش پرداخته است. او همچنین در نمایش‌های تئاتر لانچر 5، مداربسته و کشیدن دایره بازی کرده است.

همچنین بخوانید :

فریدون حامدی در نقش آموسی

ژانر فیلم زالاوا

فریدون حامدی بازیگر ایرانی متولد سال 1353 در شهر سقز است. او فعالیت هنری خود را از سال 1365 تحت نظر احمد صالحی آغاز کرده است. او بیشتر به خاطر ایفای نقش در فیلم کمدی ترسناک زالاوا محصول سال 1399و فیلم ترسناک اتاقک گلی محصول سال 1401 شناخته شده است. او همچنین برای بازی در فیلم ذبح محصول سال 1399 برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم اسپانیا شده است.او به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره فیلم سقز منصوب شده است.

سایر بازیگران فیلم سینمایی زالاوا عبارتند از:

  • شاهو رستمی در نقش خلج
  • مهسا حجازی در نقش دختر خلج
  • لیلا بیگی در نقش لیلا
  • زاهد زندی در نقش استوار امینی
  • صالح رحیمی در نقش آرحیم
  • هادی احمدی در نقش سرباز
  • داریوش کریم رئوف در نقش اهالی روستای زالاوا
  • سالار زارعی در نقش اهالی روستای زالاوا
  • مسعود بیگی در نقش اهالی روستای زالاوا
  • وریا امینی در نقش اهالی روستای زالاوا
همچنین بخوانید :

نقد و بررسی فیلم زالاوا

نقد فیلم زاوالا

فیلم سینمایی زالاوا پس از اکران در کشورهای مختلف و منتشر شدن در پلتفرم فیلیمو و نماوا با نظرات مثبت و منفی منتقدان و کاربران ایرانی مواجه شد. نمرات فیلم زالاوا بدین شرح است: در پلتفرم فیلیمو 74 درصد از نظرات بینندگان مثبت ارزیابی شده است. در پلتفرم نماوا نیز 72 درصد از مخاطبان این فیلم نظر مثبتی درباره آن داشتند. همچنین کاربران گوگل رضایت 80 درصدی از این اثر داشتند. در نقد فیلم زالاوا آمده است که ارسلان امیری در اولین فیلم بلند خود، داستانی جالب را به نمایش گذاشته چرا که فیلم ابتدا با لحنی طنزآمیز و زیرکانه شروع شده سپس آهسته به سمت تراژدی رفته و در آن باورهای علمی در برابر خرافات قرار می‌گیرند.

همچنین بخوانید :

صحنه اولین رویارویی استوار احمدی و جنگیر آنچنان جذاب به تصویر کشده شده که کل صحنه تبدیل به یک زورآزمایی چند دوری شده است. همچنین اهریمن در این فیلم می‌تواند استعاره‌ای از بیماری همه‌گیر کرونا باشد چراکه نبرد بین علم و خرافات در سراسر جهان همچنان ادامه دارد. فیلم زالاوا بر اساس داستانی واقعی بوده و برای اولین بار در سینمای ایران، بدون مطرح کردن بحث جن خوب وبد، بحث حلول جن در جسم کسی را توضیح داده است. مهم‌تر از آن اینکه این فیلم ترسناک می‌تواند مخاطب را بترساند که این خوب است.

کلام آخر

دانلود فیلم سینمایی زالاوا

ممنون از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید. در این مقاله به بررسی فیلم زالاوا پرداختیم. این فیلم سینمایی در ژانر درام کمدی و ترسناک ساخته شده و از حضور بازیگران با استعدادی چون نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، هدی زین‌العابدین، باسط رضایی و فریدون حامدی بهره می‌برد. نظر شما درباره این اثر چیست؟ آیا تریلر فیلم زالاوا را دیده‌اید؟ آیا قصد تماشا و دانلود فیلم سینمایی زالاوا را دارید یا پیش‌تر آن را تماشا کرده‌اید؟ نظرتان درباره داستان و بازیگران این فیلم کمدی ترسناک چیست؟ منتظر خواندن نظرات شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا