سلامت

لووتیروکس: در صورت کم کاری تیروئید چه جایگزین هایی وجود دارد؟

لووتیروکس: در صورت کم کاری تیروئید چه جایگزین هایی وجود دارد؟

لووتیروکس: در صورت کم کاری تیروئید چه جایگزین هایی وجود دارد؟

تأیید شده در 07/04/2022 توسط PasseportSanté

Levothyrox : quelles sont les alternatives en cas d'hypothyroïdie ?

لووتیروکس دارویی است که تولید هورمون‌های تیروئید را در زمانی که خیلی کم است تثبیت می‌کند. چگونه کار می کند؟ آیا بدون ریسک است؟ عوارض جانبی آن چیست؟

کم کاری تیروئید چیست؟

“کم کاری تیروئید یک بیماری است کمبود هورمون تیروئید” ژان باپتیست بونه، متخصص غدد توضیح می دهد. “این کمبود با اختلال عملکرد غده تیروئید که در سطح گلوت قرار دارد مرتبط است.”

بر اساس بیمه سلامت، “کم کاری تیروئید 3 است.” در زنان بارها بیشتر از مردان شیوع دارد، تعداد موارد جدید در هر سال حدود 4/1000 در زنان و کمتر از 1/1000 در مردان است. این یکی از شایع ترین بیماری های غدد درون ریز است، به ویژه در زنان بالای 50 سال.

علل

  • تیروئیدیت هاشیموتو، یک بیماری خود ایمنی که در آن آنتی بادی ها به بافت تیروئید حمله می کنند؛
  • یک واکنش ویروسی یا باکتریایی (تیروئیدیت De Quervain’s) )؛
  • جراحی یا پرتودهی گردن به دلیل سرطان یا درمان های دارویی خاص؛
  • کمبود ید نیز یکی از علل کم کاری تیروئید است.

کم کاری تیروئید: با چه کسی و چه زمانی مشورت کنیم؟

هورمون های تیروئید بسیار مهم هستند. زیرا:

  • سلول های متابولیسم بدن ما را تنظیم می کنند؛
  • انرژی ماهیچه ها و دمای بدن را کنترل می کنند.
  • آنها خلق و خو را تغییر می دهند؛
  • روی ریتم قلب، حرکت دستگاه گوارش و غیره تاثیر می گذارند. ;
  • در استفاده و تبدیل کربوهیدرات ها، لیپیدها و پروتئین های غذا نقش دارند؛
  • در کودکان در رشد و نمو بدن مشارکت دارند.

بنابراین مشکلات تیروئید می تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد. ژان باپتیست توضیح می‌دهد: «به عنوان مثال، اگر بیش فعال هستید، تاکی کاردی دارید یا برعکس، احساس خستگی می‌کنید یا وزن اضافه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از مشکل تیروئید باشد». بنابراین او توصیه می‌کند در این مورد به پزشک خود مراجعه کنید.

در طول بارداری، سطح TSH به طور سیستماتیک اندازه‌گیری می‌شود تا بررسی شود که جنین به دنیا نیامده باشد. از کم کاری تیروئید رنج می برند.

لووتیروکس برای چیست؟

“لووتیروکس فیلز ژان باپتیست بونه توضیح می دهد که کمبود هورمون های تیروئید برای جبران آنچه که بدن دیگر نمی تواند ترشح کند. برای درک بهتر مکانیسم اثر این دارو باید به خاطر داشت که تیروئید دو هورمون T3 و T4 تولید می کند.

  • T3 است. هورمون فعال که در بدن عمل می کند؛ از طرف دیگر، T4 نوعی پیش ساز T3 است، یعنی T3 از T4 ساخته شده است.

متخصص غدد می افزاید: “لووتیراکس T4 را فراهم می کند، که سپس در بدن به T3 تبدیل می شود.”

لووتیروکس: عوارض جانبی

پزشک تصریح می کند: «کل مشکل درمان های هورمونی یافتن دوز مناسب برای فرد مناسب است». همچنین در صورت کاهش وزن یا افزایش وزن، یا در معرض استرس شدید، دوزها می توانند در طول زمان متفاوت باشند.

خطرات لووتیروکس

در صورت مصرف بیش از حد دارو، بیمار ممکن است دچار پرکاری تیروئید شود و عوارضی مانند:

  • اسهال؛
  • تاکی کاردی؛
  • تحریک پذیر و بیش فعال بودن.

برای تعیین دوز مناسب، یک آزمایش خون برای اندازه گیری سطح TSH، هورمونی که از غده هیپوفیز ترشح می شود و فعالیت تیروئید را کنترل می کند. اگر TSH بالا باشد، هیپوفیز از تیروئید می‌خواهد تا هورمون‌های بیشتری تولید کند و بنابراین فرد دچار کم‌کاری تیروئید است و بالعکس.”

جایگزین های لووتیروکس چیست؟

از نظر ژان باپتیست بونه، “در واقع جایگزینی برای لووتیروکس وجود ندارد به این معنا که لازم است هورمون های تیروئید را تامین می کند. داروی دیگری نیز وجود دارد که بازپرداخت شده و تقریباً مشابه است، بر اساس T4 به نام L-Tyroxin Henning. این دارو فقط زمانی باید استفاده شود که بیمار دارای یک مشکل حاد جدی است، به عنوان مثال در مراقبت های ویژه. T4 در چند مورد. «همچنین محلول‌های T4 با دوز پایین (مانند لووتیروکس) برای کودکان و افراد مبتلا به آلرژی وجود دارد. همچنین توجه داشته باشید که یک ژنریک وجود دارد. به هر حال، همیشه باید با پزشک خود تعادل مناسب را پیدا کنید.”

لووتیروکس رسوایی 2017

در مارس 2017، لووتیروکس فرمول را تغییر داد: “در نظر گرفته شده بود که هورمون T4 بسیار ناپایدار، به لطف سایر مواد کمکی، تثبیت شود.”، متخصص غدد به ما اطلاع می دهد. بسیاری از بیماران به دنبال این تغییر، آنها باید دوزی را که با آنها مطابقت دارد پیدا می‌کردند.

امروزه، فرمول لووتیروککس پس از سال 2017 است. هنوز چند نفر هستند که قبل از سال 2017 از این فرمول استفاده می کنند، اما دیگر نمی توان با این فرمولاسیون قدیمی درمان جدیدی را شروع کرد.

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا